08/10/2022

DIMENSIUNI INTERDISCIPLINARE ALE PSIHOLOGIEI

Autor: Jean Piaget
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1972
Editia I
Editia originala: Tendances principales de la recherche dans les sciences sociales et humaines. - Part. 1: Sciences sociales
Traducerea Mariana Ceausu
Nr pagini : 338
Format 140 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 22,80 lei la printre carti, 20-50 lei pe okazii
Disponibilitate BCU

Despre autor:

        Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului. 

        Din lucrarile sale traduse la noi:
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022

Cuprins:

Prefaţa la ediţia romană 5

Situaţia ştiinţelor antropologice în sistemul ştiinţelor  11 

1. Clasificarea disciplinelor sociale şi a „ştiinţelor umane" 11 
 2. Tendinţele dominante ale istorlel ştlinţelor nomotetice 23 
3. Particularităţi si baze epistemologice ale ştiinţelor antropologice 36 
4. Metodele de experimentare şi analiza datelor faptice  55 
5. Ştiinţele antropologice si marile curente filozofice sau ideologice   70 
6. Ştiinţele antropologice, ştiinţele naturii şl sistemul ştiinţelor   79 
7. Marile orientari teoretice: previziune şi explicaţie 93 
8. Specializări şl integrări: cercetare fundamentală şi aplicaţii   103 
Note 112 

Psihologia   116 

1. Psihologii ştiinţifice şi filozofice   117 
2. Empirismul fără structuralism şi necesitatea explicării in psihologie   124 
3. Tendinţa organicistă si relaţiile psihologiei cu biologia   134 
4 Tendinţa fizicalistă şi diferitele trepte ale percepţiei 142 
5. Tendinţele psihosociologice şi interacţiunile generalului cu socialul 149
6. Cercetările psihanalitice ale specificităţii mentalului 160 
7. Specificitatea comportamentului şi structurile memoriei   166 
8. Structuralismul psihogenetic (animal şi copil) şi teoriile inteligenţei   177 
9. Modelele abstracte 187 
10. Raporturile psihologiei cu celelalte stiinte  197 
11. Aplicaţiile psihologiei. Cercetări fundamentale si psihologie "ap;icata" 207
Note 217

Probleme generale ale cercetarii interdisciplinare şi mecanisme comune 223

I. Formularea  problemelor  223 
1. Colalaborarea interdisciplinara in ştiintele exacte şt naturale   224 
2. Convergenta problemelor in cadrul ştiinţelor antropologice şi inrudirea lor relativa cu acelea ale stiintelor vietii 229 
3. De la probleme la procese generale: structuri, functiuni şi semnificaţii   233 
4. Reguli, valori şi semne   241 

II. Structuri şi reguli (sau norme)   245 
5. Conceptele de structura   246 
6. Sistemele de reguli  254 
7. Exemple de interferente in domeniul structurilor logice  259 
8. Sistemele de norme nedeductibile: sociologie juridica etc., utilizari şi scheme de deprinderi 264
9. Problemele diacronice şi sincronice in dorneniul normelor 268

III. Functionare şi valori   272
10. Funcţionare şi funcţiuni. Afectivitate şi praxiologie 273
11. Clasifiearea valorilor   283 
12. Reglări şi operaţii referitoare la valorificări de finalitate  285 
13. Circuite cibernetice şi reglări economice  292 
11. Problemele sincronice şi diacronice in domeniul funcţiilor şi al valorilor    298

IV. Semnificatiile şi sistemele lor   303 
15. Semnalizarea biologică şi funcţia semiotica 304 
16. Structuri lingvistice şi structuri logice 308 
17. Simbolismele superioare   313 
18. Probleme diacronice şi sincronice in domenlul semnificaţiilor 318

V. Concluzie: subiectui cunoştinţelor şi ştiintele umane   322 
19. Dezvoltarea cunoştinţelor şi epistemologia subiectului uman 323 
20. Recombinările prin „hibridizare"   327 
Note  311 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu