Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN 978-606-28-1331-4
Nr pagini : 162
Format 130 x 200
Anticariat
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN 978-606-28-1331-4
Nr pagini : 162
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Disponibilitate BCU
Lucrarea de fata se doreste a fi o trecere in revista a principalelor orientari si directii in evaluarea formativ dinamica, precum si o accentuare a modalitatilor prin care ea este una complementara celei clasice. Necesitatea utilizarii evaluarii formativ dinamice este deja una recunoscuta si are la baza capacitatea fiintei umane de a fi modificabila. Utilizarea unor modalitati de evaluare care sa vizeze procesualitatea si dezvoltarea sunt date de aparitia unor noi concepte privind inteligenta, dezvoltarea si functionarea cognitiva.
Cuprins:
INTRODUCERE / 11
I. CAPITOLUL I DEFICIENTA MINTALA / 15
1.1. Definitii si terminologie ale deficientei si debilitatii mintale / 15
1.2. Istoria prezentei sociale a persoanelor cu deficienta mintala / 18
1.3. Deficienta mintala in psihopedagogia speciala / 24
1.4. Frecventa si dinamica deficientei mintale in populatia scolara / 24
1.5. Factori etiologici ai deficientei mintale / 25
1.6. Factori genetici sau ereditari ai deficientei mintale / 26
1.7. Factori progenetici ai deficientei mintale / 28
1.8. Factori extrinseci ai deficientei mintale / 28
1.8. Factori care actioneaza prenatal / 28
1.10. Factori care actioneaza perinatal / 29
1.11. Factori care actioneaza postnatal / 29
1.12. Caracteristici si clasificari ale deficientei mintale / 29
1.13. Intarzierea in dezvoltarea limbajului / 31
1.14. Specificitatea deficientei mintale / 31
1.14.1. Conceptul de specificitate / 31
1.14.2. Caracterul limitat (restrans) al zonei proximei dezvoltari (ZPD) / 32
1.14.3. Vascozitatea genetica / 33
1.14.4. Heterocronia dezvoltarii / 34
1.14.5. Inertia oligofrenica sau patologica – expresie a distorsionarii dinamicii corticale / 35
1.14.6. Rigiditatea (reactiilor comportamentale) / 36
1.14.7. Fragilitatea si labilitatea conduitei verbale / 36
1.14.8. Fragilitatea constructiei personalitatii deficientului mintal / 37
1.15. Specificul functiilor si proceselor psihice la deficientul mintal / 37
1.15.1. Senzatia / 37
1.15.2. Perceptia / 39
1.15.3. Reprezentarea / 39
1.15.4. Gandirea / 41
1.15.5. Afectivitatea / 42
1.15.6. Personalitatea / 43
1.15.7. Limbajul / 44
1.15.8. Memoria / 45
CAPITOLUL II. INTELIGENTA / 47
2.1. Conceptul de inteligenta / 47
2.2. Definitii ale inteligentei / 50
2.3. Distributia inteligentei / 53
2.4. Teorii ale inteligentei / 55
2.4.1. Teorii contemporane ale inteligentei / 55
Teoria triarhica a inteligentei (Sternberg) / 55
Teoria inteligentelor multiple a lui Gardner / 55
Teoria inteligentei si dezvoltarii cognitive a lui Anderson / 56
Teoria bifactoriala a lui Spearman / 60
Teoria ierarhica a lui Thurstone / 61
Teoria ierarhica a lui Vernon / 61
Teoria genetica a lui Piaget / 62
Teoria structurii intelectului a lui Guilford / 62
Teoria inteligentei fluida si cristalizata a lui Cattell si Horn / 64
2.4.2. Teorii recente ale inteligentei / 64
Teoria ierarhica cu trei niveluri a lui Carroll / 64
Teoria inteligentei referitoare la planingul, excitatia atentiei, simultana si succesiva (PASS) / 66
2.5. Rolul ereditatii si mediului in geneza inteligentei / 67
2.6. Coeficientul de inteligenta / 67
2.7. Stabilitate si schimbare a coeficientului de inteligenta in timp / 69
CAPITOLUL III. EVALUAREA FORMATIV DINAMICA / 73
3.1. Scurt istoric al cercetarilor din domeniul diagnozei formativ-dinamice / 73
3.2. Obiective ale evaluarii dinamice / 77
a. Optimizarea evaluarii inteligentei / 78
b. Evaluarea modificabilitatii cognitive / 79
c. Predictia privind achizitiile ulterioare / 80
d. Implicatiile teoriei lui Vigotski asupra evaluarii dinamice / 80
e. Orientarea formativa in evaluarea si clasificarea deficientelor mintale / 81
3.3. Paradigme de studiu in evaluarea dinamica / 84
3.3.1. Criticile tehnicilor psihometrice (Meltzer & Reid, 1994) / 84
3.4. Argumente pentru o abordare dinamica a evaluarii / 85
3.4.1. Rolul culturii / 85
3.4.2. Teoria modificabilitatii structural cognitive / 85
3.4.3. Evaluarea potentialului de invatare / 86
3.4.4. Evaluarea potentialului de transfer / 87
3.4.5. Nivele de diagnostic / 87
3.4.6. Limitele testelor clasice / 88
3.4.7. Natura statica a evaluarii / 88
3.4.8. Modalitatea de evaluare / 89
3.4.9. Evaluarea potentialului in zona proximei dezvoltari / 90
3.4.10. Modificabilitatea cognitiva si invatarea mediata / 91
3.4.11. Intentionalitate si reciprocitate / 92
3.4.12. Transcedenta / 93
CAPITOLUL IV. SPECIFICUL PROCESULUI EDUCATIV, TERAPEUTIC SI DE RECUPERARE A COPIILOR DEFICIENTI MINTAL / 94
4.1. Evaluarea si diagnoza copiilor cu deficienta mintala / 94
4.1.1. Etape ale evaluarii diagnostice / 96
4.2. Terapia educationala a copiilor cu deficienta mintala / 97
4.2.1. Stimularea cognitiva / 97
4.2.2. Ludoterapia / 98
4.2.3. Terapia ocupationala / 101
4.2.4. Terapia psihomotricitatii / 103
4.2.5. Formarea autonomiei personale si sociale / 105
4.3. Reprezentari sociale si atitudini fata de persoanele deficiente mintal / 106
4.4. Modele si forme de integrare scolara a copiilor deficienti mintal / 106
4.5. Posibile solutii privind integrarea scolara a copiilor deficienti mintal / 108
4.6. Niveluri functionale ale normalizarii si calitatea vietii la copiii deficienti mintali / 109
CAPITOLUL V. METODOLOGIA CERCETARII / 111
5.1. Obiective / 121
5.2. Ipoteze / 111
5.3. Populatie si esantion / 111
5.4. Instrumente si procedura utilizate in cadrul analizei cantitative / 114
5.4.1. Matricile Progresive Raven Color / 114
5.4.2. Testul Cuburilor Kohs / 115
5.4.3. Testul cuburilor Kohs varianta formativa / 116
5.4.4. Testul Rey figura complexa / 117
5.4.5. Testul Rey figura complexa varianta formativa / 118
5.4.6. Program de statistica SPSS 2.0 / 118
CAPITOLUL VI. ANALIZA SI INTERPRETAREA REZULTATELOR / 121
6.1. Rezultate obtinute in urma analizei si interpretarii datelor / 121
6.2. Analiza calitativa a datelor obtinute in urma evaluarii cu testul Rey figura complexa / 133
Limite ale cercetarii / 149
Aplicabilitate si utilitate practica / 150
Propuneri si recomandari / 150
Concluzii / 152
BIBLIOGRAFIE / 156
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu