27/10/2022

TERAPIA SCHEMELOR PENTRU COPII SI ADOLESCENTI

Autor: Christof Loose, Peter Graaf, Gerhard Zarbock
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: Schematherapie mit Kindern und Jugendlichen: Mit Online-Materialien
Traducerea Ioana Brigle
ISBN 978-606-40-1568-6
Nr pagini : 592
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 75,65 lei la Editura, 66,75 lei la delfin, 75,64 lei la librarie.net


Descrierea editurii:

        În ultimii ani terapia schemelor și-a demonstrat eficiența în cazul dificultăților psihice întâmpinate de adulți. Dar pot fi luate anumite măsuri preventive, înainte ca „răul să se producă"? Poate fi transpusă această formă de terapie în lucrul cu copiii și adolescenții?
        În această carte autorii demonstrează cum se poate realiza acest lucru. Perspectiva dinamică asupra dezvoltării, specifică terapiei centrate pe scheme, este integrată în terapia comportamentală a tulburărilor psihice și este extinsă și către un orizont sistemic, bazat pe privirea asupra interacțiunilor din cadrul familiei. Autorii reușesc să ilustreze modul în care pot fi acoperite toate fazele dezvoltării, de la naștere și până la începerea vieții adulte și să acorde o formă de „asistență primară pentru dezvoltare". Este prezentat și modul în care părinții sunt implicați în terapie, consilierea părinților reprezentând cea mai importantă strategie de prevenție primară a tulburărilor psihice, proces care oferă posibilitatea evitării „reparentajului" ulterior cu ajutorul terapeuților.
        Psihologii și psihoterapeuții vor găsi în această lucrare o introducere completă și accesibilă în terapia schemelor aplicată pentru copii și adolescenți.

        Pentru copii, noțiunea de „schemă" este adesea prea abstractă. Terapeuții nu trebuie să discute neapărat schemele cu pacienții lor, întrucât ele sunt mai puțin descriptive și prea cognitive. Însă psihoterapeuții ar trebui să aibă în minte schemele care activează modurile, precum și nevoile fundamentale frustrate, pentru a putea coordona procesul terapeutic. Uneori, chiar și unii copii de vârstă școlară mică reușesc să-și descrie comportamentul și trăirile cu ajutorul modurilor. În fond, este vorba doar despre un cuvânt ce trebuie învățat: mod = stare. Prin achiziționarea acestui cuvânt nou, este deschis drumul spre procesul de a intra în armonie cu propria persoană.  Autorii

        Plânsetele fiului ei au activat în doamna K. modul Copilului Vulnerabil („El se simte singur pentru că nu sunt cu el") și astfel a devenit evident faptul că doamna K. era afectată de schema Abandonului. Din cauza unei boli respiratorii, ea a trebuit să suporte, pe vremea când era copil, o internare în spital de mai multe luni de zile, fără să aibă sprijinul unei figuri de atașament, întrucât la acea vreme nu se obișnuia internarea unui părinte împreună cu copilul. Pacienta își amintește cum se uita după mama ei care se îndrepta spre parcare, simțindu-se singură și părăsită. Atunci când ea presupunea seara că fiul ei nu se poate separa de ea, de fapt, doamna K. își satisfăcea sieși propriile nevoi infantile de apropiere.  Autorii

        Christof Loose este psiholog clinician și psihoterapeut specializat în lucrul cu copii și adolescenți, își desfășoară activitatea în Dusseldorf, în cabinetul său individual și este cercetător asociat la Universitatea Heinrich Heine, Departamentul de Psihologie clinică.

        Peter Graaf este psihoterapeut specializat în psihoterapia copilului și adolescentului.

        Gerhard Zarbock este psiholog clinician și psihoterapeut specializat în terapia schemelor, terapie cognitiv-comportamentală și terapie dialectic comportamentală

Cuprins:

Prefață
Cuvânt introductiv

1. Fundamentele aplicării terapiei schemelor la copii și adolescenți
(Gerhard Zarbock • Christof Loose • Peter Graaf)
1.1 Aspecte specifice psihologiei dezvoltării în terapia schemelor
     1.1.1 Modelul factorilor de risc și al factorilor de protecție
     1.1.2 Modelul sarcinilor de dezvoltare
     1.1.3 Modelul dimensiunilor temperamentale și al tipurilor de temperament
1.2 Modelul terapiei centrate pe scheme
     1.2.1 Modelul frustrării nevoilor fundamentale
     1.2.2 Reacții de coping din perspectiva terapiei schemelor
     1.2.3 Schemele, ca rezultat al învățării în urma unor situații psihosociale relevante și deosebit de intense din punct de vedere emoțional
     1.2.4 Schemele, comportamentul parental, convingerile cognitive și stilurile de coping
     1.2.5 Conceptul de „mod"
     1.2.6 Modelul tranzacțional centrat pe scheme sau pe moduri
1.3 Conceptul de „mod" în terapia schemelor aplicată copiilor și adolescenților
     1.3.1 Numirea modurilor în cazul copiilor și al adolescenților
     1.3.2 Formarea modurilor de coping în cazul copiilor și al adolescenților
     1.3.3 Gestionarea modurilor de coping în cazul copiilor și al adolescenților
     1.3.4 Relația dintre scheme și moduri
1.4 Particularități specifice etapelor de vârstă în terapia schemelor
     1.4.1 Perioada sugarului și a copilului mic: 0–3 ani
     1.4.2 Perioada copilului preșcolar: 4–6 ani
     1.4.3 Perioada cuprinsă între începerea școlii și preadolescență: 6–10/11 ani
     1.4.4 Perioada adolescenței: 11–16 ani
     1.4.5 Perioada adolescenței târzii și a tânărului adult: 17–23 ani
1.5 Abordări terapeutice în cadrul terapiei schemelor
     1.5.1 Indicații și contraindicații cu privire la folosirea terapiei schemelor
     1.5.2 Aspecte, caracteristici și obiective centrale în terapia schemelor

2. Terapia schemelor în stadiile de sugar și copil mic
(Katharina Armour • Sophie Kröger • Gerhard Zarbock)
2.1 Teme, sarcini de dezvoltare, crize potențiale specifice etapei de vârstă, conflicte și traume ale tinerei familii din perspectiva terapiei schemelor
     2.1.1 Sarcini de dezvoltare ale părinților și ale copilului
     2.1.2 Gestionarea sarcinilor și interacțiunea
     2.1.3 De unde provine „neputința-de-a-reacționa-corect- unul-față-de-celălalt"? Explicații din punctul de vedere al terapiei schemelor
2.2 Perspectiva terapiei schemelor cu privire la bărbatul în rol de tată
2.3 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducație și terapia tulburărilor de autoreglare
     2.3.1 Stabilirea diagnosticului la nivelul simptomatologiei copilului
     2.3.2 Explorarea stresului parental
     2.3.3 Stabilirea diagnosticului în cadrul interacțiunii părinte-copil
     2.3.4 Metode observaționale și instrumente folosite pentru autodescriere și descrierea celorlalți
     2.3.5 Rezumat cu privire la stabilirea diagnosticului la nivelul aparținătorilor
     2.3.6 Obiective și terapie
2.4 Terapia propriu‑zisă a schemelor: strategii terapeutice, tehnici specifice etapei de vârstă
     2.4.1 Reflecții pe marginea tulburărilor și sugestii cu privire la tulburări specifice și la maniera de abordare
     2.4.2 Metode de intervenție caracteristice terapiei comportamentale clasice folosite în cadrul terapiei schemelor
     2.4.3 Terapia de cuplu și considerații sistemice specifice terapiei schemelor
2.5 Privire de ansamblu

3. Terapia schemelor în cazul copilului preșcolar
(Christof Loose • Peter Graaf • Katharina Armour)
3.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice vârstei, crize potențiale, conflicte și traume din perspectiva terapiei schemelor
     3.1.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice etapei de vârstă
     3.1.2 Crize potențiale, conflicte și traume
3.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducație și terapie
     3.2.1 Interviul cu copiii preșcolari
     3.2.2 Diverse planuri importante de diagnostic
     3.2.3 Psihoeducația
3.3 Terapia schemelor — ghid practic: forma relației terapeutice, potrivită în raport cu vârsta
     3.3.1 Universul modurilor în cazul unui copil preșcolar
     3.3.2 Utilizarea marionetelor pentru degete și mâini
     3.3.3 Terapia prin joc centrată pe moduri și orientată spre nevoi
     3.3.4 Protocolul de joc orientat spre moduri și nevoi
3.4 Studiu de caz: Chiara, rezultate diagnostice și procedeul terapeutic
3.5 Concluzie generală cu privire la terapia schemelor în cazul copilului preșcolar

4. Terapia schemelor pentru copilul școlar
(Peter Graaf • Christof Loose)
4.1 Sarcini de dezvoltare și conflicte specifice vârstei
     4.1.1 Sarcini de dezvoltare și crize potențiale
     4.1.2 Competențe în vederea gestionării sarcinilor de dezvoltare
     4.1.3 Efectele capacităților restrânse și ale dinamicii de grup constrângătoare asupra formării schemelor
     4.1.4 Efectele lipsei de resurse externe
4.2 Concepte specifice diagnosticului în terapia schemelor
     4.2.1 Diverse niveluri de diagnostic
     4.2.2 Cadrul și tehnicile diagnostice
4.3 Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvată în raport cu vârsta a relației terapeutice, strategii terapeutice, tehnici specifice vârstei
4.4 Concluzie

5. Terapia schemelor în cazul adolescenților
(Christof Loose • Peter Graaf)
5.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice vârstei, crize potențiale și conflicte, traume în perioada adolescenței și efectele dezvoltării cognitive
     5.1.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice etapei de vârstă
     5.1.2 Crize potențiale, conflicte și traume
     5.1.3 Dezvoltarea cognitivă și înțelegerea emoțiilor
5.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducație și terapie
     5.2.1 Diverse planuri (niveluri) importante de diagnostic
     5.2.2 Psihoeducația
5.3 Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvată în raport cu vârsta a relației terapeutice
5.4 Concluzie

6. Terapia schemelor în cazul adulților tineri
(Christine Zens • Silka Hagena)
6.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice vârstei, crize potențiale și conflicte, traume din perspectiva terapiei schemelor
     6.1.1 Sarcini și teme de dezvoltare specifice vârstei, în cazul tinerilor adulți
     6.1.2 Crize potențiale, conflicte și traume din perspectiva terapiei schemelor
6.2 Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducație și terapie pentru cele mai frecvente tablouri clinice
     6.2.1 Indicații, contraindicații și diagnostic
     6.2.2 Psihoeducația
6.3 Terapia schemelor — ghid practic: strategii terapeutice, formarea adecvată în raport cu vârsta a relației terapeutice și tehnici potrivite vârstei
     6.3.1 Conceptualizarea de caz și planul de tratament
     6.3.2 Relația terapeutică
     6.3.3 Tehnici specifice terapiei schemelor și adecvate vârstei, în cazul tinerilor adulți
6.4 Concluzie

7. Tehnici și metode de intervenție în terapia cu copii
(Peter Graaf • Christof Loose)
7.1 Câteva remarci preliminare cu privire la motivația copiilor și adolescenților pentru a urma o terapie
7.2 Abordarea centrată pe moduri: elemente fundamentale și materiale de lucru
7.3 Relația terapeutică, o trăsătură esențială în terapia schemelor
(În colaborare cu Petra Baumann‑Frankenberger)
     7.3.1 Dezvoltarea relației terapeutice cu pacientul
     7.3.2 Dezvoltarea relației terapeutice cu figurile parentale de atașament
7.4 Confruntarea empatică
7.5 Terapia prin joc centrată pe moduri
7.6 Lucrul cu poveștile din perspectiva terapiei schemelor
7.7 Psihoeducația
     7.7.1 Materiale de lucru folosite pentru psihoeducație
     7.7.2 Psihoeducația pe categorii de vârstă
     7.7.3 Principalele etape în psihoeducația copiilor
     7.7.4 Metafore pentru ilustrarea schemelor și a modurilor
7.8 Folosirea desenelor și a materialului creativ în cadrul abordării 11centrate pe scheme și moduri
     7.8.1 Tehnici tradiționale în lucrul cu imagini și desene
     7.8.2 Folosirea desenelor și a materialului creativ în cadrul abordării centrate pe scheme și moduri
7.9 Tehnica dialogului cu ajutorul scaunelor
7.10 Folosirea marionetelor (pentru mâini și pentru degete) și a altor figurine în cadrul abordării centrate pe moduri
7.11 Construirea „Casei Interne"
     7.11.1 Nivelul modurilor
     7.11.2 Nivelul experiențial
     7.11.3 Nivelul schemelor
     7.11.4 Jocul experiențial cu moduri și scheme
7.12 Tehnici de imagerie ghidată
     7.12.1 Contraindicații și experiențe negative cu exercițiile de imagerie ghidată
     7.12.2 Cerințe în cazul exercițiilor de imagerie
     7.12.3 Tehnica rescrierii, prin imagerie, a experiențelor trecute
7.13 Cardurile mnemotehnice și jurnalul
7.14 Teme pentru acasă
7.15 Rezumat și recomandări cu privire la combinarea mai multor tehnici

8. Tehnici și practici în lucrul cu părinții
(Peter Graaf)
8.1 Încadrarea lucrului cu părinții din perspectiva terapiei schemelor
     8.1.1 Delimitări conceptuale: consiliere comportamentală, pedagogia schemelor și coaching centrat pe scheme
     8.1.2 Elemente de coaching centrat pe scheme
     8.1.3 Educarea și consilierea părinților din perspectiva terapiei schemelor
8.2 Dezvoltări și perspective în cazul terapiei sistemice centrate pe scheme
     8.2.1 Observații preliminare cu privire la perspectiva sistemică asupra schemelor
     8.2.2 Limitele sistemelor și ale subsistemelor
     8.2.3 Atribuirea de roluri și inducerea de roluri
     8.2.4 Regulile sistemului
     8.2.5 Funcțiile
     8.2.6 Cercul vicios al tranzacțiilor disfuncționale și escaladarea modurilor
     8.2.7 Resursele
8.3 Constelațiile de moduri și activarea modurilor în sistem
     8.3.1 Rolul deosebit al modurilor interne parentale în cazul părinților
     8.3.2 Evitarea modurilor în cazul părinților — apărări disfuncționale împotriva modurilor parentale negative
8.4 Rolul terapeutului față de părinți: relația terapeutică formată la intersecția dintre consiliere, coaching, îndrumare și terapie
8.5 Diagnosticul schemelor și modurilor părinților
8.6 Psihoeducația cu ajutorul textelor (formulări ajutătoare) și al desenelor
8.7 Intervenții asupra schemelor și modurilor în lucrul cu părinții
     8.7.1 Sentimente de vinovăție în lucrul cu părinții
     8.7.2 Tehnici și metode la nivel cognitiv
     8.7.3 Tehnici și metode la nivel emoțional
     8.7.4 Tehnici și metode la nivel comportamental
8.8 Studiu de caz: „Ron". Ilustrarea diverselor tehnici de intervenție
8.9 Rezumat

9. Terapia schemelor și plata prin sistemul de asigurări medicale (cazul Germaniei) (Christof Loose • Petra Baumann‑Frankenberger • Gerhard Zarbock)
9.1 Informații cu privire la simptomatologia relatată în mod spontan de către pacient și cea discutată de către terapeut
9.2 Istoricul de viață al pacientului și anamneza bolii
9.3 Starea psihică în momentul completării cererii
9.4 Concluziile examinării somatice
9.5 Analiza comportamentului și a stilului de atașament
9.6 Diagnosticul
9.7 Obiectivele terapiei și prognosticul
9.8 Planul de tratament, cu includerea tehnicilor specifice terapiei schemelor
9.9 Concluzie

10. Terapia schemelor pentru copii și adolescenți — nașterea unui nou concept
(Christof Loose • Petra Baumann‑Frankenberger)
10.1 Grupuri de lucru naționale și internaționale în terapia schemelor pentru copii și adolescenți
10.2 Programe de formare continuă în terapia schemelor pentru copii și adolescenți
10.3 Terapia schemelor în cadrul programelor de formare și formare continuă a psihoterapeuților pentru copii și adolescenți
     10.3.1 Terapia schemelor în dezvoltarea personală a terapeuților aflați în programul de formare în psihoterapia cu copii și adolescenți
     10.3.2 Terapia schemelor în supervizarea psihoterapeuțil

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu