Autor: Hugo Mercier
Editura Litera
Colectia IQ230
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: Not Born Yesterday
Traducerea Ioan Ciuperca
ISBN 978-606-33-9080-7
Nr pagini : 368
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 55,17 lei la Editura, 51,92 lei la elefant, 64,90 lei la carturesti
Descrierea editurii:
De ce oamenii nu sunt atât de naivi pe cât am crede?
Psihologia credulității ne explică modul în care hotărâm în cine să avem încredere și ce ar trebui să credem – și argumentează că suntem destul de buni la a lua asemenea decizii. În această carte care ne lansează numeroase provocări, Hugo Mercier demonstrează cum aproape toate încercările de persuasiune a maselor – făcute de lideri religioși, de politicieni sau de oameni din publicitate – sunt menite eșecului lamentabil. Folosind cercetări recente din științele politice și din alte domenii, mergând de la istorie la antropologie, Mercier demonstrează că povestea naivității larg răspândite, în care un public credul este ușor de indus în eroare de demagogi și de șarlatani, este pur și simplu greșită.
De ce este persuasiunea maselor atât de dificilă? Mercier folosește ultimele descoperiri ale psihologiei experimentale pentru a demonstra cum fiecare dintre noi este dotat cu mecanisme cognitive sofisticate de vigilență deschisă. Folosindu-se de o varietate de indicii, aceste mecanisme ne permit să fim vigilenți când vine vorba despre convingeri dăunătoare, în timp ce suntem destul de deschiși cât să ne schimbăm opinia când ne sunt prezentate dovezile potrivite. Chiar și eșecurile – când acceptăm confesiunile false, răspândim zvonuri sau ne lăsăm convinși de leacuri miraculoase – sunt mai bine explicate ca defecte ale unor mecanisme cognitive de altfel perfect funcționale decât ca simptome ale unei naivități generale.
Psihologia credulității ne arată cum filtrăm fluxul de informație care ne înconjoară, argumentează că o facem bine și ne explică cum am putea să o facem și mai bine.
HUGO MERCIER este cercetător specializat în științe cognitive la Institutul Jean Nicod din Paris
Cuprins:
Lista ilustratillor 9
Multumiri 11
Introducere 13
Capitolul 1 Pro naivitate 19
Capitolul 2 Vigilentă in comunicare 32
Capitolul 3 Evolutia receptivitătii 46
Capitolul 4 La ce să dăm crezare? 62
Capitolul 5 Cine ştie cel mai bine? 76
Capitolul 6 Pe cine să credem? 89
Capitolul 7 Ce ar trebui să simtim? 105
Capitolul 8 Demagogi, profeti şi predicatori 122
Capitolul 9 Propagandişti, agenti electorali şi agenti de publicitate 136
Capitolul 10 Zvonuri savuroase 153
Capitolul 11 De la informatiile circulare la credintele supranaturale 172
Capitolul 12 Mărturisirile vrăjitoarelor şi alte absurdităti utile 186
Capitolul 13 Ştiri false inutile 203
Capitolul 14 Guru superficiali 219
Capitolul 15 Experti mănioşi şi escroci talentati 240
Capitolul 16 Cazul impotriva naivitatii 256
Note 269
Referinte 310
Indice 361
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu