Editura Lumen
Colectia Dezvoltare sociala
An aparitie :2006
Editia I
ISBN 978-973-1703-42-8
Nr pagini : 120
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 28,56 lei la Editura,
Descrierea editurii:
Stresul ocupaţional reprezintă o preocupare majoră, atât pentru angajaţi, cât şi pentru organizaţii şi pentru societate ca întreg. Ultimii 50 de ani au schimbat în profunzime natura societăţii, în general, şi a locurilor de muncă în special. Aceasta se datorează modificărilor explozive ale tehnologiilor, penetrării agresive a proceselor de informatizare, dar şi a sistemelor manageriale. Competiţia economică dură în care este angrenată viaţa socială prezentă este considerată ca unul din semnele sau reacţiile generatoare a ceea ce a intrat în limbajul cotidian prin sintagma de stres ori stres profesional ori stres ocupaţional. (Autoarea)
Cuprins:
CAPITOLUL I TEORII ALE STRESULUI 9
I.1. Introducere 9
I.2. Definirea stresului 11
I.3. Abordări teoretice ale stresului 12
I.3.1. Stresul ca stimul 12
I.3.2. Stresul ca răspuns 13
I.3.3. Stresul ca proces mediational. Abordarea cognitivă a stresului 15
CAPITOLUL II STRESUL OCUPATIONAL 19
II.1. Modele ale stresului ocupational 19
II.1. 1. Modelul Michigan 20
II.1. 2. Modelul solicitărilor şi controlului 21
II.1. 3. Modelul potrivirii persoană-mediu 24
II.1. 4. Modelul ,,vitamină’’ (Vitamin Model) 26
II.1. 5. Modelul dezechilibrului efort -recompensă 28
II.1. 6. Modelul conservării resurselor 30
II.1. 7. Modelul stresului ocupational 31
II.1. 8. Modelul solicitărilor şi resurselor 32
II.1. 9. Modelul compensării solicitărilor şi reactiilor induse 32
II.1. 10. Modelul solicitărilor, abilitătilor şi suportului 33
II.1. 11. Modelul echilibrului dinamic al finantelor şi stării de bine 34
II.2. Încorporarea nivelelor multiple de analiză în studiul stresului ocupational 35
II.2.1. Antecedentele stresului ocupational. Contextul macroeconomic 38
II.2. 2. Stresorii organizationali 39
II.2. 3. Răspunsurile emotionale la stres 43
II.2.4. Răspunsurile fiziologice la stres 47
II.2.5. Conflictul muncă-familie 48
II.2.6. Suportul social 50
II.2.7. Solicitările de exprimare şi gestionare a emotiilor în organizatii 51
II.3. Diferente individuale şi rezistenta la stres 61
II.3.1. Diferentele de gen 62
II.3.2. Locusul de control 63
II.3.3. Robustetea 65
II.3.4. Încrederea în sine 67
II.3.5. Tipul A de comportament 68
II.3.6. Afectivitatea negativă 73
II.3.7. Optimismul şi pesimismul 74
CAPITOLUL III APLICATII ALE INVESTIGĂRII STRESULUI OCUPATIONAL. MANAGEMENTUL STRESULUI ÎN ORGANIZATII 76
III.1. Interventii primare, secundare, tertiare 79
III.1.1. Strategiile de preventie primară 80
III.1.2. Strategiile de preventie secundară 82
III.1.3. Strategiile de preventie tertiară 89
III.2. Evaluarea eficientei interventiilor de managementul stresului 91
CONCLUZII 97
BIBLIOGRAFIE 101
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu