23/10/2022

PERSONALITATE, MOTIVATIE SI PERFORMANTA ACADEMICA

Autor: Mihail Radu Robota
Editura Institutul European
Colectia Academica.Psihologie
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-24-0214-3
Nr pagini : 240
Format 140 x 190
Pretul la data postarii : 33 lei la Editura, 33 lei la elefant, 26,40 lei la libarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        In domeniul psihologiei personalitatii, multitudinea de paradigme, teorii, modele prezentate in monografii, cursuri ori articole, rezultatele unor studii cantitative sau calitative, realizate cu o mare varietate de instrumente, mai vechi sau mai noi, este deseori deconcertanta chiar si pentru persoanele avizate. Aceasta carte isi propune sa fie un instrument util pentru intelegerea adecvata a celor mai relevante caracteristici ale personalitatii si ale motivatiei care faciliteaza obtinerea performantelor academice. In prima parte a lucrarii au fost vizate teorii clasice si moderne din sfera psihologiei personalitatii si a motivatiei, prezentate structurat si analizate din perspectiva gradului lor de relavanta stiintifica. Pregatita de aceste clarificari teoretice si metodologice, partea a doua a lucrarii a avut o miza aplicativa mai pronuntata, fiind prezentate rezultatele unor studii empirice, care, prin complementaritatea lor au vizat sa identifice o tipologie a structurilor de personalitate ale studentilor, sa clarifice rolul factorilor rnotivationali in perforrnanta academica si sa evidentieze aportul inteligentei si constiinciozitatii ca dimensiuni predictive ale performantei academice.

        Mihail Radu Robota este asistent universitar la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei (Universitatea "Alexandru Ion Cuza" din Iasi). Doctor in psihologie, cu competente in domeniul psihometriei, psihodiagnosticului prescolarului si scolarului, psihologiei cognitive si psihologiei personalitatii. A participat in diferite proiecte, ca vorbitor invitat, coordonator, cercetator sau trainer. Sursa Inst.European

Cuprins:

Capitolul I. TEORII ALE PERSONALITATII IN PSIHOLOGIA CONTEMPORANA / 9
I. Definirea termenului de personalitate / 9 
    A. Intelesul termenului de personalitate la nivelul simtului comun / 10 
    B. Intelesul teoretic al termenului de personalitate / 12 
    C. Tipuri de argumente aduse in sprijinul teoriilor / 16 
    D. O clasificare a principalelor teorii ale personalitatii / 18 
II. Teorii reprezentative cu privire la personalitate / 20 
    A. Abordarea psihodinamica a personalitatii. Sigmund Freud / 20 
Modelul structural al personaliatii / 21 
Modelul psihosexual al dezvoltarii personalitatii / 25 
Tipuri de personalitate identificate de Freud / 28 
Valoarea stiintifica a teoriei freudiene / 32 
    B. Abordarea personalitatii din perspectiva cognitiva cognitiva. George Alexander Kelly - teoria constructelor de personalitate / 35 
Principiile de organizare ale constructelor personale / 36 
Structura personalitatii in conceptia lui Kelly / 41 
Altemativismul constructiv si dezvoltarea personalitatii / 45 
Valoarea stiintifica a teoriei lui Kelly / 47 
    C. Abordarea personalitatii din perspectiva teoriilor trasaturilor / 50 
Gordon W. Allport - promotor al conceptului de trasatura / 50 
Teoria trasaturilor - delimitari conceptuale / 51 
Dezvoltarea personalitatii / 52 
Aspecte motivationale ale dezvoltării personalitătii - autonomia functională / 54 Caracteristicile personalitătii mature / 56 
Tipuri de personalitate / 59 
Valoarea ştiintifică a teoriei lui Allport / 60 
III. Teoria factorialistă a lui Raymond Bernard Cattell / 62 
    A. Clasificarea cattelliană a trăsăturilor de personalitate / 63 
Asumarea ipotezei lexicale. Analiza factorială / 64 
Trăsături dinamice. Laticea dinamică / 66 
Valoarea ştiinţifică a teoriei lui Cattell / 68 
IV. Dezvoltarea actuală a teoriei trăsăturilor - modele pentafactoriale / 72 Perspectiva lexicală Big Five - modelul lui Lewis R. Goldberg / 73 
Five Factor Model ca model al dispozitiilor durabile - Paul T. Costa şi Robert R. McCrae / 76 
Cei cinci factori de personalitate 78 
Valoarea ştiintifică a modelelor pentafactoriale / 82 
V. Constatări şi discutii / 85 

Capitolul II. ASPECTE ALE STRUCTURĂRII MOTIVATIEI / 89 
I. Motivatia - delimitări conceptuale şi caracterizare generală / 89 
II. Tipuri de motive / 92 
Trebuinte primare - trebuinte secundare / 92 
Motive extrinseci - motive intrinseci / 93 
III. Taxonomii ale tipurilor de motive / 96 
Modelul tipologic al motivelor umane / 96 
Modelul ierarhic al trebuintelor umane 197 
Teoria motivatiei de auto-realizare / 100 
Modelul tematicilor existentei - o perspectivă inedită asupra structurii motivationale / 102 

Capitolul III. CUNOAŞTEREA PERSONALITĂŢI I PRIN PROBE PROIECTIVE / 105 
I. Proiecţia - delimitări conceptuale şi tipologie / 106 
    A. Sensul psihanalitic al termenului de proiecţie / 108 
    B. Sensuri actuale ale termenului de proiectie / 109 
    C. Tipuri de proiectie / 111 
II. Tehnicile proiective: caracteristici generale şi clasificare / 114 
    A. Caracteristici generale ale tehnicilor proiective / 114 
    B. Clasificarea tehnicilor proiective / 116 
III. Valoarea tehnicilor proiective: limite şi avantaje / 118 

Capitolul IV. TREI STUDII CU PRIVIRE LA STRUCTURILE DE PERSONALITATE ALE STUDENŢILOR / 123 
Studiul I - O tipologie a structurilor de personalitate / 123 
Studiul Il — Rolul factorilor motivationali in performanta academică a studentilor din primii ani de facultate / 170 
Studiul propriu-zis / 180 
Studiul III — Rolul inteligentei şi al conştiinciozităţii ca dimensiuni predictive ale performanţei academice studenţilor / 192 

EPILOG / 219 
BIBLIOGRAFIE / 225 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu