15/10/2022

PEDEPSITI PRIN RECOMPENSE. Cum sa evitam bulinele rosii, bonusurile, lauda si alte feluri de mita

Autor: Alfie Kohn
Editura Multi Media Est Publishing
Colectia Cartile parintilor
An aparitie : 2014
Editia I
Editia originala: Punished by Rewards: The Trouble with Gold Stars, Incentive Plans, A's, Praise, and Other Bribes
Traducerea Ina Elena Irimia
ISBN 978-606-93563-2-6
Nr pagini : 440
Format 150 x 230
Pretul la data postarii : 18,99 lei la targul cartii, lei la totuldespremame, 48 lei la libris
pdf pe scribd

Descriere (Libris)

        Strategia noastra fundamentata pentru cresterea copiitor, procesul de invatare al elevilor si conducerea angajatilor se poate rezuma in doar cinci cuvinte: Fa asa si primesti asta. Ademenim oamenii cu o bucata de zaharet (de la dulciuri pana la comisioanele din vanzari) intr-un mod foarte similar cetui in care am dresa un animal de casa.
        In aceasta carte deschizatoare de drumuri, Alfie Kohn ne arata ca, desi manipularea prin stimulente a oamenilor pare sa aiba succes pe termen scurt, aceasta reprezinta o strategie care pana la urma esueaza, iar efectele sale nocive persista un timp indelungat. Locurile noastre de munca si satite de clasa vor continua sa decada, argumenteaza autorul, pana cand vom pune sub semnulintrebarii increderea noastra intr-o teorie a motivatiei derivata din experimente facute pe animale de laborator.
        Extragand informatii din sute de studii, Kohn demonstreaza ca oamenii chiar au rezultate mai stabe atunci cand sunt momiti cu bani, note sau alte stimulente. Daca le promitem bunuri copiitor pentru a se comporta cum se cuvine, nu obtinem nimic mai mult decat o obedienta temporara. Cu cat mai mutt ne fotosim de stimulari comportamentale artificiale, cu atat mai mult cei asupra carora le apticam isi pierd interesul fata de subiectul mitei.
        Recompensete si pedepsele sunt doar doua fatete ale aceleiasi monede - una fara putere prea mare de cumparare. Se impune, arata Kohn, gasirea unei alternative ta aceste doua moduri de a controla oamenii. Ultimele capitole ofera un set practic de strategii pentru parinti, profesori si manageri, care depasesc nivelut utilizarii de recompense sau pedepse.
        Condimentata cu umor si exemple din viata de zi cu zi, Pedepsiti prin recompense ne ofera o serie de argumente tulburatoare, imposibit de negat.

        Alfie Kohn este unul dintre cei mai cunoscuti autori din domeniul educatiei, comportamentului uman si cresterii copiilor. Revista Time l-a numit „cel mai vehement critic al sistemului educational axat pe note si lucrari de control”. A semnat paisprezece carti si sute de articole care au reconfigurat mentalitatea parintilor, pedagogilor sau specialistilor in stiinte sociale. 
Sursa: Ed. Herald
                La noi au fost traduse :
Parenting neconditionat. De la recompense si pedepse la iubire si întelegere, Multi Media Est Publishing 2013
Pedepsiti prin recompense. Cum sa evitam bulinele rosii, bonusurile, lauda si alte feluri de mita, Multi Media Est Publishing 2014
Mitul temei pentru acasa. De ce copiii nostri primesc prea multe sarcini inutileMulti Media Est Publishing 2015
Mitul copilului rasfatat. Sa punem sub semnul intrebarii stereotipurile despre copii si parinti, Herald, 2014, 2017, 2022

Cuprins:

Prefata XIII

PARTEA INTAI. ARGUMENTATIE IMPOTRIVA RECOMPENSELOR
 
1. CUTIA LUI SKINNER:MOSTENIREA BEHAVIORISMULUI 5
Porumbei, sobolani si caini
Sa vina intaririle
Dincolo de atractivitatea behaviorismului
2. ESTE BINE SA RECOMPENSAM? 21
Facem loc doar pentru desert
Tratam oamenii ca pe niste animale de casa
3. ESTE RECOMPENSA EFICIENTA? 37
Schimba recompensele comportamentul?
Sunt performantele imbunatatite de recompense?
4. PROBLEMA RECOMPENSEI: PATRU MOTIVE PENTRU CARE RECOMPENSELE ESUEAZA 51
I. Recompensele pedepsesc
II. Recompensele distrug relatiile
III. Recompensele ignora motivele.
IV. Recompensele descurajeaza asumarea de riscuri
5. MICSORAREA DOBANZII:AL CINCILEA MOTIV PENTRU CARE ESUEAZA RECOMPENSELE 69
Planul batranului
Scopul efectului
Motivul efectului
„Dar daca pur si simplu am ... „
  Minimizarea pericolului
6. PROBLEMA LAUDEI 97
„Ce treaba buna!“ versus O treaba buna
Dependenti de laude
Cuvinte de incurajare
Teama de a nu rasfata

PARTEA A DOUA. RECOMPENSELE IN PRACTICA

7. PLATA IN FUNCTIE DE PERFORMANTA: DE CE BEHAVIORISMUL NU DA REZULTATE CAND E APLICAT LA LOCUL DE MUNCA 117
Stimulentele triumfa
Stimulentele esueaza
De ce esueaza recompensele
Banii
Cele cinci probleme ale recompenselor... la locul de munca.
8. MOMELI PENTRU INVATARE: DE CE BEHAVIORISMUL NU FUNCTIONEAZA IN SALILE DE CLASA 139
Motivatia de a invata
Cum facem elevii sa invete
Control mai sever: cazul educatiei speciale
„Cum ma descurc?“
 9. MITUIM PENTRU COMPORTAMENT ADECVAT: DE CE BEHAVIORISMUL NU AJUTA COPIII SA DEVINA OAMENI MAI BUNI 157
Pretul supunerii
Pedepsirea copiilor
Consecintele „Consecintelor“
„Si daca esti cuminte ... „
 
PARTEA A TREIA. DINCOLO DE RECOMPENSE

Introducere 173
10. DOAMNE, BINE CA E LUNI: SURSA MOTIVATIEI LALOCUL DEMUNCA 175
Primul pas: inlaturati stimulentele
Pasul doi: reevaluati evaluarea
Pasul trei: creati conditiile pentru motivatia autentica
Colaborare
Continut
Alegerea
11. DEPENDENTI DE INVATARE: SURSA MOTIVATIEI IN SALA DE CLASA 191
Renuntati la recompense
Avem nevoie de note?
Elevul de nota zece - o poveste cu talc
De la degradare la de-notare
Procesul de invatare ca descoperire
Din non despre cei trei C
Colaborarea: invatam Impreuna
Continut: ce merita stiut
Dreptul de a alege: Autonomia in sala de clasa
12. COPII BUNI FARA CEVA BUN 217
Dincolo de control
Rezolvarea problemelor: Intoarcerea celor trei C
Copii empatici
Rolul scolilor
Ocazia de a alege
Gradele de libertate
Bariere spre alegere
Eliberarea de recompense

POSTFATA 245
Anexa A: O discutie cu B. F. Skinner 261
Anexa B: Ce este motivatia intrinseca? 271
Anexa C: Behavioristii raspund 277
Note 285
Referinte 375
Indexul numelor 419


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu