Coord: Georgeta Panisoara, Dorina Salavastru, Laurentiu Mitrofan
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie :2016
Editia I
ISBN 978-973-46-6016-2
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 44,95 lei la Editura, 42,70 lei la elefant, 42,70 lei la libris
Disponibilitate BCU
previzualizare google books
Descrierea editurii:
Descrierea editurii:
Numeroase studii de psihologie si stiintele educatiei sustin ca o parte dintre problemele cu care se confrunta scoala in prezent sint generate de concentrarea exclusiva pe scopurile academice, pe abilitati. Elevii care nu pot obtine performante de nivel inalt isi pierd interesul si dezvolta comportamente dezadaptative sau se autoexclud din mediul scolar. Volumul analizeaza principalele probleme ale copilariei si adolescentei, precum experienta fricii, sexualitatea, dependenta de internet, preocuparea pentru aspectul fizic sau relatia parinte-copil, subliniind nevoia de reformare a scolii in directia adecvarii la nevoile actuale ale elevului. Elevul traieste intr-o societate caracterizata de multiple probleme, de schimbare si dezvoltare accelerata, iar adaptarea si integrarea cu succes in aceasta societate reprezinta provocari din ce in ce mai mari. Posibilele solutii propuse includ concentrarea scolii pe starea de bine a elevului, pe dezvoltarea afectelor pozitive si a strategiilor de coping, utilizarea umorului in educatie, sprijinirea elevului atit in descoperirea si dezvoltarea resurselor proprii, cit si in consolidarea responsabilitatii si a increderii in sine.
Georgeta Pânişoară este conferenţiar doctor habilitat în Departamentul de Psihoterapie şi Psihologie Aplicată, Facultatea de Psihologie, Universitatea din Bucureşti. Susţine cursuri de psihologia învăţării, a educaţiei, de motivare, de comunicare verbală şi nonverbală etc.
Dorina Salavastru este profesor universitar doctor in Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. Sustine cursuri de psihologia educatiei, psihologia invatarii, didactica psihologiei, tehnici de expresie si dezvoltare personala.
Dintre cartile sale:
Didactica psihologiei. Perspective teoretice si metodice, Polirom 1999, 2006
Psihologia educatiei , Polirom 2004
Psihologia invatarii. Teorii si aplicatii educationale, Polirom 2009
Copilaria si adolescenta. Provocari actuale in psihologia educatiei si dezvoltarii (coautor), Polirom 2016
Laurentiu Mitrofan este profesor universitar doctor in Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii Bucuresti. Domenii de interes: psihologie sociala, psihopatologie sociala si a familiei, psihologia comportamentului sexual deviant.
Cuprins:
Prezentarea autorilor 9
Partea I. Copilăria şi adolescenta. Repere contemporane
Capitolul 1. Experienţa fricii in copilăria timpurie şi ecoul său in procesul de maturizare (Marina Badea) 15
1. Frici adaptatise şi frici dezadaptative 15
1.1. Rolul fricii in adaptare 15
1.2. Cănd este frica dezadaptativă? 16
1.3. Frici legate de dezvoltarea timpurie 19
1.4. Alte tipuri de frici 25
2. Reacţiile părintilor la fricile copiilor 27
2.1. Fricile părintilor şi fricile copillor 28
2.2. Furia părintelui impotriva fricii copilului 29
2.3. Hiperprotecţia copilului 30
2.4. Negrea si ridiculizarea fricii 31
2.5. Atitudini extreme: permisivitatea excesivă şi hiperexigenţa 32
3. Recomandări generale de abordare a fricilor capiilor 33
3.1. Stabilirea limitelor 35
3.2. Testarea realitătii 36
3.3. Dezaprobare, nu critică ; incurajare moderata 37
3.4. Exprimarea fricii 38
Bibilografie 39
CapitoluI 2. Sexualitatea la copii şi adolescenţi (Iuliana-Elena Molnar) 41
1. Complexitatea sexualitatii 41
2. Sexualitatea şi starea de bine psihologic 42
3. Sexualitate versus secualizare - influenta mass-media 45
4. MIturi privind educatia sexuală a copiilor si adoIescentilor 49
5. Dezvoltarea interesului copiilor si adolescentilor fată sexuaIitate 52
6. Educaţia sexuală a copiilor si adolescenţilor 55
Bibilografie 38
CapitoluI 3. Imaginea corporala şi idealul de feminitate al adolescentelor in generatia digitală (Elena Stănculescu) 62
1. Noi surse de influentă in conturarea imaginii corporale a adolescentelor din generatia dignală 62
2. Studii referitoare la aspectele psihologice legate de imaginea corporală a adolescentelor din generatia digitala 64
3. Moda selfie-urilor, like-urilor şi dorinta fetelor de a „livra" o imagine perfecta in spatiul virtual 69
4. Idealul de frumusete feminina promovat pe site-urile de socializare - de la thinspiration la fitspiration 73
5. Pericolele unor platforme online de genul Pro-Ana şi Pro-Mia sau incercarea de legitimare a stilului de viată deloc sănătos al adolescentelor care ajung să sufere de tulburări alimentare - anorexie sau bulimie 77
Concluzii 80
Bibliografie 82
CapitoluI 4. Dependenta de internet. Efecte psihologice in răndul adolescentilor (Laureatiu Mitrofan) 85
1. Ce este dependema de internet 85
2. Se poate masura şi, eventual, diagnostica dependenta de intemet? 88
3. Teorii şi modele explicative ale dependentei de internet 89
4. Factori de risc ai dependentei de internet 90
5. Efecte ale dependentei de intemet 91
6. Interconexiunea dintre singurătate şi dependenta de intemet 93
7. Legătura dintre dependenta de internet şi depresie 95
8. Legătura dintre dependema de internet şi fobia socială 97
9. Efectele psihologice ale dependemei de internet in răndul adolescentdor 101
Bibliografie 106
CapitoluI 5. RoluI mitologiilor familiale şi comunitare in psihodinarnica relatiei părinte-copil (Denisa Cristina Godeanu).113
1. Miturile familiale 114
2. Fenomene psihodinamice implicate nn menţinerea miturilor familiale 118
2.1. Identificarea proiectivă 119
2.2. Teoria ataşamentului 121
2.3. Contractul narcisic 122
2.4. Loialitatea 124
3. Efecte ale miturilor familiale in psihodinamica relatiei părinte-copil 124
3.1. Copilul imaginat 125
3.2. Copilul fantasmat 125
3.3. Copilul narcisic 125
4. Roluri şi scenarii 131
4.1. Copilul ca umbra a părintilor 132
4.2. Copilul parental (salvator) 132
4.3. Copilul partener de cuplu 132
4.4. Copilul perfect 132
Concluzii 133
Bibliografie 133
Capitolul 6. Parentingul la distanţă: părinţi divorţaţi, imigranţi sau absenţi (Mihaela Boza) 138
1. Ataşamentul timpuriu si continuitatea ataşamentului de-a lungul vietii 139
2. Rolul mamelor şi rolul taţilor ca ingrijitori principali 140
2.1. Rolul mamei in dezvoltarea 141
2.2. Rolul tatălui in dezvoharea copilului 141
3. Efectele separării sau divorţului asupra ingrijirii parentale 143
3.1. Reducerea timpului petrecut cu copiii 143
3.2. Conflictul parental după separare 144
3.3. Relaţia cu taţii 145
4. Contactul părinte-copil in familiile care se separă 146
5. Familiile transnaţionale 148
5.1. Abordări teoretice ale familiei transnaţionale 148
5.2. Efectele emigrării asupra părinţilor 150
5.3. Transformări ale rolurilor de gen la părinţii emigranţi 152
6. Familiile transnaţionale şi familiile de substituţie 154
6.1. Consecinţe psihologice ale migraţiei părinţilor asupra copiilor ramaşi ţară 154
6.2. Ingrijirea parentală a copiilor aflaţi in familii de substituţie: ambivalenţa intergeneraţională 157
6.3. Caracteristicile familiiei de substituţie 157
Concluzie 159
Bibliografie 160
Partea a II-a. Educatia in mileniul trei
Capitolul 7. Psihologia pozitivă in educaţie (Georgeta Pânişoara) 167
1. Introducere in psihologia pozitivă 167
2. Psihologia pozitivă. De la teorie la practica educaţională - concepte-cheie, elemente definitorii 168
3. Psihologia pozitivă. Direcţii si programe de dezvoltare in scoala 177
Bibliografie 185
Capitolul 8. Coaching-ul şcolar (Dorina Sălvăstru) 187
1. Originea coaching-ului 187
2. Ce este şi ce nu eate coaching-ul 188
5.1. Domeniile de intervenţie ale coach-ului şcolar 193
5.2. Instrumentele coach-ului 195
5.3. Cum lucrează coach-ul? 200
5.4. Coaching şcolar sau consiliere şcolară? 202
Bibliografie 205
Capitolul 9. Rezilienta in context familial si scolar (Loredana Ruxandra Gherasim) 207
1. Rezilienţa si factori ai rezilienţei 207
2. Modele teoretice ale rezilienţei 209
3. Rezilienţa la copii 210
4. Masurarea rezilienţei 211
5. Rezilienţa in context familial 213
5.1. Caracteristicile familiei şi rezilienţa 214
5.2. Promovarea rezilienţei in familie 219
Concluzii 223
Bibliografie 224
Capitolul 10. Emotiile in mediul şcolar (Versavia Curelaru) 229
1. Introducere 229
2. Emoţille şcolare - clarificari conceptuale 230
3. Teoria control-valoare a emoţiilor scolare 231
4. Clasificarea emoţiilor şcolare 233
5. Emotiile şcolare şi orientarea scopurilor 235
6. Rolul emoţiilor in reglarea performanţelor şcolare 238
8. Emoţiile morate in context şcolar 244
Bibliografie 248
Capitolul 11. Umorul in educaţie (Ana-Maria Tepordei) 251
1. Să (ne) permitem umorul in sala de curs? 251
2. Forrne ale umorului instrucţional 252
3. Efectele pozitive psihologice şi relaţionale ale umorului 257
4. Beneficiile cognitiv-motivaţionale aie umorului 260
5. Ceva amuzant este, adecvat? 263
Bibliografie .268
Capitolul 12. Creativitatea. Perspective actuale (Crisrian Bucur) 271
1. Modalităţi de inţelegere şî definire 271
2. Perspective practice 277
Bibliografie 285
Capitolul 13. Perspective teoretice asupra cauzelor bullyng-ului şcolar (Nicoleta-Mihaela Cramaruc) 287
1. Conceptul de bullyng scolar 287
2. Teoria psihanalitică 289
3. Teoria generală a tensiunii interioare 292
4. Teoria procesării informaţiei sociale 294
Concluzii 303
Bibliografie 304
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu