20/10/2022

COPILARIA SI ADOLESCENTA. Provocari actuale in psihologia educatiei si dezvoltarii

Coord: Georgeta Panisoara, Dorina Salavastru, Laurentiu Mitrofan
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie :2016
Editia I
ISBN 978-973-46-6016-2
Nr pagini : 312
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 44,95 lei la Editura, 42,70 lei la elefant, 42,70 lei la libris
Disponibilitate BCU
 previzualizare google books


Descrierea editurii:

        Numeroase studii de psihologie si stiintele educatiei sustin ca o parte dintre problemele cu care se confrunta scoala in prezent sint generate de concentrarea exclusiva pe scopurile academice, pe abilitati. Elevii care nu pot obtine performante de nivel inalt isi pierd interesul si dezvolta comportamente dezadaptative sau se autoexclud din mediul scolar. Volumul analizeaza principalele probleme ale copilariei si adolescentei, precum experienta fricii, sexualitatea, dependenta de internet, preocuparea pentru aspectul fizic sau relatia parinte-copil, subliniind nevoia de reformare a scolii in directia adecvarii la nevoile actuale ale elevului. Elevul traieste intr-o societate caracterizata de multiple probleme, de schimbare si dezvoltare accelerata, iar adaptarea si integrarea cu succes in aceasta societate reprezinta provocari din ce in ce mai mari. Posibilele solutii propuse includ concentrarea scolii pe starea de bine a elevului, pe dezvoltarea afectelor pozitive si a strategiilor de coping, utilizarea umorului in educatie, sprijinirea elevului atit in descoperirea si dezvoltarea resurselor proprii, cit si in consolidarea responsabilitatii si a increderii in sine.

        Georgeta Pânişoară este conferenţiar doctor habilitat în Departamentul de Psihoterapie şi Psihologie Aplicată, Facultatea de Psihologie, Universitatea din Bucureşti. Susţine cursuri de psihologia învăţării, a educaţiei, de motivare, de comunicare verbală şi nonverbală etc. 

        Dorina Salavastru este profesor universitar doctor in Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. Sustine cursuri de psihologia educatiei, psihologia invatarii, didactica psihologiei, tehnici de expresie si dezvoltare personala.
        Dintre cartile sale:
Didactica psihologiei. Perspective teoretice si metodice, Polirom 1999, 2006
Psihologia educatiei , Polirom 2004
Psihologia invatarii. Teorii si aplicatii educationale, Polirom 2009
Copilaria si adolescenta. Provocari actuale in psihologia educatiei si dezvoltarii (coautor), Polirom 2016

        Laurentiu Mitrofan este profesor universitar doctor in Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii Bucuresti. Domenii de interes: psihologie sociala, psihopatologie sociala si a familiei, psihologia comportamentului sexual deviant.

Cuprins:

Prezentarea autorilor 9

Partea I. Copilăria şi adolescenta. Repere contemporane 

Capitolul 1. Experienţa fricii in copilăria timpurie şi ecoul său in procesul de maturizare (Marina Badea) 15 
1. Frici adaptatise şi frici dezadaptative 15 
       1.1. Rolul fricii in adaptare  15 
       1.2. Cănd este frica dezadaptativă?  16 
       1.3. Frici legate de dezvoltarea timpurie 19 
       1.4. Alte tipuri de frici 25 
2. Reacţiile părintilor la fricile copiilor  27
       2.1. Fricile părintilor şi fricile copillor  28
       2.2. Furia părintelui impotriva fricii copilului 29 
       2.3. Hiperprotecţia copilului 30 
       2.4. Negrea si ridiculizarea fricii  31 
       2.5. Atitudini extreme: permisivitatea excesivă şi hiperexigenţa 32 
3. Recomandări generale de abordare a fricilor capiilor 33 
       3.1. Stabilirea limitelor  35 
       3.2. Testarea realitătii  36 
       3.3. Dezaprobare, nu critică ; incurajare moderata 37 
       3.4. Exprimarea fricii 38 
Bibilografie 39 

CapitoluI 2. Sexualitatea la copii şi adolescenţi (Iuliana-Elena Molnar) 41 
1. Complexitatea sexualitatii 41 
2. Sexualitatea şi starea de bine psihologic 42 
3. Sexualitate versus secualizare - influenta mass-media 45 
4. MIturi privind educatia sexuală a copiilor si adoIescentilor  49 
5. Dezvoltarea interesului copiilor si adolescentilor fată sexuaIitate  52 
6. Educaţia sexuală a copiilor si adolescenţilor 55 
Bibilografie 38 

CapitoluI 3. Imaginea corporala şi idealul de feminitate al adolescentelor in generatia digitală (Elena Stănculescu) 62 
1. Noi surse de influentă in conturarea imaginii corporale a adolescentelor din generatia dignală 62 
2. Studii referitoare la aspectele psihologice legate de imaginea corporală a adolescentelor din generatia digitala  64 
3. Moda selfie-urilor, like-urilor şi dorinta fetelor de a „livra" o imagine perfecta in spatiul virtual  69
4. Idealul de frumusete feminina promovat pe site-urile de socializare - de la thinspiration la fitspiration 73 
5. Pericolele unor platforme online de genul Pro-Ana şi Pro-Mia sau incercarea de legitimare a stilului de viată deloc sănătos al adolescentelor care ajung să sufere de tulburări alimentare - anorexie sau bulimie  77
Concluzii 80 
Bibliografie  82 

CapitoluI 4. Dependenta de internet. Efecte psihologice in răndul adolescentilor (Laureatiu Mitrofan) 85 
1. Ce este dependema de internet  85 
2. Se poate masura şi, eventual, diagnostica dependenta de intemet?  88 
3. Teorii şi modele explicative ale dependentei de internet  89
4. Factori de risc ai dependentei de internet 90 
5. Efecte ale dependentei de intemet 91 
6. Interconexiunea dintre singurătate şi dependenta de intemet 93 
7. Legătura dintre dependenta de internet şi depresie  95 
8. Legătura dintre dependema de internet şi fobia socială  97 
9. Efectele psihologice ale dependemei de internet in răndul adolescentdor  101 
Bibliografie  106 

CapitoluI 5. RoluI mitologiilor familiale şi comunitare in psihodinarnica relatiei părinte-copil (Denisa Cristina Godeanu).113 
1. Miturile familiale 114 
2. Fenomene psihodinamice implicate nn menţinerea miturilor familiale  118 
       2.1. Identificarea proiectivă  119 
       2.2. Teoria ataşamentului 121 
       2.3. Contractul narcisic 122 
       2.4. Loialitatea 124 
3. Efecte ale miturilor familiale in psihodinamica relatiei părinte-copil 124 
       3.1. Copilul imaginat 125 
       3.2. Copilul fantasmat 125 
       3.3. Copilul narcisic 125 
4. Roluri şi scenarii 131 
       4.1. Copilul ca umbra a părintilor 132 
       4.2. Copilul parental (salvator)  132 
       4.3. Copilul partener de cuplu 132 
       4.4. Copilul perfect 132
Concluzii 133
Bibliografie 133
 
Capitolul 6. Parentingul la distanţă: părinţi divorţaţi, imigranţi sau absenţi (Mihaela Boza)  138
1. Ataşamentul timpuriu si continuitatea ataşamentului de-a lungul vietii 139 
2. Rolul mamelor şi rolul taţilor ca ingrijitori principali 140 
       2.1. Rolul mamei in dezvoltarea 141 
       2.2. Rolul tatălui in dezvoharea copilului  141 
3. Efectele separării sau divorţului asupra ingrijirii parentale 143 
       3.1. Reducerea timpului petrecut cu copiii  143 
       3.2. Conflictul parental după separare 144 
       3.3. Relaţia cu taţii  145 
4. Contactul părinte-copil in familiile care se separă  146
5. Familiile transnaţionale  148 
       5.1. Abordări teoretice ale familiei transnaţionale 148 
       5.2. Efectele emigrării asupra părinţilor  150 
       5.3. Transformări ale rolurilor de gen la părinţii emigranţi 152 
6. Familiile transnaţionale şi familiile de substituţie 154 
       6.1. Consecinţe psihologice ale migraţiei părinţilor asupra copiilor ramaşi ţară 154 
       6.2. Ingrijirea parentală a copiilor aflaţi in familii de substituţie: ambivalenţa intergeneraţională 157 
       6.3. Caracteristicile familiiei de substituţie  157 
Concluzie 159
Bibliografie 160  

Partea a II-a.  Educatia in mileniul trei 

Capitolul 7. Psihologia pozitivă in educaţie (Georgeta Pânişoara) 167 
1. Introducere in psihologia pozitivă  167 
2. Psihologia pozitivă. De la teorie la practica educaţională - concepte-cheie, elemente definitorii 168 
3. Psihologia pozitivă. Direcţii si programe de dezvoltare in scoala 177 
Bibliografie  185 

Capitolul 8. Coaching-ul şcolar (Dorina Sălvăstru) 187 
1. Originea coaching-ului  187
2. Ce este şi ce nu eate coaching-ul  188 
       5.1. Domeniile de intervenţie ale coach-ului şcolar 193 
       5.2. Instrumentele coach-ului 195 
       5.3. Cum lucrează coach-ul? 200 
       5.4. Coaching şcolar sau consiliere şcolară? 202 
Bibliografie   205 

Capitolul 9. Rezilienta in context familial si scolar (Loredana Ruxandra Gherasim) 207 
1. Rezilienţa si factori ai rezilienţei 207 
2. Modele teoretice ale rezilienţei 209 
3. Rezilienţa la copii 210
4. Masurarea rezilienţei 211
5. Rezilienţa in context familial 213 
       5.1. Caracteristicile familiei şi rezilienţa 214 
       5.2. Promovarea rezilienţei in familie 219 
Concluzii 223
Bibliografie 224

Capitolul 10. Emotiile in mediul şcolar (Versavia Curelaru) 229 
1. Introducere  229
2. Emoţille şcolare - clarificari conceptuale 230 
3. Teoria control-valoare a emoţiilor scolare  231 
4. Clasificarea emoţiilor şcolare  233 
5. Emotiile şcolare şi orientarea scopurilor 235 
6. Rolul emoţiilor in reglarea performanţelor şcolare 238 
8. Emoţiile morate in context şcolar 244 
Bibliografie 248

Capitolul 11. Umorul in educaţie (Ana-Maria Tepordei) 251 
1. Să (ne) permitem umorul in sala de curs? 251 
2. Forrne ale umorului instrucţional  252 
3. Efectele pozitive psihologice şi relaţionale ale umorului  257 
4. Beneficiile cognitiv-motivaţionale aie umorului 260 
5. Ceva amuzant este, adecvat? 263 
Bibliografie .268 

Capitolul 12. Creativitatea. Perspective actuale (Crisrian Bucur) 271 
1. Modalităţi de inţelegere şî definire 271
2. Perspective practice 277
Bibliografie 285

Capitolul 13. Perspective teoretice asupra cauzelor bullyng-ului şcolar (Nicoleta-Mihaela Cramaruc) 287
1. Conceptul de bullyng scolar 287
2. Teoria psihanalitică 289
3. Teoria generală a tensiunii interioare  292 
4. Teoria procesării informaţiei sociale  294 
Concluzii 303
Bibliografie 304

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu