17/02/2012

DIDACTICA PSIHOLOGIEI Perspective teoretice şi metodice

Autor: Dorina Salavastru
Editura Polirom
An aparitie 2006
Editia a II-a
ISBN: 973-46-0496-1
Nr. pag : 192
Pret : 24,95

Anticariat . Se mai gaseste la Daa
Download pdf aici si pe slideshare


Despre autor

        Dorina Salavastru este profesor universitar doctor in Departamentul de Psihologie, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. Sustine cursuri de psihologia educatiei, psihologia invatarii, didactica psihologiei, tehnici de expresie si dezvoltare personala.
        Dintre cartile sale:
Didactica psihologiei. Perspective teoretice si metodice, Polirom 1999, 2006
Psihologia educatiei , Polirom 2004
Psihologia invatarii. Teorii si aplicatii educationale, Polirom 2009
Copilaria si adolescenta. Provocari actuale in psihologia educatiei si dezvoltarii (coautor), Polirom 2016

Cuprins:

Cuvant inainte (Adrian Neculau).........................................................7
Partea I PREMISE TEORETICE ALE ABORDĂRII METODICE
I. Limbajul psihologic şi dificultăţile receptării lui ............................ 15
1. Cunoaştere şi limbaj psihologic............................................... 15
2. „Idolii" in receptarea limbajului psihologic................................ 17
3. Conceptul de „obstacol epistemologic" .....................................20
4. Sens comun şi sens ştiinţific in cunoaşterea psihologică................22
5. Transfer şi interferenţă conceptuală..........................................26
II. Strategii discursive utilizate in predarea psihologiei.......................33
1. Delimitări conceptuale: strategie, strategie de instruire,
strategie discursivă...............................................................33
2. Tipuri de strategii discursive ..................................................36
3. Descrierea in predarea psihologiei ...........................................38
3.1. Ce este descrierea? .......................................................38
3.2. Intervenţia descrierii in structurarea discursului didactic.........39
4. Rolul explicaţiei in predarea psihologiei....................................50
4.1. Ce este explicaţia? ........................................................50
4.2. Repere istorice asupra teoriei explicaţiei ............................. 51
4.3. Tipuri de explicaţie........................................................53
4.4. Explicaţia in predarea psihologiei......................................57
5. Strategii argumentative in predarea psihologiei............................67
5.1. Ce este argumentarea ? ...................................................67
5.2. Condiţii de eficienţă a argumentării didactice....................... 71
5.3. Demersuri discursive argumentative...................................76
5.3.1. Argumentarea prin inducţie.....................................78
5.3.2. Argumentarea prin deducţie.................................... 81
5.3.3. Persuadarea prin argumente afective.........................90
Partea a II-a STRUCTURAREA DEMERSULUI METODIC
I. Problematica obiectivelor educaţionale: asumpţii generale
şi diferenţe specifice.................................................................97
1. Conceptul de obiectiv educaţional............................................97
2. Relaţia finalităţi - scopuri - obiective.......................................98
3. Tipologia obiectivelor educaţionale.........................................100
4. Taxonomii ale obiectivelor educaţionale ................................... 101
5. Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale...............................104
6. Obiectivele predării-invăţării psihologiei in liceu.........................111
7. Aplicaţii........................................................................... 115
II. Proiectarea activităţii didactice.................................................123
1. Proiectare didactică / Design instrucţional................................123
2. Etape ale proiectării activităţii didactice...................................125
3. Proiectarea lecţiei...............................................................131
3.1. Exigenţe ale proiectării lecţiei .........................................131
3.2. Tip de lecţie şi variantă de lecţie......................................135
3.3. Proiectarea secvenţelor (evenimentelor) lecţiei.....................138
4. Aplicaţii: proiecte de lecţie..................................................153
III. Evaluarea performanţelor şcolare............................................169
1. Locul şi rolul evaluării in acţiunea educaţională.........................169
2. Strategii de evaluare............................................................172
3. Cum se realizează evaluarea ?................................................175
4. Modalităţi de evaluare a rezultatelor şcolare la psihologie.............176
4.1. Selecţia metodelor şi tehnicilor de evaluare.........................176
4.2. Metode de evaluare : analize şi aplicaţii
la domeniul psihologiei..................................................178
Referinţe bibliografice.................................................................193










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu