Editura Polirom
Colectia Collegium
An aparitie :2012
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-46-2329-7
Nr. pag : 280
Format :160x235
Pretul la data postarii: 19,95 lei la Editura, (16,07 lei e-book-ul), 20,80 la librarie.net, 30 lei la carti de psihologie
pdf aici (ed. 2002)
Descrierea editurii :
In functionarea mentala, inconstientul are un rol fundamental. Majoritatea mecanismelor prin care percepem, memoram, gindim sau ne controlam si monitorizam comportamentul sint inconstiente. Iata de ce, odata cu aparitia paradigmei cognitive si maturizarea neurostiintelor, inconstientul a dobindit un rol central si in planul cercetarii psihologice. Volumul prezinta principalele abordari stiintifice ale inconstientului, precum si categoriile de fenomene psihice pe care le circumscrie actualmente sintagma „inconstient cognitiv”: perceptia, memoria, invatarea si gindirea implicita. Sint de asemenea puse in discutie chestiuni viu disputate in studiile de ultima ora, cum ar fi diferentierea constient-inconstient in perceptie, impactul comportamental al stimularii subliminale, posibilitatea inducerii unor emotii prin stimuli subliminali etc. Analizele teoretice, completate de un glosar si de studii experimentale realizate de autor care evalueaza utilitatea stimulilor subliminali in psihoterapie si reclama, sint utile atit studentilor si profesorilor de la facultatile de psihologie, cit si cercetatorilor sau psihologilor practicieni.
Cuprins:
Adrian Opre este profesor universitar la Catedra de Psihologie
a Universitatii „Babes‑Bolyai” din Cluj‑Napoca, titular al cursurilor „Psihologie cognitiva”, „Consiliere
psihologica: programe de interventie cognitiv‑comportamentala”,
„Personalitatea: diagnoza si interventie” si presedintele Asociatiei de Stiinte
Cognitive din Romania. Prezideaza Comisia de Psihologie Educationala,
Consiliere Scolara si Vocationala din cadrul Colegiului Psihologilor din
Romania, Comisia de Stiinte Sociale, Politice si Administrative din cadrul
ARACIS si este vicepresedinte al Comisiei Speciale de acreditare a programelor
de perfectionare a personalului didactic preuniversitar. Este membru al unor
asociatii stiintifice si profesionale nationale si internationale (Asociatia
Romana de Terapie Cognitiv‑Comportamentala, Societatea Europeana
de Psihologie Cognitiva, Asociatia Europeana pentru Terapie Comportamentala si
Cognitiva etc.) si director coordonator al mai multor proiecte/granturi
nationale si internationale de cercetare si dezvoltare. Alaturi de formarea
academica initiala, finalizata la nivel doctoral in cadrul Universitatii „Babes‑Bolyai”, a beneficiat de stagii de formare si cercetare la
universitati prestigioase din Statele Unite si Europa. Pina in prezent, a
publicat in calitate de autor, coautor si/sau coordonator 10 carti de specialitate
(dintre care mentionam: Inconstientul cognitiv, perceptia subliminala si
memoria implicita, 2002; Introducere in teoriile personalitatii, 2003, editia a
II‑a, 2006) si peste 60 de articole stiintifice in reviste nationale si
internationale.
Prefata (Mircea Miclea) /11
Nota la editia a doua /13
Cuvint catre cititor /15
Introducere /19
Capltolul 1. Problematica inconstientului
in paradigmele psihologiei contemporane
/23
1.1. Perspectiva psihanalitica asupra inconstientului
/24
1.1.1. Modelul topografic /26
1.1.2. Modelul structural /27
1.1.3. Teoria relatiilor obiectuale /29
1.1.4. Psihologia Eului /30
1.1.5. Compararea modelelor psihanalitice /30
1.2. Perspectiva cognitiva asupra inconstientului
/31
1.2.1. Teoria "Global Workspace" /33
1.2.2. Teoria neodisociationista /35
1.3. Integrarea modelelor psihanalitice si
cognitiviste /36
1.4. Perspectiva psihobiologica asupra inconstientului
/37
Capltolul 2. Problematica inconstientului cognitiv /42
2.1. Perceptia implicita /44
2.1.1. Perceptii implicite fiziologice /44
2.1.1.1. Perceptia subliminala /44
2.1.1.2. Perceptia parafoveala /46
2.1.1.3. Apararea perceptuala /49
2.1.1.4. Atentia selectiva /52
2.1.1.5. Alterari hipnotice ale perceptii /54
2.1.2. Perceptii implicite disfunctionale /58
2.1.2.1. Alterari perceptuale in sindroamele
neuropsihologice /58
2.1.2.2. Alterari perceptuale in sindroamele
functionale /60
2.2. Memoria implicita /64
2.2.1. Amorsajul repetitiv /67
2.2.2. Deprinderile /74
2.2.3. Reflexele conditionate /74
2.2.4. Memorii implicite biologice /75
2.2.4.1. Sistemul mnezic corporal /75
2.2.4.2. Sistemul mnezic imunitar /76
2.2.4.3. Sistemul mnezic reproductiv /78
2.2.5. Teorii explicative ale disociatiei
explicit-implicit in memorie /79
2.3. Invatarea implicita /83
2.3.1. Forme si particularitati ale invatarii
implicite /83
2.3.2. Invatarea implicita si constienta /85
2.3.2.1. Paradigme uzuale in cercetarea asupra
invatarii secventiale incidentale /90
2.3.2.2. Evaluarea constientizarii cunostintelor
secventiale si implicatiile ei asupra datelor
experimentale /91
2.4. Gandirea implicita /94
Capltolul 3. Reconsiderarea
diversitatii fenomenelor inconstiente /97
3.1. Diferentierea fenomenelor cognitive implicite
/97
3.2. Implicatii ale inconstientului cognitiv asupra
modelelor clasice ale personalitatii /99
3.3. Reconceptualizarea inconstientului /101
3.3.1. Inconstientul motivational /102
3.3.2. Inconstientul emotional /104
Capitolul 4.
Perceptia subliminala.Clarificari teoretico-metodologice /109
4.1. Modalitatide generare a stimulilor subliminali /111
4.1.1. Expunerile de scurta durata /111
4.1.2. Mascarea /112
4.2. Modalitatide confirmare a perceptiilor subliminale
/114
4.2.1. Evaluarea constientizarii prin introspectie /115
4.2.2. Evaluari comportamentale ale constientei /116
4.2.3. Testele de memorie implicita in evaluarea
perceptiei implicite /118
4.3. Constient si inconstient in perceptie /121
4.3.1. Paradigma disocierii sarcinilor /122
4.3.2. Criteriul diferentei calitative /122
4.3.3. Paradigma disocierii proceselor /124
4.4. Nivelul de procesare in perceptiile implicite;
activarea semantica subliminala /125
4.5. Modificari comportamentale prin stimulare
subliminala /130
4.6. Emotii induse subliminal /133
4.6.1. Relatia cognitie inconstienta-emotie /134
Capitolul 5. Investigatii
proprii asupra perceptiilor implicite / 137
5.1. Evaluarea impactului
amorsajului subliminal cu ajutorul probelor de memorie implicita /137
5.1.1. Studiul 1: Sensibilitatea
probelor implicite si explicite de memorie la amorsajul subliminal /138
5.1.2. Studiul
2: Evaluarea amorsajului subliminal prin proba identificarii perceptive /140
5.1.3. Studiul 3:
Evaluarea amorsajului subliminal prin proba de decizie lexicala /146
5.2. Perceptia parafoveala si rapiditatea citirii
/152
5.2.1. Studiul
1:Efectele perceptiei parafoveale si ale contextului semantic propozitional
asupra fluentei in citire /154
5.2.2. Studiul
2:Circularitatea perceptiei parafoveale /160
5.3.Emotii
implicite.Marturii experimentale asupra relatiei cognitiilor inconstiente cu
experientele emotionale /163
5.3.1. Studiile 1 si 2: Testarea ipotezei
raspunsului distorsionat /163
5.3.2. Studiul 3: Particularitatile conduitei perceptive la subiectii anxiosi/165
5.3.3. Studiul 4:
Efectele contextului semantic si ale celui emotional asupra calitatii
comportamentului
perceptiv /176
Capitolul 6.
Aplicatii clinice ale stimularii subliminale /187
6.1. Fobia simpla: tablou clinic, etiopatogenie si
tratament /187
6.2. Terapia fobiei prin stimuli subliminali /193
6.2.1. Activarea psihodinamica inconstienta /193
6.2.2. Desensibilizarea progresiva prin stimuli
subliminali /194
6.2.3. Studiu experimental: evaluarea eficientei stimulilor
subliminali in remiterea simptomatologiei fobice /195
Capitolul 7.
Impactul publicitar al stimulilor subliminali /205
7.1. Simpla expunere subliminala /206
7.2. Conditionarea afectiva subliminala /207
7.3. Studiu experimental: Eficacitatea simplei
expuneri subliminale comparativ cu cea a conditionarii afective subliminale in
modificarea atitudinilor /208
7.3.1. Experimentul 1 /211
7.3.2. Experimentul 2 /213
7.3.3. Experimentul 3 /215
Capitolul 8.
Concluzii si prefigurari /221
Anexe /233
Glosar /245
Bibliografie /251
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu