Editura Antet
Colectia
An aparitie : 2005
Scrisa in 1912
Traducerea Elisabeta David
ISBN 973-636-158-6
Nr pagini : 320
Format 170 x 240
Pret : 38,4 lei
Cartea a aparut si la Editura Polirom in anul 1995 si poate fi descarcata gratuit in format pdf pe site-ul editurii, la pagina biblioteca-online .
Descriere:
Studiul contine elementele caracteristice ale vietii religioase. Oricat de simplu ar fi sistemul pe care l-am studiat, am regasit in el marile idei si toate principalele atitudini rituale care sunt la baza religiilor, chiar si a celor mai avansate: distinctia intre lucrurile sacre si profane, notiunile de suflet, de spirit, de personalitate mitica, de divinitate nationala si chiar internationala, de cult negativ cu practicile ascetice care reprezinta forma sa exacerbata, riturile de jertfa si de comuniune, riturile imitative, riturile comemorative, riturile piaculare – nu lipseste nimic din aspectele esentiale.
Cuprins:
PREFATA
Elemente
biografice si de problematica........... 5
Sacrul,
specific al religiosului .............. 7
Stiintele
omului si societatea ............. 11
INTRODUCERE
Obiectul
cercetarii.
Sociologia
religioasa si teoria cunoasterii
I. Obiectul
principal al cartii : analiza celei mai primitive si mai simple dintre
religiile cunoscute, în scopul de a determina formele elementare ale vietii
religioase. - De ce sînt ele mai usor de explicat prin intermediul religiilor primitive
............ 15
II.
Obiectul secundar al studiului : nasterea notiunilor fundamentale ale gîndirii
sau categoriile. - Motivele ce ne determina sa le consideram de origine
religioasa si, prin urmare, sociala. - Posibilitatea reînnoirii teoriei cunoasterii
dintr-o asemenea perspectiva .............. 21
CARTEA I
CHESTIUNI
PRELIMINARE
CAPITOLUL
I
DEFINITIA
FENOMENULUI RELIGIOS SI A RELIGIEI
Utilitatea
unei definitii prealabile a religiei ; metoda de urmat pentru a formula o
asemenea definitie. - Motivul pentru care, mai întîi, vor fi cercetate definitiile
uzuale. ...... 33
I.
Religia definita ca supranatural si misterios. - Critica : notiunea de mister
nu este o notiune primitiva ....... 34
II.
Religia definita în functie de notiunile de zeu si fiinta spirituala. -
Religiile fara zei. - Rituri care, în religiile deiste, nu implica ideea de divinitate.........
38
III. In
cautarea unei definitii pozitive. - Deosebirile dintre credinte si rituri. -
Definitia credintelor - Cele dintîi caracteristici : împartirea lucrurilor în
sacre si profane. - Trasaturile distinctive ale unei asemenea împartiri. - Definitia
riturilor în functie de credinte. - Definitia religiei. 44
IV.
Necesitatea unei noi trasaturi care sa deosebeasca magia de religie. - Ideea de
Biserica. - Daca religiile individuale exclud ideea de Biserica...... 50
CAPITOLUL
II
CARACTERISTICILE
PRINCIPALE ALE RELIGIEI ELEMENTARE
I.
Animismul
Deosebirea
dintre animism si naturism .......... 55
I. Cele
trei teze ale animismului : 1. Nasterea
ideii de suflet ; 2. Formarea notiunii
de spirit ;
3.
Transformarea cultului spiritelor într-unul al naturii ......... 56
II.
Critica primei teze. - Deosebirea dintre ideea de suflet si cea de dublu. -
Visul nu poate explica ideea de suflet ......... 61
III.
Critica tezei a doua. - Moartea nu explica transformarea sufletului în spirit. -
Cultul sufletelor celor decedati nu este un cult primitiv ........ 66
IV.
Critica tezei a treia - Instinctul antropomorfic. Critica adusa de Spencer ; retineri
privind acest subiect. Cercetarea faptelor prin care s-ar putea crede ca este
dovedita existent a unui asemenea instinct ........ 70
V.
Concluzii : animismul reduce religia la un simplu sistem de halucinatii .... 73
CAPITOLUL
III
CARACTERISTICILE
PRINCIPALE ALE RELIGIEI ELEMENTARE (continuare)
II.
Naturismul
Istoricul
teoriei ....... 76
I.
Expunerea facuta de Max Müller cu privire la naturism .... 77
II. Daca
religia si-ar fi propus sa reprezinte fortele naturii ea n-ar fi putut dura,
deoarece le exprima într-un mod eronat. - Pretinsa deosebire dintre religie si
mitologie .......... 82
III.
Naturismul nu explica deosebirea dintre lucrurile sacre si cele profane ......
86
CAPITOLUL
IV
TOTEMISMUL
CA RELIGIE ELEMENTARA
Istoricul
problemei. O metoda de a o trata ... 89
I. Scurt
istoric asupra problemei totemismului ......... 90
II.
Consideratii metodologice privind motivul studierii cu precadere a totemismului
australian. Importanta datelor culese din spatiul american .......... 94
CARTEA A
II-A
CREDINTELE
ELEMENTARE
CAPITOLUL
I
CREDINTELE
PROPRIU-ZIS TOTEMICE
I.
Totemul ca nume si emblema
I.
Definitia clanului. - Totemul ca nume al clanului. – Natura lucrurilor ce
servesc de totem. - Modalitati de dobindire a totemului. - Totemurile
fratriilor si ale claselor matrimoniale ... 101
II.
Totemul ca emblema. - Reprezentari totemice sculptate sau pictate pe obiecte,
tatuaje si desene pe corp .. 111
III.
Caracterul sacru al emblemei totemice. - Churinga. - Nurtunja. - Waninga. -
Caracterul conventional al emblemelor totemice …116
CAPITOLUL
II
CREDINTELE
PROPRIU-ZIS TOTEMICE (continuare)
Animalul
totemic si omul
I.
Caracterul sacru al animalelor totemice. - Interdictia de a le consuma, de a le
ucide si de a culege plantele totemice. - Diverse atenuari ale interdictiilor. -
Interdictia de a atinge. - Caracterul sacru al emblemei este mai puternic decit
al animalului ......... 124
II.
Omul. - Inrudirea lui cu planta sau animalul totemic. - Mituri care explica inrudirea.
- Parti ale organismului avind un caracter sacru mai pronuntat : singele, parul
etc. - Cum difera acest caracter in functie de virsta si sex. - Totemismul nu
constituie o zoolatrie ........... 129
CAPITOLUL
III
CREDINTELE
PROPRIU-ZIS TOTEMICE (continuare)
III.
Sistemul cosmologic al totemismului si notiunea de gen
I.
Clasificarea lucrurilor dupa clanuri, fratrii si clase ........... 135
II.
Geneza notiunilor de gen : cele dintii clasificari ale lucrurilor si-au imprumutat
cadrele de la societate. – Deosebirea dintre similitudine si notiunea de gen. -
De ce acesta din urma are origine sociala ....... 138
III.
Semnificatia religioasa a clasificarilor : toate lucrurile clasate intr-un clan
decurg din natura totemului si din caracterul sau sacru. - Sistemul cosmologic
al totemismului. - Totemismul ca religie tribala ...... 142
CAPITOLUL
IV
CREDINTELE
PROPRIU-ZIS TOTEMICE (sfîrsit)
IV.
Totemul individual si totemul sexual
I.
Totemul individual ca prenume ; caracterul sau sacru. - Totemul individul ca
emblema personala. - Legatura dintre om si totemul sau individual. -
Raporturile sale cu totemul colectiv ............. 149
II.
Totemurile grupurilor sexuale. - Asemanarile si deosebirile fata de totemurile
colective si individuale. – Caracterul lor tribal ........... 156
CAPITOLUL
V
ORIGINEA
ACESTOR CREDINTE
I. O
cercetare critica a teoriilor
I.
Teorii care considera ca totemismul deriva dintr-o religie anterioara : din
cultul stramosilor (Wilken si Tylor) ; din cultul naturii (Jevons) - Critica
acestor teorii ......... 158
II.
Teorii care considera ca totemismul colectiv deriva din cel individual. -
Originile pe care asemenea teorii le atribuie totemismului individual (Frazer,
Hill Tout, Boas). - Neverosimilitatea teoriilor lor. - Fapte care demonstreaza ca
totemul colectiv este anterior celui individual .. 163
III.
Teoria recenta a lui Frazer : totemismul conceptional si local. - Principiul de
baza pe care se intemeiaza. – Negarea caracterului religios al totemului. -
Totemismul local nu este primitiv ............. 169
IV.
Teoria lui Lang : totemul ca simplu nume. – Dificultatea de a explica
caracterul religios al practicilor totemice dintr-un asemenea punct de vedere .........
173
V.
Teoriile de mai sus explica totemismul intemeindu-se pe notiuni religioase
anterioare lui . 175
CAPITOLUL
VI
ORIGINEA
ACESTOR CREDINTE (continuare)
II. Notiunea
de principiu sau mana totemic si ideea de forta
I. Notiunea
de forta sau principiu totemic. – Ubicuitatea acestei notiuni. - Caracterul ei
fizic si totodata moral .......... 176
II.
Conceptii similare in alte societati inferioare. - Zeii din Samoa. - Wakan la
sioux, orenda la irochezi, mana in Melanezia. - Raportul dintre aceste notiuni si
totemism. - Arunkulta la indigenii arunta ..... 179
III. Din
punct de vedere logic, notiunea de forta impersonala este anterioara diverselor
personaje mitice. - Teorii recente care tind sa admita aceasta anterioritate ...
185
IV. Notiunea
de forta religioasa este prototipul notiunii de forta in general ..............
189
CAPITOLUL
VII
ORIGINEA
ACESTOR CREDINTE (sfirsit)
III.
Geneza notiunii de principiu sau mana totemic
I.
Principiul totemic reprezinta clanul gindit sub o forma sensibila ...........
192
II.
Motivele generale pentru care societatea este capabila sa trezeasca senzatia de
sacru si divin. - Societatea ca putere morala imperativa ; notiunea de
autoritate morala. – Societatea ca forta care inalta individul deasupra lui insusi.
- Fapte care demonstreaza ca societatea creeaza sacrul ......... 193
III.
Motive speciale in cazul societatilor australiene. – Cele doua faze alternative
ale vietii : dispersiunea si concentrarea de populatii. - Marile efervescente
colective in perioada de concentrare. Exemple. - Cum a luat nastere ideea
religioasa din aceste manifestari. De ce a fost conceputa forta colectiva sub
forma de totem : deoarece totemul reprezinta emblema clanului. - O explicatie a
principalelor credinte totemice ........... 200
IV.
Religia nu este produsul fricii. - Ea exprima un fapt real. - Idealismul ei
existential. - Acest idealism are caracterul general de mentalitate colectiva. -
Fortele religioase sint exterioare fata de substratul lor. - Despre principiul partea
valoreaza cit intregul ... 207
V.
Originea notiunii de emblema : emblema, o conditie necesara a reprezentarilor
colective. - De ce a preluat clanul emblemele sale din regnul animal si vegetal
......... 213
VI.
Despre modul cum omul primitiv confunda regnurile si clasele pe care noi le
deosebim. - Originea acestor confuzii. - Cum au deschis ele calea explicatiilor
stiintifice. - Ele nu exclud tendinta catre distinctii si opozitii ... 217
CAPITOLUL
VIII
NOTIUNEA
DE SUFLET
I.
Analiza ideii de suflet in societatile australiene . 221
II.
Geneza notiunii. - Doctrina reincarnarii in viziunea lui Spencer si Gillen :
sufletul este un fragment din principiul totemic. - Examinarea cercetarilor lui
Strehlow ; ele confirma natura totemica a sufletului ....... 227
III.
Doctrina reincarnarii are un caracter general. – Diverse fapte care indreptatesc
geneza propusa ... 236
IV.
Antiteza dintre corp si suflet : obiectivitatea ei. – Raporturile dintre
sufletul individual si cel colectiv. - Ideea de suflet nu este posterioara in
timp ideii de mana 241
V. O ipoteza
care explica credinta in supravietuirea sufletului...... 246
VI.
Ideea de suflet si cea de persoana ; elementele impersonale ale personalitatii .............
248
CAPITOLUL
IX
DOUA NOTIUNI
: SPIRITELE SI ZEII
I.
Deosebirea dintre suflet si spirit. - Sufletele stramosilor mitici sint spirite
cu un rol bine determinat. – Raporturile dintre spiritele stramosilor, spiritul
individual si totemul individual. - Explicarea celui din urma. - Semnificatia
sa sociologica ...... 251
II.
Spiritele magiei ............. 258
III.
Eroii civilizatori ............ 260
IV.
Marii zeii. - Originea lor. - Raportul cu ansamblul sistemului totemic. -
Caracterul lor tribal si intertribal ......... 262
V. Unitatea
sistemului totemic ....... 271
CARTEA A
III-A
PRINCIPALELE
ATITUDINI RITUALE
CAPITOLUL
I
CULTUL
NEGATIV SI FUNCTIILE SALE
Riturile
ascetice
I.
Sistemul de interdictii. - Interdictiile magice si religioase. Interdictiile
referitoare la lucrurile sacre apartinind de specii diferite. Interdictii
privind sacrul si profanul. – Cele din urma stau la baza cultului negativ. –
Principalele tipuri de astfel de interdictii ; reducerea lor la doua tipuri esentiale
.......... 275
II.
Respectarea interdictiilor modifica starea religioasa a individului. - Aceasta eficacitate
este deosebit de evidenta in cazul practicilor ascetice. - Eficacitatea
religioasa a durerii. Functia sociala a ascetismului ...... 284
III.
Explicarea sistemului de interdictii : antagonismul dintre sacru si profan ;
sacrul este contagios ... 292
IV.
Cauzele contagiunii. - Ea nu poate fi explicata prin asociatie de idei, ci
rezulta din exterioritatea fortelor religioase in raport cu substratul lor ............
296
CAPITOLUL
II
CULTUL
POZITIV
I.
Elementele sacrificiului
Ceremonia
Intichiuma la triburile din centrul Australiei. - Diferitele forme sub care se
prezinta ..... 300
I. La
arunta. - Doua faze. - Analiza primei faze : peregrinajul la locurile sfinte, imprastierea
prafului sacru, varsarile de singe etc., pentru ca specia totemica sa se reproduca
........ 301
II. A
doua faza : consumarea rituala a plantei sau a animalului totemic .... 307
III.
Interpretarea ceremoniei in ansamblul ei. - Cel de-al doilea rit consta din
comuniunea alimentara. – Motivele comuniunii ...... 309
IV.
Riturile primei faze reprezinta o jertfa. - Analogiile cu ofrandele de
sacrificiu. - Intichiuma contine deci cele doua elemente ale sacrificiului. -
Interesul pe care il reprezinta pentru teoria sacrificiului ..... 313
V.
Despre pretinsa absurditate a jertfelor. - Cum se explica ele : dependenta
dintre fiintele sacre si credinciosi. – O explicatie a cercului in care se
situeaza sacrificiul. - Origina periodicitatii riturilor pozitive ... 316
CAPITOLUL
III
CULTUL
POZITIV (continuare)
II.
Riturile mimetice si principiul de cauzalitate
I.
Natura riturilor mimetice. - Exemple de ceremonii in care sint folosite pentru
a asigura fecunditatea speciei. ....... 322
II. Principiul
pe care se bazeaza : termenul asemanator produce un termen asemanator. -
Examinarea explicatiei date de scoala antropologica. - Motivele pentru care
imitam animalul sau planta. - Motivele pentru care atribuim gesturilor o
eficacitate fizica. - Credinta. - In ce sens este ea bazata pe experienta. -
Principiile magiei s-au nascut din religie ....... 326
III.
Principiul precedent considerat ca unul din primele enunturi ale principiului
de cauzalitate. - Conditiile sociale de care depinde. - Ideea de forta impersonala,
de putere, este de origine sociala. - Necesitatea judecatii cauzale se explica prin
autoritatea inerenta imperativelor sociale ........ 332
CAPITOLUL
IV
CULTUL
POZITIV (continuare)
III.
Riturile reprezentative sau comemorative
I.
Riturile repezentative cu eficienta fizica. - Raportul lor cu ceremoniile
descrise anterior. - Actiunea pe care o produc este intru totul morala.. 340
II.
Riturile reprezentative fara eficienta fizica. - Ele confirma concluziile
precedente. - Elementul recreativ al religiei ; importanta si ratiunea lui de a
fi. - Notiunea de sarba- toare.. 344
III.
Ambiguitatea functionala a diverselor ceremonii studiate ; ele se substituie
unele altora. - Aceasta ambiguitate confirma teoria propusa ..... 351
CAPITOLUL
V
RITURILE
PIACULARE SI AMBIGUITATEA NOTIUNII DE SACRU
I.
Riturile pozitive de doliu. - Descrierea lor .......... 357
II. Cum
se explica ele. - Ele nu reprezinta o manifestare a unor emotii individuale. -
Spiritul rau atribuit defunctului nu le poate explica. - Ele depind de starea
de spirit a grupului. - Analiza acesteia. - Cum sfirseste ea odata cu doliu. -
Transformari paralele in modul de a concepe spiritul defunctului ........ 362
III.
Alte rituri piaculare : ca urmare a doliului public, a unei recolte proaste, a
secetei, aureolei astrale. – Asemenea rituri sint rare in Australia. - Cum pot
fi ele explicate ..... 368
IV. Cele
doua forme de sacru : purul si impurul. – Antagonismul dintre ele. - Inrudirea
lor. - Ambiguitatea notiunii de sacru. - Explicarea ambiguitatii. - Toate
riturile prezinta o trasatura comuna ........... 374
CONCLUZIE
In ce masura
pot fi generalizate rezultatele obtinute ........ 380
I.
Religia se bazeaza pe o experienta intemeiata dar neprivilegiata. - Necesitatea
existentei unei stiinte care sa studieze realitatea acestei experiente. -
Realitatea experientei este conferita de gruparile umane. - Despre obiectia
care opune societatea ideala celei reale. - Cum se explica intr-o astfel de
teorie individualismul si cosmopolitismul religios ............ 381
II.
Eternul religiei. - Conflictul dintre religie si stiinta ; el consta doar in
functia speculativa a religiei. - Ce se va intimpla cu aceasta functie .......
390
III.
Poate constitui societatea o sursa de gindire logica? Definirea conceptului :
el nu se confunda cu o idee generala ; se caracterizeaza prin impersonalitate si
comunicabilitate. - Originea lui colectiva. - Analiza continutului sau o dovedeste.
- Reprezentarile colective ca notiuni tip la alcatuirea carora participa si
indivizii. - Despre obiectia conform careia nu ar fi impersonale decit daca ar
fi si adevarate. - Gindirea conceptuala este contemporana omului .............
394
IV. Cum
exprima categoriile faptele sociale. - O categorie este prin excelenta un
concept unitar care nu poate fi sugerat decit in societate. - De ce nu pot fi
constientizate relatiile exprimate de categorii decit in cadrul societatii. - Societatea
nu este alogica. - Cum se desprind categoriile de grupurile determinate
geografic .......... 401 Unitatea dintre stiinta, pe de o parte, si religie si
morala, pe de alta. - Cum exprima societatea o asemenea unitate. – Explicarea rolului
atribuit societatii : puterea sa de creatie. – Repercursiunile sociologiei
asupra stiintelor omului ......... 405
Harta
etnografica a Australiei ............ 409
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu