09/02/2012

PSIHOLOGIE COGNITIVA.Modele teoretico-experimentale

Autor : Mircea Miclea
Editura Polirom (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Collegium
An aparitie :1999
Editia a II-a revizuita
ISBN 973-683-248-1
Nr pag : 344
Format 160 x 235
Pret 37,95 lei


Descrierea editurii:
Psihologia cognitiva reprezinta o analiza detaliata a sistemului cognitiv uman (memorie, gindire, limbaj, perceptie etc) si a modului in care acesta prelucreaza informatiile. Teoriile moderne - neoconexioniste, gestaltiste, neurofiziologice - sint riguros descrise. Autorul propune el insusi un „model optim”, dorind sa stimuleze cercetarile ulterioare in domeniu.

Mircea Miclea (n. 8 noiembrie 1963) este profesor al Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, titular la disciplinele „Psihologie cognitiva” si „Modificari cognitiv-comportamentale”, director fondator al revistei Cognitie, Creier, Comportament, presedintele Asociatiei de Stiinte Cognitive din Romania, membru afiliat al Asociatiei Americane de Psihologie, al Societatii Europene de Psihologie Cognitiva si al Consiliului International al Psihologilor. Actualmente, este Ministrul Educatiei si Cercetarii. De acelasi autor: Psihologie cognitiva (1994); Stres si aparare psihica (1997); Psihologie cognitiva. Metode teoretico-experimentale (Polirom, 1999, 2001) si R’Estul si Vestul (Polirom, 2005, in colaborare cu Mihaela Miroiu).

Cuprins:

Cuvant catre cititor /11

Capitolul 1. PSIHOLOGIA SI STIINTELE COGNITIVE /13
   1.1.  Psihologia cognitiva /13
   1.2.  Constituirea stiintelor cognitive /18
                1.2.1. Repere biografice /18
                1.2.2. Psihologia cognitiva si stiintele cognitive /21
   1.3.  Analiza sistemului cognitiv /26
                1.3.1. Definirea sistemului cognitiv /26
                1.3.2. Niveluri de analiza ale sistemului cognitiv /28
                    1.3.2. 1. Nivelul cunostintelor /28
                    1.3.2. 2. Nivelul computational /30
                    1.3.2. 3. Nivelul algoritmic-reprezentational /32
                    1.3.2. 4. Nivelul implementational /33
                    1.3.2. 5. Valoarea analizei multinivelare /34
   1.4.  Paradigmele psihologiei cognitive /36
                1.4.1. Paradigma simbolica clasica /36
                1.4.2. Paradigma (neo)conexionista /38
                    1.4.2. 1. Retele neuromimetice /39
                    1.4.2. 2. Exemplul 1. Retea unidirectionala de recunoastere a tintelor /44
                    1.4.2. 3. Exemplul 2. Retea interactiva de reprezentare a cunostintelor /47
                1.4.3. Macro si microstructuri cognitive /49
   1.5.  Sumar /50

Capitolul 2.  PRELUCRAREA INFORMATIEI VIZUALE /51
   2.1.  Neurobiologia procesarii informatiei vizuale /51
                2.1.1. Camp receptor; celule on-off si off-on/53
                2.1.2. Detectorii de trasaturi /56
                    2.1.2. 1. Celule simple /57
                    2.1.2. 2. Celule complexe/58
                    2.1.2. 3. Celule hipercomplexe /59
   2.2.  Procesarea primara a informatiei vizuale /60
                2.2.1. Schita primara – extragerea contururilor /63
                2.2.2. Modele matematice ale extragerii contururilor /66
                    2.2.2. 1. Filtrajul /66
                    2.2.2. 2. Analiza Fourier/71
                2.2.3. Calculul adancimii prin disparitatea retinala /73
                2.2.4. Procesarea miscarii /75
                2.2.5. Extragerea formei prin prelucrarea umbrelor/76
                2.2.6. Procesarea texturii ; textonii /77
                2.2.7. Detectarea culorii /78
                2.2.8. Concluzii /78
   2.3.  Recunoasterea obiectelor - procesarea secundara a informatiei vizuale /80
                2.3.1. Principiile gestaltiste /81
                2.3.2.RBC – un model computational de recunoastere a obiectelor /85
                    2.3.2.1. Constructia modelului RBC /85
                    2.3.2.2. Validitatea ecologica a modelului RBC /88
                2.3.3. Alte modelari ale recunoasterii /91
                    2.3.3.1. Modelul analizei de trasaturi fizice /91
                    2.3.3.2. Modelul calchierii tiparelor /95
                2.3.4. Procesari descendente in recunoastere /95
                    2.3.4.1. Procesari descendente in cazul recunoasterii stimulilor verbali /96
                    2.3.4.2. Procesari descendente in cazul recunoasterii obiectelor /97
                    2.3.4.3. Procesari descendente in cazul recunoasterii scenelor si fetelor imane /98
                2.3.5. Modelarea neoconexionista a recunoasterii /100
                    2.3.5. 1. Recunoasterea in retele binivelare /100
                    2.3.5. 2. Recunoasterea in retele multinivelare /104
   2.4.  Sumar /106

Capitolul 3.  ATENTIA VIZUALA /107
   3.1.  Introducere /107
   3.2.  Neurofiziologia atentiei /109
   3.3.  Modelarea atentiei /113
                3.3.1. Modelul filtrajului timpuriu /113
                3.3.2. Modelul filtrajului tarziu /116
                3.3.3. Modelul filtrelor atenuante/118
                3.3.4. O abordare neoconexionista /119
   3.4.  Atentia si coerenta comportamentului /122
   3.5.  Inconstientul cognitiv /123
                3.5.1. “Bombardamentul” subliminal /123
                3.5.2. Cercetari non-psihanalitice asupra inconstientului /124
                3.5.3. Procesari semantice inconstiente. Consecinte comportamentale /125
                3.5.4. Aplicatii, implicatii /127
   3.6.  Sumar /129

Capitolul 4.  CATEGORIZAREA /131
   4.1.  Introducere /131
   4.2.  Functiile categorizarii /132
                4.2.1. Similaritatea /132
                4.2.2. Codarea experientei /133
                4.2.3.Generarea de inferente /136
   4.3.  Modelarea similaritatii /137
                4.3.1. Modelarea computational-geometrica /137
                4.3.2. Modelarea computational-ansamblista /141
   4.4.  Reprezentarea mentala a categoriilor /145
                4.4.1. Conceptul/145
                4.4.2. Prototipul /146
                4.4.3. Prototipicalitate si similaritate /151
                4.4.4. Reprezentarea conexionista /151
   4.5.  Analiza descendenta si categorizarea /153
   4.6.  Invatare implicita si categorizare /155
   4.7.  Sumar /157

Capitolul 5.  IMAGISTICA MINTALA /159
   5.1.  Clasificare, terminologie/159
   5.2.  Caracteristicile imaginilor mintale /160
                5.2.1. Reprezentarea relatiilor topologice /160
                5.2.2. Absenta sintaxei /162
                5.2.3. Neutralitatea fata de valoarea de adevar /163
   5.3.  Exista o memorie imagistica? /164
                5.3.1. Analiza descendenta si imaginea mintala /165
                5.3.2. Imaginea mintala – analog abstract – si imaginea vizuala /169
                5.3.3. Memoria de lucru, memoria de lunga durata si imaginile mintale /173
                5.3.4. Cateva concluzii/175
   5.4.  Procesarea imaginilor mintale /175
                5.4.1. Generarea reprezentarilor imagistice /175
                5.4.2. Transformarea imaginilor /176
                    5.4.2. 1. Rotirea/176
                    5.4.2. 2. Expandarea si constrictia /178
                    5.4.2. 3. Impaturirea (paper folding) /180
                5.4.3. Scanarea imaginilor mintale /182
   5.5.  Aplicatii: hartile psihologice /183
   5.6.  Sumar /187

Capitolul 6.  SISTEMELE MNEZICE /189
   6.1.  Memoria senzoriala /189
                6.1.1. Memoria iconica/189
                6.1.2. Memoria ecoica /190
   6.2.  Memoria de scurta durata sau memoria de lucru /192
                6.2.1. Capacitatea memoriei de scurta durata /193
                6.2.2. Durata MSD /197
                6.2.3. Tipuri de codare a informatiei /201
                6.2.4. Reactualizarea informatiei /202
                6.2.5. Baza neurofiziologica /204
                6.2.6. Memoria de scurta durata este memoria de lucru /207
   6.3.  Atentia si memoria de lucru /208
                6.3.1. Similaritatea comportamentelor unitatilor din “campul” atentiei si din memoria
                de lucru /210
                6.3.2. Impactul unitatilor cognitive din ML asupra atentiei /211
                6.3.3. Interpretarea legii Yerkes-Dodson /212
   6.4.  Memoria episodica si memoria semantica /214
                6.4.1. Principalele rezultate teoretico-experimentale /214
                6.4.2. Aplicatii si implicatii /216
   6.5.  Memoria de lunga durata (MLD) /217
                6.5.1. Adancimea procesarii si intentionalitatea invatarii /218
                6.5.2. Efectul spatierii (interpunerii) /221
   6.6.  Uitarea /222
                6.6.1. Reactualizarea cunostintelor /223
                    6.6.1.1. Reactualizarea si similaritatea contextului fizic /223
                    6.6.1.2. Reactualizarea si similaritatea “contextului neuropsihic”/224
                6.6.2. Oare uitam?/225
                    6.6.2.1. Interferenta /226
                    6.6.2.2. Efectul FAN /227
                    6.6.2.3. Mecanismele de aparare ale eului /228
   6.7.  Memoria explicita vs memoria implicita /228
                6.7.1. Memoria implicita a deprinderilor /230
                6.7.2. Fenomenul de amorsaj /230
                6.7.3. Memoria implicita a reflexelor conditionate /231
   6.8.  O sistematizare posibila si implicatiile ei /232
                6.8.1. Tipuri sisteme mnezice /233
   6.9.  Sumar /235

Capitolul 7.  REPREZENTAREA SI ORGANIZAREA CUNOSTINTELOR /237
   7.1.  Introducere /237
   7.2.  Modelari simbolice ale bazei de cunostinte /238
                7.2.1. Codarea semantica a cunostintelor /238
                7.2.2. Avantajele codarii semantice /241
                7.2.3. Asertiuni si retele propozitionale /242
                7.2.4. Retele semantice /246
                7.2.5. Scheme cognitive /249
                    7.2.5.1. Definitie si caractristici /249
                    7.2.5.2. Interpretarea si selectia informatiei prin scheme cognitive /252
                7.2.6. Scenariul cognitiv /254
   7.3.  Modelarea conexionista a bazei de cunostinte /257
   7.4.  O evaluare succinta /262
   7.5.  Sumar /263

Capitolul 8.  DECIZIA /265
   8.1.  Modele normative ale luarii deciziei /265
                8.1.1. Valoarea asteptata /266
                8.1.2. Utilitatea asteptata /268
   8.2.  Modele descriptive. Rationalitatea limitata /271
   8.3.  Scheme si strategii cognitive implicate in luarea deciziei /273
                8.3.1. Scufundarea deciziei intro schema cognitiva /273
                8.3.2. Prototipicalitatea alternativelor /274
                8.3.3. “Ancorarea” alternativelor /275
                8.3.4. Accesibilitatea alternativelor /277
                8.3.5. Post-evaluarea alternativelor /279
                8.3.6. Eroarea jucatorului /279
   8.4.  Variabilitatea preferintelor. Rationalizarea alegerilor /280
   8.5.  Sumar /281

Capitolul 9.  REZOLVAREA DE PROBLEME SI RATIONAMENTUL /283
   9.1.  Rezolvarea de probleme /283
                9.1.1. Ce este o problema? /283
                9.1.2. Spatiul si mediul problemei /285
                9.1.3. Metode de cercetare a procesului rezolutiv /287
                    9.1.3.1. Protocolul gandirii cu voce tare /288
                    9.1.3.2. Simularea pe calculator. Alte metode /291
                9.1.4. Strategii rezolutive /292
                    9.1.4.1. Analiza mijloace-scopuri /295
                    9.1.4.2. Rezolvarea prin analogie /297
                9.1.5. Sisteme de producere /301
                9.1.6. Neurobiologia rezolvarii de probleme /303
   9.2.  Rationamentul /304
                9.2.1. Logica si psihologia rationamentului /304
                9.2.2. Tipuri de rationament /305
                9.2.3. Rationamentul inductiv /305
                    9.2.3.1. Inducerea unei proprietati /305
                    9.2.3.2. Inducerea unei reguli /307
                    9.2.3.3. Inducerea unei structuri /309
                9.2.4. Rationamentul deductiv /309
                    9.2.4.1. Rationamentul silogistic /310
                    9.2.4.2. Rationamentul ipotetico-deductiv /312
                    9.2.4.3. Rationamentul liniar /313
                9.2.5. Remarci generale /314
   9.3.  Sumar /315

Capitolul 10.  ARHITECTURA SISTEMULUI COGNITIV UMAN /317
   10.1.  Constrangeri metodologice /317
   10.2.  ACT* si SOAR /319
   10.3.  Schita unei noi arhitecturi cognitive /321

Glosar /325
Referinte bibliografice /333

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu