20/02/2012

PSIHOLOGIE EXPERIMENTALA


Autor : Mihai Anitei

Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2007
ISBN    978-973-46-0541-5
Nr pagini : 400
Format  160x235
Pret : 39,95 lei la Editura



Descriere:

        Volumul constituie o introducere in principiile cercetarii psihologice, in care accentul cade pe metoda experimentala. Pornind de la exemple concrete, autorul indruma cititorul, pas cu pas, de-a lungul intregului proces de cercetare, de la formularea ipotezei supuse testarii pina la redactarea finala a raportului. Sint prezentate etapele experimentului, variabilele experimentale, planurile de cercetare (designul experimental) si sint detaliate modalitatile de abordare experimentala specifice proceselor senzoriale, perceptiei, atentiei, memoriei, invatarii, gindirii si rezolvarii de probleme. Prin descrierea unor metode, tehnici si a aparaturii de investigatie, sint oferite modele concrete de proiectare a cercetarilor experimentale. Studentii la psihologie, pedagogie si psihopedagogie speciala, tinerii cercetatori vor descoperi in aceasta carte un ghid pentru elaborarea rapoartelor de cercetare, a lucrarilor de licenta, de disertatie sau doctorat.

        Mihai Anitei este profesor universitar doctor, directorul Departamentului de Psihologie, directorul Centrului de Psihologie Aplicata, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti; coordonator de doctorat, coordonatorul masterului de managementul formarii psihologilor in psihologia muncii, transporturilor si serviciilor; coordonatorul domeniului psihologie din cadrul scolii doctorale de la FPSE; titularul cursurilor: fundamentele psihologiei, psihologie experimentala, istoria psihologiei, psihologia in transporturi (programul de licenta); psihologia consumatorului, evaluarea performantelor in conducerea auto, evaluare, selectie si expertiza psihologica in transporturi, analiza si prevenirea accidentelor (programele de master); metodologii moderne in cercetarea psihologica (scoala doctorala).
        Este presedintele Colegiului Psihologilor din Romania; psiholog principal supervizor in psihologia muncii, transporturilor, serviciilor, educatiei, judiciara si in detectia comportamentului simulat; psiholog cu experienta de peste 35 de ani in variate domenii ale psihologiei, cu preponderenta in psihologia muncii, industrial-organizationala, aeronautica si energetica nucleara.
        A publicat cinci volume, dintre care amintim Psihologie experimentala (Editura Polirom, Iasi, 2007), Fundamentele psihologiei (Editura Universitara, Bucuresti, 2010). Este coautor a patru volume, dintre care amintim: Ghidul de practica psihologica pentru studenti (Editura Universitara, Bucuresti, 2010), Introducere in psihologia transporturilor (Editura Livpress, Bucuresti, 2010), Introducere in tehnica interviului (Editura Livpress, Bucuresti, 2010); coordonator a doua volume colective; coordonator si organizator a trei conferinte internationale de psihologie; autor si coautor a peste 100 de articole, dintre care 12 cotate ISI, publicate in reviste de specialitate sau in volumele unor conferinte nationale si internationale; presedinte al Societatii Romane de Psihologie Experimentala Aplicata.

Cuprins:

Cuvant inainte 9

1.INTRODUCERE 11
1.1. De la problemele de viaţă la cercetarea fundamentală 11
1.2. Curiozitate şi cunoaştere 14
1.3. Cunoaşterea ştiinţifică 15
1.4. Specificul explicaţiei ştiinţifice în psihologie 15
1.5. Psihologia ca ştiinţă experimentală 20
1.6. Metoda experimentală în psihologie 21

2.SCURT ISTORIC 24
2.1. Contribuţia marilor personalităţi la apariţia psihologiei experimentale 24
2.2. Impactul principalelor şcoli şi curente asupra psihologiei experimentale 27
2.3. Psihologia experimentală în România 30

3.OBSERVAŢIA 34
3.1. Definire şi caracteristici 34
3.2. Observaţia ocazională - observaţia sistematică 35
3.3. Observaţie şi experiment 36
3.4. Factorii determinanţi ai observaţiei 36
3.5. Conţinutul observaţiei 38
        3.5.1. Particularităţile bioconstituţionale 39
        3.5.2. Conduita expresivă 41
        3.5.3  Conduita verbală 44
        3.5.4  Conduita reflexiva 44
3.6. Protocolul observaţiei  45
3.7. Aspecte particulare ale observaţiei 46

4.ETAPELE EXPERIMENTULUI 49
4.1. Alegerea problemei 49
4.2. Trecerea in revista a lucrarilor de referinta 50
4.3. Obiectivul cercetării 50
4.4. Identificarea constructelor ipotetice 51
4.5.  Stabilirea variabilelor 51
4.6. Crearea definiţiilor operaţionale 52
4.7. Stabilirea şi formularea ipotezei  52
4.8. Alegerea metodei 55
4.9. Planuri de cercetare  59
        4.9.1.  Planuri nonexperimentale 59
        4.9.2.  Planuri experimentale 62
4.10. Experimentul pilot 70
4.11. Prelucrarea rezultatelor 70
4.12. Evaluarea critică a studiului  71
4.13. Tipuri de experimente  71

5.VARIABILELE EXPERIMENTALE SI CONTROLUL LOR 74
5.1.Trasaturi definitorii ale experimentului in psihologie 74
5.2.Conceptul de variabila in psihologia experimentala 75
5.3 Variabilele independente  77
        5.3.1. Modalităţi de abordare a variabilei independentei 77
        5.3.2. Aspecte privind validitatea variabilei independente 80
        5.3.3. Factorii care afecteaza validitatea variabilei independente 81
        5.3.4. Controlul variabilei independente 84
        5.3.5. Mai multe variabile independente 86
5.4.Variabila dependentă  87
        5.4.1. Modalităţi de abordare a variabilei dependente  88
        5.4.2. Mai multe variabile dependente 89
        5.4.3. Evaluarea variabilei dependente 89
        5.4.4. Controlul variabilei dependente 91
5.5.Variabila subiect 97
        5.5.1. Factorii care afectează reprezentativitatea variabilei subiect 98
        5.5.2. Controlul variabilei subiect 100

6. VARIABILE DEPENDENTE FAVORIZATE.  103
6.1. Indicatori fiziologici 103
        6.1.1. Biocurentii cerebrali (EEG) 104
6.1.2. Circulatia sanguina cerebrala (REG) 106
6.1.3. Modificările activităţii cardiace 107
6.1.4. Pletismograma 108
6.1.5. Electromiograma (EMG)  108
6.1.6. Eletrooculograma (EOG)  108
6.1.7. Dinamica pupilară  109
6.1.8. Modificările conductibilităţii electrice ale pielii 109
6.1.9. Utilizarea indicatorilor fiziologici in studiul experimental al comportamentului simulat - metoda poligrafului 113
6.1.10.  Imagistica corticala 119
6.2. Răspunsurile motorii  123
6.2.1. Mişcările instrumentale 124
6.2.2. Mişcările coordonate  125
6.2.3. Indicatorii senzorio-motricităţii  125
6.3. Timpul de reactie (TR) 125
6.3.1. Modelul lui Donders 127
6.3.2. Modelul lui Sternberg 130
6.3.3. Timpul de reacţie ca variabilă dependentă multivariată 131
6.3.4. Efectele unor variabile independente asupra timpului de reactie 132
6.3.5. Particularităţi ale utilizarii timpului de reacţie 135
6.4.Răspunsurile verbale 138
6.4.1. Raportul verbal 138
6.4.2  Experimentul asociatv-verbal (metoda asociaţiei verbale în psihiologia experimentală) 139

7.PROBLEME ETICE ALE EXPERIMENTULUI PSIHOLOGIC 149
7.1. Principii si standarde etice APA 150
7.2.  Principii si standarde etice nationale 153
7.3.  Dificultati si controverse in respectarea principiilor si standardelor etice in cercetarea psihologica 156

8. RAPORTUL DE CERCETARE 158
8.1. Pagina de titlu 159
8.2. Rezumat 159
8.3. Introducere 159
8.4. Metode 160
8.5. Rezultate 162
8.6. Discutii 163
8.7. Referinte 163
8.8. Note 164
8.9. Alte sectiuni 164
8.10. Subiecte generale 166

9.ABORDAREA EXPERIMENTALA A SENZATIILOR 169
9.1.Psihofizica 169
9.1.1. O perspectiva istorica asupra abordarii experimentale a senzatiilor 169
9.1.2. Pragurile senzoriale 172
9.1.3. Rolul scalelor de masurare in psihofizica 175
9.1.4. Variabilele experimentale 176
9.2.Senzatiile proprioceptiv-kinestezice si de echilibru 177
9.3.Senzatiile cutanate 183
9.4.Senzatiile olfactive 190
9.5.Senzatiile gustative 197
9.6.Senzatiile auditive 202
9.7.Senzatiile vizuale 210

10.ABORDAREA EXPERIMENTALA A PERCEPTIEI 221
10.1.Operspectiva asupra modelelor de abordare experimentala a perceptiei 221
10.2.Metodologia abordarii experimentale a perceptiei 230
10.2.1. Perceptia directa - perceptia indirecta 230
10.2.2. Perceptia innascuta-perceptia dobandita 232
10.2.3. Rolul factorilor comportamentali in perceptie 233
10.2.4. Perceptia si controlul constient 237
10.2.5. Rolul diferentelor individuale 242
10.2.6. Rolul factorilor socioculturali 244
10.3.Particularitatile stimulilor perceptivi 247
10.3.1. Relatia dintre forma si fond in perceptie 250
10.4.Iluziile perceptive 252
10.5.Constanta perceptiva 254
10.6.Efectele consecutive 257
10.7.Perceptia miscarii 261
10.8.Aprehensiunea perceptiva 264
10.9.Variabile experimentale 266
10.10.Tehnici, procedee, aparate 267

11.ABORDAREA EXPERIMENTALA A ATENTIEI  278
11.1.Reactia de orientare 278
11.2.Vigilenta 281
11.3.Rolul formatiunii reticulate 283
11.3.1. Vigilenta ca stare de activare 284
11.2.2. Variabile experimentale 284
11.4.De la vigilenta la atentie 286
11.5.Modele de abordare a atentiei 289
11.5.1. Modelul informational 289
11.5.2. Modelul filtrajului - selectivitatea atentiei 290
11.5.3. Modelul activarii - concentrarea si sustinere atentiei 293
11.5.4. Modelul procesarii paralele - comutarea atentiei 294
11.6.Atentia din perspectiva neurostiintelor si imagisticii corticale 296
11.7.Tehnici , procedee , aparate 300

12.ABORDAREA EXPERIMENTALA A MEMORIEI 309
12.1.Modele de abordare experimentalla a memoriei 309
12.2.Formele memoriei 314
12.3.Variabile experimentale 316
12.4.Modele experimentale : interactiunea variabilelor 321
12.5.Uitarea 323
12.6.Tehnici , procedee , aparate 327

13.ABORDAREA EXPERIMENTALA A INVATARII 331
13.1.Modele de abordare a invatarii 331
13.2.Invatarea dintr-o incercare 333
13.3.Invatarea din experiente repetate 334
13.4.Invatarea prin conditionare 334
13.5.Invatarea prin intuitie 343
12.6.Invatarea conceptuala 344
13.7.Variabile experimentale 348
13.8.Tehnici , procedee , aparate 352

14.ABORDAREA EXPERIMENTALA A GANDIRII SI REZOLVARII DE PROBLEME 361
14.1. Modele de abordare experimentala a gandirii si rezolvarii de probleme 361
14.2. Categorizare si prototip 365
14.3. Variabile experimentale in studiul gandirii si rezolvarii de probleme 367
14.4. Aspecte particulare ale cercetarii experimentale in gandire si rezolvare de probleme 371
14.5.Fixitatea functionala 374
14.6.Rolul raportului verbal in evidentierea variabilei dependente 375

Bibliografie 378

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu