14/10/2022

SA INTELEGEM DESENELE COPIILOR

Autor: Cathy A. Malchiodi
Editura Trei
Colectia Psihologie și Psihoterapie
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala: Understanding Children's Drawings
Traducerea Cristiana Cojocaru
ISBN 978-606-40-0976-0
Nr pagini : 396
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 31,85 lei la Editura, 41,65 lei la elefant, 36,75 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Desenele realizate de copii îi pot oferi terapeutului atât o cale de acces la sentimentele, gândurile și percepțiile copilului, dar și o strategie de consolidare a comunicării, constituind, în același timp, un instrument de evaluare a creșterii și a dezvoltării, precum și a dificultăților emoționale și a problemelor interpersonale.
        Această carte ne va îmbunătăți modul în care interpretăm desenele pacienților noștri. De asemenea, ne va consolida și extinde perspectiva, intuiția și nivelul de competență prin faptul că oferă o bază masivă de cunoștințe, îndrumări și instrucțiuni concrete, precum și o fundamentare solidă în teorie și practică.

        Desenul unei fetițe în vârstă de șapte ani, în care înfățișează persoanele preferate de ea, a fost realizat în cadrul unui exercițiu care presupunea reprezentarea mâncărurilor, locurilor și activităților favorite, precum și a lucrurilor care o speriau. Ea a ales ca mama, bunica și frățiorul ei bebeluș să fie cei trei oameni preferați pentru ea, lăsându-l deoparte pe tatăl său, care era abuziv față de fetiță și de mama ei. Instrucțiunea de a desena „lucruri care mă sperie" i-a oferit oportunitatea de a-l include pe tatăl său drept unul dintre cei doi monștri reprezentați în această secțiune - Cathy Malchiodi

        Un băiețel mi-a spus că și-a desenat propria imagine foarte mică, pentru că „am fost foarte furios pe tatăl meu și mi-am dorit să fiu mic pentru a mă elibera de toată furia, astfel încât tatăl meu să nu o poată vedea". (...) Reprezentându-și propria imagine de mici dimensiuni, băiețelul era mai puțin amenințător sau observabil pentru părintele său abuziv, ceea ce se potrivea cu alte abilități prin care el se proteja de violență - Cathy Malchiodi

        Cathy Malchiodi este psiholog și practică art-terapia de peste 30 de ani. A scris numeroase articole și cărți despre modul în care arta susține reparația, integrarea și recuperarea după un eveniment traumatic.
        La noi au fost traduse:
Tacerea copiilor in psihoterapie. Interventii pentru deblocarea comunicarii, Catharsis media 2019

Cuprins:

Cuvânt‑înainte 13
Prefață 17
Obiectivele acestei cărți 21

Capitolul 1. O perspectivă istorică asupra desenelor copiilor 25
Testele proiective: desenele ca măsurători ale inteligenței și personalității 27
Abordări multidimensionale în interpretarea desenelor copiilor 39
Concluzie 50

Capitolul 2. Desenele copiilor în context 53
Ce motivează copiii să deseneze? 55
Desenul ca proces 62
Importanța materialelor 66
Influența mediului 69
Desenele copiilor și relația terapeutică 72
O abordare fenomenologică în interpretarea desenelor copiilor77
Concluzie 84

Capitolul 3. Utilizarea desenelor în terapia copiilor 87
Desenele ca narațiuni 90
Credințele personale cu privire la desenele copiilor și utilizarea lor în terapie 93
Rolul terapeutului în procesul desenului 95
Este discuția necesară? 98
Interpretarea desenelor și înțelegerea desenului ca proces 107
Rezistența la desen 111
Abordarea conținutului de natură sexuală sau violentă din desenele copiilor 116
Concluzie 121

Capitolul 4. Aspecte ale dezvoltării implicate în desenele copiilor 123
Stadiile dezvoltării expresiilor artistice ale copiilor 124
Importanța aspectelor dezvoltării pentru desenele copiilor 172
Desenul ca instrument de măsură a abilităților creative și cognitive 174
Abilități deosebite de expresie artistică 179
Concluzie 184

Capitolul 5. Conținutul emoțional din desenele copiilor 187
Utilizările desenului în diagnostic și tratament 188
Complexitatea conținutului emoțional din desenele copiilor 190
Depresia în copilărie 201
Testele proiective, evaluările bazate pe artă și depresia 203
Importanța temelor și a narațiunilor în evaluarea depresiei 209
Traumele 221
Abuzul în copilărie și expunerea la violența familială sau societală 228
Abuzul sexual 235
Tulburarea disociativă 246
Evenimentele catastrofale 249
Trauma și reziliența 256
Concluzie 261

Capitolul 6. Aspecte interpersonale implicate îndesenele copiilor 262
Desenele copiilor reprezentând familiile lor 263
Desenarea membrilor familiei 272
Desenarea caselor și abordările interpersonale 279
Relația interpersonală cu terapeutul 292
Genul și desenele copiilor 295
Concluzie 306

Capitolul 7. Aspecte somatice și spirituale implicate în desenele copiilor 307
Afecțiuni somatice exprimate în desenele copiilor 309
Culoarea și afecțiunile somatice 315
Credințele copiilor despre boală și desenele lor 319
Considerente speciale în terapia copiilor cu boli sau deficiențe fizice 325
Aspectele spirituale din desenele copiilor 328
Reprezentarea bolii terminale și a morții de către copii 331
Reprezentări concrete ale spiritualității și religiei 340
Concluzie 344


Capitolul 8. Considerente etice și desenele copiilor 345
Confidențialitatea și expunerea desenelor realizate de copii 346
Dreptul la proprietate 355
Siguranța 358
Depozitarea expresiilor artistice 361
Probleme etice legate de utilizarea procedurilor proiective în terapia copiilor 362
Implicații legale în legătură cu desenele copiilor realizate pe durata terapiei 366
Concluzie 368

Anexă 371
Materiale și resurse 371
Hârtia 371
Instrumentele pentru desen 372

Mulțumiri 375
Bibliografie 377

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu