09/10/2022

PSIHOLOGIA ADAPTARII LA CLIMATUL PARENTAL A COPIILOR PUBERI

Autor: Sabina Veronica Stan
Editura Universitatii din Bucuresti
Colectia Psihologie
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-16-1184-3
Nr pagini : 220
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 26 lei la Editura
Disponibilitate BCU
previzualizare google books


Descrierea editurii:

        Lucrarea de faţă îşi propune surprinderea componentelor psihologice ale perceperii climatului parental la copiii puberi şi presupune atât o trecere în revistă a conceptelor-cheie sub aspectul perspectivelor de definire, cât şi o abordare practico-ştiinţifică a acestei relaţii.

Cuprins:

Introducere   11 

Partea I Delimitarea cadrului conceptual   13 

Capitolul I . Pubertatea ca debut al transformarilor   15 
1.1. Pubertatea - schimbari dominante   15 
1.2. Pubertatea din perspectiva complexa a stadialiatii umane   19 
1.3. Repere generale ale dezvoltarii psihice in pubertate   20 
1.4. Dezvoltarea emotional-afectiva in pubertate   24 
1.5. Dezvoltarea sociala si comportamentala in pubertate   26 
1.6. Dezvoltarea personalitatii in pubertate   28 

Capitolul II . Climatul parental - dimensiuni, modele relationale si factori de risc  33
2.1. Climatul parental in contextul explicativ general privind parenting-ul/ parentajul   33 
        2.1.1. Parenting si atasament   34 
        2.1.2. Mindfulness si parentaj constient  38 
        2.1.3. Parenting si mitologie familiala   41 
        2.1.4. Parenting-ul din perspectiva teoriei Enneagram   43 
        2.1.5. Modele personologice parentale - corespondente cu personalitatea copiilor  47 
        2.1.6. Parentajul „impreuna"  49 
        2.1.7. Parentajul excesiv   51 
        2.1.8. Parenting-ul competitiv  52 
        2.1.9. Parenting-ul conditionat  53 
        2.1.10. Parenting-ul si competenta parentala   54 
2.2. Climatul parental - perspective de definire si directii de operationalizare   56 
        2.2.1. Teoria autodeterminarii - cadru de raportare a operationalizarilor climatului parental  58 
        2.2.2. Implicarea parentala  60 
        2.2.3. Suportul parental pentru autonomie  67 
2.3. Caracteristicile mediului familial - amprente asupra perceperii climatului parental   70 
2.4. Caracteristicile copilului ca moderatori ai perceperii climatului parental   72
        2.4.1. Stima de sine   72 
        2.4.2. Autoeficacitatea   75 
        2.4.3. Increderea in sine   76 
        2.4.4. Stilul atributional   78 
        2.4.5. Inteligenta emotionala  79 
        2.4.6. Abilitatile sociale   81 
                2.4.6.1. Stresul social si retragerea   84 

Capitolul III . Personalitatea   87 
3.1. Personalitatea - modelul trasaturilor   87 
3.2. Personalitatea in contextul deficientei de intelect   91 

Capitolul IV . Comportamentul  95 
4.1. Comportamente de internalizare   97 
        4.1.1. Anxietatea   97 
        4.1.2. Depresia   103 
        4.1.3. Somatizarea  107 
4.2. Comportamente de externalizare   109 
        4.2.1 Hiperactivitatea si deficitul atentional   109 
        4.2.2. Agresivitatea   112 
        4.2.3. Tulburarea de conduita   113 

Partea a II-a Cercetarea componentelor psihologice implicate in perceperea climatului parental   117 

Capitolul V . Metodologia cercetarii   119 
5.1. Obiectivele si ipotezele enuntate   119 
5.2. Esantionarea  120 
5.3. Metodele §i instrumentele utilizate   122 
5.4. Procedura de recoltare a datelor   139 

Capitolul VI . Caracteristicile formarii si ale dezvoltarii perceptiilor climatului parental la copiii puberi (Studiul 1)   141 
6.1. Substudiul 1.1. Specificul perceperii climatului parental de catre copiii puberi in functie de gen, varsta puberilor, caracteristicile psihologice individuale   141 
        6.1.1. Scop, objective si ipoteze   141 
        6.1.2. Participanti   143 
        6.1.3. Instrumentele utilizate   143 
        6.1.4. Prezentarea si analiza datelor   144 
6.2. Substudiul 1.2. Specificul perceperii climatului parental de catre copiii puberi in functie de caracteristicile mediului familial si ale mediului de provenienta 149 
        6.2.1. Scop, obiective si ipoteze  149 
        6.2.2. Instrumentele utilizate   150 
        6.2.3. Prezentarea si analiza datelor   150 
6.3. Substudiul 1.3. Caracteristicile perceperii climatului parental prin raportare la profilul de personalitate al puberilor   155 
        6.3.1. Scop, obiective si ipoteze  155 
        6.3.2. Instrumentele utilizate  156 
        6.3.3. Prezentarea si analiza datelor   156 
6.4. Substudiul 1.4. Rolul caracteristicilor perceperii climatului parental in externalizarea/ internalizarea anumitor tipuri comportamentale la copiii puberi   158
        6.4.1. Scop, obiective si ipoteze  158 
        6.4.2. Instrumentele utilizate   159 
        6.4.3. Prezentarea si analiza datelor   159 
6.5. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 1. Discutii   161 

Capitolul VII . Complementaritatea perceptiilor copil - parinte privind comportamentul copilului - perceptia climatului parental ca predictor (Studiul 2)   167 
7.1. Scop, obiective si ipoteze  167 
7.2. Participanti   168 
7.3. Instrumentele utilizate   170 
7.4. Procedura de recoltare a datelor   170 
7.5. Substudiul 2.1. Autoevaluarea comportamentala a copiilor puberi si raportarea acesteia la evaluarile parintilor - elemente diferentiatoare si tendinte de perceptie comportamentala   170
7.6. Substudiul 2.2. Semnificatia psihologica a climatului parental in functie de evaluarile parintilor privind comportamentul copiilor   171
7.7. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 2. Discutii  174

Capitolul VIII . Particularitati ale perceperii climatului parental la copiii cu deficienta de intelect usoara integrati in scoala de masa (Studiul 3)  177 
8.1. Scop, obiective si ipoteze  177 
8.2. Participanti   177 
8.3. Instrumentele utilizate   178 
8.4. Substudiul 3.1. Aspecte de specificitate privind perceptia climatului parental la copiii cu deficienta de intelect usoara integrati in scoala de masa  178 
8.5. Substudiul 3.2. Autonomie si suport parental pentru autonomie in structura profilului de personalitate a copilului cu deficienta de intelect usoara integrat in scoala de masa   179 
8.6. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 3. Discutii   180 

Capitolul IX . Caracteristicile perceperii climatului parental in etapa de final a scolaritatii mici - accent asupra implicarii parentale scolare (Studiul 4)   183 
9.1. Scop, obiective si ipoteze   183 
9.2. Participanti   183 
9.3. Instrumentele utilizate   184 
9.4. Prezentarea si analiza datelor   185 
9.5. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 4. Discutii   188 

Concluzii, limite si recomandari pentru studii viitoare. Aprecieri finale  191 
Anexe  199 
Bibliografie   205 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu