Autor: Sabina Veronica Stan
Editura Universitatii din Bucuresti
Colectia Psihologie
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-16-1184-3
Nr pagini : 220
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 26 lei la Editura,
Disponibilitate BCU
previzualizare google books
Descrierea editurii:
Editura Universitatii din Bucuresti
Colectia Psihologie
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-606-16-1184-3
Nr pagini : 220
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 26 lei la Editura,
Disponibilitate BCU
previzualizare google books
Descrierea editurii:
Lucrarea de faţă îşi propune surprinderea componentelor psihologice ale perceperii climatului parental la copiii puberi şi presupune atât o trecere în revistă a conceptelor-cheie sub aspectul perspectivelor de definire, cât şi o abordare practico-ştiinţifică a acestei relaţii.
Cuprins:
Introducere 11
Partea I Delimitarea cadrului conceptual 13
Capitolul I . Pubertatea ca debut al transformarilor 15
1.1. Pubertatea - schimbari dominante 15
1.2. Pubertatea din perspectiva complexa a stadialiatii umane 19
1.3. Repere generale ale dezvoltarii psihice in pubertate 20
1.4. Dezvoltarea emotional-afectiva in pubertate 24
1.5. Dezvoltarea sociala si comportamentala in pubertate 26
1.6. Dezvoltarea personalitatii in pubertate 28
Capitolul II . Climatul parental - dimensiuni, modele relationale si factori de risc 33
2.1. Climatul parental in contextul explicativ general privind parenting-ul/ parentajul 33
2.1.1. Parenting si atasament 34
2.1.2. Mindfulness si parentaj constient 38
2.1.3. Parenting si mitologie familiala 41
2.1.4. Parenting-ul din perspectiva teoriei Enneagram 43
2.1.5. Modele personologice parentale - corespondente cu personalitatea copiilor 47
2.1.6. Parentajul „impreuna" 49
2.1.7. Parentajul excesiv 51
2.1.8. Parenting-ul competitiv 52
2.1.9. Parenting-ul conditionat 53
2.1.10. Parenting-ul si competenta parentala 54
2.2. Climatul parental - perspective de definire si directii de operationalizare 56
2.2.1. Teoria autodeterminarii - cadru de raportare a operationalizarilor climatului parental 58
2.2.2. Implicarea parentala 60
2.2.3. Suportul parental pentru autonomie 67
2.3. Caracteristicile mediului familial - amprente asupra perceperii climatului parental 70
2.4. Caracteristicile copilului ca moderatori ai perceperii climatului parental 72
2.4.1. Stima de sine 72
2.4.2. Autoeficacitatea 75
2.4.3. Increderea in sine 76
2.4.4. Stilul atributional 78
2.4.5. Inteligenta emotionala 79
2.4.6. Abilitatile sociale 81
2.4.6.1. Stresul social si retragerea 84
Capitolul III . Personalitatea 87
3.1. Personalitatea - modelul trasaturilor 87
3.2. Personalitatea in contextul deficientei de intelect 91
Capitolul IV . Comportamentul 95
4.1. Comportamente de internalizare 97
4.1.1. Anxietatea 97
4.1.2. Depresia 103
4.1.3. Somatizarea 107
4.2. Comportamente de externalizare 109
4.2.1 Hiperactivitatea si deficitul atentional 109
4.2.2. Agresivitatea 112
4.2.3. Tulburarea de conduita 113
Partea a II-a Cercetarea componentelor psihologice implicate in perceperea climatului parental 117
Capitolul V . Metodologia cercetarii 119
5.1. Obiectivele si ipotezele enuntate 119
5.2. Esantionarea 120
5.3. Metodele §i instrumentele utilizate 122
5.4. Procedura de recoltare a datelor 139
Capitolul VI . Caracteristicile formarii si ale dezvoltarii perceptiilor climatului parental la copiii puberi (Studiul 1) 141
6.1. Substudiul 1.1. Specificul perceperii climatului parental de catre copiii puberi in functie de gen, varsta puberilor, caracteristicile psihologice individuale 141
6.1.1. Scop, objective si ipoteze 141
6.1.2. Participanti 143
6.1.3. Instrumentele utilizate 143
6.1.4. Prezentarea si analiza datelor 144
6.2. Substudiul 1.2. Specificul perceperii climatului parental de catre copiii puberi in functie de caracteristicile mediului familial si ale mediului de provenienta 149
6.2.1. Scop, obiective si ipoteze 149
6.2.2. Instrumentele utilizate 150
6.2.3. Prezentarea si analiza datelor 150
6.3. Substudiul 1.3. Caracteristicile perceperii climatului parental prin raportare la profilul de personalitate al puberilor 155
6.3.1. Scop, obiective si ipoteze 155
6.3.2. Instrumentele utilizate 156
6.3.3. Prezentarea si analiza datelor 156
6.4. Substudiul 1.4. Rolul caracteristicilor perceperii climatului parental in externalizarea/ internalizarea anumitor tipuri comportamentale la copiii puberi 158
6.4.1. Scop, obiective si ipoteze 158
6.4.2. Instrumentele utilizate 159
6.4.3. Prezentarea si analiza datelor 159
6.5. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 1. Discutii 161
Capitolul VII . Complementaritatea perceptiilor copil - parinte privind comportamentul copilului - perceptia climatului parental ca predictor (Studiul 2) 167
7.1. Scop, obiective si ipoteze 167
7.2. Participanti 168
7.3. Instrumentele utilizate 170
7.4. Procedura de recoltare a datelor 170
7.5. Substudiul 2.1. Autoevaluarea comportamentala a copiilor puberi si raportarea acesteia la evaluarile parintilor - elemente diferentiatoare si tendinte de perceptie comportamentala 170
7.6. Substudiul 2.2. Semnificatia psihologica a climatului parental in functie de evaluarile parintilor privind comportamentul copiilor 171
7.7. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 2. Discutii 174
Capitolul VIII . Particularitati ale perceperii climatului parental la copiii cu deficienta de intelect usoara integrati in scoala de masa (Studiul 3) 177
8.1. Scop, obiective si ipoteze 177
8.2. Participanti 177
8.3. Instrumentele utilizate 178
8.4. Substudiul 3.1. Aspecte de specificitate privind perceptia climatului parental la copiii cu deficienta de intelect usoara integrati in scoala de masa 178
8.5. Substudiul 3.2. Autonomie si suport parental pentru autonomie in structura profilului de personalitate a copilului cu deficienta de intelect usoara integrat in scoala de masa 179
8.6. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 3. Discutii 180
Capitolul IX . Caracteristicile perceperii climatului parental in etapa de final a scolaritatii mici - accent asupra implicarii parentale scolare (Studiul 4) 183
9.1. Scop, obiective si ipoteze 183
9.2. Participanti 183
9.3. Instrumentele utilizate 184
9.4. Prezentarea si analiza datelor 185
9.5. Interpretarea psihologica a rezultatelor Studiului 4. Discutii 188
Concluzii, limite si recomandari pentru studii viitoare. Aprecieri finale 191
Anexe 199
Bibliografie 205
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu