23/10/2022

COMPETENTE SOCIALE SI PERSONALITATE


Autor: Viorel Robu
Editura Lumen
Colectia Dezvoltare sociala
An aparitie : 2011
Editia I
ISBN 978-973-166-297-8
Nr pagini : 155
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 33,14 lei la Editura
pdf pe scribd

Descrierea editurii:

        Lucrarea îşi propune să ne dezvaluie, într-o expunere concisă şi uşor de parcurs, sinoptica relaţiilor dintre competenţele sociale – interpretate ca un set de abilităţi şi deprinderi care facilitează relaţiile interpersonale şi obţinerea stării de bine în domeniul vieţii sociale – şi trăsăturile de personalitate, care se constituie în determinanţi ai funcţionării cotidiene a individului uman. Autorul

        Viorel Robu este Doctor în Psihologie, titlu acrodat de Universitatea din Bucureşti, tema lucrării fiind ,,Adaptarea şi experimentarea pe populaţia românească a Inventarului pentru evaluarea anxietăţii faţă de testare (TAI)”. Deține atestat de formator eliberat de Asociația ,,Formare Studia” din Iaşi, precum și atestat de liberă practică de psiholog specialist în specializările Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională și Psihologia muncii şi organizaţională şi Psihologia Transporturilor. Este membru al Colegiului Psihologilor din România, al  Asociaţiei Naţională a Psihologilor Şcolari din România și al Asociaţiei de Psihologie Industrială şi Organizaţională din România. Principalele sale domenii de interes sunt învățământul universitar, psihologia educațională, consilierea școlară și vocațională, dezvoltarea organizației și dezvoltarea carierei. Inf preluate de la Ed. Lumen

        Printre lucrarile sale

Psihologia personalității. Note de curs, Lumen 2017

Cuprins:

Prefaţă  9
Introducere 15

1. Competenţele sociale  21
1.1. Conceptul de competenţă socială  21
1.2. Componentele competenţei sociale 26
1.2.1. Asertivitatea  28
1.2.2. Gratificaţia şi sprijinul 31
1.2.3. Comunicarea nonverbală 32
1.2.4. Comunicarea verbală  35
1.2.5. Empatia, cooperarea şi atenţia acordată celorlalţi 37
1.2.6. Prezentarea de sine 41
1.2.7. Cunoaşterea şi rezolvarea problemelor  42
1.3. Caracteristici ale competenţelor sociale  43
1.4. Educarea şi antrenamentul competenţelor sociale 50

2. Personalitatea – perspective de abordare şi modele teoretice  53
2.1. Accepţiuni ale conceptului de personalitate 53
2.2. Curente în abordarea personalităţii 56
2.2.1. Abordarea monistă vs. abordarea pluralistă 56
2.2.2. Abordarea nomotetică vs. abordarea idiografică 57
2.3. Contribuţia reprezentanţilor şcolii umaniste  60
2.3.1. G. W. Allport şi teoria trăsăturilor 62
2.3.2. Contribuţia lui A. H. Maslow 64
2.3.3. Viziunea lui C. R. Rogers 68
2.4. Perspectiva psihometrică asupra personalităţii 71
2.4.1. Modelul lui H. J. Eysenck 72
2.4.2. Modelul propus de R. B. Cattell 74
2.4.3. Modelul Big Five 75

3. Competenţe sociale şi trăsături de personalitate în rândul studenţilor la specializarea Psihologie 83
3.1. Motivaţia cercetării  83
3.2. Scopul cercetării  85
3.3. Ipoteze  86
3.4. Metodologie 87
3.4.1. Lotul de studenţi care au participat la cercetare  87
3.4.2. Instrumentele utilizate pentru colectarea datelor  88
Chestionarul pentru evaluarea competenţelor sociale 89
Chestionarul pentru evaluarea celor cinci factori de personalitate  91
3.5. Rezultate şi interpretare  100
3.5.1. Competenţele sociale 100
3.5.2. Factorii/trăsăturile de personalitate 112
3.5.3. Relaţiile între competenţele sociale şi trăsăturile de personalitate 117
Analiza de regresie  126

4. Implicaţii teoretice şi practice ale cercetării pe care am realizat-o  133

Bibliografie 145

ANEXA 1 – Chestionarul pentru evaluarea competenţelor sociale (CCS) (selecţie a itemilor)  149
ANEXA 2 – Chestionarul pentru evaluarea celor cinci factori de personalitate (BFQ) (instrucţiuni de completare)  151
ANEXA 3 – Etalon Chestionarul pentru evaluarea competenţelor sociale   153 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu