Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-591-986-0
Nr pagini : 258
Format 130 x 200
Anticariat
Nr pagini : 258
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici
Descrierea editurii:
pdf aici
Descrierea editurii:
Lucrarea Agresivitate si stres organizational - Modele, diagnoza si gestionare - “abordeaza o tematica de actualitate, intr-o maniera riguroasa. [...] Ea ofera atât rezultate teoretico-metodologice obtinute in studii riguroase, cât si rezultate aplicative in domeniul diagnozei stresului si agresivitatii in organizatii. [...] Continutul teoretic si studiile efectuate releva un nivel ridicat de cunoastere a domeniului, fiind utile cercetarii stiintifice in psihologia muncii si organizationala. [...] Concluziile studiilor si analiza implicatiilor practice ale rezultatelor obtinute reprezinta contributii originale ale lucrarii. [...] Valoarea practica, aplicativa a acestei cercetari de amploare este incontestabila.”
“Prin maniera de prezentare, contributia de ordin metodologic, actualitatea informatiei oferite, originalitatea solutiilor propuse si caracterul aplicativ notabil consideram ca aceasta lucrare intruneste toate calitatile necesare unei lucrari de referinta.” Prof. univ. Dr. Horia D. PITARIU
Adrian Tudor BRATE este cadru didactic titular la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu - specializarea psihologie, master in psihologia muncii industriale si organizationale si doctorat in psihologie obtinut la Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca. Este membru al unor organizatii si asociatii profesionale nationale si internationale de profil si beneficiarul unor cursuri de formare in psihoterapie comportamentala, hipnoza si relaxare ericksoniana. Ca psiholog principal practician in psihologia muncii, transporturilor si serviciilor este implicat in activitati de evaluare psihologica si consultanta organizationala.
Cuprins:
Argument/ 13
Introducere/15
Cap. 1. Problematica agresivitatii: Mit sau realitate? Orientari teoretico-experimentale clasice si moderne ale agresivitatii /19
1.1 Constructul multidimensional de agresivitate umana: definire, delimitari si clarificari conceptuale critice /20
1.2. Tipuri de agresiune /31
1.3. Structurarea si actualizarea comportamentului agresiv /36
1.3.1. Determinarea genetica si biologica a agresivitatii. Diferente de gen/36
1.3.2. Factori cognitivi specifici asociati agresiunii /38
1.3.3. Factori de personalitate implicati in dimensionalitatea agresivitatii/ 40
1.3.4. Rolul motivatiei in actualizarea comportamentului agresiv /44
1.3.5. Inhibitia si controlul agresivitatii/45
1.4. Consideratii asupra modelelor teoretice ale agresivitatii/48
1.5. Metode si instrumente de investigare a agresivitatii /52
1.5.1. Proceduri experimentale tipice de laborator /53
1.5.2. Observatia comportamentala ca metoda de investigare a agresiunii /54
1.5.3. Interviul psihodiagnostic si anamneza /55
1.5.4. Metode si procedee psihodiagnostice de tip bioconstitutional si psihofiziologic/ 55
1.5.5. Masurarea agresivitatii si a dimensiunilor asociate ei prin intermediul chestionarelor si inventarelor de personalitate/55
1.6. Consideratii si discutii critice privind abordarea teoretico-experimentala a agresivitatii /58
Cap 2. Problematica actuala a stresului organizational /61
2.1. Fazele de dezvoltare si statutul curent al cercetarilor in problematica stresului organizational/62
2.2. Definirea stresului organizational si delimitari / clarificari conceptuale /65
2.2.1. Stresorii organizationali /68
2.2.2. Efectele la stresul organizational/72
2.2.3. Copingul sau adaptarea / ajustarea la stres /75
2.2.4. Diferentele individuale/ 79
2.2.5. Emotiile in mediul muncii/ 81
2.2.6. O definire / clarificare operationala a stresului organizational/83
2.3. Modele teoretice ale stresului organizational /84
2.3.1. Premise teoretice clasice pentru conturarea modelelor S.O./ 84
2.3.2. Abordari traditionale si moderne ale stresului organizational-ocupational /86
2.3.2.1. Modelul Michigan /88
2.3.2.1.1. Modelul stresului muncii al lui Katz si Kahn /88
2.3.2.1.2. Modelul S.O. al lui House /89
2.3.2.1.3. Teoria adecvarii/ ajustarii persoana – mediu /89
2.3.2.2. Modelul procesual al lui Mc Grath /91
2.3.2.3. Modelul conceptual al lui Beehr si Newman, privind procesul S.O./92
2.3.2.3.1. Un model bazat pe incertitudine, ca sursa de S.O. /93
2.3.2.4. Un model operational - integrativ de evaluare si gestionare (“coping”)a S.O. /94
2.3.2.5. Paradigma solicitare - control/suport (“demand-control/ support” model)a S.O. /98
2.3.2.6. Modelul dezechilibrului efort-recompensa in munca al S.O. /102
2.3.2.7. Un model interdisciplinar de abordare a S.O./103
2.3.3. Consideratii critice asupra modelelor stresului organizational/106
2.3.4. Directii de cercetare pentru elaborarea unor modele comprehensive de diagnoza si management al stresului organizational/108
2.4. Metode si instrumente de investigare a stresului organizational /110
2.4.1. Originea evaluarilor stresului in munca /111
2.4.2. Masuratori comprehensive de tip self-report ale S.O/111
2.4.3. Metode observationale de masurare a stresorilor profesionali/116
2.4.4. Metode de masurare psihofiziologica a strain-ului profesional /116
2.4.5. Probleme de actualitate implicate in masurarea S.O./116
Cap. 3. Agresivitate si stres in organizatii /119
Cap. 4. Perceperea agresivitatii si stresului organizational: Un model de diagnoza multidimensionala si gestionare. Studiu de caz /129
4.1. Obiectivele cercetarii/129
4.2. Ipotezele cercetarii/131
4.3. Un model comprehensiv de diagnoza si gestionare a stresului organizational /131
4.4. Metodologia cercetarii /133
4.4.1. Participantii /133
4.4.2. Instrumente de cercetare utilizate/134
4.4.3. Procedura /136
4.4.4. Design-ul de cercetare/136
4.5. Rezultatele cercetarii si interpretarea lor /139
4.5.1. Prelucrarea si analiza rezultatelor /139
4.5.1.1. Rezultatele analizei descriptive pentru datele demografice din chestionarul PMI-RO/139
4.5.1.2. Rezultatele analizei descriptive pentru variabilele incluse in studiu /143
4.5.1.3. Analiza comparativa a datelor /147
4.5.1.4. Analiza descriptiva bivariata: date corelationale ale variabilelor incluse in studiu/ 149
4.5.1.5. Predictori si moderatori ai efectelor stresului organizational. Analiza de regresie multiliniara ierarhica: testarea modelelor /158
4.5.1.5.1. Explicarea efectelor cumulate la stres pe baza influentei strategiilor de gestionare si a diferentelor individuale/ 159
4.5.1.5.2. Explicarea efectelor cumulate la stres pe baza influentei stresorilor si variabilelor moderatoare /161
4.5.1.5.3. Explicarea satisfactiei postului pe baza influentei stresorilor si a dimensiunilor agresivitatii /168
4.5.1.5.4. Explicarea satisfactiei organizationale pe baza influentei stresorilor si a dimensiunilor agresivitatii /170
4.5.1.5.5. Explicarea angajamentului organizational (implicarii) pe baza influentei stresorilor, a strategiilor de gestionare si a dimensiunilor agresivitatii /171
4.5.1.5.6. Explicarea starii mentale pe baza influentei stresorilor, a strategiilor de gestionare si a dimensiunilor agresivitatii /173
4.5.1.5.7. Explicarea simptomelor fizice pe baza influentei stresorilor, a strategiilor de gestionare si a dimensiunilor agresivitatii / 179
4.5.1.5.8. Explicarea nivelului de energie pe baza influentei stresorilor, a strategiilor de gestionare si a dimensiunilor agresivitatii /182
4.5.1.6. Mediatori ai relatiei dintre stresorii specifici si efectele specifice masurate ale stresului organizational/ 187
4.5.1.6.1. Mediatori ai relatiei dintre variabilele-predictor si starea mentala /188
4.5.1.6.2. Mediatori ai relatiei dintre variabilele-predictor si sanatatea mentala/191
4.5.1.6.3. Mediatori ai relatiei dintre variabilele-predictor si nivelul de energie /193
4.5.1.6.4. Mediatori ai relatiei dintre variabilele-predictor si sanatatea fizica/196
4.5.2. Interpretarea rezultatelor si discutii/199
4.5.3. Limitele si constrângerile studiului/203
4.5.4. Concluzii /204
4.5.5. Implicatii teoretice si practice ale cercetarii/205
Cap. 5. Strategii de interventie, aplicatii si directii viitoare ale gestionarii stresului si agresivitatii in organizatii/ 207
5.1. O abordare multinivelara a mangementului stresului in munca: strategii de interventie si preventie/207
5.1.1. O abordare traditionala a managementului S.O. /207
5.1.2. Abordari actuale in managementul S.O. /208
5.1.3. Strategii de management al S.O. la nivel primar (orientate organizational) /209
5.1.4. Strategii de management al S.O. la nivel secundar (orientate individual) /212
5.1.5. Eficienta interventiilor in managementul stresului in mediul I/O/215
5.1.6. Reducerea stresului vs. Managementul stresului /217
5.2. Aplicatie: Un model explicativ comprehensiv de diagnoza si gestionare a agresivitatii si a stresului organizational /219
5.3. Spre o paradigma sistemic-holista de diagnoza si gestionare a stresului organizational /225
5.4. Directii viitoare de cercetare /226
5.5. Consideratii finale /231
Bibliografie /233
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu