29/04/2022

TACEREA COPIILOR IN PSIHOTERAPIE. Interventii pentru deblocarea comunicarii

Autor: Cathy A. Malchiodi, David A. Crenshaw (coord)
Editura Catharsis Media
Colectia Ce faci in cabinet?
An aparitie : 2019
Editia I
Editia originala: What to Do When Children Clam Up in Psychotherapy. Interventions to Facilitate Communication, 2017
Traducerea Cristina Dragulin
ISBN 978-973-88661-3-3
Nr pagini : 310
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 72 lei la psihoshop
Pdf pe scribd


Descrierea editurii:

        Probabil ca nu exista niciun terapeut care lucreaza cu copii sau adolescenti care sa nu fi trecut prin acest scenariu. Micul client intra in cabinet. Se asaza pe fotoliu sau canapea si usa se inchide in spatele lui, lasandu-i afara pe parintii anxiosi, plin de griji si sperante. Iar apoi... copilul tace. Refuza sa raspunda la intrebari sau sa povesteasca ceva. In cel mai bun caz ridica din umeri, stramba din nas sau arunca fara niciun chef cate un raspuns monosilabic. Cele 50 de minute ale sedintei se scurg greu, in timp ce terapeutul isi pune la bataie toate armele terapeutice incercand sa stabileasca o conexiune cu copilul din fata sa. Sedinta se termina, usa se deschide si privirile parintilor il scruteaza pline de speranta pe terapeut: "Ai reusit? Copilul nostru va fi bine?"

        Dintre toate problemele dificile cu care se confrunta terapeutii care lucreaza cu copii, poate niciuna nu provoaca o mai mare angoasa pentru terapeut decat tacerea si refuzul de a vorbi ale copiilor. Unii ar prefera chiar sa aiba un client care distruge camera de joaca intr-o criza de furie decat sa aiba in fata un copil care tace malc.

        De ce? Autorii acestei carti presupun ca, cel mai probabil, copilul care se inchide in sine declanseaza temeri ale terapeutului legate de sentimente de inadecvare, de incompetenta sau de neajutorare, deoarece terapia este perceputa in principal ca fiind un proces ce implica limbajul verbal. Desi comunicarea verbala nu este cea mai eficienta in cazul prichindeilor, totusi, terapeutii se surprind in timpul terapiei presandu-i subtil, si alteori nu prea subtil, sa se implice intr-o interactiune verbala. Prin urmare, copiii se blocheaza si se inchid in ei insisi.

Mai rau, istoria traditionala a terapiei cu copiii a sustinut ca, in acest fel, micutii clienti isi arata rezistenta fata de interventia terapeutica. Cei 14 terapeuti si cercetatori experimentati care au participat la elaborarea acestei carti explica insa de ce conceptul de rezistenta nu reuseste nici pe departe sa cuprinda motivele complexe pentru care copiii tac in terapie.

In tacerea apasatoare a unui copil se imbina intr-un mod complex o multime de factori neurobiologici, sociali si culturali. In special componenta neurobiologica este adesea ignorata sau necunoscuta. Trei dintre cele 11 capitole ale acestei carti abordeaza in detaliu exact acesti factori neurobiologici ai tacerii impreuna cu metodele de a-i aborda eficient in timpul terapiei. Sprijinindu-se si pe cazurile clinice povestite, autorii exploreaza semnificatiile ascunse ale tacerii copiilor si creioneaza un cadru terapeutic folositor pentru practicieni.

Cathy A. Malchiodi este specialista in terapie expresiva si consilier clinic in domeniul sanatatii mintale, precum si o experta renumita in terapia prin arta cu copii, familii si adulti. A sustinut mai mult de 400 de prezentari despre terapia prin arta si a publicat numeroase articole, capitole de carte si carti pe aceasta tema. Este fondatoarea si directoarea Trauma-Informed Practices and Expressive Arts Therapy Institute. 
        La noi au fost traduse:
Tacerea copiilor in psihoterapie. Interventii pentru deblocarea comunicarii, Catharsis media 2019

David A. Crenshaw este director al Children/’s Home of Poughkeepsie, New York, si profesor la Marist College. A urmat cursuri de terapie prin joc la Johns Hopkins University si la Columbia University. David A. Crenshaw a publicat numeroase carti ce abordeaza terapia copilului si adolescentului, traumele copiilor si rezilienta la varste fragede. Este membru al American Psychological Association si a fost presedinte al Hudson Valley Psychological Association, care i-a acordat Lifetime Achievement Award, si al New York Association for Play Therapy. 


Cuprins:

Partea I. Principii generale ale aplicarii metodelor

1. De ce refuza copiii sa vorbeasca in terapie 19
Cathy A. Malchiodi, David A. Crenshaw
De ce refuza copiii sa vorbeasca 21
Jocul si creativitatea - exprimarea inexprimabilului 24
Terapia prin joc 24
Terapii prin arte creative 27
Terapia prin joc si terapia prin arte creative: aliati puternici in sustinerea comunicarii cu copiii 30
Importanta relatiei cu copiii care refuza sa vorbeasca 32
Concluzie 34
Referinte  34

2. Rezistenta in psihoterapia copilului. Jocul de-a v-ati ascunselea 38
David A. Crenshaw
O versiune subtila a jocului de-a v-ati ascunselea 39
Rezistenta la conceptul de rezistenta in psihoterapia copilului 40
O exceptie importanta: clientii trimisi la terapie prin mandat judecatoresc 43
Poate fi rezistenta un efect iatrogenic al psihoterapiei copilului? 45
Cand lipsesc cuvintele necesare pentru a spune povestea 52
Jocul in cazul experientelor ce nu pot fi verbalizate 54
Povestile despre trauma spuse prin intermediul jocului simbolic 55
Prezenta terapeutica, vindecarea relationala si rezistenta 56
Concluzie 58
5 recomandari pentru practica terapeutica 58
Referinte 59

3. O abordare neurosecventiala a jocului ghidat, a terapiei prin joc si a activitatilor pentru copiii care refuza sa vorbeasca 62
Richard L. Gaskill, Bruce D. Perry
Tehnicile timpurii ale terapiei prin joc 63
Dezvoltarea normala a creierului 65
Implicatiile neurobiologice ale maltratarii 67
Joaca, terapie prin joc si activitati ludice ghidate de modelul terapeutic neurosecvential 71
Studiu de caz 81
Concluzie 89
5 recomandari pentru practica terapeutica 90
Referinte 92

Partea II. Strategii ale expertilor clinicieni

4. Vocea tacerii in terapia prin joc 100
Anne L. Stewart, Lennis G. Echterling
Abordarea generala 101
Tehnici specifice 107
Exemplu de caz: Tishelle - puterea apei, puterea rezilientei 114
Tacerea e de aur 118
5 recomandari pentru practica terapeutica  119
Referinte  120

5. Terapia prin joc cu copiii care nu vor sa vorbeasca. "Uneori vorbim, alteori ne jucam" 122
Nancy Boyd Webb
Abordari terapeutice 124
Exemple de caz 126
Cazul lui Sergio 132
Tehnici/interventii specifice 134
5 recomandari pentru practica terapeutica 136
Referinte 137

6. Terapia prin dans si miscare, centrata pe teoria polivagala, cu copii care se inchid in sine. Restabilirea ritmicitatii esentiale 139
Amber Elizabeth L. Gray, Stephen W. Porges
Prezentarea terapiei prin dans si miscare, centrata pe teoria polivagala 140
Cadrul general pentru terapia prin dans si miscare centrata pe teoria polivagala 149
Legatura dintre terapia prin dans si miscare si teoria polivagala 152
Exemplu de caz: Alphonse - de la inertie si retragere in sine la conectare sociala 165
Concluzie 175
5 recomandari pentru practica terapeutica 176
Referinte 178

7. Terapia prin joc privita prin lentilele neurobiologiei interpersonale. Suisuri si coborasuri 181
Theresa Kestly
Sistemul nervos ne protejeaza 184
Analogia cu semaforul 185
Excitarea optima asigurata de joc 188
Circuitul cerebral al jocului 193
Prezenta terapeutica 194
"Stiam ca pot, stiam ca pot" 197
Cum pune in functiune jocul sistemul simpatic in absenta fricii 199
5 recomandari pentru practica terapeutica 202
Referinte 202

8. Tratamentul traumelor de atasament la adolescenti. Zece modalitati de coreglare si de conexiune 204
Martha B. Straus
Implicare, nu ignorare 207
Scopurile tratamentului 209
Izolare si conectare 210
Zece strategii 211
Ganduri de final  224
5 recomandari pentru practica terapeutica  224
Referinte 226

9. Tacerea si cultura violentei sexuale. "Abuzatorul din umbra" 227
Sarah Caprioli, David A. Crenshaw
Toxicitatea sociala si culturala 229
Tipatul mut 229
De ce doar 10% dintre copiii abuzati sexual marturisesc ce li s-a intamplat cand inca au o varsta frageda 231
Cultura violului 232
Mituri ale violentei sexuale 235
Hipersexualizarea tinerelor fete 236
Masculinitatea toxica 237
Impactul masculinitatii toxice asupra copiilor si familiilor 238
Interactiunea dintre dinamica factorilor culturali si intrapsihici 239
Precizari privind tratamentul 239
5 recomandari pentru practica terapeutica 247
Referinte 249

10. Metode ale terapiei prin arta pentru a facilita exprimarea verbala. Cum depasim un impas 253
Cathy A. Malchiodi
Terapia prin arta si copiii 254
Pot fi interpretate povestile copiilor pe baza creatiilor artistice? 255
Pregatirea terenului pentru comunicarea verbala: autoreglarea, conexiunea si increderea 257
Incurajarea comunicarii verbale prin intermediul intrebarilor 260
Incurajarea comunicarii prin intermediul jucariilor 262
Inceperea unei conversatii despre ceva "neobisnuit" 263
Redirectionarea conversatiei 265
Copilul nu este problema 268
Concluzie 272
5 recomandari pentru practica terapeutica 272
Referinte 273

11. Terapia prin joc asistata de animale in cazul copiilor reticenti. Un pic de ajutor din partea prietenilor 276
Rise VanFleet, Tracie Faa-Thompson
        Ce inseamna terapia prin joc asistata de animale (TJAA) 278
        Competente necesare pentru a folosi TJAA intr-o maniera etica 279
        Interventii ale TJAA 284
        Exemple de caz 285
        Concluzie 295
        5 recomandari pentru practica terapeutica 296
        Referinte 297

Indice 300


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu