12/10/2022

ECONOMIA SI PSIHOLOGIA DECIZIEI. Introducere in economia comportamentala

Autor: Mihai Ungureanu (coord)
Editura Institutul European
Colectia Academica. Economie
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-24-0232-7
Nr pagini : 432
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 72 lei la Editura, 72 lei la elefant, 72 lei la carturesti
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Volumul Economia si Psihologia Deciziei reface drumul pe care economia comportamentala l-a parcurs pana la recunoasterea importantei sale prin acordarea celor doua premii Nobel catre Daniel Kahneman si Richard Thaler. Miza demersului acestui volum este aceea de a oferi cititorilor din Romania o imagine introductiva asupra unei abordari aflate intr-o continua crestere, avand atat multiple aplicatii stiintifice, cat si o dimensiune puternica de dezvoltare a capacitatii de a actiona mai inteligent in viata de zi cu zi. Economia si Psihologia Deciziei este unul dintre primele demersuri de introducere a economiei comportamentale in predarea si cercetarea universitara din Romania, cuprinzand cele mai importante teme de studiu ale acestui domeniu. De asemenea, volumul cuprinde si o discutie critica asupra relatiei dintre economia comportamentala si economia neoclasica, accentuand asupra punctelor de convergenta dintre acestea. Mihai Ungureanu

        Mihai Ungureanu este conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Stiinte Politice, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA) din Bucuresti. In anul 2009 a obtinut titlul de doctor in Stiinte Politice, in cadrul SNSPA, cu teza Paradoxuri libertariene in teoria alegerii sociale. Este titular al disciplinelor Stiinte Sociale Comportamentale, Teoria Alegerii Rationale, si Guvernare si Alegeri Publice.

Cuprins:

Scurt cuvânt inainte al coordonatorului / 11 
Rezumatele capitolelor / 13 

Capitolul 1 Utilitate aşteptată şi rationalitate in economia neoclasică / 19 
(Mihai Ungureanu) 
Introducere / 19 
1.1. Valoare şi utilitate aşteptată / 20 
1.1.1. Moartea valorii aşteptate —paradoxul Sankt Petersburg / 20 
1.1.2. Nasterea utilităţii aşteptate / 24 
1.2. Teoria utilităţii aşteptate la maturitate (după un deces şi o inviere neanuţată) /32
1.2.1. Utilitatea de la Bemoulli la von Neumann-Morgenstem / 32 
1.2.2. Teoria utilităţii aşteptate in conditii de risc—axiomele /36 
1.3. Teoria utilităţii aşteptate subiective / 43 
1.3.1. Probabilităti obiective vs. probabilităţi subiective / 44 
1.3.2. Actualizarea bayesiană (regula lui Bayes)/ 46 
1.4. Eliminarea psihologiei din economie (acţiuni logice, preferinţe revelate şi "ca şi cand" / 52 
1.4.1. Inceputul (psihologia in economie)/ 53 
1.4.2. Inceputul sfarşitului (ideatul eliminării psihlogiei)/54 
1.4.3. Sfirşitul: Economia ca şi cănd / 56 
Bibliografie / 59 

Capitolul 2 Inceputul economiei comportamentale, euristici şi părtiniri: reprezentativitatea şi disponibilitatea / 63 
(Mihai Ungureanu)  
Introducere / 63 
2.1. (re)introducerea psihologiei în (altă) economie / 64 
2.1.1. Raţionalitate limitată şi safisficienţă / 65 
2.1.2. Cercetarea deciziei comportamentale / 67 
2.2. Primele paradoxuri: Allais şi Ellsberg/ 72 
2.2.1. Paradoxul lui Allais / 72 
2.2.2. Paradoxul lui Ellsberg/ 77 
2.3. Programul euristici şi părtiniri (Deviaţii de la raţionalitatea neoclasica) / 79 
2.3.1. Euristica Reprezentativităţii / 81 
2.3.2. Euristica disponibilitătii / 96 
2.3.3. Caracteristici ţintă şi caracteristici euristice / 105 
Inceputul economiei comportamentale (şi sfârşitul capitolului) /115 
Bibliografie / 116 

Capitolul 3 Euristici şi părtiniri: Ancorarea / 121 
(Oana Alexandra Derviş) 
Introducere / 121 
3.1. Descoperirea ancorării / 122 
3.2. Mecanismele psihologice asociate cu ancorarea / 124 
3.2.1. Ancorarea ca urmare a ajustării insuficiente / 126 
3.2.2. Ancorarea ca proces de activare a informaţiei / 128 
3.2.3. Ancorarea ca efect al schimbării atitudinii faţă de anumite informaţii / 130 
3.3. Factori care influenţează procesul de ancorare / 132 
3.3.1. Starea de spirit / 132 
3.3.2. Experienţa / 133 
3.3.3. Personalitatea si abilităţile cognitive/ 134 
3.3.4. Motivaţia / 137 
3.3.5. Relevanţa aneorei / 138 
3.4. Măsurarea ancorării / 139 
3.5. Aplicatii şi concluzii / 140 
Bibliografie / 141 

Capitolul 4 Teoriile economiei comportamentale: teoria prospectării şi teoria celor două procese / 145 
(Mihai Ungureanu) 
Introducere / 145 
4.1. Teoria prospectării / 147
4.1.1. Efecte care distorsionează alegerile / 150 
4.1.2. Cele două etape ale teoriei prospectării / 154 
4.1.3. Teoria prospectării cumulative (pe scurt)/ 164 
4.2. Teoria celor două sisteme / 167 
4.2.1. Exercitiul de selectie a lui Watson: de la doua procese la doua sisteme (si inapoi?)/ 168
4.2.2. Perspectiva economiei comportamentale asupra celor două sisteme / 170
4.2.3. Explicaţia iluziilor cognitive in termenii celor două sisteme / 179 
Despre teoriile economiei comportamentale (scurtă concluzie) / 187 
Bibliografie / 187 

Capitolul 5 Aversiunea faţă de pierdere, Efectul posesiunii, şi părtinirea status quo-ului / 191  (Adelin Dumitru) 
Introducere / 191 
5.1. Aversiunea faţă de pierdere / 192 
5.2. Efectul posesiunii / 195 
5.2.1. Ce este efectul posesiunii? / 195 
5.2.2. Factorii ce detemină intensitatea efectului posesiunii / 197 
5.2.3. Cauzele efectului posesiunii / 201 
5.2.4. Aplicaţii ale efectului posesiunii / 206 
5.3. Părtinirea status quo-ului / 207 
Concluzii / 210 
Bibliografie / 211 

Capitolul 6 Inversarea preferinţelor şi efectul incadrării / 215 
(Andrei Vraducu) 
Introducere / 215 
6.1. Teoria utilitălii aşteptate vs. teoria prospectării / 218 
6.1.1. Efectul Incadrăiii şi alte efecte derivate din acesta / 221 
6.2. Critici formulate la adresa inversării preferinţelor / 225 
6.3. Explicaţii ale fenomenului inversării preferinţelor şi ale efectului Incadrării / 230
Concluzii / 235 
Bibliografie / 236 

Capitolul 7 Părtinirea fată de sine / 239 
(Adelin Dumitru) 
Introducere / 239 
7.1. Aplicaţii şi rezultate experimentale / 240 
7.1.1. Părtinirea faţă de sine ca echivalare a ceea ce e drept cu ceea ce iţi e avantajos / 241 
7.1.2. Părtinirea faţă de sine ca o formă de disonanţă cognitivă / 243 
7.1.3. Părtinirea faţă de sine ca un efect de atribuire / 244 
7.2. Sursele părtinirii fată de sine / 246 
7.2.1. Ipoteza limitătilor cognitive /246 
7.2.2.Ipoteza factorilor motivaţionali /247 
7.2.3. Alte ipoteze /249 
7.3. Cum putem reduce incidenta părtinirii faţă de sine? / 252 
Concluzii / 254 
Bibliografie / 255 

Capitolul 8 Preferinte intertemporale şi procrastinare / 259 
(Denisa Diaconu) 
Introducere / 259 
8.1. Perspectiva economiei neoclasice (Modelul utilităţii actualizate sau reduse) /260
8.2. Perspectiva economiei comportamentale (Modele alternative) /262 
8.2.1. Preferinte părtinitoare faţă de prezent /262 
8.2.2. Factori determinami pentru schimbarea preferinţelor /263 
8.2.3. Inconsistenţa dinamică / 265 
8.2.4. Asimetrii in alegerile intertemporale / 267 
8.3. Procrastinarea — comportament rational sau iraţional? / 268 
8.3.1. Sensuri şi definiri ale procrastinării / 269 
8.4. Tiptui de procrastinare / 272 
8.4.1. Procrastinare academică / 273 
8.4.2. Procrastinare decizională /275 
8.4.3. Procrastinarea pentru evitare şi procrastinarea pentru stimulare / 276 
8.5. Cauzele şi dinamica procrastinarii / 277 
Concluzii / 278 
Bibliografie / 280 

Capitolul 9 Preferinte construite, preferinţe dependente de cale şi supraestimarea experientei / 287  
(Ioana Marinică) 
Introducere / 287 
9.1. Perspectiva economiei neoclasice asupra preferinţelor / 288 
9.2. Perspectiva economiei comportamentale / 290 
9.3. Preferinţe construite / 290 
9.3.1. Situaţa de compromis între preferinţe preexistente / 292 
9.3.2. Exprimarea monetară a preferintei / 294 
9.4. Preferinţe dependente de cale / 296 
9.4.1. Dependenţa de cale ca proces de invaţare a preferinţelor (anncorare şi ajustare)/ 297 
9.4.2. Dependenta de cale ca selectare a informatiilor accesibile /300 
9.5. Supraestimarea experientei / 302 
Concluzii / 303 
Bibliografie / 304 

Capitolul 10 Normele de echitate in economia comportamentală / 307 
(Alexandru Volacu) 
Introducere / 307 
10.1. Preliminarii conceptuale / 308 
10.1.1. Interpretări ale notiunii de echitate /308 
10.1.2. Asumptia inechitătii /310 
10.2. Problema echitătii In economia neoclasică / 312 
10.2.1. Jocul ultimatumului predictiile standard ale economiei neoclasice /312
10.2.2. Explicatii consistente cu asumptia inechitătii ale rezultatelor experimentale /316 
10.3. Abordarea normelor de echitate In economia comportamentală / 319 
Concluzii / 324 
Bibliografie / 325 

Capitolul 11 Devieri de la raţionalitatea neoclasică: cazul comportamentului electoral / 329  (David Diaconu) 
Introducere / 329 
11.1. Asumpţii şi predicţii neoclasice privind comportamentul electoral / 330 
11.2. Comportamentul electoral din perspectivă comportamentală / 332 
11.2.1. Intoducerea iraţionalitătii în cadrul neoclasic (modele hibride)/ 332 
11.2.2. Depărtări suplimentare de la raţionalitatea neoclasica/ 335 
Concluzii / 351 
Bibliografie / 352 

Capitolul 12 ... şi economia comportamentală este / 355 
(Mihai Ungureanu) 
Introducere / 355 
12.1. Critici ale programelor de cercetare altemative / 357 
12.1.1. Mize, instituţii şi comportamente individuale (poziţia economiei experimentale) / 357 
12.1.2. Eroarea iluziilor cognitive ale economiei neoclasic-comportamentale (ERS) / 360 
12.2. Despre legitimitatea simplificărilor in modelare / 377 
12.2.1. Sunt simplificările evitabile in modelare? (Unde e cometa Halley!?)/ 378
12.2.2. Modelele şi simplificări acceptabile / 381 
12.3. Procese şi simpfificări in economia comportamentală (ce ţinte lovesc şi ratează criticile) /388 
12.3.1. Econornia comporlametală are, şi nu are suflet neoclasic / 389 
12.3.2. Cuvinte, costuri, locul cel bun şi posibilităti / 393 
12.3.3. Alegeri individuale şi pieţe (despre relevanţa erorilor cognitive pentru economie) / 400 
12.4 ... şi economia comportamentală este / 405 
Bibliografie / 412 

Note despre autori / 421 
Index / 425 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu