05/10/2022

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIE. Istoric si metode

Autor: Francoise Parot, Marc Richelle
Editura Humanitas
Colectia Tratate/Referinte
An aparitie : 1998, 2006
Editia a II-a
Editia originala: Introduction à la psychologie : histoire et méthodes
Traducerea Doina Stefana Saucan
ISBN 973-50-1155-7
Nr pagini : 375
Format 150 x 220
Anticariat
Pretul la data postarii : 26-29 lei pe okazii
Disponibilitate BCU 
pdf aici (ed. I)


        Studiul psihologiei nu mai poate face azi abstractie de originile istorice ale disciplinei si nici de raporturile ei cu alte discipline umaniste conexe. De aceea, Françoise Parot si Marc Richelle si-au propus sa-si alcatuiasca Introducerea ca pe un dublu demers: intr-o prima parte a volumului, psihologia e plasata in contextul istoric din care a aparut, subliniind legatura disciplinei stiintifice moderne cu trecutul ei filozofic si continuitatea temelor psihologiei, in ciuda rupturilor aparute odata cu devenirea ei ca stiinta; in cea de-a doua parte sunt expuse principalele metode ale psihologei moderne si rolul lor in dezvoltarea cercetarilor din zilele noastre. Cititorul e invitat astfel sa urmareasca deopotriva miscarea de idei care a dus la cristalizarea conceptelor psihologiei, din Antichitate si Evul Mediu pana la Iluminism si epoca romantica, si cercetarile din domenii diverse precum biologia, sociologia, lingvistica sau logica si impactul lor asupra dezvoltarii cercetarii experimentale in psihologie.

        Marc Richelle (n. 1930) a fost profesor la Catedra de psihologie experimentala a Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei din cadrul Universitatii din Liege (Belgia). A detinut o serie de functii importante: presedinte al Asociatiei Belgiene de Psihologie (1968–1970), secretar general (1970–1987), apoi presedinte (1989–1991) al Asociatiei de Psihologie Stiintifica de limba franceza si coordonator (1988–1997) al retelei ERASMUS pentru psihologie. Sursa

Cuprinsul (ed. I)

Prefata la editia franceza, 5

Partea a I. Istoric, de Francoise Parot

I - Introducere, 9

II - Originile problemelor psihologice, 14
Izvoarele antice şi Evul Mediu timpuriu, 14 
Cunoaştere si raţionalitate in Antichitate, 14 
Bolile sufletului, 15 
Evul Mediu timpuriu, 16 
Evul Mediu, 17 
Reinnoirea cunoaşterii, 17 
Recurgerea la judecata naturală, 17 
Opoziţia franciscanilor, 19 
Experienţa faţă in faţă cu raţionamentul: tezele lui Roger Bacon, 20 
William Occam, iniţiatorul gîndirii moderne, 21 

III - O perioadă de tranzitie: cunoasterea trebuie să fie utilă, 26 
Reforma, 26 
Luteranismul, 26 
Calvinismul, 28 
Un program pentru ştiintă, 29 
Ştiinţa mecanicistă, 31 
Mecanicismul ca atitudine in faţa naturii, 31 
Obiectivitatea, fundamentul ştiinţei moderne, 32 
Răspandirea mecanicismului, 33 
Poziţia carteziană, 34 
Dualismul, 34 
Metoda lui Descartes: „cogito"-ul, 35 
Cartezianismul şi boala mentală, 36 
Paradigma newtoniană, 37 
Individualismul social al lui Thomas Hobbes, 38 
Răspandirea ideilor lui Descartes şi Hobbes In secolul al XVII-lea, 41 

IV - Omul Iluminismului şi omul romantic, 43 
Situatia generală, 43 
Franta, Anglia, Germania fn secolul al XVIII-lea, 44 
Anglia, 44; Franta, 45; Germania, 45; 
Unitatea europeană, 46 
Omul Iluminismului, 47 
Iluminismul in Anglia: empirism si asociationism, 47 
Premise: John Locke, 47; Legile asocierii după David Hume, 48;
Asocierea este un fenomen fiziologic, 49 
Iluminismul in Franta: senzualism si enciclopedism, 50 
Cunoaserea se sprijină pe senzatie, 50; „Enciclopedia", 51; Materialismul francez, 52 
Iluminismul in Germania: „Aufklarung", 54 
Premise: Gottfried W. Leibniz, 54 ; Psihologia unui elev al lui Leibniz : C.Wolff, 54; Immanuel Kant si stiinta ratiunii, 55
Spiritul Iluminismului si boala mentală, 57 
Revolutia empiristă in medicină, 57; O nouă abordare a bolii mentale, 58 
Omul romantic, 60 
„Sturm unde Drang" sau premisele germane ale romantismului, 62 
O miscare de revoltă, 62; Autobiografia ca psihologie, 62 
Atitudinea romantică, 63 
O antifilozofie, 63; Somnul constiintei, 63; Somnul raţiunii, 64; Cunoasterea sensibilă nu este adaptată la cunoasterea lumii, 65; „ Totalorganisrnus" si unitatea naturii, 66; Filozofia naturii si nasterea gîndirii biologice, 66; Romanticii si magnetismul animal, 67; Răspindirea mesmerismului recurgerea la hipnoză, 68 

V - Moşternirea Iluminismului: omul ca cetăţean, 70 
Ideologia franceză, 72 
ldeologia, — miscare politică, 72 
Ştiinţa ideilor, 73 
Contestarea ideologiei : Maine de Biran si spiritualistii, 74 
Utilitarismul anglo-saxon, 76 
Radicalistii utilitari, 77 
Nasterea Statelor Unite, 80 
Omul pozitiv, 81 
Auguste Comte, un marginalizat în instituţia universitară, 81 
Tezele pozitiviste, 82 
Cazul psihologiei, 83 

VI - Evoluţionismul: omul ca animal, 87 
Pamantul si fiinta vie la sfarsitul secolului al XVIII-lea, 88
Si Pamantul are o istorie, 88
Ideile despre lumea vie la sfarsitul secolului al XVIII-lea, 88
Jean-Baptiste Lemark si aparitia biologiei, 90
Un ideolog impotriva imparatului, 90
Lumea vie se transforma, 91
Teoria darvinistă a evoluţiei speciilor, 93 
Antecedente, 93 
Apariţia ideilor lui Darwin, 94 
Teoria darwinistă, 95 
Evoluţia teoriei evoluţiei, 98 
Embriogeneza, ontogeneza si filogeneza, 99 
Evoluţionismul şi fenomenele umane, 101 
Studiul continuitătii activitătilor mentale de la animale la om, 101 
Aplicarea darwinismului la fenomenele sociale, 103 

VII - Fiziologia: omul ca organism, 105 
Dezvoltarea studiilor sistemului nervos, 106 
Scoala de la Berlin, 106 
Influenţa acestor lucrări asupra fiziologiei ruse, 107 
Persistenţa vitalismului, 108 
Vitalismul ta Franţa, 108 
Vitalismul fn Germania, 109 
Societatea este un organism, 110 

VIII - Instituţionalizarea psihologiei, 112 
Psihologia în Franţa, 113 
Rolul lui Thedule Ribot, 113 
Specificitatea situaţiei franceze, 113; Scoala de la Salpetriere şi dezbaterile in legătură cu hipnoza, 115; Opoziţia: filozofia lui Henri Bergson, 116; Opera lui Th. Ribot, 116 
Elevii lui Ribot, 117 
Pierre Janet şi psihopatologia, 117; Alfred Binet, copiii şi inteligenţa, 118; Henri Pieron si psihofiziologia, 120 
Psihologia în Germania, 122 
Psihologia fiziologică a lui W. Wundt, 122 
Psihologia fenomenologică şi Şcoala de la Wurzburg, 123 
Psihologia formei, 124 
Psihologia rusă, 125 
Ivan Pavlov si condiţionarea reflexelor, 126 
Reflexologia şi atitudinea obiectivă a lui Vladimir Bechterev, 128 
Psihologia engleză, 129 
Psihologia animală, 129 
Ereditarea şi diferenlele interindividuale, 130 
Psihologia în Statele Unite, 130 
Situaţia universitară, 130 
Cadrul filozofic, 131 
Comportamentul ca obiect de studiu, 133 
Legile invăţării, 133; Viata psihică a microorganismelor, 134; Psihologia, ştiinţa comportamentului, 135; Posteritatea behavioristă, 137 

Partea a II-a. Metodele, de Marc Richelle

IX - Demers stiintific si psihologie, 143
Discurs profan, discurs savant si discurs stiintific, 143
Cercetarea logico-matematică şi cercetarea empirică, 145 
Reproductibilitate şi comunicabilitate, 147 
Accesul la obiect: a) locul tehnicii, 150 
Progresul tehnic si progresul 150 
Extinderea aplicării tehnicii, 151 
Obişnuinta: de la invătarea elementară la competenta lingvistică precoce, 151; De la timpul de reactie la cronometria mentală, 151 
Accesul la obiect: b) decuparea realului, 156 
Unitatea pertinentă, 156 
Nivel „molar" şi nivel „molecular", 157 
Structură si functie, 160 
Comportamente sau procese mentale? 160 

X - Observare ai experimentare, 162 
Inventarierea şi clasificarea realului, 162 
Procedee de observare in psihologie, 166 
Observarea directă si observarea mediată, 166; Eşantionarea de evenimente eşantionarea temporală, 166 
Domenii de alegere a observării directe, 168 
Etologia, 168; Psihologia copilului, 168; Observatia clinică, 169; Lectiile de antropologie, 170 
Intruziunea experirnentală, 173 
Variabile independente şi dependente, 174 
Rezistenta la experimentare, 174 
Experimentarea naturală şi experimentare ştiintifică, 174; Rationamentul verbal si respectarea autoritătii, 175 
Limitări la folosirea metodei experimentale, 175 
Dimensiunea spatio-temporală a fenomenelor, 175; Limitări morale, 176; 
Limitări de ordin epistemologic, 177 
Cauze şi efecte, 180 
De la cauzalitatea simplă la bucla retroactivă, 180 
Cauzalitate inferioară şi cauzalitate superioară, 182 
Observatorul observat, 183 

XI - Ipoteze, modele şi teorii, 189 
Asceză şi aventură, 189 
Elogiul serendipitătii, 189 
Salivarea psihică si centrul plăcerii, 190 
Elaborarea ipotezei, 192
Statutul si rolul teoriilor, 193
Sinteza adevarului sau sistematizarea indoielii, 193
Paradigma teoretica si stagnare, 194
Modele şi modelizări, 197 
Modelul machetă, 197 
Modelul analogic, 199 
Modele „scheme de funcţionare", 202 
Modele matematice, 202 
Modele animale, 205 
Simulările, 206 

XII - Individ, eşantion, populatie, 208 
Unde au Ioc conduitele? 208 
Reprezentativitatea observaţiilor, 211 
Elogiul variaţiilor, 213 
Psihologie diferenţială si psihologie generală, 213 
Psihologia interculturală, 214 
Stabilitate şi schimbare, 216 

XIII - Măsură şi matematizare, 219 
Fascinaţia cifrelor, 219 
Nivele de măsurare, 220 
Scala nominala, 220
Scala ordinala, 221
Scala cu intervale si scala proportională, 222 
Scale de măsurare si instrumente statistice corespunzătoare, 223 
Elemente de statistică intuitivă, 223 
Neutralizarea variabilelor parazite, 223 
Statistica descriptivă, 225 
Statistica inferentială, 226 
Control şi planuri de experientă, 227 
Control intrasubiect si grup de control, 227
Planuri de experientă, 229 
Metode transversale longitudinale, 230 
Interactiunea intre variabile, 231 
Planuri factoriale, 231; Efecte de ordine, 232 
Planuri cvasiexperimentale, 233 
Abordarea corelatională, 234 
Legături regulate, 234 
Corelatie cauzalitate, 236 
Analiza factorială, 237 

XIV - Uman şi infrauman, 239 
Perspective în studierea comportamentului animal, 239 
Abordarea comparativa, 240
Specificitate umana si cognitie animala, 242
Modele animale ale comportamentului uman, 249

XV - Cercetare si practica, 254
Cercetare fundamentală şi teren, 254 
Reciprocitate dinamică, 254 
Validitate externă, validitate ecologică, 256 
Utilitatea inutilului, 260 
Psihologie şi cerinţă socială, 262 
Singular şi generalul, 262 
Norma, exceptia, anormalul, 262 
A explica şi a intelege, 264 

XVI - Domeniile psihologiei, 266 
Teritoriile psihologiei, 266 
Un decupaj multidimensional, 266 
Clasificare după metodă, 266; Clasificare prin obiect, 267; Clasificare prin orientare teoretică, 269 
Zone de frontieră: infiltrare sau dizolvare?, 270 
Psihologie si biologie, 270; Psihologia şi ştiinţele sociale, 273; Psihologia şi ştiintele partenere, 274; Unitate sau explozie? 276 
Profesiile psihologice, 277 
Forrnarea psihologilor, 279 

XVII - Deontologie, 283
Etică şi caracter ştiintific, 283 
Etica stiinţei si influenţa stiinţei asupra eticii, 283 
Morala si cauzalitatea conduitelor, 284 
Etica şi cercetare, 285 
Animalul, subiect de cercetare, 286 
Subiecţii umani, 287 
Suntem niste virtuali călăi?, 287; Subiectul voluntar, 289; Subiectul informat, 291 
Cercetare de teren cercetare-acţiune, 292 
O soluţie de schimb paradoxal, 292; Cercetare-actiune, 293 
Deontologia interventiei, 295 
Practică, etică stiinţă, 295 
Asistenţă si contract, 296 
Psihologie si bani, 297 

Recomandari bibliografice 301
Indice de nume proprii 305

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu