Colectia CARTIER Polivalent
An aparitie : 2012
Editia a II
Editia originala La Représentation du monde chez l'enfant,1947
Traducerea Mariana Pricop
ISBN 978-9975-79-738-2
Nr pagini : 404
Format 130x195
Pret : 33,30 lei la librariabucuresti
Disponibilitate BCU
Disponibilitate BCU
Descriere:
Psiholog și epistemolog de renume mondial; director al Centrului Internațional de Epistemolgie Generală din Geneva; autor al unei teorii genetice a dezvoltării psihice, în strînsă legătura cu căutările în domeniul logicii, semioticii și epistemologiei, Jean Piaget (1896-1980) își consacră cea mai mare parte a cercetărilor studierii psihologiei copilului, Reprezentarea lumii la copil (1947) - tradusă în numeroase limbi, iar acum și în română - constituind o sinteză majoră a preocupărilor sale de-o viață și, totodată, cea mai cunoscută lucrare a autorului.
Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului.
Din lucrarile sale traduse la noi:
Dimensiuni interdisciplinare ale psihologiei, EDP 1072
Epistemologie genetica, Dacia 1973
Nasterea inteligentei la copil, EDP 1973
Construirea realului la copil, EDP 1976
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Tratat de logica operatorie, EDP 1991
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia inteligentei, Cartier 2008
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Judecata morala la copil, Cartier 2012
Reprezentarea lumii la copil, Cartier 2012
Sase studii de psihologie, Trei 2018
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022
Cuprins:
Introducere.
PROBLEME ŞI METODE ... 5
1. Metoda testelor, observaţia pură şi metoda
clinică ... 7
2. Cele 5 tipuri de reacţie observabile la
examenul clinic ... 14
3. Reguli şi criterii permiţînd
diagnosticarea tipurilor precedente de reacţie ... 22
4. Reguli destinate interpretării
rezultatelor ... 27
Secţiunea I
REALISMUL INFANTIL ... 37
Capitolul I.
NOŢIUNEA DE GÎNDIRE ... 41
1. Primul stadiu: se gîndeşte cu gura ... 43
2. Percepţia vizuală şi privirea ... 51
3. Al doilea şi al treilea stadiu: gîndim cu
capul ... 53
4. Cuvintele şi lucrurile ... 59
Capitolul
II. REALISMUL NOMINAL ... 65
1. Originea numelor ... 67
2. Locul numelor ... 76
3. Valoarea intrinsecă a numelor ... 85
4. Concluzii ... 90
Capitolul
III. VISELE ... 93
1. Primul stadiu: visul vine din afară şi
rămîne exterior ... 96
2. Al doilea stadiu: visul vine de la noi,
dar este exterior nouă ... 110
3. Al treilea stadiu: visul e interior şi de
origine internă ... 121
4. Concluzii ... 123
Capitolul
IV. REALISMUL ŞI ORIGINILE PARTICIPĂRII ... 127
1. Realismul şi conştiinţa de sine ... 128
2. Sentimentele de participare şi practicile
magice la copil ... 135
3. Originile participării şi ale magiei
infantile ... 155
4. Contraprobă: atitudinile magice spontane
la adult ... 166
5. Concluzii: egocentrism logic şi
egocentrism ontologic ... 171
Secţiunea a II-a
ANIMISMUL INFANTIL ... 173
Capitolul V.
CONŞTIINŢA ATRIBUITĂ LUCRURILOR ... 175
1. Primul stadiu: totul este conştient ...
178
2. Al doilea stadiu: e conştient tot ce se
mişcă ... 183
3. Al treilea stadiu: sînt conştiente
corpurile dotate cu o mişcare proprie ... 186
4. Conştiinţa este rezervată animalelor ...
189
5. Concluzii ... 191
Capitolul
VI. CONCEPTUL DE "VIAŢĂ" ... 197
1. Primul stadiu: viaţa e asimilată
activităţii în general ... 199
2. Al doilea stadiu: viaţa e asimilată
mişcării ... 202
3. Al treilea şi al patrulea stadiu: viaţa e
asimilată mişcării proprii, apoi e rezervată animalelor şi plantelor ... 204
4. Concluzie: noţiunea de "viaţă"
la copil ... 206
Capitolul
VII. ORIGINILE ANIMISMULUI INFANTIL. NECESITATE MORALĂ ŞI DETERMINISM FIZIC ...
209
1. Animismul spontan la copil ... 209
2. Soarele şi luna ne urmează ... 216
3. Determinism fizic şi necesitate morală ...
224
4. Concluzii: importanţa chestionarelor orale
asupra animismului infantil şi natura "animismului difuz" ... 231
5. Concluzii (urmare). Originile animismului
infantil ... 236
Secţiunea a III-a
ARTIFICIALISMUL INFANTIL ŞI STADIILE
ULTERIOARE ALE CAUZALITĂŢII ... 254
Capitolul
VIII. ORIGINEA ASTRELOR ... 257
1. Un caz primar din primul stadiu ... 259
2. Primul stadiu: astrele sînt fabricate ...
264
3. Al doilea şi al treilea stadiu: astrele au
o origine - parţial, apoi integral - naturală ... 274
4. Pătrarele de lună ... 281
Capitolul
IX. METEOROLOGIA ŞI ORIGINEA APELOR ... 286
1. Bolta cerului ... 288
2. Cauza şi natura nopţii ... 292
3. Originea norilor ... 299
4. Tunetul şi fulgerele ... 308
5. Formarea ploii ... 312
6. Explicaţia zăpezii, a gheţii şi a frigului
... 322
7. Rîurile, lacurile şi marea. Originea primă
a apelor ... 328
Capitolul X.
ORIGINEA ARBORILOR, A MUNŢILOR ŞI A PĂMlNTULUI ... 335
1. Originea lemnului şi a plantelor ... 336
2. Originea fierului, a sticlei, a stofei şi
ahîrtiei ... 340
3. Originea pietricelelor şi a pămîntului ...
341
4. Originea munţilor ... 350
Capitolul
XI. SEMNIFICAŢIA ŞI ORIGINILE ARTIFICIALISMULUI INFANTIL ... 353
1. Semnificaţia artificialismului infantil
... 353
2. Relaţiile artificialismului cu problema
naşterii bebeluşilor ... 363
3. Stadiile artificialismului spontan şi
relaţiile lor cu dezvoltarea animismului ... 373
4. Originile artificialismului ... 380
5. Originile identificării şi cauzele
declinului artificialismului şi animismului ... 388
APENDICE ... 392
INDICE DE NUME DE AUTORI ... 398
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu