Autor : Simona Glăveanu
Editura Universitara (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie
An aparitie :2012
Editia I
ISBN 978-606-591-472-8
Nr pagini : 329
Format 130 x 200
Pret : 40 lei
Descrierea
editurii (fragmente):
Creşterea copiilor, denumită astăzi generic cu termenul „parenting”,
este, evident, cea mai veche vocaţie umană. Succesul acesteia a fost asigurat
de pulsiunea filogenetică a grijii pentru progenitură – de aceea s-a şi pretat
la intuiţie, empirism şi rutină.
Autoarea
gândeşte într-un registru nou relaţia părinţi-copii şi anume în termenii
„competenţei parentale”; noţiunea a fost conceptualizată de aceasta încă din
2008, după doi ani de studii şi publicată în „Cercetare psihologică modernă”,
volum coordonat de M. Milcu, W. Griebel şi A. Sassu.
Conceptul
de „competenţă parentală”, operaţionalizat de autoare în cartea de faţă, apare
nu numai ca un „insight” în faţa empirismului, ci fundamentează o ştiinţă cu
metodologie investigativă şi diagnostică, într-o viziune multifactorială, sistemică
şi nomotetică.
Comparând
diverse concepţii ale unui însemnat număr de autori privind stilul educativ
(structurate pe axele autoritate-liberalism, dragoste-ostilitate) şi efectele
acestuia în planul dezvoltării psihice a copilului, autoarea a conturat şase
modele parentale – autoritar, indulgent, hiperprotector, inconsecvent,
indiferent şi agresiv – ca premisă pentru relevarea modelului părintelui
eficient/competent.
Este
de remarcat pertinenţa şi rigoarea cu care autoarea lărgeşte cadrul de
investigare a relaţiei părinţi-copii prin prezentarea şi analizarea, într-o
viziune integrativă, a teoriilor referitoare la rolul familiei în formarea
personalităţii, conduitei sociale şi morale şi dezvoltarea cognitivă a
copilului, din perspectiva succesului sau insuccesului modelului educativ în
integrarea şcolară şi socială a copilului.
Volumul
,,Competenţa parentală. Modele de conceptualizare şi diagnoză” conţine o parte
teoretică în care sunt analizate teoriile ştiinţifice ce explică relaţia dintre
părinţi şi copii şi o parte aplicativă ce descrie demersul de construire şi
validare a unui instrument de investigare a competenţei parentale (CCP). În
plus, prin corelarea rezultatelor obţinute din aplicarea CCP cu o serie de
aspecte psiho-sociale (personalitate, inteligenţă emoţională, stilul de coping,
particularităţi ale relaţiei conjugale, perceperea experienţei modelului
educativ trăit în familie) şi socio-demografice (gen, vârstă, stare civilă,
situaţie financiară, nivel de instruire, număr de copii) ale părinţilor, este
realizată o evaluare generală (dar nu exhaustivă) asupra nivelului actual al
populaţiei româneşti în ceea ce priveşte competenţa parentală.
Cartea
pune la dispoziţia specialiştilor din domeniul consilierii familiale/şcolare
metode de evaluare a relaţiilor părinţi-copii – „Chestionarul de investigare a
competenţei parentale” şi „Grilele de observare şi evaluare” (din perspectiva
cadrelor didactice) ale dinamicii acesteia şi ale comportamentului copilului la
şcoală – instrumente în baza cărora vor putea fi identificate profile
psihologice ale părinţilor, utile în activitatea de diagnoză şi de evaluare a
intervenţiei.
Cuprins:
Prefaţă
/ 15
Cuvânt înainte / 19
PARTEA ÎNTÂI
ARIA PROBLEMATICĂ A
COMPETENŢEI PARENTALE: PREMISE ŞTIINŢIFICE, MODELE DE CONCEPTUALIZARE ŞI
DIAGNOZĂ
Capitolul I
MODELE PARENTALE / 27
1. Modelul părinţilor ,,autoritari” / 29
2. Modelul părinţilor ,,indulgenţi” / 35
3. Modelul părinţilor ,,protectori/hiperprotectori” / 40
4. Modelul părinţilor ,,inconsecvenţi” / 44
5. Modelul părinţilor ,,indiferenţi” / 46
6. Modelul părinţilor ,,agresivi” / 50
7. Modelul părinţilor ,,eficienţi” / 52
Capitolul II
MEDIUL FAMILIAL ÎN
ASISTAREA FORMĂRII ŞI DEZVOLTĂRII COPILULUI
/ 59
1. Rolul familiei în formarea personalităţii / 59
1.1. Componenta afectivă / 61
1.2. Conduita morală / 64
1.3. Integrarea socială / 66
1.4. Devianţa comportamentală / 70
2. Interrelaţiile parentale şi dezvoltarea cognitivă / 75
3. Reprezentările copilului vizând mediul familial / 78
Capitolul III
DEMERSURI
EXPLICATIV-INTERPRETATIVE ALE COMPETENŢEI PARENTALE / 80
1. Modelul factorial al competenţei parentale / 80
2. Conotaţii psihologice ale modelelor explicativ-interpretative / 84
2.1. Modelul personal sau modelul trăsăturilor / 84
2.1.1. Competenţa parentală – modul al competenţelor sociale (dimensiuni
de personalitate) / 85
2.1.2. Inteligenţa emoţională – resursă a competenţelor parentale / 94
2.1.3. Alţi factori psihologici individuali ai părinţilor / 103
2.1.3.1. Cogniţia părinţilor / 103
2.1.3.2. Rezistenţa la stres / 105
2.1.3.3. Tulburările emoţionale / 105
2.1.3.4. Tulburările de personalitate şi psihozele / 107
2.2. Modelul situaţional sau contingent / 108
2.2.1. Particularităţi socio-culturale şi socio-economice vectori
mediatori în competenţa parentală / 109
2.2.2. Amprenta carierei profesionale asupra competenţei parentale / 113
2.2.3. Bona–factor modelator în competenţa parentală / 115
2.2.4. Competenţă parentală şi tip de familie / 116
2.2.4.1. Familia tradiţională / modernă / 116
2.2.4.2. Familia parentală / 120
2.2.4.3. Familia monoparentală /
124
2.2.4.4. Familia extinsă / 127
2.2.4.5. Familia de provenienţă / 129
2.3. Modelul interacţionist-integrativ / 130
2.3.1. Relaţia dintre trăsăturile copilului şi ale părinţilor / 131
2.3.2. Tipologia copilului dificil / 136
2.3.3. Relaţiile dintre fraţi / 139
Capitolul IV
MIJLOACE DE DIAGNOZĂ
ALE COMPETENŢEI PARENTALE / 142
1. Instrumente de investigare a interrelaţionării în familie-conotaţii
pentru evaluarea competenţei parentale / 142
2. Strategia naţională integrată de formare şi dezvoltare a compe tenţelor parentale / 144
3. Abordări internaţionale contemporane în studiul parentingului/
competenţei parentale / 148
PARTEA A DOUA
CERCETARE
Capitolul V
METODOLOGIA
CERCETĂRII / 157
1. Obiective / 157
2. Ipoteze / 158
3. Subiecţi / 158
4. Metode / 159
4.1. Instrumente folosite pentru examinarea părinţilor / 159
4.1.1. Inventarul CC.P.
(S.Glăveanu) / 159
4.1.2. Grila de evaluare a percepţiei cadrelor didatice asupra dinamicii
competenţei parentale (S. Glăveanu) / 165
4.1.3. Chestionarul 16 P.F (R.B.Cattell) / 166
4.1.4. Chestionarul G.Z.
(J.Guilford-W.Zimmerman) / 174
4.1.5. Testul EQ (T.Carabin) / 177
4.1.6. Inventarul EMBU (C. Perris
et al.) / 179
4.1.7. Chestionarul COPE (C.S.Carver et al.) / 181
4.1.8. Chestionarul M.R.Q.
(W.E.Snell et al.) / 185
4.2. Instrumente folosite pentru
examinarea copiilor / 190
4.2.1. Chestionarul W-M (Woodworth –Mathews) / 190
4.2.2. Grila de observare şi evaluare a comportamentului copilului la
şcoală şi de investigare a evenimentelor familiale din perspectiva cadrelor
didactice (S.Glăveanu) / 194
Capitolul VI
PREZENTAREA, ANALIZA
ŞI INTERPRETAREA DATELOR / 196
1. Analiza preliminară a datelor / 196
2. Modelul factorial al competenţei parentale / 198
3. Variaţia competenţei parentale în funcţie de particularităţi
socio-demografice) / 208
4. Un set de trăsături de personalitate ca predictori ai competenţei
parentale / 229
5. O serie de variabile psiho-sociale ale părinţilor în corelaţie cu
dimensiunile competenţei parentale / 248
5.1. Inteligenţa emoţională / 248
5.2. Modul de percepere a experienţei modelului educativ trăit în familia
de origine / 251
5.3. Stilul de coping / 255
5.4. Particularităţile relaţei de cuplu
/ 257
6. Adaptarea şcolară şi socială a copiilor în alternative ce corelează cu
atributele competenţei parentale / 261
Capitolul VII
CONCLUZII / 268
BIBLIOGRAFIE / 279
ANEXE / 299
Anexa 1 – Chestionar pentru investigarea atitudinilor parentale (Simona
Maria Glăveanu) / 299
Anexa 2 – Grilă de identificare a copiilor cu dificultăţi şcolare şi
familiale, destinată cadrelor didactice (Simona Maria Glăveanu) / 303
Anexa 3 – Inventarul C.C.P. (Simona Maria Glăveanu) / 304
Anexa 4 – Grila de evaluare a percepţiei cadrelor didactice asupra
dinamicii competenţei parentale (Simona Maria Glăveanu) / 313
Anexa 5 – Grilă de observare şi evaluare a comportamentului copilului la
şcoală şi de investigare a evenimentelor familiale (din perspectiva cadrelor
didactice) (Simona Maria Glăveanu) / 315
REZUMAT (în limba engleză) / 317
Buna ziua,
RăspundețiȘtergereas putea cumpara aceasta carte in format electronic?
Din pacate nu cunosc sa se fi editat e-book pentru aceasta lucrare...
RăspundețiȘtergereImi pare rau