Autor : Laurentiu P. Maricutoiu
Editura Institutul European (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Universitaria
An aparitie : 2006
ISBN 973-611-439-2
Nr pagini :184
Pret : 32 lei
Descrierea
editurii:
"Ce aduce nou in acest ansamblu de abordari cartea tinarului universitar Laurentiu Maricutoiu? Credem ca prima sa calitate este caracterul operational al informatiei angajate, prin puternica nota aplicativa a textului. Avem in fata un volum care intentioneaza sa il familiarizeze pe cititorul avizat cu o serie de tehnici si procedee statistice prin care isi poate testa ipotezele. Valorificind baze de date cel mai adesea direct accesibile (cum ar fi Barometrele de opinie publica), autorul invita cercetatorul roman sa mearga dincolo de retorica "expertilor" conjuncturali, si sa construiasca, prin intermediul unor analize secundare, inferente legitime, bazate pe informatii culese din anchetele de teren."
"Scrisa cu discernamint si spirit critic, cartea lui Laurentiu Maricutoiu contribuie, cu uneltele psihosociologiei, la conturarea unui diagnostic lucid si realist asupra "starii de fapt". Totodata, si prin acest volum, devenim martorii unui fenomen mai larg, de afirmare a unei noi generatii intelectuale, care nu mai este direct impovarata de memoria comunismului, si care pare sa dobindeasca detasarea necesara in a explora trecutul fara emotia febrila a celui covirsit de o istorie personala si colectiva contorsionata si impovaratoare, ci cu rationalitatea rece a analistului social profesionist."
Alin Gavreliuc
Psihologia politica este, dupa unii autori, "o tendinta moderna" a psihologiei cu un mare potential de a deveni o ramura de sine statatoare a acestei stiinte. Volumul de fata propune cititorului o scurta trecere in revista a principalelor probleme cu care se confrunta Romania actuala, analizate dintr-o perspectiva psiho-sociala. Totodata reprezinta un punct de plecare in analiza ulterioara a dinamicilor sociale romanesti si poate oferi o imagine asupra modului in care probleme actuale ale societatii romanesti pot fi analizate dintr-un punct de vedere al psihologiei. Autorul invita cercetatorul roman sa mearga dincolo de retorica "expertilor" conjuncturali si sa construiasca, prin intermediul unor analize secundare, inferente legitime, bazate pe informatii culese din anchetele de teren.
"Scrisa cu discernamint si spirit critic, cartea lui Laurentiu Maricutoiu contribuie, cu uneltele psihosociologiei, la conturarea unui diagnostic lucid si realist asupra "starii de fapt". Totodata, si prin acest volum, devenim martorii unui fenomen mai larg, de afirmare a unei noi generatii intelectuale, care nu mai este direct impovarata de memoria comunismului, si care pare sa dobindeasca detasarea necesara in a explora trecutul fara emotia febrila a celui covirsit de o istorie personala si colectiva contorsionata si impovaratoare, ci cu rationalitatea rece a analistului social profesionist."
Alin Gavreliuc
Psihologia politica este, dupa unii autori, "o tendinta moderna" a psihologiei cu un mare potential de a deveni o ramura de sine statatoare a acestei stiinte. Volumul de fata propune cititorului o scurta trecere in revista a principalelor probleme cu care se confrunta Romania actuala, analizate dintr-o perspectiva psiho-sociala. Totodata reprezinta un punct de plecare in analiza ulterioara a dinamicilor sociale romanesti si poate oferi o imagine asupra modului in care probleme actuale ale societatii romanesti pot fi analizate dintr-un punct de vedere al psihologiei. Autorul invita cercetatorul roman sa mearga dincolo de retorica "expertilor" conjuncturali si sa construiasca, prin intermediul unor analize secundare, inferente legitime, bazate pe informatii culese din anchetele de teren.
Cuprins:
Cuvint inainte
19
Partea I – INTRODUCERE
Identitatea psihologiei politice
/ 15
Schimbarea in Romania anilor '90
/ 17
1. Legea in Romania postcomunista
/18
2. Saracirea populatiei si
speranta de mai bine / 20
3. Nostalgia comunismului / 22
Schimbare sociala si schimbare
organizational a / 23
1. Context/23
1.1 Paradigme ale schimbarii
sociale / 24
1.2 Schimbare organizational a si
eficienta organizational a / 25
1.3 Schimbari in organizatiile
romanesti / 26
1.4 Caracteristici ale schimbarii
sociale in organizatiile romanesti / 27
1.5 Produsul intern brut ca
indicator al eficientei organizationale generale a unei natiuni / 29
2. Obiectivele si ipotezele capitolului
/ 29
3. Aspecte metodologice / 30
4. Rezultate statistice si
interpretarea lor / 31
4.1 Acceptarea schimbarii si
,,mana de fier" / 31
4.1.1 Acceptarea schimbarii si
eficienta economica / 32
4.1.2 Mana de fier si eficienta
economica / 34
4.2. Studiu de caz: Romania
anului 1993 / 36
4.2.1 Statutul ocupational si
acceptarea schimbarii / 37
4.2.2 Acceptarea schimbarii in
functie de varsta / 40
5. Concluzii / 42
Partea II - ELEMENTE DE
METODOLOGIE SI STATISTICA
Construirea indicatorilor folosind
bazele de date ale anchetelor sociologice / 45
1. Introducere / 45
2. Criterii de clasificare a
itemilor din B.O.P. / 45
3. Construirea indicatorilor
complecsi / 47
3.1 Consideratii generale / 47
3.2 Construirea indicatorilor
prin cumularea raspunsurilor / 49
3.2.1 Construirea indicatorilor
folosind intrebari factuale / 49
3.2.2 Construirea indicatorilor
prin gruparea respondentilor / 51
3.2.3 Construirea indicatorilor
folosind intrebari de opinie / 59
4. Avantaje si dezavantaie ale
folosirii indicatorilor complecsi / 61
Noi tehnici de analiza a datelor:
modelarea ierarhica / 62
1. Cuvant inainte / 62
2. Modelarea ierarhica / 62
2.1 Specificul modelelor
ierarhice / 62
2.2 Modele matematice specifice
modelarii ierarhice / 64
2.3 Problematica centrarii in
modelarea ierarhica / 65
2.4 Marimea esantionului / 66
2.5 Indici de vero si militate /
67
2.6 Software pentru
modelarea ierarhica / 67
3. Avantajele aplicarii modelarii
ierarhice / 68
3.1 Rezultate obtinute prin
agregarea datelor / 68
3.2 Rezultate obtinute prin
dezagregarea datelor / 69
3.3 Rezultate oblinute prin
modelarea ierarhica / 70
3.3.1 Pregatirea datelor pentru
analiza / 70
3.3.2 Rezultate obtinute / 71
4. In loc de concluzii... / 74
Partea III - COMPORTAMENTE $1
ATITUDINl POL1TICE
Elemente ale comportamentului
politic / 77
1. Individul in societatea
democratica / 77
2. Conceptul de participare
politica I 79
2.1 Forme ale participarii
politice si masurarea lor / 80
3. Capiltalul social. Delimitari
conceptuale / 83
3.1 Studii romanesti asupra
capitalului social / 84
4. Concluzii referitoare la
comportamentul politic / 86
Teorii ale participarii politice
conventionale / 87
1. Teorii explicative ale
absenteismului electoral / 87
2. Modele explicative ale
deciziei electorale / 92
2.1 Partizanatul ca forma de
identificare ideologica / 92
2.2 Teoria alegerii rationale /
93
2.3 Modelul situational al
deciziei electorale / 95
2.3.1 Constructia individuala a
votului. Elemente de cognitie sociala / 95
2.3.1.1 Cognitie sociala in
alegerea presedintelui / 98
2.3.1.2 Reprezentarea sociala a
presedintelui / 99
2.3.2 Influentarea constructiei
individuale a votului /100
3. Concluzii referitoare la
participarea politica conventionala / 103
Sustinerea partidelor extremiste
/ 105
1. Multiculturalitate si
coabitare in Romania/ 105
2. Coabitarea multi-culturala.
Studiu de caz: Banatul / 106
3. Discursul nationalist ca modalitate
de atragere a voturilor / 108
4. Opinia publica asupra
victoriei PRM / 109
5. Autoritarismul ca paradigma
explicativa, a electoratului nationalist /112
6. Directii de cercetare viitoare
/113
Disfunctionalitatea perceputa a
institutiilor. Fenomenul coruptiei / 115
1. Introducere /115
2. Rapoartele de tara ale U.E.
/115
3. Perceptia coruptiei / 117
4. Structura reprezentarii
sociale a coruptiei /121
5. Factori generativi ai
reprezentarii sociale a coruptiei / 125
6. Rolul presei in formarea
reprezentarii sociale a coruptiei / 128
6,1 Presa romana intre teorie si
practica / 128
7. Concluzii/ 130
Partea IV - IMPLICATII POLITICE
IN COMPORTAMENTE ATITUDINI APOLIT1CE
Emigrarea temporara a fortei de
munca /133
1. Argument/ 133
2. Descrierea fenomcnului /133
3. Cercetari romanesti asupra
migratiei / 137
4. Modelul psihologic al deciziei
de a emigra / 140
5. Aspecte metodologice / 143
6. Rezultate si discutii / 144
6.1 Predictori comuni / 144
6.2 Unde sunt diferentele? / 146
7. ConcIuzii/148
Perceptia factorilor succesului
antreprenorial /150
1. Capitalul social si succesul
antreprenorial / 150
1.1. Antreprenoriatul in Romania /150
1.2 Rolul capitalului social in
reusita antreprenoriala / 151
2. Scop si ipoteze / 152
3. Aspecte metodologice / 154
3.1 Subiecti/154
3.2 Construirea indicatorilor /
155
4. Rezultate si discutii / 157
4.1
Percepfia meritului
personal ca factor al reusitei antreprenoriale -
4.2 Percepfia “relatiilor"
ca factor al reusitei antreprenoriale / 158
5. Concluzii / 160
Bibliografie 7161
Anexe 1169
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu