Editura Publica (click pentru a accesa editura)
Colectia Stiinte Sociale
An aparitie : 2010
Traducerea Smaranda Nistor
ISBN 978-973-1931-37-1
Nr pagini : 424
Format 145 x 205
Descrierea
editurii:
Suntem cu toţii mult mai puţin raţionali decât presupune teoria economică standard. În plus, aceste manifestări iraţionale de care noi dăm dovadă nu sunt nici întâmplătoare, nici absurde. Ele sunt sistematice şi, din moment ce le repetăm iar şi iar, sunt previzibile.
Prin urmare, nu vi s‑ar părea logic să modificăm teoria economică standard, s‑o scoatem din spaţiul psihologiei naive (care adesea pică proba gândirii raţionale, a introspecţiei şi – cel mai important – a unei atente examinări empirice)?
Exact acesta este lucrul pe care încearcă să‑l realizeze domeniul în formare al economiei comportamentale – precum şi cartea de faţă, ca mică parte din acest demers.
Dan Ariely
O carte splendidă, care te şi pune pe gânduri, te şi amuză, vorbind despre o mulţime de lucruri: începând cu forţa remediilor placebo şi terminând cu plăcerile unui pahar de Pepsi. Ariely dă în vileag festele subtile, dar redutabile, pe care ni le joacă propria minte şi ne arată cum putem să nu ne lăsăm păcăliţi.
Jerome Groopman, profesor, Facultatea de Medicină Harvard
Dan Ariely este un geniu al înţelegerii comportamentului uman. Niciun economist nu reuşeşte mai bine să dea la iveală şi să explice raţiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare, pe piaţă şi în afara ei. Iraţional în mod previzibil ne va remodela, o dată pentru totdeauna, felul în care vedem lumea şi pe noi înşine.
James Surowiecki, autorul cărţii The Wisdom of Crowds
Iraţional în mod previzibil este nebunesc de originală. Ne arată de ce – mult mai adesea decât ne place să recunoaştem – oamenii fac greşeli prosteşti, uneori dezastruoase. Ariely nu doar că ne oferă o lectură fascinantă, ci ne face şi mult mai înţelepţi.
George Akerlof, laureat al Premiului Nobel pentru economie în 2001 şi profesor de economie la University of California, Berkeley
Cu tolba plină de experimente isteţe, idei interesante şi anecdote încântătoare, Dan Ariely este un ghid înţelept şi amuzant în înţelegerea metehnelor, a erorilor şi a gafelor comise de oameni în luarea deciziilor de zi cu zi.
Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard University
Suntem cu toţii mult mai puţin raţionali decât presupune teoria economică standard. În plus, aceste manifestări iraţionale de care noi dăm dovadă nu sunt nici întâmplătoare, nici absurde. Ele sunt sistematice şi, din moment ce le repetăm iar şi iar, sunt previzibile.
Prin urmare, nu vi s‑ar părea logic să modificăm teoria economică standard, s‑o scoatem din spaţiul psihologiei naive (care adesea pică proba gândirii raţionale, a introspecţiei şi – cel mai important – a unei atente examinări empirice)?
Exact acesta este lucrul pe care încearcă să‑l realizeze domeniul în formare al economiei comportamentale – precum şi cartea de faţă, ca mică parte din acest demers.
Dan Ariely
O carte splendidă, care te şi pune pe gânduri, te şi amuză, vorbind despre o mulţime de lucruri: începând cu forţa remediilor placebo şi terminând cu plăcerile unui pahar de Pepsi. Ariely dă în vileag festele subtile, dar redutabile, pe care ni le joacă propria minte şi ne arată cum putem să nu ne lăsăm păcăliţi.
Jerome Groopman, profesor, Facultatea de Medicină Harvard
Dan Ariely este un geniu al înţelegerii comportamentului uman. Niciun economist nu reuşeşte mai bine să dea la iveală şi să explice raţiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare, pe piaţă şi în afara ei. Iraţional în mod previzibil ne va remodela, o dată pentru totdeauna, felul în care vedem lumea şi pe noi înşine.
James Surowiecki, autorul cărţii The Wisdom of Crowds
Iraţional în mod previzibil este nebunesc de originală. Ne arată de ce – mult mai adesea decât ne place să recunoaştem – oamenii fac greşeli prosteşti, uneori dezastruoase. Ariely nu doar că ne oferă o lectură fascinantă, ci ne face şi mult mai înţelepţi.
George Akerlof, laureat al Premiului Nobel pentru economie în 2001 şi profesor de economie la University of California, Berkeley
Cu tolba plină de experimente isteţe, idei interesante şi anecdote încântătoare, Dan Ariely este un ghid înţelept şi amuzant în înţelegerea metehnelor, a erorilor şi a gafelor comise de oameni în luarea deciziilor de zi cu zi.
Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard University
Dan Ariely este profesor de psihologie şi economie comportamentală la Universitatea Duke University, unde ţine cursuri în cadrul Fuqua School of Business, la Centrul pentru Neuroştiinţe Cognitive, la Facultatea de Economie şi Şcoala de Medicină. Deține un doctorat în psihologie cognitivă şi un altul în administrarea afacerilor. Lucrările sale au fost elogiate în publicații de prestigiu precum New York Times, Wall Street Journal, Washington Post
La noi au fost treduse cartile:
Irational în mod previzibil. Fortele ascunse care ne influenteaza deciziile, Publica 2010
Irationalitatea benefica. Avantajele neasteptate ale sfidarii logicii la serviciu si acasa, Publica 2011
Adevarul (cinstit) despre necinste. Cum ii mintim pe toti-dar mai ales pe noi insine, Publica 2012
Al dumneavoastra, irational. Despre ciorapii rataciti, formulele de agatat gagici si alte incurcaturi existentiale, Publica 2015
Dolari si ratiune. De ce intelegem gresit banii si cum putem sa-i cheltuim mai intelept?, Publica 2018
Decizii extraordinare. Ghid ilustrat pentru a-ti imbunatati relatiile de afaceri si mesele in familie, Publica 2020
O notă
către cititori /11
Introducere
Cum a
ajuns un accident să mă conducă la iraţionalitate şi la cercetarea descrisă
aici /21
1.
Adevărul despre relativitate
De ce
totul este relativ – chiar şi atunci când n‑ar trebui să fie /33
2.
Eroarea amăgitoare a conceptului de cerere şi ofertă
De ce
perlele – şi orice altceva – costă cât ochii din cap /57
3.
Cât costă un cost zero
De ce
plătim adesea prea mult atunci când nu plătim nimic /87
4.
Costul normelor sociale
De ce
suntem încântaţi să facem un lucru, dar nu şi când ne plăteşte cineva pentru el
/105
5.
Influenţa excitării
De ce când
ne înfierbântăm ardem mai tare decât ne dăm seama /129
6.
Problema amânării şi a autocontrolului
De ce nu
ne putem determina să facem lucruri pe care vrem să le facem /151
7.
Preţul piperat al posesiunii
De ce
supraevaluăm ceea ce avem /171
8.
Prea multe uşi deschise
De ce
opţiunile ne distrag atenţia de la scopul nostru principal /185
9.
Efectul aşteptărilor
De ce
mintea vede ceea ce se aşteaptă să vadă /201
10.
Puterea preţului
De ce
aspirina de jumătate de dolar poate face ce nu poate aspirina de un cent /221
11.
Contextul caracterului nostru. Partea I
De ce nu
suntem cinstiţi şi ce putem face în privinţa asta /247
12.
Contextul caracterului nostru. Partea a II-a
De ce
suntem mai cinstiţi atunci când avem de‑a face cu bani numerar /271
13.
Bere şi prânzuri gratuite
Ce este
ştiinţa economiei comportamentale şi unde sunt prânzurile gratuite?/287
Material-bonus
adăugat pentru ediția
extinsă și
revizuită
Reflecţii şi anecdote pe marginea câtorva capitole
/303
Gânduri despre criza creditelor ipotecare
substandard şi consecinţele ei /341
Mulţumiri
/399
Lista
colaboratorilor /401
Bibliografie
şi recomandări de lectură /409
Note /417
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu