Autor : Valentina Marinescu
Editura C.H. Beck (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Comunicare
An aparitie : 2011
ISBN 978-973-115-875-4
Nr pagini : 360
Format ?
Pret : 33.91 lei
Descrierea
editurii:
Cartea caută să ofere o problematizare a materiei, luând în considerare nevoile unui receptor specific – studentul interesat de comunicare – şi să facă apel la modalitatea sa de înţelegere, plus creativitatea sa. Lucrarea cuprinde atât o prezentare a abordărilor teoretice specifice ştiinţelor comunicării cât şi exerciţii prin care acestea sunt „puse la lucru”. O secţiune specială este dedicată soluţiilor la exerciţiile propuse.
Cartea este scrisă în intenţia de a fi utilă atât studenţilor care studiază pentru prima dată comunicarea, cât şi cititorilor care intenţionează să aprofundeze o serie de aspecte legate de acest domeniu academic.
Cartea este scrisă în intenţia de a fi utilă atât studenţilor care studiază pentru prima dată comunicarea, cât şi cititorilor care intenţionează să aprofundeze o serie de aspecte legate de acest domeniu academic.
Cuprins:
Prefaţă......................................................................................
XIII
PARTEA
I......................................................................................
1
Capitolul
I. Noţiunea
de comunicare ...................................... 1
1.1.
Introducere ......................................................................
1
1.2. Istoricul
utilizării termenului de
comunicare ..................1
1.3. Istoria
studiului comunicării
...........................................2
1.4. Definiţii ale comunicării
.................................................2
1.5. Tipologia
generală a definiţiilor comunicării..................3
1.6.
Comunicare umană vs. comunicare animală –
Specificul şi modul de constituire al comunicării umane.... 4
1.7. Tipuri de
comunicare umană – Probleme
generale.........4
1.8. Rezumat
..........................................................................6
Capitolul
II. Comunicarea nonverbală:
specific şi
tipologie... 8
2.1.
Specificul comunicării nonverbale:
definiţii, funcţii.........8
2.2.
Caracteristicile comunicării nonverbale..........................9
2.3. Formele
comunicării nonverbale
..................................11
2.3.1.
Expresia facială .....................................................11
2.3.2.
Paralimbajul ..........................................................12
2.4. Rezumat
........................................................................14
Capitolul
III. Kinezică şi
proxemică .....................................
21
3.1. Kinezica:
definiţie, clasificări, tipologii........................21
3.2. Clasificarea
gesturilor ...................................................23
3.3. Kinezică şi relaţie
socială –
Atingerea..........................24
3.4.
Proxemica: definiţie, caracteristici,
tipuri de spaţii.......25
3.5. Timpul şi comunicarea..................................................27
3.6. Rezumat
........................................................................28
Capitolul
IV. Ascultarea şi
autodezvăluirea
........................ 34
4.1.
Ascultarea .....................................................................34
4.2. Funcţiile ascultării
în comunicare .................................35
VI Introducere
în teoria comunicării: modele şi aplicaţii
4.3. Tehnicile
ascultării active
.............................................35
4.4. Autodezvăluirea – definiţie
şi
caracteristici..................36
4.5. Metode de
autodezvăluire în comunicare
.....................36
4.6. Factori şi funcţii
ale autodezvăluirii..............................36
4.7. Rezumat
........................................................................37
Capitolul
V. Comunicarea verbală .......................................
42
5.1. Relaţia dintre comunicarea nonverbală şi
comunicarea
verbală........................................................
42
5.2. Definiţii şi
caracteristici ale comunicării
verbale..........42
5.3. Forme ale
comunicării
verbale......................................44
5.3.1.
Vorbirea.................................................................45
5.3.2.
Dialogul.................................................................45
5.3.3.
Monologul .............................................................46
5.3.4.
Scrisul....................................................................46
5.3.5.
Cititul.....................................................................47
5.3.6.
Limbajul intern ......................................................47
5.4. Efectele
comunicării
verbale.........................................47
5.5.
Elementele care influenţează comunicarea verbală ......49
5.6. Limbajul
ca instituţie socială ........................................51
5.7. Rezumat
........................................................................52
Capitolul
VI. Comunicarea intra şi
interpersonală.............
57
6.1.
Comunicarea intrapersonală: definiţie şi
caracteristici
....................................................................57
6.2.
Comunicarea interpersonală: definiţie şi
caracteristici
....................................................................58
6.3. Factori
facilitatori şi inhibitori ai
comunicării
interpersonale
..................................................................59
6.4. Modele de
comunicare interpersonală ..........................60
6.5. Tipologia
reţelelor de comunicare
în grupuri................61
6.6. Rolul
liderului în procesul de comunicare intergrupală
.. 64
6.7. Rezumat
........................................................................65
Capitolul
VII. Comunicarea directă şi
cea mediată ............
72
7.1. Interacţiunea – punct de plecare al distincţiei
comunicare
directă – comunicare mediată ......................72
7.2. Tipologia
relaţiilor de influenţă comunicaţională .........72
7.3.
Comunicarea directă: caracteristici şi funcţii................74
Cuprins VII
7.4.
Comunicarea mediată: tipologie,
caracteristicile
liderilor de
opinie ............................................................75
7.5.
Comunicarea de masă – formă specifică a
comunicării mediate
........................................................77
7.6. Rezumat
........................................................................78
Capitolul
VIII. Structura procesului de comunicare .......... 82
8.1. Informaţia: definiţii,
caracteristici.................................82
8.2.
Particularităţile informaţiei
...........................................82
8.3. Valorile
informaţiei.......................................................84
8.3.1.
Conceptul de incertitudine a informaţiei
...............84
8.3.2.
Entropie şi informaţie
............................................85
8.3.3.
Valoarea semantică a informaţiei ..........................86
8.3.4.
Valoarea pragmatică a informaţiei ........................86
8.4.
Particularităţile comunicării..........................................88
8.5.
Comunicarea – proces social ........................................90
8.6.
Contextele constitutive ale procesului de comunicare ......92
8.7. Condiţii ale comunicării................................................93
8.8.
Elementele procesului de comunicare...........................95
8.9. Tipuri de
comunicare ....................................................96
8.10.
Comunicarea de masă – particularităţi ale
procesului de
comunicare în cazul comunicării
de masă............................................................................98
8.11. Rezumat
......................................................................99
Capitolul
IX. Modele ale comunicării.................................
106
9.1. Tipologii
ale paradigmelor de studiu în ştiinţele
comunicării.....................................................................106
9.2. Modelul
în ştiinţele comunicării
.................................109
9.3. Modelul
teoriei informaţiei al comunicării –
Modelul
Shannon - Weaver...........................................110
9.4. Modele
lingvistice ale comunicării –
Modelul lui R.
Jakobson................................................112
9.5. Modelele
psihologice ale comunicării
........................114
9.5.1. Modelul
psiho-sociologic al lui J. E. Hullet ........114
9.5.2. Modelul
tensiunii către simetrie al lui
Th. Newcomb
...........................................................115
9.5.3. Modelul
tranzacţional al comunicării –
D. C. Barnlund..........................................................117
VIII
Introducere în teoria comunicării:
modele şi aplicaţii
9.6. Modele
sociologice ale comunicării
...........................119
9.6.1. Modelul
lui Wilbur Schramm..............................119
9.6.2. Modelul
lui George Gerbner ...............................122
9.6.3. Modelul
Westley – McLean ................................126
9.6.4. Modelul
circular al comunicării
..........................129
9.7. Rezumat
......................................................................130
Capitolul
X. Forme de comunicare ..................................... 142
10.1.
Comunicarea publică: definiţie şi
caracteristici ........142
10.2. Campania
de comunicare publică. Caracteristici,
tipuri de
obiective şi
efecte............................................144
10.3. Grupuri şi organizaţii:
definiţii, tipologii şi
caracteristici
..................................................................147
10.4.
Comunicarea în organizaţii .......................................149
10.5.
Comunicarea publicitară: definiţie, caracteristici
şi
tipuri
..........................................................................150
10.6. Campania
de comunicare publicitară........................152
10.7. Relaţiile publice: definiţii şi
caracteristici.................153
10.8. Rezumat
....................................................................154
Capitolul
XI. Perspectiva tehnologică
şi cea a teoriei
informaţiei asupra comunicării ......................................
158
11.1. Teoria
informaţiilor şi a tehnologiilor de
comunicare:
istoric, evoluţie, particularităţi ..................158
11.2. Perioada
clasică a studierii comunicării din
perspectiva
teoriei informaţiei şi tehnologiei ................161
11.2.1.
Modelul Shannon - Weaver...............................161
11.2.2.
Dezvoltarea lui De Fleur (1966) a modelului
Shannon -
Weaver.....................................................162
11.2.3.
Modelul circular Osgood - Schramm ................163
11.2.4.
Modelul helicoidal – Dance...............................164
11.2.5.
Modelul cibernetic al comunicării
din anii ’80 ... 165
11.3. Noile
media şi societatea informaţională ..................165
11.3.1.
Modelul lui van Cuilenburg...............................166
11.3.2.
Modelele lui J. L. Bordewijk şi
B. van Kaam ...167
11.3.3.
Modelul fluxului internaţional al informaţiei –
Hamid Mowlana
.......................................................170
11.4.
Determinismul tehnologic în explicarea
comunicării....................................................................171
11.5. Rezumat
....................................................................173
Capitolul
XII. Perspectiva lingvistică
asupra
comunicării
....................................................................... 178
12.1. Distincţia limbă -
limbaj: definiţii.............................178
12.2.
Istoricul studiului limbii............................................178
12.3. Abordări în studiul
limbii..........................................180
12.3.1.
Structuralismul ..................................................180
12.3.2.
Universalismul lingvistic...................................181
12.3.3.
Pragmatica .........................................................182
12.3.4. Şcoala de la Palo Alto
.......................................182
12.3.5.
Filosofia lingvistică: Teoria actelor de
vorbire –
J. L.
Austin................................................................183
12.3.6. Ştiinţele
cognitive..............................................184
12.3.7.
Sociolingvistica .................................................186
12.6. Rezumat
....................................................................187
Capitolul
XIII. Semne, semnificaţii,
coduri şi
canale ........ 196
13.1. Abordări ale termenilor de semn, semnificaţie,
cod şi canal
....................................................................196
13.2. Concepţia lui Ferdinand de Saussure
........................197
13.3. Modelul
semnului al lui Ch. S. Pierce ......................198
13.4. Şcoala referenţială în lingvistică
– concepţia
lui Ogden şi Richards
....................................................199
13.5.
Abordarea conceptualistă – J. J. Katz
.......................201
13.6. Concepţia lui Jakobson – apariţia noţiunilor
de cod şi canal
...............................................................202
13.7. Şcoala de la Palo Alto şi Axiomele comunicării.......203
13.8. Rezumat
....................................................................205
Capitolul
XIV. Perspectiva psihologică
asupra
comunicării
....................................................................... 210
14.1.
Introducere ................................................................210
14.2. Rolul
percepţiei în comunicare
.................................210
14.3. Teoria
învăţării şi
comunicarea.................................212
14.4. Teoriile
congruenţei cognitive şi comunicarea .........213
14.4.1. Teoria
lui Heider asupra congruenţei
cognitive
...................................................................213
14.4.2.
Modelul tensiunii către simetrie al lui
Th. Newcomb
...........................................................214
14.5. Disonanţa cognitivă şi
comunicarea .........................216
X Introducere
în teoria comunicării: modele şi aplicaţii
14.6.
Comunicarea în grupurile nonformale ......................217
14.7. Rezumat
....................................................................219
Capitolul
XV. Perspectiva sociologică
asupra
comunicării
....................................................................... 226
15.1.
Specificul perspectivei sociologice asupra
comunicării....................................................................226
15.2. Teorii şi curente fundamentale în studiul sociologic
al comunicării
................................................................228
15.2.1.
Abordarea critică a comunicării în cadrul
concepţiei Şcolii
de la Frankfurt ...............................229
15.2.2.
Abordarea empirică: structural - funcţionalismul
şi
noile paradigme ale relaţiei comunicare -
societate
....................................................................230
15.3.
Comunicare şi opinie publică....................................236
15.3.1. Masă, public, opinie publică – termeni-cheie
în explicarea
sociologică a comunicării ....................236
15.3.2.
Comunicare şi opinie publică – perspective
teoretice.....................................................................238
15.4. Audienţă şi comunicare de masă...............................240
15.4.1. Teorii
ale audienţei comunicării ........................240
15.5. Rezumat
....................................................................243
Capitolul
XVI. Propaganda şi
comunicarea persuasivă ...
251
16.1. Definiţii şi
caracteristici ale termenilor de
propagandă şi
persuasiune.............................................251
16.2. Studiul
propagandei ..................................................253
16.3.
Cercetarea persuasiunii .............................................254
16.4. Rezumat
....................................................................258
PARTEA
A II-A........................................................................
263
1. Indicaţii şi
soluţii
........................................................... 263
2. Comunicarea
nonverbală: specific şi tipologie .............. 265
3. Kinezică şi proxemică....................................................
271
4. Ascultarea şi autodezvăluirea
........................................ 275
5. Comunicarea
verbală .....................................................
279
6. Comunicarea
intra şi interpersonală............................... 283
7. Comunicarea
directă şi cea mediată............................... 288
Cuprins XI
8. Structura
procesului de comunicare............................... 291
9. Modele ale
comunicării..................................................
296
10.
Perspectiva tehnologică şi cea a teoriei
informaţiei
asupra comunicării
........................................................ 306
11.
Perspectiva lingvistică asupra comunicării .................. 309
12. Semne,
semnificaţii, coduri şi canale........................... 315
13.
Perspectiva psihologică asupra comunicării ................ 318
14.
Perspectiva sociologică asupra comunicării ................ 323
15. Propaganda
şi comunicarea
persuasivă........................
329
Bibliografie selectivă.................................................................
331
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu