Editura Economica
Colectia Biblioteca de Sociologie
An aparitie : 2002
ISBN 973-590-750-X
Nr pagini : 304
Format 170 x 240
Anticariat.
Pretul la data postarii: 50 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Lucrarea de faţă analizează emergenţa opiniei publice, procesul transformării opiniilor individuale în opinie publică, relaţiile dintre opinia publică şi guvernarea democratică, modalităţile de cunoaştere a opiniei publice, respectiv, valoarea şi limitele sondajelor de opinie.
SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :
Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Cunoasterea de sine conditie a intelepciunii (coautor), Albatros 1986
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Opinia publica. Gândesc masele despre ce si cum vor elitele?, Economica 2002
Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare, Economica 2006
Psihosociologia opiniei publice, ASE 2015
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Psihosociologie aplicata. Publicitatea, Polirom 2016
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane (coautor), Comunicare.ro, 2013
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
Cuprins:
Prefaţă / 7
1.
“OPINIA PUBLICĂ” – UN CONCEPT AMBIGUU / 13
Precizări terminologice / 13
Ce se înţelege prin termenul de „opinie publică”? /
22
2.
DIN ISTORICUL CUNOAŞTERII OPINIEI PUBLICE
/ 27
Elogiul şi defăimarea opiniei publice / 27
Cunoaşterea ştiinţifică a opiniei publice / 36
Legile opiniei publice / 39
3.
MODELUL TRIDIMENSIONAL AL OPINIEI PUBLICE / 41
Dimensiunea psihologică / 42
Dimensiunea psihosociologică / 53
Dimensiunea sociologică / 63
4.
OPINIILE ŞI ATITUDINILE SOCIALE / 69
Atitudinile sociale / 69
Schimbarea atitudinilor şi opiniilor / 76
Prezic atitudinile şi opiniile comportamentele? / 93
5.
ZVONURILE – O FORMĂ DE EXPRIMARE A
OPINIEI PUBLICE / 97
Apel la memorie / 97
„Şoaptele” de altădată din România / 104
Se non e vero, e una (bella) storia / 106
6.
CONSTRUIREA OPINIEI PUBLICE: ROLUL
MASS MEDIA / 109
Teorii ale influenţei mass media asupra opiniei
publice / 110
Influenţa preluării în mass media a rezultatelor din
sondajele de opinie / 126
7.
PERSUASIUNEA ŞI MANIPULAREA MASELOR / 137
Ce este persuasiunea? / 137
Manipularea maselor: o perspectivă psihosociologică
/ 145
Tehnici psihosociologice de manipulare / 151
8.
OPINIA PUBLICĂ ÎN SOCIETĂŢILE DEMOCRATICE: JUSTIŢIA
SOCIALĂ ÎN ROMÂNIA / 155
Democraţia şi opinia publică / 155
Ce este justiţia socială? / 161
Justiţia socială în România postcomunistă / 174
Justiţia socială în tranziţia postcomunistă din România.
Opinii studenţeşti / 183
9.
CUNOAŞTEREA OPINIEI PUBLICE. VALOAREA
ŞI LIMITELE SONDAJELOR DE OPINIE / 193
Apariţia şi evoluţia sondajelor de opinie publică /
193
Sondajele de opinie publică în societăţile
democratice / 201
Aspecte metodologice ale sondajelor de opinie publică
/ 206
Sondajele finale: teorie şi practică / 229
Sondajele de opinie ca ritual al democraţiei / 243
Concluzii
/ 247
Anexe / 249
Bibliografie / 257
Indice de nume /
289
Indice de subiecte / 299
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu