17/05/2022

PSIHOSOCIOLOGIA OPINIEI PUBLICE


Autor: Septimiu Chelcea
Editura ASE
Colectia Psihosociologie
An aparitie :2015
Editia I
ISBN 978-606-505-903-0
Nr pagini : 290
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 29,80 lei la Editura, 44,70 lei la emag
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

In 2015 se implinesc 80 de ani de la aparitia in Romania a primei carti care are in titlu sintagma „opinie publica”. Este vorba despre lucrarea „Opinia publica. Analiza conditiilor si aspectelor ei” de Constantin Sudeteanu (1935). In cele opt decenii care ne despart de la data publicarii lucrarii profesorului clujean au fost puse in circulatie cateva carti despre opinia publica, prea putine si diferite ca valoare stiintifica. Ce aduce nou lucrarea de fata este perspectiva psihosociologica in care este abordat acest fenomen. Ea readuce in discutie valoarea si limitele sondajelor de opinie publica in preajma alegerilor parlamentare de anul viitor.

Dupa Decembrie ’89, sondajele de opinie publica au devenit un fapt obisnuit si in Romania. Febra sondajelor de opinie creste in perioada premergatoare alegerilor electorale. Ziarele prezinta datele din sondaje pe prima pagina sau macar le anunta pe prima pagina. La TV se discuta mai mult sau mai putin la obiect rezultatele sondajelor, mai ales preelectorale. La radio emisiunile de stiri ne informeaza cu cate puncte procentuale au crescut sau au scazut partidul de guvernamant si partidele din opozitie. Parca s-ar transmite cotele apelor Dunarii: Calafat scade 2 cm, Orsova creste 1 cm, Zimnicea stationar s.a.m.d. Pe Internet aflam parerea personalitatilor publice despre parerea anonimilor. Mai toate categoriile de populatie se intereseaza de „ce spune” opinia publica. Sondajele de opinie publica confera un vot de incredere, pe care oamenii politici trebuie sa-l castige. Liderii partidelor politice fac mereu apel la opinia publica, asociindu-si-o, real sau fictiv, demagogic. Puterea si opozitia pretind deopotriva ca dau glas „multimii tacute”. Prin exprimarea opiniilor, cetatenii neafiliati politic au sentimentul ca participa la conducerea tarii. Si totusi fenomenul numit „opinie publica”, pe cat de complex, pe atat de controversat, este prea putin cunoscut chiar de catre persoanele instruite, de studenti, ca sa nu mai vorbim de cele cu nivel de scolaritate scazut.

In acest context, am crezut ca familiarizarea studentilor, indiferent de profilul specializarii lor, contribuie la formarea si la consolidarea spiritului lor civic. Iata de ce am raspuns imediat propunerii de a republica intr-o forma unitara, in colectia „Psihosociologie”, initiata de Departamentul de Filosofie si Stiinte Socioumane din cadrul Academiei de Studii Economice si coordonata de conf. univ. dr. Octavian Rujoiu, sase capitole din lucrarea „Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare” (Bucuresti, Editura Economica, 2006).

Am revazut textul, renuntand la unele trimiteri bibliografice si la unele pasaje adresate, in mod special, studentilor din facultatile cu profil socioumanist (psihologie, sociologie, stiintele comunicarii) si celor care se ocupa nemijlocit cu sondarea opiniei publice.

Sper ca lucrarea de fata sa ofere tinerilor temei pentru continuarea si dezvoltarea studiilor de teorie a opiniei publice, pentru ca, asa cum spunea psihosociologul clasic american Kurt Lewin (1944, p. 27), „Nu este nimic mai practic decat o teorie buna”.
Prof. univ. dr. Septimiu Chelcea

SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :  

Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023

Cuprins:

Introducere / 7

Capitolul 1
„Opinia publică” – un concept ambiguu / 9
Precizări terminologice / 9
Ce se înţelege prin termenul de „opinie publică”? / 21

Capitolul 2
Din istoricul cunoaşterii opiniei publice / 29
Elogiul şi defăimarea opiniei publice / 29
Cunoaşterea ştiinţifică a opiniei publice / 42
O încercare de identificare a legilor opiniei publice / 51

Capitolul 3
Modelul tridimensional al opiniei publice / 53
Dimensiunea psihologică a opiniei publice: teoriile cogniţiei / 54
Dimensiunea psihosociologică a opiniei publice / 68
Dimensiunea sociologică a opiniei publice / 79

Capitolul 4
Construirea opiniei publice: rolul mass-mediei / 88
Teorii ale influenţei mass-mediei asupra opiniei publice / 89
Teoria „glonţul magic” / 89
Teoria „fluxul comunicării în două trepte” / 91
Teoria „liderii de opinie” / 96
Tipologii ale liderilor de opinie / 97
Metode de studiere ale liderilor de opinie / 101
Caracteristici ale liderilor de opinie / 104
Teoria „stabilirea ordinii de zi” / 106
Teoria „încadrarea” / 112
Teoria „spirala tăcerii” / 113
Teoria „paza la barieră” / 118

Capitolul 5
Manipularea opiniei publice: o perspectivă psihosociologică / 121
Specificul manipulării opiniilor şi comportamentelor / 121
Structura manipulării / 127
Strategii de manipulare a opiniilor şi comportamentelor / 129
Tehnici bazate pe principiile complianţei / 143
Manipularea prin prezentarea în mass-media a sondajelor de opinie publică / 160
Manipularea prin crearea imaginii oamenilor politici / 161
Comunicarea nonverbală şi manipularea în sfera politicii / 162

Capitolul 6
Valoarea şi limitele sondajelor de opinie publică / 168
Apariţia şi evoluţia sondajelor de opinie publică / 168
Internaţionalizarea sondajelor de opinie publică / 171
Sondajele de opinie publică în ţările Tratatului de la Varşovia / 175
Sondajele de opinie publică în România / 176
Sondajele de opinie publică în societăţile democratice / 178

Capitolul 7
Metodologia sondajelor de opinie publică / 182
Ce informaţii oferă sondajele de opinie publică? / 182
Eşantionarea / 185
Construirea chestionarelor de opinie / 188
Modul de aplicare al chestionarelor / 194
Analiza şi interpretarea datelor din sondajele de opinie publică / 198
Analiza răspunsurilor de tipul „Nu ştiu” / 199
Analiza comparativă a datelor / 204
Verificarea prin triangulare / 205
Stabilirea conexiunilor / 206
Critica sondajelor de opinie publică / 208
Sondajele finale: teorie şi practică / 214
Aspecte metodologice ale sondajelor finale / 216
Modalitatea de culegere a datelor / 220
Ponderarea răspunsurilor / 222
Prezicerea câștigătorului / 222
Metode de evaluare a erorii sondajelor preelectorale / 222
Dispute în jurul sondajelor finale / 225
Sondajele de opinie – ritual al democraţiei / 227

Bibliografie / 233
Indice de autori / 261
Indice de subiecte / 275
Contents / 285

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu