18/05/2022

PSIHOSOCIOLOGIA PUBLICITATII. Despre reclamele vizuale

Autor:Septimiu Chelcea
Editura Pro Universitaria
Colectia Psihologie
An aparitie :2012 (Polirom), 2021
Editia a II-a
ISBN 978-606-26-1339-6
Nr pagini : 302
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 48 lei la Editura, 43,20  lei la libris
Disponibilitate BCU (ed 2012)


Descrierea editurii:

        Publicarea dupa aproape zece ani a unei a doua editii a lucrarii Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale presupune, ba chiar impune, revizuirea textului. Ritmul cunoașterii in toate domeniile este accelerat: se contureaza mereu teorii noi, sunt avansate ipoteze și se difuzeaza prin carti și reviste de specialitate pe suport hartie sau online o multitudine de fapte de observatie și rezultate ale experimentelor știintifice. Este aproape imposibil pentru un singur om sa cuprinda universul cunoașterii. Ce putem spera este sa ne facem o imagine fragmentara cat mai clara despre domeniul nostru de cercetare, dar niciodata nu o cuprindere deplina a lui.

SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :  

Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023

Cuprins:

Cuvânt înainte / 7
Introducere / 11

Partea întâi - ABC-ul publicităţii / 19

1. Precizări terminologice / 19
1.1. Ce este publicitatea? / 22
1.2. Funcţiile publicităţii / 26
1.3. Din istoricul publicităţii / 29
1.4. Tipuri de publicitate / 34

2. Cultură şi publicitate / 36
2.1. Publicitatea, element al culturii / 37
2.2. Globalizarea: o provocare / 41

3. Mesajele textuale în publicitate / 47
3.1. Cuvintele magice, metaforele și intertextualitatea / 48
3.2. Regulile scrierii reclamelor de succes / 63
3.3. Traducerea publicitară / 66
3.4. Headline-ul sau titlul / 71
3.5. Sloganul publicitar / 72

4. Mesajele iconice / 75
4.1. Imaginile în publicitate / 76
4.2. „Formele bune”: un experiment / 79

5. Celebrităţile în publicitate / 82
5.1. Credibilitatea celebrităţilor / 86
5.2. Congruenţa celebritate-brand / 88
5.3. Riscurile utilizării celebrităţilor în publicitate / 92

6. Umorul: acceptarea versus respingerea lui în publicitate / 95
6.1. Ce este umorul? / 97
6.2. Teorii explicative ale umorului / 97
6.3. Umorul în publicitate / 101

7. Critica publicităţii / 105
7.1. Publicitatea enervează şi ofensează consumatorii / 106
7.2. Publicitatea este înşelătoare / 110
7.3. Publicitatea generează artificial trebuinţe noi / 116
7.4. Publicitatea manipulează prin mesaje subliminale / 124
7.5. Publicitatea este indecentă şi cultivă mitul „sexul vinde” / 128

Partea a doua - Abordarea psihosociologică a publicităţii / 143

8. Psihologia publicităţii s-a născut în America / 144
8.1. Iniţierea studiilor de psihosociologia publicităţii în România / 151

9. Premise psihosociologice ale publicităţii / 152
9.1. Curiozitatea / 152
9.2. Trebuinţa de cunoaștere / 154

10. Atenţia și procesarea mesajelor publicitare / 156
10.1. Atenţia involuntară și procesarea subconștientă / 156
10.2. Atenţia focalizată / 158
10.3. Caracteristicile stimulilor sociali care focalizează atenţia / 159

11. Percepţia, o construcţie psihică / 170
11.1. Setul perceptiv / 174
11.2. Perceţia, recompensele și pedepsele / 176
11.3. Percepţia feţei umane / 177

12. Iluziile și potenţialul lor publicitar / 186
12.1. Obiecte imposibile / 187
12.2. Obiecte deformate / 190
12.3. Figuri reversibile / 202

13. Memoria / 204
13.1. Tipuri și subtipuri de memorie / 206
13.2. Implicaţiile memoriei în publicitate / 210

14. Înţelegerea mesajului / 215
14.1. Mesajele falacioase / 218

15. Poziţionarea din perspectivă psihosociologică / 220
15.1. Loialitatea cumpărătorului / 222
15.2. Programele de fidelizare / 223
15.3. Trei teorii despre achiziţia produselor / 224

16. Emoţiile în publicitate / 226
16.1. Emoţiile, structura și psihofiziologia creierului / 227
16.2. Clasificarea emoţiilor / 230
16.3. Emoţiile au legi / 239
16.4. Efectele emoţiilor asupra altor fenomene psihice / 240
16.5. Apelul la emoţii în publicitate / 241

17. Schimbarea atitudinilor / 245
17.1. Două modele: AIDA și Hovland - Janis - Kelley / 251

18. Persuasiunea / 253
18.1. Teoria aristotelică a persuasiunii / 257
18.2. Condiţionarea clasică și condiţionarea operantă / 264
18.3. Strategia alfa versus strategia omega / 269
18.4. Apelul la raţiune în publicitate / 272
18.5. Mesaje cu o latură versus mesaje cu două laturi / 273

Note / 276
Bibliografie / 279
Anexe / 299 - 302

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu