Autor : Septimiu Chelcea (coord)
Editura Humanitas
Colectia : în afara colecţiilor
An aparitie :2008
ISBN 978-973-50-2402-4
Nr pagini :352
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Prezenta lucrare - prima abordare sociologica a emotiilor in literatura
de specialitate din Romania - isi propune: sa treaca in revista teoriile
clasice si moderne despre emotii; sa analizeze rusinea si vinovatia din
perspectiva sociologica (inclusiv psihosociologica); sa evalueze
manifestarile rusinii si vinovatiei (eventual, diluarea acestora) in
perioada tranzitiei postcomuniste din Romania; sa prezinte rezultatele
cercetarii psihosociologice concrete privind relaþia dintre rusine si
vinovatie (ca variabile independente) si frauda intelectuala in
invatamantul universitar in perioada de tranzitie de la „comunismul
ceausist" la „capitalismul salbatic" de azi. Studiul arata ca, desi
onestitatea constituie fundamentul procesului de învatamant, al
activitatii de cercetare stiintifica si al serviciilor administrative in
colegii si universitati, diminuarea predispozitiei generale spre rusine
si vinovatie conduce la sporirea fraudei intelectuale in universitati
si la aprecierea ca actele de frauda intelectuala sunt larg raspandite
in invatamantul superior, ca ele au impact negativ scazut. (Septimiu
Chelcea)
SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :
Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Cunoasterea de sine conditie a intelepciunii (coautor), Albatros 1986
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Opinia publica. Gândesc masele despre ce si cum vor elitele?, Economica 2002
Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare, Economica 2006
Psihosociologia opiniei publice, ASE 2015
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Psihosociologie aplicata. Publicitatea, Polirom 2016
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane (coautor), Comunicare.ro, 2013
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023
Cuprins:
Introducere 11
Septimiu Chelcea
Partea
I
EMOŢIILE
ŞI VIAŢA SOCIALĂ
1. Emoţiile:
repere teoretice 17
Septimiu Chelcea si Petru Hut
Ce sunt emoţiile?
17
Elementele
structurale ale emoţiilor 18
Emoţiile si structura
anatomo-funcţionali a creierului uman 20
Clasificarea
emoţiilor 27
Emotii primare vs. emotii secundare 28
Emotii pozitive vs. emotii negative 39
Emotii primare, emotii cu specific
cultural si emotii cognitive mai elevate 41
Emotiile si
cogniţia 44
Emotiile si cogniţiile:
complementaritate si conexiune 47
Teorii clasice
despre emotii 51
Teoria James-Lange 52
Teoria Cannon-Bard 54
Teoria Schachter-Singer 55
Teorii recente despre emotii 57
2. Conceptualizarea sociologică a emoţiilor 59
Septimiu Chelcea si Gabriel Jderu
Contribuţii Ia
fundamentarea sociologiei emoţiilor 59
Emile Durkheim - arhitectul
construcţiei sociale a emotiilor 65
Teoretizări sociologice contemporane
68
Teoria dramaturgică a lui Erving
Goffman 69
Teoria lui Theodore D. Kemper despre
emotiile primare si emotiile secundare 77
Teoria lui Steven L. Gordon despre emotiile
institutionale si emotiile impulsive 80
Teoria lui Arlie Russell Hochschild despre
munca emoţionala 83
Teoria lui Morris Rosenberg despre reflexivitate
85
Teoria lui Peggy A. Thoits despre managementul
emotiilor 89
Teoria lui Candace Clark despre
simpatie 93
Emoţiile - o
construcţie socială 100
Partea
a II-a
EMOTIILE
IN VIATA SOCIALA
3. Capital social, informaţie si implicare
emotionala 113
Petru Hut
Capital social:
tipuri, componente, caracteristici 113
Încrederea si
explicaţia ei 120
Informatie,
asimetrie informaţională si consecinţe pentru politici sociale 124
Implicarea
emotionala 128
Raportul
cultura/emotii 129
Emotiile si încrederea
131
Capitalul social
si mobilizarea capitalului emotional 134
4. Emoţiile in viaţa socială: munca
emoţionala 138
Septimiu Cbelcea si Daniela Botone
Specificul muncii
emoţionale 140
Expansiunea muncii emoţionale in
societăţile moderne 142
De la revoluţia
cognitivă la revoluţia emoţionala 147
Munca in societatea postindustrială 149
Munca emotionala intensivi150
O
reconceptualizare a constructului de „munca emoţionala" 151
Un nou model: munca emoţionala
-răspuns comportamental motivat la disonanta emotionala autoperceputa 156
Cultura si munca emotionala 158
5. Socializarea emotiilor in copilărie 161
Elena Stanculescu
Influenta tipului
de ataşament asupra procesului de socializare a emotiilor - modele
explicative162
Interpretarea
semnificaţiei emotiilor 165
Mândria si
ruşinea la preşcolari 170
Exprimarea
tristetii si a durerii - influente socializatoare 171
Emotiile si
diferentele de gen 176
Relaţia dintre
înţelegerea emotiilor si comportamentul prosocial 178
Contributia
părinţilor la dezvoltarea competenţei emotionale a copiilor - reacţiile fata de
emoţiile negative 183
Stimularea
controlului emotiilor in şcoală 188
Partea
a III-a
RUŞINEA
ŞI VINOVĂŢIA: FRAUDA INTELECTUALĂ ÎN UNIVERSITĂŢI
6. Ruşinea si vinovăţia 197
Septimiu Chelcea
Ruşine versus
vinovăţie: două etichete, sau doua emoţii distincte? 197
Context public/context privat 200
Focalizarea pe sine/focalizarea pe
comportament 202
Teoria atribuirii si distincţia
ruşine/vinovăţie 204
Interacţiunile sociale: emergenta
emoţiilor de rusine si vinovăţie 204
Rusinea - „emoţie
sociala" primordială 207
Tipologia ruşinii 209
Rusinea - emotie înnăscuta? 212
Rusinea: relaţiile cu alte emoţii 215
Vinovăţia -
emotie morală si liant social 218
Vinovatia: repere teoretice 218
Vinovatia colectivă 222
Cercetări psihosociologice
privind rusinea si vinovăţia 224
Rolul social al emotlilor de rusine
si vinovatie 227
Rusinea in emergenta opiniei publice
230
Rusinea, structura sociala si
mişcările sociale232
Rusinea si vinovăţia: invaţarea lor in
procesele de socializare 233
7. Cultura universitară - cultură a
plagiatului? 236
Septimiu Chelcea
Plagiatul: de la
furtul sclavilor la furtul textelor 236
Dacă si
profesorii plagiază 238
Si studentii
plagiaza 244
8. Cercetari
psihosociale concrete privind frauda intelectuală in universităţi 248
Septimiu Chelcea si Andreea Bobb
Evaluarea si
autoevaluarea onestitatii: studiu experimental 248
Atribuirile pe
care le fac studentii copiatului la examenele sense si preluării referatelor de
pe Internet 251
Emoţiile de
rusine si vinovatie atribuite de studenţi cazurilor de frauda intelectuala:
anchetă preliminară 253
9. Anchetă sociologică: frauda intelectuala, ruşinea
si vinovăţia in universitati
270
Septimiu Chelcea, Loredana Ivan, Gabriel Jderu,
Fidelie Kalambayi, Radu Mâlureanu, Andreea Moldoveanu si Alexandru Zodieru
Precizări
metodologice 271
TOSCA (Test
ofSelf-ConsciousAffect): descriere 273
Prezentarea
datelor 275
Opinia studentilor despre gravitatea
actelor de frauda intelectuala 275
Opiniile studentilor privind
frecventa actelor de frauda intelectuala in universitati 278
Reprezintă frauda intelectuala în
universitati o continuare a aceloraşi practici din învăţământul preuniversitar?
283
Emotiile si actele de frauda
intelectuala 286
Frauda intelectuala: fara rusine,
fara sa se simtă vinovaţi 286
Frauda intelectuala: rusine şi/sau
vinovăţie 289
Predispoziţia generală de a resimţi
emoţia de rusine si frauda intelectuală 290
Predispozitia generala de a resimti
emotia de vinovatie si frauda intelectuala 292
Emotiile morale si tipurile
sociocomponamentale 294
Discuţie si
concluzii 299
Bibliografie307
Anexe 335
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu