Autor: Alina Duduciuc, Loredana Ivan,Septimiu Chelcea
Editura Comunicare.ro
Colectia Cursuri universitare
An aparitie :2013
Editia I
ISBN 978-973-711-455-6
Nr pagini : 340
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 32,11 lei la Editura, 33,72 lei la carturesti
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Prezenta lucrare este un manual adresat studenţilor din ştiinţele sociale care parcurg un curs de psihologie socială. Cele 14 capitole sunt tot atâtea teme de reflecţie asupra unor aspecte care constituie astăzi „miezul” preocupărilor în domeniul psihologiei sociale: comportamentul agresiv şi prosocial, individul aflat în grup şi în mulţime, modul în care îşi reprezintă actorii sociali lumea în care trăiesc şi realizează inferenţe cognitive asupra a ceea ce li se întâmplă în viaţa de zi cu zi, modul în care îşi formează stereotipuri, prejudecăţi sau îşi structurează propriile cogniţii în funcţie de memoria grupului, se îndrăgostesc, păstrează sau ameninţă legăturile sociale cu ceilalţi, se văd pe ei înşişi şi îşi construiesc o imagine de sine care influenţează ulterior interacţiunile cu ceilalţi. Aceste aspecte structurează psihologia socială la mai bine de 100 de ani de la naşterea sa ca disciplină academică.
ALINA DUDUCIUC este lector universitar în cadrul Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA), unde predă cursurile de „Psihologie socială”, „Psihosociologia publicităţii” şi „Psihologia reclamei”. În prezent, efectuează un stagiu de cercetare postdoctorală în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, cu o temă despre impactul noilor tehnologii de comunicare asupra sănătăţii şi imaginii corpului. În 2010 a obţinut titlul de doctor la Universitatea din Bucureşti (Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială) cu o teză privind sociologia modei, realizată prin îndrumarea ştiinţifică a profesorului universitar dr. Septimiu Chelcea
Loredana Ivan este conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice, SNSPA Bucuresti. şi membru al laboratorului Cogniţie Socială şi Comunicarea Emoţiilor. A absolvit Facultatea de Sociologie, la Universitatea din București, având un doctorat în Sociologie (2007) și un post-doctorat în Psihologie Socială. Predă cursuri de Metode de cercetare la nivel universitar şi de masterat şi cursurile Comunicare interpersonală şi Comunicare nonverbală la nivel universitar.
Dintre cartile sale:
Comunicarea nonverbala: gesturile si postura : cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro 2005, 2008
Cele mai importante 20 de secunde. Competenta in comunicarea nonverbala, Tritonic 2009
Comunicare nonverbala si constructii sociale (coautor), Tritonic 2011
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane, Comunicare.ro 2013
Competenta emotionala si evaluare interpersonala (coord), Tritonic 2014
Comunicare si perceptie sociala (coord), Comunicare.ro 2016
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :
Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Cunoasterea de sine conditie a intelepciunii (coautor), Albatros 1986
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Opinia publica. Gândesc masele despre ce si cum vor elitele?, Economica 2002
Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare, Economica 2006
Psihosociologia opiniei publice, ASE 2015
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Psihosociologie aplicata. Publicitatea, Polirom 2016
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane (coautor), Comunicare.ro, 2013
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023
Cuprins:
Cuvânt înainte / 9
CAPITOLUL 1. Psihologia socialã – domeniu de studiu interdisciplinar / 13
Definitii ale psihologiei sociale / 16
Psihologia socialã azi / 24
Psihologia socialã aplicatã / 29
„Globalizarea psihologiei sociale” versus „Psihologia socialã globalã” / 31
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 36
Bibliografie orientativã / 37
CAPITOLUL 2. Comportamentul colectiv / 39
Ce este comportamentul colectiv? / 39
Dimensiunile comportamentului colectiv / 40
Procesele psihosociale ale comportamentului colectiv / 41
Psihosociologia multimilor / 45
Cauzele comportamentelor colective / 46
Teorii despre dinamica multimilor / 48
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 50
Bibliografie orientativã / 51
CAPITOLUL 3. Zvonurile si rezistenta la zvonuri / 53
Elemente de teorie a zvonurilor / 53
Paradigma psihologicã / 54
Paradigma sociologicã / 56
Tipuri de zvonuri si controlul zvonurilor / 57
Zvonurile din decembrie ’89 / 59
„Soaptele” de altãdatã / 66
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 69
Bibliografie orientativã / 69
CAPITOLUL 4. Memoria socialã / 71
Memoria – un proces psihic încã neelucidat stiintific / 71
Ce este memoria socialã? / 73
Organizarea si reorganizarea socialã a memoriei / 77
Reorganizarea memoriei sociale în tranzitia postcomunisã din România / 79
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 89
Bibliografie orientativã / 89
CAPITOLUL 5. Comunicarea interpersonalã: autodezvãluirea si consolarea / 91
Precizãri terminologice / 92
Psihosociologia comunicãrii: repere istorice / 93
Teoriile comunicãrii interpersonale / 98
Autodezvãluirea / 102
Comunicarea de sustinere. Consolarea / 110
Modelul comportamentului interpersonal / 117
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 118
Bibliografie orientativã / 119
CAPITOLUL 6. Grupurile sociale / 121
Ce este un grup social? / 121
Natura grupurilor / 123
Tipuri de grupuri sociale / 124
Structura si functiile grupurilor / 129
Gândirea de grup / 132
Leadershipul în grupurile mici / 135
Liderii în cadrul grupurilor / 136
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 143
Bibliografie orientativã / 143
CAPITOLUL 7. Comportamentul agresiv / 145
Ce este comportamentul agresiv? / 145
Tipuri de comportamente agresive / 147
Teorii despre comportamentul agresiv / 148
Teorii biologice / 148
Teorii etologice / 150
Teorii psihologice / 151
Teorii socio-culturale / 152
Modelul general al comportamentului agresiv / 154
Intrãri (inputs) / 155
Rutele (routes) / 157
Rezultatele (outcomes) / 158
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 159
Bibliografie orientativã / 159
CAPITOLUL 8. Comportamentul prosocial / 161
Ce este comportamentul prosocial? / 162
Teorii explicative ale comportamentului prosocial / 164
Teorii sociologice / 164
Teorii psihologice / 166
Teorii biologice / 171
Emergenta comportamentului prosocial / 172
Spre o teorie integralistã a comportamentului prosocial / 174
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 177
Bibliografie orientativã / 177
CAPITOLUL 9. Atractia interpersonalã: afilierea, iubirea si gelozia / 179
Afilierea / 179
Iubirea / 182
Teorii explicative ale iubirii / 186
Gelozia / 187
Proximitate si atractie interpersonalã / 188
Caracteristicile individuale – determinanti ai atractiei interpersonale / 192
Similaritatea si atractia interpersonalã / 195
Complementaritatea si atractia interpersonalã / 198
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 201
Bibliografie orientativã / 201
CAPITOLUL 10. Influenta socialã / 203
Normalizarea sau formarea normelor de grup / 204
Conformarea / 205
Obedienta / 208
Manipularea / 211
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 214
Bibliografie orientativã / 214
CAPITOLUL 11. Cognitia socialã / 215
Cognitia socialã: cunoasterea stiintificã a cunoasterii comune / 215
Rolul central al schemelor mentale în domeniul cognitiei sociale / 217
Perceptia socialã: formarea primelor impresii / 227
Teoriile atribuirii. Erori de atribuire / 230
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 238
Bibliografie orientativã / 238
CAPITOLUL 12. Atitudinile si schimbarea atitudinilor / 239
Ce sunt atitudinile? / 239
Elementele componente ale atitudinilor / 242
Structura verticalã si orizontalã a atitudinilor / 244
Functiile atitudinilor / 245
Prezic atitudinile comportamentele? / 246
Schimbarea atitudinilor / 249
Efectul de atipire / 259
Teoria disonantei cognitive / 267
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 273
Bibliografie orientativã / 274
CAPITOLUL 13. Stereotipuri, prejudecãti, discriminare socialã / 275
Repere conceptuale si metodologice / 275
Originea termenului de „stereotip” / 277
Cum apar stereotipurile? / 278
Prejudecãtile / 283
Discriminarea / 287
Controlul stereotipurilor si combaterea discriminãrii / 289
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 291
Bibliografie orientativã / 292
CAPITOLUL 14. Selful. Cu referire la selful românesc / 293
Ce se întelege prin termenul de „self”? / 293
Din istoricul conceptiilor despre self / 294
Dezvoltãri ale teoriei despre self / 297
Reprezentarea mintalã a selfului / 297
Verificarea „efectului Muhammad Ali” în România / 299
Caracter national, nationalism si patriotism / 306
Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 310
Bibliografie orientativã / 310
Bibliografie / 311
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu