17/05/2022

PSIHOLOGIE SOCIALA. Studiul interactiunilor umane

Autor: Alina Duduciuc, Loredana Ivan,Septimiu Chelcea
Editura Comunicare.ro
Colectia Cursuri universitare
An aparitie :2013
Editia I
ISBN 978-973-711-455-6
Nr pagini : 340
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 32,11 lei la Editura, 33,72 lei la carturesti
Disponibilitate BCU
pdf aici


Descrierea editurii:

        Prezenta lucrare este un manual adresat studenţilor din ştiinţele sociale care parcurg un curs de psihologie socială. Cele 14 capitole sunt tot atâtea teme de reflecţie asupra unor aspecte care constituie astăzi „miezul” preocupărilor în domeniul psihologiei sociale: comportamentul agresiv şi prosocial, individul aflat în grup şi în mulţime, modul în care îşi reprezintă actorii sociali lumea în care trăiesc şi realizează inferenţe cognitive asupra a ceea ce li se întâmplă în viaţa de zi cu zi, modul în care îşi formează stereotipuri, prejudecăţi sau îşi structurează propriile cogniţii în funcţie de memoria grupului, se îndrăgostesc, păstrează sau ameninţă legăturile sociale cu ceilalţi, se văd pe ei înşişi şi îşi construiesc o imagine de sine care influenţează ulterior interacţiunile cu ceilalţi. Aceste aspecte structurează psihologia socială la mai bine de 100 de ani de la naşterea sa ca disciplină academică.

ALINA DUDUCIUC este lector universitar în cadrul Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA), unde predă cursurile de „Psihologie socială”, „Psihosociologia publicităţii” şi „Psihologia reclamei”. În prezent, efectuează un stagiu de cercetare postdoctorală în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, cu o temă despre impactul noilor tehnologii de comunicare asupra sănătăţii şi imaginii corpului. În 2010 a obţinut titlul de doctor la Universitatea din Bucureşti (Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială) cu o teză privind sociologia modei, realizată prin îndrumarea ştiinţifică a profesorului universitar dr. Septimiu Chelcea

        Loredana Ivan este conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice, SNSPA Bucuresti. şi membru al laboratorului Cogniţie Socială şi Comunicarea Emoţiilor. A absolvit Facultatea de Sociologie, la Universitatea din București, având un doctorat în Sociologie (2007) și un post-doctorat în Psihologie Socială. Predă cursuri de Metode de cercetare la nivel universitar şi de masterat şi cursurile Comunicare interpersonală şi Comunicare nonverbală la nivel universitar.
        Dintre cartile sale:
Comunicarea nonverbala: gesturile si postura : cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro 2005, 2008
Cele mai importante 20 de secunde. Competenta in comunicarea nonverbala, Tritonic 2009
Comunicare nonverbala si constructii sociale (coautor), Tritonic 2011
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane, Comunicare.ro 2013
Comunicare si perceptie sociala (coord), Comunicare.ro 2016

SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :  

Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023

Cuprins:

Cuvânt înainte / 9

CAPITOLUL 1. Psihologia socialã – domeniu de studiu interdisciplinar / 13
    Definitii ale psihologiei sociale / 16
    Psihologia socialã azi / 24
    Psihologia socialã aplicatã / 29
    „Globalizarea psihologiei sociale” versus „Psihologia socialã globalã” / 31
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 36
    Bibliografie orientativã / 37

CAPITOLUL 2. Comportamentul colectiv / 39
    Ce este comportamentul colectiv? / 39
    Dimensiunile comportamentului colectiv / 40
    Procesele psihosociale ale comportamentului colectiv / 41
    Psihosociologia multimilor / 45
    Cauzele comportamentelor colective / 46
    Teorii despre dinamica multimilor / 48
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 50
    Bibliografie orientativã / 51

CAPITOLUL 3. Zvonurile si rezistenta la zvonuri / 53
    Elemente de teorie a zvonurilor / 53
    Paradigma psihologicã / 54
    Paradigma sociologicã / 56
    Tipuri de zvonuri si controlul zvonurilor / 57
    Zvonurile din decembrie ’89 / 59
    „Soaptele” de altãdatã / 66
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 69
    Bibliografie orientativã / 69

CAPITOLUL 4. Memoria socialã / 71
    Memoria – un proces psihic încã neelucidat stiintific / 71
    Ce este memoria socialã? / 73
    Organizarea si reorganizarea socialã a memoriei / 77
    Reorganizarea memoriei sociale în tranzitia postcomunisã din România / 79
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 89
    Bibliografie orientativã / 89

CAPITOLUL 5. Comunicarea interpersonalã: autodezvãluirea si consolarea / 91
    Precizãri terminologice / 92
    Psihosociologia comunicãrii: repere istorice / 93
    Teoriile comunicãrii interpersonale / 98
    Autodezvãluirea / 102
    Comunicarea de sustinere. Consolarea / 110
    Modelul comportamentului interpersonal / 117
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 118
    Bibliografie orientativã / 119

CAPITOLUL 6. Grupurile sociale / 121
    Ce este un grup social? / 121
    Natura grupurilor / 123
    Tipuri de grupuri sociale / 124
    Structura si functiile grupurilor / 129
    Gândirea de grup / 132
    Leadershipul în grupurile mici / 135
    Liderii în cadrul grupurilor / 136
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 143
    Bibliografie orientativã / 143

CAPITOLUL 7. Comportamentul agresiv / 145
    Ce este comportamentul agresiv? / 145
    Tipuri de comportamente agresive / 147
    Teorii despre comportamentul agresiv / 148
    Teorii biologice / 148
    Teorii etologice / 150
    Teorii psihologice / 151
    Teorii socio-culturale / 152
    Modelul general al comportamentului agresiv / 154
    Intrãri (inputs) / 155
    Rutele (routes) / 157
    Rezultatele (outcomes) / 158
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 159
    Bibliografie orientativã / 159

CAPITOLUL 8. Comportamentul prosocial / 161
    Ce este comportamentul prosocial? / 162
    Teorii explicative ale comportamentului prosocial / 164
    Teorii sociologice / 164
    Teorii psihologice / 166
    Teorii biologice / 171
    Emergenta comportamentului prosocial / 172
    Spre o teorie integralistã a comportamentului prosocial / 174
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 177
    Bibliografie orientativã / 177

CAPITOLUL 9. Atractia interpersonalã: afilierea, iubirea si gelozia / 179
    Afilierea / 179
    Iubirea / 182
    Teorii explicative ale iubirii / 186
    Gelozia / 187
    Proximitate si atractie interpersonalã / 188
    Caracteristicile individuale – determinanti ai atractiei interpersonale / 192
    Similaritatea si atractia interpersonalã / 195
    Complementaritatea si atractia interpersonalã / 198
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 201
    Bibliografie orientativã / 201

CAPITOLUL 10. Influenta socialã / 203
    Normalizarea sau formarea normelor de grup / 204
    Conformarea / 205
    Obedienta / 208
    Manipularea / 211
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 214
    Bibliografie orientativã / 214

CAPITOLUL 11. Cognitia socialã / 215
    Cognitia socialã: cunoasterea stiintificã a cunoasterii comune / 215
    Rolul central al schemelor mentale în domeniul cognitiei sociale / 217
    Perceptia socialã: formarea primelor impresii / 227
    Teoriile atribuirii. Erori de atribuire / 230
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 238
    Bibliografie orientativã / 238

CAPITOLUL 12. Atitudinile si schimbarea atitudinilor / 239
    Ce sunt atitudinile? / 239
    Elementele componente ale atitudinilor / 242
    Structura verticalã si orizontalã a atitudinilor / 244
    Functiile atitudinilor / 245
    Prezic atitudinile comportamentele? / 246
    Schimbarea atitudinilor / 249
    Efectul de atipire / 259
    Teoria disonantei cognitive / 267
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 273
    Bibliografie orientativã / 274

CAPITOLUL 13. Stereotipuri, prejudecãti, discriminare socialã / 275
    Repere conceptuale si metodologice / 275
    Originea termenului de „stereotip” / 277
    Cum apar stereotipurile? / 278
    Prejudecãtile / 283
    Discriminarea / 287
    Controlul stereotipurilor si combaterea discriminãrii / 289
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 291
    Bibliografie orientativã / 292

CAPITOLUL 14. Selful. Cu referire la selful românesc / 293
    Ce se întelege prin termenul de „self”? / 293
    Din istoricul conceptiilor despre self / 294
    Dezvoltãri ale teoriei despre self / 297
    Reprezentarea mintalã a selfului / 297
    Verificarea „efectului Muhammad Ali” în România / 299
    Caracter national, nationalism si patriotism / 306
    Întrebãri recapitulative si teme de reflectie / 310
    Bibliografie orientativã / 310

    Bibliografie / 311

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu