18/05/2022

PSIHOSOCIOLOGIE APLICATA. Publicitatea

Autor: Septimiu Chelcea
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie :2016
Editia I
ISBN 978-973-46-5972-2
Nr pagini : 542
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 46,76 lei la pitic, 50,96 lei la elefant, 9,99 lei la carturesti
Disponibilitate BCU


        Cunostintele de psihosociologie sint obligatorii pentru toti cei ce activeaza in industria publicitatii si in special pentru redactorii de reclame. Perspectiva psihosociologica ajuta la depasirea viziunii simpliste a comunicarii liniare si a plasarii consumatorilor intr-un vid social, ca si cum acestia ar actiona independent de contextul care influenteaza receptarea mesajului publicitar. Fie ca sint texte in presa scrisa, spoturi pentru radio sau televiziune ori afisaj stradal, reclamele trebuie sa tina cont de specificul publicului caruia i se adreseaza. Volumul le ofera studentilor si specialistilor in stiintele socioumaniste si in stiintele comunicarii numeroase idei si analize ce aprofundeaza cunoasterea privind relatiile interpersonale in societate si influenta sociala prin mass-media si publicitate: de la trucuri menite sa atraga atentia potentialilor consumatori, pina la aspectele psihosociologice esentiale in conceperea reclamelor, precum cultura locala, sexul, virsta, religia si clasa sociala, sau situatiile in care sint adecvate anumite tipuri de mesaje publicitare. 

SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :  

Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023

Cuprins:

Lista ilustratiilor si a figurilor 9

Introducere 15

Partea intai - Publicitatea - o perspectiva psihosociologica

Cap.1. Publicitatea - un fenomen multifatetat 21
1.1. Reclama, publicitate, advertising 21
1.2. Ce este publicitatea? 23
1.2.1. Publicitatea: aforisme si vorbe cu rost (si fara) 23
1.2.2. Publicitatea - element al mixului de marketing 25
1.2.3. Publicitatea - abordare multi- si interdisciplinara 27
1.3.Din istoricul publicitatii 29
1.3.1.Oameni de publicitate celebri 37
1.3.2.Repere in istoria publicitatii din Romania 41
1.4. Tipuri de publicitate 47

Cap.2. Functiile publicitatii  49
2.1. Convergenta functiilor 49
2.2. Impactul publicitate - comportament de cumparare 55
2.3. Pozitionarea: o perspectiva psihosociologica 59
2.4. Loialitatea consumatorului si programele de fidelizare 60
2.5. Teorii despre achizitionarea produselor si serviciilor 63

Cap.3. Societate, cultura si publicitate 65
3.1. Omniprezenta publicitatii in societatea de consum 65
3.2. Societate si cultura 68
3.3. Societate si publicitate 70
3.4. Globalizarea: o provocare pentru creatorii de publicitate 73
3.4.1.Cele cinci dimensiuni ale culturilor nationale 74
3.4.2.Globalizarea publicitatii vs glocalizarea publicitatii 79
3.5. Stereotipurile - element al culturii 81
3.5.1.Stereotipurile de gen in publicitate 82

Cap.4. Comunicarea – fundament al publicitatii 89
4.1. Ce este comunicarea sociala ? 89
4.2. Comunicarea verbala 91
4.2.1. Comunicarea verbala interpersonala in publicitate 92
4.3. Comunicarea nonverbala 98
4.3.1. Comunicarea nonverbala in publicitate 101
4.4. Comunicarea de marketing integrata 108

Cap.5. Critica publicitatii 109
5.1. Publicitatea enerveaza si ofenseaza consumatorii 110
5.2. Publicitatea este inselatoare 113
5.3. Publicitatea genereaza artificial trebuinte noi 117
5.4. Publicitatea  manipuleaza prin mesaje subliminale 122
5.5. Publicitatea este indecenta si cultiva mitul "sexul vinde" 124

Partea a doua - Psihosociologia publicitatii - psihosociologie aplicata la marketing

Cap.6. Psihosociologia aplicata 137
6.1. Psihosociologia - domeniu de cunoastere interdisciplinar 137
6.2. Psihosociologia publicitatii: psihosociologie aplicata 139
6.3. Din istoricul psihosociologiei publicitatii pe plan mondial 143
6.4. Initierea studiilor de psihosociologie a publicitatii in Romania 149

Cap.7. Premisele psihosociologice ale publicitatii 152
7.1. Personalitatea din perspectiva psihosociologica 152
7.2. Trasaturile de personalitate ale copywriterilor de succes 159
7.3. Sinele si publicitatea 160
7.4. Varsta cognitiva, curiozitatea, mirarea si trebuinta de cunoastere 166

Cap.8. Simturile – ferestre spre interior si spre exterior 171
8.1. Vazul (simtul vizual) 174
8.1.1. Senzatiile vizuale si semnificatia dilatarii pupilelor 175
8.1.2. Teorii despre perceptia vizuala 177
8.1.3. Vederea culorilor 180
8.1.4. Vederea culorilor Teorii explicative ale vederii culorilor 187
8.2. Auzul (simtul auditiv) 187
8.2.1. Sistemul auditiv si undele sonore 188
8.2.2. Efectele psihice ale muzicii 190
8.2.3. Utilizarea muzicii in publicitate 194
8.3. Mirosul (simtul olfactiv) 198
8.3.1. Psihofiziologia mirosului 199
8.3.2. Psihosociologia mirosului 203
8.3.3. Influenta mirosurilor asupra comportamentului de cumparare 210
8.4. Gustul (simtul gustativ) 213
8.4.1. Ce este smtul gustului ? 213
8.4.2. Sensibilitatea gustativa  217
8.4.3. Sensibilitatea gustativa, marketingul si publicitatea 218
8.5. Simtul tactil (pipaitul)  223
8.5.1. "Pipaitul" - un singur cuvant pentru trei simturi diferite 224
8.5.2. Atingerea cutanata si comlianta comportamentala 226
8.5.3. Imaginea atingerilor si autoatingerilor in reclamele vizuale 228

Cap.9. Atentia 230
9.1. Atentia si procesarea mesajelor publicitare 230
9.2. Atentia involuntara si procesarea subconstienta 231
9.3. Caracteristicile stimulilor sociali care atrag atentia 233
9.4. Modelul "probabilitatii de elaborare"  239

 Cap.10. Perceptie, societate, cultura 243
10.1. Ce este perceptia ? 243
10.2. Setul perceptiv 246
10.3. Perceptia fetei umane, pareidolia si smiley face 249

Cap.11. Iluziile si potentialul lor publicitar 257
11.1. Obiectele imposibile 258
11.2. Obiectele deformate 261
11.3. Figuri reversibile 270

Cap.12. Memoria, categorizarea si intelegerea mesajelor 275
12.1. Ce este memoria? 276
12.2. Implicatiile memoriei in publicitate 279
12.3. Categorizarea, procesarea si intelegerea mesajului publicitar 282

Cap.13. Emotiile 289
13.1. Ce sunt emotiile? 289
13.2. Clasificarea emotiilor 293
13.3. Efectele emotiilor asupra altor fenomene psihice 299
13.4. Expresia faciala a emotiilor 300
13.5. Apelul la emotii in publicitate 302

Cap.14. Atitudinile si schimbarea lor 308
14.1. Atitudinile: caracteristici, structura, functii 308
14.2. Schimbarea atitudinilor 314
14.2.1. Modelele schimbarii atitudinale 318
14.3. Relatia atitudine-comportament 320

Cap. 15. Persuasiunea 325
15.1. Ce este persuasiunea ? 352
15.2. Teoria aristotelica a persuasiunii  328
15.3. Conditionarea clasica si conditionarea operanta 332
15.4. Strategia alfa vs strategia omega 335
15.5. Apelul la ratiune in mesajele persuasive 336

Cap.16. Creativitatea – cheia succesului in publicitate 342
16.1. Ce este creativitatea ? 342
16.2. Creativitate, personalitate, societate 346
16.3. Creativitatea publicitara 350
16.4. Stimularea creativitatii publicitare 351

Partea a treia - Despre construirea reclamelor vizuale de succes

Cap.17. Mesajele textuale in publicitate 359
17.1. Cuvintele magice, metaforele si intertextualitatea 360
17.2. Scrierea reclamelor de succes 370
17.3. Traducerea textelor publicitare 377
17.4. Titlul, subtitlul si sloganul reclamelor 381
17.5. Figurile de stil in publicitate 388
17.6. Numele brandului 389
17.7. Mesajele falacioase in publicitate 391

Cap.18. Mesajele iconice 393
18.1. Imaginile vizuale 394
18.2. Functiile imaginilor in publicitate 397
18.3. Iconurile publicitare 401
18.4. Culorile in publicitate 411
18.5. Designul reclamelor 417
18.6. "Formele bune": un experiment 429

Cap.19. Celebritatile in publicitate 432
19.1. Credibilitatea celebritatilor 437
19.2. Congruenta celebritate - brand 438
19.3. Riscurile utilizarii celebritatilor in publicitate 441

Cap.20. Umorul in publicitate – acceptarea vs respingerea lui 444
20.1. Ce este umorul ? 444
20.2. Umorul in publicitate 449
20.3. Tipologia umorului publicitar  452

Incheiere 457

Anexe 459
Bibliografie 471
Indice de autori 519


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu