Editura Economica
An aparitie : 2006
ISBN 973-709-196-5
Nr pagini : 432
Format 170 x 240
Pret : 34 lei
Anticariat
În prezent, în România se pune mai acut o altă problemă decât cea a raportului dintre mase şi elite, anume persuasiunea populaţiei şi manipularea opiniilor, atitudinilor şi comportamentelor. Persuasiunea şi manipularea s-au conturat ca puncte nevralgice acute în viaţa socială de azi. Considerând că este de datoria cercetătorilor din domeniul ştiinţelor socioumane să abordeze disfuncţionalităţile sistemului social, am gândit că realitatea impune o lucrare focalizată pe mecanismele producerii opiniei publice, relevându-se rolul comunicării persuasive şi, din nefericire, capcanele manipulării. Aşa s-a născut ideea unei noi lucrări, Opinia publică. Strategii de persuadare şi manipulare.
În prezenta lucrare, am reluat şi dezvoltat capitolele despre opinia publică din cartea publicată în 2002 "Opinia publică. Gândesc masele despre ce şi cum vor elitele?". Partea a II-a a lucrării este consacrată strategiilor de persuadare şi manipulare. După discuţia despre conţinutul termenilor de „persuasiune” şi „manipulare”, am trecut în revistă teoriile psihosociologice şi lingvistice referitoare la schimbarea atitudinală, ca scop al persuasiunii. Am stăruit mai mult asupra umorului în persuasiune – o „problemă serioasă”, cu aplicaţii directe în advertising, dar care nu a fost luată în seamă de specialiştii de la noi, în ciuda faptului că pe plan mondial există o literatură foarte bogată referitoare la forţa persuasivă a râsului. În partea finală a lucrării, am inclus trei studii realizate în colaborare cu prof. univ. dr. Dorel Abraham, dr. Sebastian Lăzăroiu şi drd. Alexandru Zodieru, cărora le mulţumesc şi pe această cale pentru sprijinul colegial pe care mi l-au acordat. Autorul
În prezenta lucrare, am reluat şi dezvoltat capitolele despre opinia publică din cartea publicată în 2002 "Opinia publică. Gândesc masele despre ce şi cum vor elitele?". Partea a II-a a lucrării este consacrată strategiilor de persuadare şi manipulare. După discuţia despre conţinutul termenilor de „persuasiune” şi „manipulare”, am trecut în revistă teoriile psihosociologice şi lingvistice referitoare la schimbarea atitudinală, ca scop al persuasiunii. Am stăruit mai mult asupra umorului în persuasiune – o „problemă serioasă”, cu aplicaţii directe în advertising, dar care nu a fost luată în seamă de specialiştii de la noi, în ciuda faptului că pe plan mondial există o literatură foarte bogată referitoare la forţa persuasivă a râsului. În partea finală a lucrării, am inclus trei studii realizate în colaborare cu prof. univ. dr. Dorel Abraham, dr. Sebastian Lăzăroiu şi drd. Alexandru Zodieru, cărora le mulţumesc şi pe această cale pentru sprijinul colegial pe care mi l-au acordat. Autorul
SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :
Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Cunoasterea de sine conditie a intelepciunii (coautor), Albatros 1986
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Opinia publica. Gândesc masele despre ce si cum vor elitele?, Economica 2002
Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare, Economica 2006
Psihosociologia opiniei publice, ASE 2015
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Psihosociologie aplicata. Publicitatea, Polirom 2016
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane (coautor), Comunicare.ro, 2013
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023
Cuprins:
Introducere /
Partea I. Opinia publică – vocea puterii tăcute
Capitolul 1. „Opinia publică” – un concept
ambiguu /
Precizări terminologice /
Ce se înţelege prin termenul de „opinie
publică”? /
Capitolul 2. Din istoricul cunoaşterii opiniei
publice /
Elogiul şi defăimarea opiniei
publice /
Cunoaşterea ştiinţifică a opiniei
publice /
O încercare de identificare a
legilor opiniei publice /
Capitolul 3.
Modelul tridimensional al opiniei publice /
Dimensiunea psihologică a opiniei
publice /
Teoriile „implicite” /
Teoria „Omul de ştiinţă ingenuu” /
Teoria „Cauzalitatea fenomenologică” /
Teoria „Inferenţa corespondenţei” /
Teoria „Covarianţa” /
Teoria „Motivaţie şi emoţie”
/
Teoria „Leneşul cognitiv” /
Dimensiunea psihosociologică a
opiniei publice /
Existenţa unei probleme sociale /
Natura publicurilor /
Exprimarea opiniei /
Dimensiunea sociologică a opiniei publice
/
Capitolul 4.
Construirea opiniei publice: rolul mass media /
Teorii ale influenţei mass media
asupra opiniei publice /
Teoria „Glonţul magic” /
Teoria „Fluxul comunicării în două trepte”
/
Teoria „Liderii de opinie » /
Tipologii ale liderilor de opinie /
Metode de studiere a liderilor de opinie /
Caracteristici ale liderilor de opinie /
Teoria „Stabilirea ordinii de zi” /
Teoria „Încadrarea” /
Teoria „Spirala tăcerii” /
Teoria „Paza la barieră” /
Influenţa prezentării în mass
media a sondajelor de opinie publică /
Partea a II-a.
Persuasiunea şi manipularea opiniilor şi
comportamentelor
Capitolul 5.
Persuasiunea: teorii, strategii, tehnici /
Ce este persuasiunea? /
Persuasiune versus propagandă
/
Teoria aristotelică a persuasiunii
/
Teorii psihosociologice ale
schimbării atitudinale /
Teoria „Stimul-răspuns” /
Teoria „Judecata socială” /
Teoria „Echilibrului” /
Teoria „Disonanţa cognitivă” /
Teoria „Reactanţei” /
Teoria „Contextualizarea situaţiei” /
Teorii ale limbajului în
persuasiune /
Teoria „Dramatismul sau pentavalentul
dramatic” /
Teoria „Categoriile gramaticale sau
tipurile de propoziţii” /
Teoria „Sintaxa mesajului” /
Teoria „Naraţiunea” /
Teoria „Procedeele sau genurile
persuasiuii” /
Teoria „Textura sau temele limbajului” /
Teoria „Codurile sau analiza semiotică a
mesajelor persuasive” /
Strategii ale persuasiunii /
Strategia „intensificare / minimalizare” /
Strategia „ambiguităţii” /
Umorul în persuasiune /
Ce este umorul? /
Teorii explicative ale umorului /
Tehnici de persuadare /
Producerea disonanţei cognitive /
Pierderea prestigiului de grup /
Pierderea economică /
Crearea consonanţei cognitive /
Garantarea securităţii /
Demonstrarea predictibilităţii /
Demonstrarea predictibilităţii /
Construirea texturii /
Metaforele /
Cuvintele cu conotaţie senzorială /
Termenii carismatici /
Sloganurile /
Capitolul 6. Manipularea: o perspectivă psihosociologică /
Specificul manipulării opiniilor şi
comportamentelor /
Structura manipulării /
Strategii de manipulare a
opiniilor şi comportamentelor /
Strategia „Piciorul-în-uşă” /
Strategia „Uşa-în-faţă” /
Strategia „Momeala” /
Strategia „Contextualizarea situaţiei” /
Strategia „Informarea despre opinia
majoritară” /
Strategia „Turul mesei” /
Manipularea prin prezentarea în
mass media a sondajelor /
Manipularea prin crearea imaginii
oamenilor politici /
Comunicarea nonverbală şi
manipularea în sfera politcii /
Partea a III-a. Sondajele de opinie publică în actualitate /
Capitolul 7. Valoarea şi limitele sondajelor de opinie publică /
Apariţia şi evoluţia sondajelor
de opinie publică /
Internaţionalizarea sondajelor de opinie
publică /
Sondajele de opinie publică în ţările
Tratatului de la Varşovia /
Sondajele de opinie publică în România /
Sondajele de opinie publică în societăţile
democratice /
Sondajele de opinie publică:
probleme metodologice /
Ce informaţii oferă sondajele de opinie
publică? /
Eşantionarea /
Culegerea datelor /
Construirea chestionarelor de opinie /
Modul de aplicare a chestionarelor /
Analiza şi interpretarea datelor din
sondajele de opinie publică /
Analiza răspunsurilor de tipul „Nu ştiu” /
Analiza comparativă a datelor /
Verificarea prin triangulare /
Stabilirea conexiunilor /
Critica sondajelor de opinie
publică /
Modalităţi conexe sondajelor de
opinie publică /
Focus grupul /
Diferenţiatorul semantic /
Combinare a abordărilor
cantitative şi calitative în cercetarea opiniei publice /
Sondajele finale: teorie şi practică /
Aspecte metodologice ale sondajelor finale
/
Modalitatea de culegere a datelor /
Ponderarea răspunsurilor /
Prezicerea câştigătorului /
Metode de evaluare a erorii sondajelor
preelectorale /
Dispute în jurul sondajelor finale /
Sondajele de opinie ca ritual al
democraţiei /
Capitolul 8. Sondaje de opinie publică. Studii de caz /
Sondaj de opinie publică: idolii,
eroii şi antieroii românilor azi /
Capitolul 9. Opinia publică despre criminalitate, justiţie şi poliţie
/
Capitolul 10. Anchetele şi sondajele de opinie publică despre
sexualitate. Hărţuirea
sexuală şi relaţiile sexuale la locul de muncă /
Bibliografie
Index de nume
Index de teme
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu