Editura Tritonic
Colectia Sociologie
An aparitie :2020
Editia I
ISBN 978-606-749-491-4
Nr pagini : 252
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 31 lei la Editura, 31,20 lei la libris
Descrierea editurii:
An aparitie :2020
Editia I
ISBN 978-606-749-491-4
Nr pagini : 252
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 31 lei la Editura, 31,20 lei la libris
Descrierea editurii:
În absența emoțiilor, viața socială ar fi imposibilă. Sunt relativ numeroase lucrările consacrate rolului emoțiilor în viața socială. Unele anunță chiar din titlu că analizează importanța emoțiilor în relațiile interpersonale și, mai general, în societate (Bendelow, 1998; Tiedens, Leach, 2004; Layder, 2004). După o sumară discuție despre funcțiile sociale ale emoțiilor în ansamblul lor, voi centra analiza pe rolul și consecințele pentru individ și pentru societate ale rușinii și vinovăției, precum și ale regretului și dezamăgirii. Voi prezenta teoriile și cercetările psihosociologice despre cele patru emoții autoreflexive și voi face trimitere sine ira et studio la unele situații sociale și acțiuni ale persoanelor publice și ale personajelor politice de după evenimentele din Decembrie ’89 din țara noastră. Fac acest lucru numai pentru a exemplifica, nu pentru a condamna sau scuza pe cineva. Istoria se va pronunța.
SEPTIMIU CHELCEA este profesor onorific la Facultatea de Sociologie și Asistenta Sociala (Universitatea din București), specializat in domeniile psihosociologiei, comunicarii nonverbale şi metodologiei cercetarii sociologice. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1980) si cu Premiul „Opera Omnia” pentru intreaga activitate de cercetare stiinţifica (2004). A publicat, ca unic autor, coautor si coordonator, peste 25 de volume, dintre care :
Chestionarul in investigaţia sociologica, Editura stiintifica si Enciclopedica 1975
Cunoasterea de sine conditie a intelepciunii (coautor), Albatros 1986
Dictionar de psihologie sociala (coautor), Editura stiintifica si Enciclopedica 1981
Refractia sociologica si reflexia jurnalistica (coautor). Despre sondajele de opinie si prezentarea lor in mass media, Economica 2005
Enciclopedie de psihosociologie (coautor, coord), Economica 2003
Opinia publica. Gândesc masele despre ce si cum vor elitele?, Economica 2002
Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare, Economica 2006
Psihosociologia opiniei publice, ASE 2015
Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii, Economica 2006, Polirom 2008, 2010, Pro Universitaria 2021
Cum sa redactam o lucrare de diploma, o teza de doctorat, un articol stiintific in domeniul stiintelor socioumane, Comunicare.ro2003, 2005, 2007, 2010
Manual de redactare in stiintele socioumane. Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2011, Pro Universitaria 2021
Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative Editura Economica 2001, 2004, 2007, Pro Universitaria 2022
Psihosociologia publicitatii. Despre reclamele vizuale, Polirom, 2012, Prouniversitaria 2021
Psihosociologie aplicata. Publicitatea, Polirom 2016
Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor, Humanitas 2008
Emotiile sociale. Despre rusine, vinovatie, regret si dezamagire, Tritonic 2020
Psihologie sociala. Studiul interactiunilor umane (coautor), Comunicare.ro, 2013
Comunicarea nonverbala: gesurile si postura. Cuvintele nu sunt de-ajuns (coautor), Comunicare.ro, 2005,2008
Comunicarea nonverbala in interactiunile cotidiene (coautor), Comunicare.ro 2021
Schite psihosociologice, Pro Universitaria 2023
Cuprins:
INTRODUCERE 7
1. EMOTIILE: REPERE TEORETICE 11
Ce sunt emotiile? 13
Elementele structurale ale emotiilor 16
Psihofiziologia creierului si emotiile 18
Emotiile si cognitia 24
Emotiile: invatarea lor in procesele de socializare 28
Clasilicarea emotiilor 54
Emotii primare versus emotii secundare 58
Emotii pozitive versus emotii negative 76
Emotii cu specific cultural si emotii cognitive 79
Emotiile auto-reflexive 82
Teorii ale emotiilor 86
Teorii psihofiziologice 86
Teorii sociologice 95
Emotiile - o construclie sociala 129
2. RUSINEA - EMOTIE SOCIALA PRIMORDIALA 139
Rusine versus vinovatie: doua etichete sau doua emotii? 139
Interactiunile sociale: emergenta rusinii si vinovatiei 147
Tipologia rusinii 155
Rusinea: relatiile cu alte emotii 165
3. VINOVATIA - EMOTIE MORALA SI LIANT SOCIAL 171
Vinovatia - repere teoretice 173
Ce fel de emotie este vinovatia? 175
Vinovatia colectiva 185
Vinovatia vicarianta versus rusinea vicarianta 188
4. REGRETUL SI DEZAMAGIREA - EMOTII SOCIALE CONTRAFACTUALE 195
Regretul: repere teoretice 196
Tipologia regretelor 198
Regret versus dezamagire 209
INCHEIERE 215
NOTE 221
BIBLIOGRAFIE 227
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu