Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala
Traducerea
ISBN 978-606-28-1079-5
Nr pagini : 222
Format 130 x 200
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala
Traducerea
ISBN 978-606-28-1079-5
Nr pagini : 222
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la libraria Eminescu
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Cartea de fața, „Introducere in psihologia experimentala” abordeaza problematica metodei experimentale care nu este apanajul psihologiei experimentale, desi constituie obiectul sau principal. De altfel, metoda experimentala este solidar legata de evoluţia psihologiei ca stiinţa.
Autoarea ne propune in prima tema a carții un scurt istoric al psihologiei experimentale pornind de la Gustav Theodor Fechner (1801-1878), care a studiat relațiile existente intre cresterile stimularii fizice si cresterile fenomenului psihic corelat, continuand cu Hemann von Helmholtz (1821-1894), care a introdus termenul de deducție inconstienta, Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920), numit si parintele psihologiei experimentale, cel care a inființat primul laborator experimental in anul 1879 la Universitatea de la Leipzig si finalizand cu Ernst Heinrich Weber (1795-1878) cu cercetari in domeniul psihofizicii.
Incepand cu tema 2, autoarea carții ne introduce intr-o incursiune a metodelor de cercetare, incepand cu observația, care nu se reduce doar la observarea simpla a unui fapt, aratand in acelasi timp ca experimentul nu este singura metoda de cercetare a psihologiei desi ramane metoda ei cea mai importanta.
Metoda experimentului are in acelasi timp o valoare istorica pentru ca desprinderea psihologiei de filosofie, debutul sau ca stiinţa, sunt legate de introducerea experimentului in studierea fenomenelor psihice.
Corpusul carții este centrat in special pe prezentarea metodelor si tehnicilor experimentale a principalelor procese senzoriale si a proceselor psihice.
Lasand cititorii sa descopere tainele acestei carți ce se doreste un ghid de introducere in psihologia experimentala, este laudabil efortul autoarei de a edita o astfel de carte avand ca beneficiari principali studenții, masteranzii, dar si cadrele didactice interesate de domeniul psihologiei experimentale.
Prof.univ.dr. Mihaela Rus
Cuprins:
PREFAȚĂ 9
TEMA 1. SCURT ISTORIC PRIVIND UTILIZAREA METODEI EXPERIMENTALE ÎN PSIHOLOGIE 11
1.1. Noțiuni introductive 11
1.2. Reprezentanți 12
1.2.1. Gustav Theodor Fechner (1801-1878) 12
1.2.2. Hemann von Helmholtz (1821-1894) 13
1.2.3. Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920) 14
1.2.4. Ernst Heinrich Weber (1795-1878) 15
1.3. Psihologia experimentală în România 16
TEMA 2. OBSERVAȚIA. 26
2.5. Intrumente utilizate în observația psihologică. 26
2.1. Introducere 26
2.2. Tipuri de observație 29
2.3. Reguli de observare 32
2.4. Conținutul observației 33
2.5. Intrumente utilizate în observația psihologică. 34
TEMA 3. EXPERIMENTUL PSIHOLOGIC 36
3.1. Experimentul psihologic 36
3.2. Etapele experimentului psihologic 40
3.2.1. Alegerea/precizarea problemei. 40
3.2.2. Trecerea în revistă a lucrărilor de referință 41
3.2.3. Obiectivul cercetării 42
3.2.4. Identificarea constructelor ipotetice 43
3.2.5. Stabilirea variabilelor. 43
3.2.6. Crearea definițiilor operaționale 44
3.2.7. Stabilirea și formularea ipotezei 45
3.2.8. Alegerea metodei 49
3.2.9. Stabilirea designului experimental 50
3.2.10. Experimentul - pilot 51
3.2.11. Formularea concluziilor 53
3.3. Tipuri de variabile experimentale 54
TEMA 4. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A SENZAȚIILOR 55
4.1. Caracterizarea psihologică a senzațiilor 55
4.2. Psihofizica 58
4.2.1. Introducere 58
4.2.2. Pragurile senzoriale 59
4.2.3. Metode de determinare a pragurilor 62
4.3. Metode şi tehnici de cercetare a senzaţiilor 64
4.3.1. Kinestezice (de mişcare) și de echilibru (staice) . 64
4.3.2. Cutanate 67
4.3.3. Olfactive 68
4.3.4. Gustative 70
4.3.5. Auditive 72
4.3.6. Vizuale 75
TEMA 5. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A PERCEPŢIEI 78
5.1. Metodologia abordării experimentale a percepției 78
5.1.1. Percepția directă – percepția indirectă 80
5.1.2. Rolul factorilor comportamentali în percepţie 81
5.1.3. Rolul diferenţelor individuale 83
5.1.4. Rolul factorilor socioculturali 84
5.2. Particularitățile stimulilor perceptivi 85
5.2.1. Relația formă – fond în percepție. 89
5.3. Iliziile perceptive (Anexa 4). 96
TEMA 6. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A ATENŢIEI 103
6.1. Modele și perspective actuale în abordarea atenției 103
6.2. Modele de abordare a atenției 111
6.2.1.Modelul informațional 111
6.2.2. Modelul filtrajului – selectivitatea atenției 111
6.2.3. Modelul activării - concentrarea și susținerea atenției 112
6.3. Experimente neoconexioniste 113
6.4. Metode experimentale în studiul vigilenței 114
TEMA 7. STUDIUL EXPERIMENTAL AL MEMORIEI 118
7.1. Introducere 118
7.2. Modele de abordare experimentală a memoriei 123
7.2.1. Modelul Ebbinghaus 123
7.2.2. Modelul modal al memoriei (Atkinson și Shiffrin (1968, 1971) 125
7.2.3. ... Modelul memoriei prospective şi al memoriei autobiografice. 134
7.2.5. Metode experimentale realizate în studiul retenției 136
TEMA 8. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A ÎNVĂŢĂRII 141
8.1. Modele de abordarea a învăţării 141
8.1.1. Învăţarea dintr-o încercare 144
8.1.2. Învăţarea prin condiţionare 144
8.1.3. Învăţarea prin intuiţie 150
TEMA 9. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A GÂNDIRII ȘI REZOLVĂRII DE PROBLEME 152
9.1. Introducere 152
9.2. Operațiile gândirii. Modele experimentale pentru cercetarea proceselor și operațiilor gândirii 154
9.3. Caracteristicile proceselor de gândire 163
TEMA 10. STUDIUL EXPERIMENTAL AL TIMPULUI DE REACŢIE 166
10.1. Scurt istoric 166
10.2. Clasificarea timpului de reacție TR 167
10.3. Desfăşurarea experimentelor privind TR 169
TEMA 11. METODE ŞI TEHNICI EXPERIMENTALE ÎN DOMENIUL MOTIVAŢIEI 179
11.1. Introducere 179
11.2. Domenii în cercetarea experimentală a motivației 185
11.2.1. Cercetarea trebuinței de stimulare 185
11.2.2. Cercetarea curiozității perceptive 186
11.2.3. Cercetarea intereselor şi a metamotivelor 187
11.2.4. Cercetarea agresiunii, frustrării şi stresului 188
TEMA 12. METODE EXPERIMENTALE ÎN CERCETAREA AFECTIVITĂȚII 190
12.1. Introducere 190
12.2. Caracteristicile şi rolul afectivităţii. 191
12.3. Emoţiile 193
12.4. Sentimentele 198
12.5. Pasiunile 199
12.6. Metode experimentale de investigare a afectivităţi 200
12.7. Metode experimentale pentru investigarea emoţiilor 202
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 207
ANEXE 212
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu