03/05/2022

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA EXPERIMENTALA

Autor:Mihaela Luminita Sandu
Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2020
Editia I
Editia originala
Traducerea
ISBN 978-606-28-1079-5 
Nr pagini : 222
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la libraria Eminescu
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

Cartea de fața, „Introducere in psihologia experimentala” abordeaza problematica metodei experimentale care nu este apanajul psihologiei experimentale, desi constituie obiectul sau principal. De altfel, metoda experimentala este solidar legata de evoluţia psihologiei ca stiinţa.

Autoarea ne propune in prima tema a carții un scurt istoric al psihologiei experimentale pornind de la Gustav Theodor Fechner (1801-1878), care a studiat relațiile existente intre cresterile stimularii fizice si cresterile fenomenului psihic corelat, continuand cu Hemann von Helmholtz (1821-1894), care a introdus termenul de deducție inconstienta, Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920), numit si parintele psihologiei experimentale, cel care a inființat primul laborator experimental in anul 1879 la Universitatea de la Leipzig si finalizand cu Ernst Heinrich Weber (1795-1878) cu cercetari in domeniul psihofizicii.

Incepand cu tema 2, autoarea carții ne introduce intr-o incursiune a metodelor de cercetare, incepand cu observația, care nu se reduce doar la observarea simpla a unui fapt, aratand in acelasi timp ca experimentul nu este singura metoda de cercetare a psihologiei desi ramane metoda ei cea mai importanta.

Metoda experimentului are in acelasi timp o valoare istorica pentru ca desprinderea psihologiei de filosofie, debutul sau ca stiinţa, sunt legate de introducerea experimentului in studierea fenomenelor psihice.

Corpusul carții este centrat in special pe prezentarea metodelor si tehnicilor experimentale a principalelor procese senzoriale si a proceselor psihice.

Lasand cititorii sa descopere tainele acestei carți ce se doreste un ghid de introducere in psihologia experimentala, este laudabil efortul autoarei de a edita o astfel de carte avand ca beneficiari principali studenții, masteranzii, dar si cadrele didactice interesate de domeniul psihologiei experimentale.

Prof.univ.dr. Mihaela Rus

Cuprins:

PREFAȚĂ  9

TEMA 1. SCURT ISTORIC PRIVIND UTILIZAREA METODEI EXPERIMENTALE ÎN PSIHOLOGIE  11
1.1. Noțiuni introductive   11
1.2. Reprezentanți 12
    1.2.1. Gustav Theodor Fechner (1801-1878)  12
    1.2.2. Hemann von Helmholtz (1821-1894)  13
    1.2.3. Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920)  14
    1.2.4. Ernst Heinrich Weber (1795-1878)  15
1.3. Psihologia experimentală în România  16

TEMA 2. OBSERVAȚIA.  26
2.5. Intrumente utilizate în observația psihologică.  26
2.1. Introducere  26
2.2. Tipuri de observație  29
2.3. Reguli de observare  32
2.4. Conținutul observației  33
2.5. Intrumente utilizate în observația psihologică.  34

TEMA 3. EXPERIMENTUL PSIHOLOGIC  36
3.1. Experimentul psihologic  36
3.2. Etapele experimentului psihologic  40
    3.2.1. Alegerea/precizarea problemei.  40
    3.2.2. Trecerea în revistă a lucrărilor de referință  41
    3.2.3. Obiectivul cercetării  42
    3.2.4. Identificarea constructelor ipotetice  43
    3.2.5. Stabilirea variabilelor.  43
    3.2.6. Crearea definițiilor operaționale  44
    3.2.7. Stabilirea și formularea ipotezei  45
    3.2.8. Alegerea metodei  49
    3.2.9. Stabilirea designului experimental  50
    3.2.10. Experimentul - pilot  51
    3.2.11. Formularea concluziilor  53
3.3. Tipuri de variabile experimentale  54

TEMA 4. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A SENZAȚIILOR  55
4.1. Caracterizarea psihologică a senzațiilor  55
4.2. Psihofizica  58
    4.2.1. Introducere  58
    4.2.2. Pragurile senzoriale  59
    4.2.3. Metode de determinare a pragurilor  62
4.3. Metode şi tehnici de cercetare a senzaţiilor  64
    4.3.1. Kinestezice (de mişcare) și de echilibru (staice) . 64
    4.3.2. Cutanate  67
    4.3.3. Olfactive  68
    4.3.4. Gustative  70
    4.3.5. Auditive  72
    4.3.6. Vizuale  75

TEMA 5. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A PERCEPŢIEI  78
5.1. Metodologia abordării experimentale a percepției  78
    5.1.1. Percepția directă – percepția indirectă  80
    5.1.2. Rolul factorilor comportamentali în percepţie  81
    5.1.3. Rolul diferenţelor individuale  83
    5.1.4. Rolul factorilor socioculturali  84
5.2. Particularitățile stimulilor perceptivi  85
    5.2.1. Relația formă – fond în percepție.   89
5.3. Iliziile perceptive (Anexa 4).  96

TEMA 6. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A ATENŢIEI  103
6.1. Modele și perspective actuale în abordarea atenției  103
6.2. Modele de abordare a atenției  111
    6.2.1.Modelul informațional  111
    6.2.2. Modelul filtrajului – selectivitatea atenției  111
    6.2.3. Modelul activării - concentrarea și susținerea atenției  112
6.3. Experimente neoconexioniste  113
6.4. Metode experimentale în studiul vigilenței  114

TEMA 7. STUDIUL EXPERIMENTAL AL MEMORIEI  118
7.1. Introducere  118
7.2. Modele de abordare experimentală a memoriei  123
    7.2.1. Modelul Ebbinghaus  123
    7.2.2. Modelul modal al memoriei (Atkinson și Shiffrin (1968, 1971)  125
    7.2.3. ... Modelul memoriei prospective şi al memoriei autobiografice.  134
    7.2.5. Metode experimentale realizate în studiul retenției  136

TEMA 8. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A ÎNVĂŢĂRII  141
8.1. Modele de abordarea a învăţării  141
    8.1.1. Învăţarea dintr-o încercare  144
    8.1.2. Învăţarea prin condiţionare  144
    8.1.3. Învăţarea prin intuiţie  150

TEMA 9. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A GÂNDIRII ȘI REZOLVĂRII DE PROBLEME  152
9.1. Introducere  152
9.2. Operațiile gândirii. Modele experimentale pentru cercetarea proceselor și operațiilor gândirii  154
9.3. Caracteristicile proceselor de gândire   163

TEMA 10. STUDIUL EXPERIMENTAL AL TIMPULUI DE REACŢIE  166
10.1. Scurt istoric  166
10.2. Clasificarea timpului de reacție TR  167
10.3. Desfăşurarea experimentelor privind TR  169

TEMA 11. METODE ŞI TEHNICI EXPERIMENTALE ÎN DOMENIUL MOTIVAŢIEI  179
11.1. Introducere  179
11.2. Domenii în cercetarea experimentală a motivației  185
    11.2.1. Cercetarea trebuinței de stimulare  185
    11.2.2. Cercetarea curiozității perceptive  186
    11.2.3. Cercetarea intereselor şi a metamotivelor  187
    11.2.4. Cercetarea agresiunii, frustrării şi stresului  188

TEMA 12. METODE EXPERIMENTALE ÎN CERCETAREA AFECTIVITĂȚII  190
12.1. Introducere  190
12.2. Caracteristicile şi rolul afectivităţii.  191
12.3. Emoţiile  193
12.4. Sentimentele  198
12.5. Pasiunile  199
12.6. Metode experimentale de investigare a afectivităţi  200
12.7. Metode experimentale pentru investigarea emoţiilor  202

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ  207
ANEXE  212


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu