Autor :Franz Petermann, Manfred Döpfner, Martin H. Schmidt
Editura RTS Cluj Napoca (click pentru a cumpara de la editura)
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-1816-34-0
Nr pagini :172
Format ?
Pret : 45 lei
Descrierea
editurii:
Diagnosticul şi terapia tulburărilor de comportament-antisocial agresiv la copii şi adolescenţi prezintă o provocare deosebită, pentru că aceste tulburări apar frecvent, au o evoluţie cronică, şi sunt difi cil de tratat. În sistemele de diagnostic este folosit adesea termenul de tulburare de conduită pentru a denumi această grupare de tulburări de externalizare. Adesea acest concept este interpretat greşit, pentru că şi alte tulburări de externalizare ale comportamentului social (de exemplu, retragerea socială sau fobia socială) sunt subsumate acestei noţiuni. În termenul de tulburare de conduită intră tulburarea de comportament opozant (ce este îndreptată spre adulţi, şi nu include acţiuni agresive îndreptate spre aceştia), dar şi tulburări de comportament agresiv (care include manifestarea agresivităţii verbale şi fi zice îndreptate spre persoane sau obiecte), şi comportamente antisociale (ce se referă la încălcarea normelor sociale).
Manualul de faţă este rezultatul muncii de cercetare de o viaţă al autorilor. Acesta se bazează pe recomandările pentru diagnostic şi tratament ale tulburărilor de conduită, aparţinând unor instituţii ştiinţifi ce germane şi internaţionale, în special pe: – Recomandările pentru diagnosticul şi tratamentul tulburărilor de conduită, realizate de Societatea Germană de Psihiatrie şi Psihoterapie pentru Copii şi Adolescenţi împreună cu Organizaţiile de Psihiatrie pentru Copii şi Adolescenţi (2003);
Diagnosticul şi terapia tulburărilor de comportament-antisocial agresiv la copii şi adolescenţi prezintă o provocare deosebită, pentru că aceste tulburări apar frecvent, au o evoluţie cronică, şi sunt difi cil de tratat. În sistemele de diagnostic este folosit adesea termenul de tulburare de conduită pentru a denumi această grupare de tulburări de externalizare. Adesea acest concept este interpretat greşit, pentru că şi alte tulburări de externalizare ale comportamentului social (de exemplu, retragerea socială sau fobia socială) sunt subsumate acestei noţiuni. În termenul de tulburare de conduită intră tulburarea de comportament opozant (ce este îndreptată spre adulţi, şi nu include acţiuni agresive îndreptate spre aceştia), dar şi tulburări de comportament agresiv (care include manifestarea agresivităţii verbale şi fi zice îndreptate spre persoane sau obiecte), şi comportamente antisociale (ce se referă la încălcarea normelor sociale).
Manualul de faţă este rezultatul muncii de cercetare de o viaţă al autorilor. Acesta se bazează pe recomandările pentru diagnostic şi tratament ale tulburărilor de conduită, aparţinând unor instituţii ştiinţifi ce germane şi internaţionale, în special pe: – Recomandările pentru diagnosticul şi tratamentul tulburărilor de conduită, realizate de Societatea Germană de Psihiatrie şi Psihoterapie pentru Copii şi Adolescenţi împreună cu Organizaţiile de Psihiatrie pentru Copii şi Adolescenţi (2003);
Cuprins:
1 STADIUL ACTUAL AL CERCETĂRII
1.1 Diagnosticul diferenţial
1.2 Epidemiologie şi evoluţie
1.3 Tulburări comorbide
1.4 Patogeneză
1.4.1 Influenţe biologice
1.4.2 Influenţe psihice
1.4.3 Influenţe sociale
1.4.4 Evaluare rezumativă
1.5 Programe de prevenţie
1.6. Terapia
1.6.1 Programe terapeutice cognitive pentru
rezolvarea de probleme/dezvoltarea competenţelor sociale
1.6.2 Programe terapeutice pentru părinţi
1.6.3 Terapia comportamentală a familiei
1.6.4 Programul terapeutic multimodal
1.6.5 Farmacoterapia
1.6.6 Eficienţa terapeutică
1.6.7 Întreruperea terapiei
2 RECOMANDĂRI
2.1 Recomandări privind diagnosticul şi
monitorizarea
2.1.1 Intervievarea părinţilor şi a
educatorului sau a profesorului
2.1.2 Investigarea, monitorizarea
comportamentului şi evaluarea psihopatologică a copilului/adolescentului
2.1.3 Utilizarea chestionarului în vederea
diagnosticării psihice şi a comportamentului
2.1.4 Diagnostic psihologic suplimentar
2.1.5 Anamneza referitoare la simptomele fi
zice şi diagnosticul somatic
2.1.6 Recomandări pentru monitorizarea
evoluţiei
2.2 Recomandări privind tipul de intervenţie
2.3 Recomandări pentru terapie
2.3.1 Consilierea şi intervenţiile la nivelul
familiei şi al grădiniţei/ şcolii
2.3.2 Intervenţii la nivelul grupului celor de
aceeaşi vârstă
2.3.3 Terapia cognitiv-comportamentală a
copilului/ adolescentului
2.3.4 Terapia medicamentoasă
3 PROCEDURI PENTRU DIAGNOSTIC ŞI TERAPIE
3.1 Proceduri pentru diagnosticul şi evaluarea
intervenţiei în cazul tulburărilor de comportament antisocial-agresiv
3.1.1 DCL-SSV: Scala de diagnostic pentru
tulburări de conduită
3.1.2 EKI: Intervievarea părinţilor în vederea
evaluării interacţiunii părinţi-copil
3.1.3 FBB-SSV/ SBB-SSV: Chestionarului adresat
aparţinătorilor pentru tulburări de conduită/ Chestionarul de autoevaluare
pentru tulburări de conduită
3.1.4 HSQ-D: Chestionarului adresat părinţilor
referitor la situaţii problematice în familie
3.1.5 EAS-B/F: Chestionarul de evaluare a
comportamentului agresiv în situaţii concrete
3.1.6 STAXI: Inventarul anxietăţii ca stare
3.1.7 IKOV: Inventarul comportamentului
conflictual între părinţi şi adolescenţi
3.1.8 FEKS: Chestionarul pentru evaluarea
controlului copilului
3.2 Metode
de terapie pentru tulburări de comportament antisocial-agresiv
3.2.1 Program terapeutic pentru copiii
agresivi
3.2.2 Program terapeutic pentru adolescenţi
3.2.3 Programul terapeutic pentru copiii cu
probleme comportamentale de tip hiperchinetic şi opozant (THOP)
3.2.4 Copilul hiperactiv şi încăpăţânat
3.2.5 Programul de terapie pentru adolescenţi
cu tulburări ale stimei de sine, ale performanţei şi de relaţionare (SELBST)
3.2.6 Programul de prevenţie a violenţei în
şcoală
4 MATERIALE
5 EXEMPLU DE CAZ
5.1 Informaţii cu privire la evaluări spontane
şi întrebări despre simptomatologie
5.2 Istoricul dezvoltării pacientului şi
anamneza tulburării
5.3 Evaluări psihice la începutul terapiei
5.4 Evaluări somatice
5.5 Analiza comportamentală
5.6 Diagnosticul la începutul terapiei
5.7 Scopurile terapiei şi prognoza
5.8 Planul terapeutic
5.9 Evoluţia terapiei
5.10 Evaluarea efectelor intervenţiei
6
Bibliografie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu