Editura C.H. Beck (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Comunicare
An aparitie : 2010
ISBN 978-973-115-736-8
Nr pagini :288
Format ?
Pret : 33,91 lei
Descrierea
editurii:
Capital social, capital politic – sunt constantele unei politici definite drept confruntare permanentă, care se învârt în jurul unei zeiţe noi. Ea comandă locul tuturor – valori politice şi oameni politici în panteonul democraţiei. Ea stabileşte cine, ce, cum şi cât primeşte din bunurile comune şi cum se ajunge la resursele de supravieţuire ale unei societăţi. Ea poate da tonul politicii – o notă de trompetă războinică sau o strângere de mână ca o cale de cooperare. Este zeiţa spectacolului şi a punerii în scenă a Puterii. Ea distribuie roluri pentru politicieni într-o campanie electorală – cine este Eroul salvator, cine este Liderul şarmant, cine este Omul obişnuit şi cine este Părintele naţiunii. Ea jonglează cu regulile confruntărilor politice. Este atotputernică pe scena politică românească. E prezentă în tot şi în toate. Este de neocolit în confruntările televizate. Este zeiţa emoţiilor colective. Ea comandă credinţele şi imaginile, miturile şi contextele sociale, stabileşte identităţile politicienilor. Construieşte sentimente de securitate socială, dar şi frici colective. Este vicleană, trădătoare, înşelătoare, ascunsă şi de tot urâtă, atunci când este descoperită. Aţi ghicit: e Manipularea. Analizând literatura de specialitate şi comportamentul Puterii în diferite contexte politice, cu accent pe comportamentul politicienilor români din ultimii ani, autorul cărţii de faţă a identificat 33 de tehnici de manipulare politică românească.
Cuprins:
Introducere
...........................................................................................................
1
I. 10 reguli ale
strategiei de manipulare .............................................................
1
II. Democratia.
Democratia?
..............................................................................
2
1. Strategii politici
ai antichitatii si
democratiile
contemporane ...................... 3
2. Scopuri noi scuza mijloace politice vechi
................................................... 3
3. Logica electorala a democratiei românesti.................................................
4
4. Zeii cei noi ai actiunii
politice ......................................................................
5
5. Cercul vicios al
relatiei
Putere politica – Popor
.......................................... 6
6. Continutul
manipularii
politice: spectacolul Puterii si constrângerile
democratiilor
...............................................................................................
8
7. Universalii
politice si
situatii de
multipla suveranitate simbolica ................ 9
8. Limitele manipularii
politice
........................................................................ 9
III. REPERE
METODOLOGICE – concept, paradigma, teorie,
model
analitic................................................................................................
11
Capitolul
1. COMUNICARE, DEZINFORMARE, MANIPULARE ...................... 53
I.
DEZINFORMAREA.......................................................................................
55
1. Desinformatia
...........................................................................................
56
1.1. Dezinformarea ca
proces de durata ..................................................
59
1.2. Dezinformarea în
sens larg................................................................ 60
1.3. Conceptul „Dezinformare”
este greu de prins într-o singura
definitie......................................................................................................
61
1.3.1. Dezinformarea
ca doctrina..........................................................
61
1.3.2. Dezinformarea
ca transmitere de informatii
mincinoase............. 61
1.3.3. Dezinformarea
ca forma de abatere a atentiei de la adevaratul
sens al realitatii......................................................................................
62
1.3.4. Dezinformarea
ca oferire de stiri
false ........................................ 63
1.3.5. Dezinformarea –
actiune
de înselare
a opiniei publice ............... 63
1.3.6. O definitie
cuprinzatoare
propusa de teoreticianul
Dezinformarii
.........................................................................................
63
1.3.7.
Caracteristicile DEZINFORMARII
............................................... 65
II. INSTRUMENTELE
Dezinformarii
................................................................ 65
1. Influentarea...............................................................................................
65
2. Intoxicarea
................................................................................................
67
3. Diversiunea ca
abatere a atentiei.............................................................
67
4.
Subversiunea............................................................................................
68
5. Dezinformarea ca actiune
a regimului politic ........................................... 69
III. MECANISME ale
dezinformarii:
ce spun specialistii
rusi?..........................
73
1. Asociatia de
idei
.......................................................................................
74
2. Dezinformarea prin
cuvânt .......................................................................
75
3. Dezinformarea prin
numar si
magia asociativa ........................................ 76
4. Dezinformare prin
repetitie
....................................................................... 78
5. Dezinformarea prin
zvon ..........................................................................
78
VI Logica manipularii
6. Dezinformarea prin
clisee.........................................................................
78
7. Dezinformarea prin
imagine .....................................................................
79
8. Dezinformarea prin „stiinta”:
minciuna statistica si
zonele
de comunicare
..........................................................................................
80
9. Concluzii despre o
politica a dezinformarii Cetateanului..........................
82
Capitolul
2. DEZINFORMARE SI
MANIPULAREA ca actiuni
cu
dublu
scop .....................................................................................................
85
1. MANIPULAREA – o actiune
cu doua Scopuri..........................................
85
2. Manipularea nu
trebuie identificata cu Relatiile
Publice........................... 87
Capitolul
3. PROPAGANDA POLITICA, PERSUASIUNEA,
CONTRA-PROPAGANDA..............................................................................
91
I.
PROPAGANDA.............................................................................................
91
1. Definitii
ale propagandei...........................................................................
91
1.1. Ce nu este
propaganda? ...................................................................
91
1.2. Ce este
propaganda? 9 definitii
ale propagandei.............................. 92
2. Concepte-cheie ale
Propagandei............................................................. 93
3. TEHNICILE
PROPAGANDEI ...................................................................
98
3.1. Consolarea
Poporului si
relatia
Propaganda alba -
Manipulare ........ 99
3.2. Asocierea cu
lucrurile „bune”........................................................... 100
3.3. Simplificarea si
inamicul unic........................................................... 101
3.4. Deformarea si
caricaturizarea.......................................................... 102
3.5. Regula orchestrarii...........................................................................
102
3.6. Regula
transferului...........................................................................
103
3.7. Regula unanimitatii si a
contagiunii ................................................. 104
4. Tehnici de
contra-propaganda ...............................................................
106
II. DISCURSUL
PERSUASIV – comunicare sociala „deschisa”
.................... 108
1. Modelul
Yale...........................................................................................
108
2. Modelul Toulmin –
Textul si
Mesajul politic ............................................ 109
3. Persuasiunea prin
mesajul care administreaza probe ........................... 110
4. Dramaturgia puterii
si
discursul politic persuasiv ................................... 113
4.1. Patru tipuri de
lideri politici...............................................................
114
4.2. Dinamica
tipurilor de eroi pe scena Puterii ...................................... 121
5. Mesajul de
campanie..............................................................................
125
6. Implicit si
explicit în structura Mesajului politic .......................................
129
7. Tipuri de campanii
..................................................................................
130
Capitolul
4. TEHNICI DE MANIPULARE ÎN POLITICA ROMÂNEASCA.......
133
I. Mediul manipularii
.......................................................................................
133
1. Contextele manipularii............................................................................
133
2. Teoria contextelor
influentarii.
Influentarea
ca arta a manipularii
contextelor
..............................................................................................
138
II. 29 de Tehnici de
MANIPULARE POLITICA si 4
tehnici de
MANIPULARE INDIVIDUALA.....................................................................
139
II.1. TEHNICI DE
MANIPULARE POLITICA ..............................................
139
1. SLOGANUL – exercitiu
universal de manipulare politica....................... 139
2. 29 de Tehnici de
manipulare politica......................................................
141
Cuprins
VII
1. Tehnica IDENTITATEA
GRADUALA A CONSPIRATORULUI .......... 141
2. Tehnica MARSUL...............................................................................
149
3. Tehnica OMUL DE
PAIE .................................................................... 156
4. Tehnica de
manipulare LOGICA DEMOCRAT-MAFIOTA .................
159
5. Tehnica DEMONIZAREA
ADVERSARULUI ...................................... 162
6. Tehnica
DROMICHAITES ..................................................................
167
7. Tehnica de
CONTAMINARE NEGATIVA ........................................... 173
8. Tehnica ZEFLEMEAUA......................................................................
177
9. Tehnica ATACULUI LA
PERSOANA..................................................
179
10. Tehnica OMUL
SIMPLU – „Al nostru, dintre noi, pentru noi” ........... 185
11. Tehnica VOX
POPULI, VOX DEI...................................................... 189
12. Tehnica INVENTAREA
ALIATULUI – Poporul ................................. 196
13. Tehnica INAMICUL
IMPERSONAL.................................................. 200
14. Tehnica de
manipulare VAGONUL MUZICANTILOR ...................... 205
15. Tehnica
RECOMANDAREA ............................................................. 209
16. Tehnica MORMANUL
DE ARGUMENTE – Invocarea Dosarului..... 211
17. Tehnica RECUNOASTEREA............................................................
213
18. Tehnica VORBE
GOALE.................................................................. 215
19. Tehnica TRANSFERUL
POZITIV..................................................... 219
20. Tehnica ASIMETRIA
DE POZITII SI SANSA
CELUI MAI MIC ........ 222
21. Tehnica
DEZAMORSAREA: „Se stia
asta!” ..................................... 225
22. Tehnica JUMA’ DE
ADEVAR............................................................
230
23. Tehnica ATACUL CA
APARARE......................................................
231
24. Tehnica INAMICUL
NENUMIT ......................................................... 232
25. Tehnica POZITIONAREA
STRATEGICA ......................................... 238
26. Manipularea prin
LIMBA DE LEMN .................................................. 242
27. Tehnica DEUS
OTIOSUS................................................................. 247
28. Tehnica CINISMUL
TERORISTULUI ............................................... 253
29. PERSUASIUNEA SI RATIONAMENTUL
VALID.............................. 257
II.2. TEHNICI DE
MANIPULARE în viata de
zi cu zi.................................. 263
30. Tehnica de
manipulare USA-ÎN-NAS
............................................... 265
31. Tehnica AMORSARII........................................................................
268
32. TEHNICA
SUBSTITUIRII – perseverenta
decizionala si
psihologia
angajamentului........................................................................................
269
33. Tehnica
PICIORUL-ÎN-PRAG........................................................... 272
Concluzii...........................................................................................................
275
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu