03/07/2012

LOGICA MANIPULARII: 33 de tehnici de manipulare politica romaneasca

Autor :   Stefan Stanciugelu                 

Editura  C.H. Beck (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Comunicare 
An aparitie : 2010 

ISBN  978-973-115-736-8
Nr pagini :288 
Format ?
Pret : 33,91 lei



Descrierea editurii:

Capital social, capital politic – sunt constantele unei politici definite drept confruntare permanentă, care se învârt în jurul unei zeiţe noi. Ea comandă locul tuturor – valori politice şi oameni politici în panteonul democraţiei. Ea stabileşte cine, ce, cum şi cât primeşte din bunurile comune şi cum se ajunge la resursele de supravieţuire ale unei societăţi. Ea poate da tonul politicii – o notă de trompetă războinică sau o strângere de mână ca o cale de cooperare. Este zeiţa spectacolului şi a punerii în scenă a Puterii. Ea distribuie roluri pentru politicieni într-o campanie electorală – cine este Eroul salvator, cine este Liderul şarmant, cine este Omul obişnuit şi cine este Părintele naţiunii. Ea jonglează cu regulile confruntărilor politice. Este atotputernică pe scena politică românească. E prezentă în tot şi în toate. Este de neocolit în confruntările televizate. Este zeiţa emoţiilor colective. Ea comandă credinţele şi imaginile, miturile şi contextele sociale, stabileşte identităţile politicienilor. Construieşte sentimente de securitate socială, dar şi frici colective. Este vicleană, trădătoare, înşelătoare, ascunsă şi de tot urâtă, atunci când este descoperită. Aţi ghicit: e Manipularea. Analizând literatura de specialitate şi comportamentul Puterii în diferite contexte politice, cu accent pe comportamentul politicienilor români din ultimii ani, autorul cărţii de faţă a identificat 33 de tehnici de manipulare politică românească.

Cuprins:


Introducere ........................................................................................................... 1
I. 10 reguli ale strategiei de manipulare ............................................................. 1
II. Democratia. Democratia? .............................................................................. 2
1. Strategii politici ai antichitatii si democratiile contemporane ...................... 3
2. Scopuri noi scuza mijloace politice vechi ................................................... 3
3. Logica electorala a democratiei românesti................................................. 4
4. Zeii cei noi ai actiunii politice ...................................................................... 5
5. Cercul vicios al relatiei Putere politica – Popor .......................................... 6
6. Continutul manipularii politice: spectacolul Puterii si constrângerile
democratiilor ............................................................................................... 8
7. Universalii politice si situatii de multipla suveranitate simbolica ................ 9
8. Limitele manipularii politice ........................................................................ 9
III. REPERE METODOLOGICE – concept, paradigma, teorie,
model analitic................................................................................................ 11

Capitolul 1. COMUNICARE, DEZINFORMARE, MANIPULARE ...................... 53
I. DEZINFORMAREA....................................................................................... 55
1. Desinformatia ........................................................................................... 56
1.1. Dezinformarea ca proces de durata .................................................. 59
1.2. Dezinformarea în sens larg................................................................ 60
1.3. Conceptul „Dezinformare” este greu de prins într-o singura
definitie...................................................................................................... 61
1.3.1. Dezinformarea ca doctrina.......................................................... 61
1.3.2. Dezinformarea ca transmitere de informatii mincinoase............. 61
1.3.3. Dezinformarea ca forma de abatere a atentiei de la adevaratul
sens al realitatii...................................................................................... 62
1.3.4. Dezinformarea ca oferire de stiri false ........................................ 63
1.3.5. Dezinformarea – actiune de înselare a opiniei publice ............... 63
1.3.6. O definitie cuprinzatoare propusa de teoreticianul
Dezinformarii ......................................................................................... 63
1.3.7. Caracteristicile DEZINFORMARII ............................................... 65
II. INSTRUMENTELE Dezinformarii ................................................................ 65
1. Influentarea............................................................................................... 65
2. Intoxicarea ................................................................................................ 67
3. Diversiunea ca abatere a atentiei............................................................. 67
4. Subversiunea............................................................................................ 68
5. Dezinformarea ca actiune a regimului politic ........................................... 69
III. MECANISME ale dezinformarii: ce spun specialistii rusi?.......................... 73
1. Asociatia de idei ....................................................................................... 74
2. Dezinformarea prin cuvânt ....................................................................... 75
3. Dezinformarea prin numar si magia asociativa ........................................ 76
4. Dezinformare prin repetitie ....................................................................... 78
5. Dezinformarea prin zvon .......................................................................... 78
VI Logica manipularii
6. Dezinformarea prin clisee......................................................................... 78
7. Dezinformarea prin imagine ..................................................................... 79
8. Dezinformarea prin „stiinta”: minciuna statistica si zonele
de comunicare .......................................................................................... 80
9. Concluzii despre o politica a dezinformarii Cetateanului.......................... 82

Capitolul 2. DEZINFORMARE SI MANIPULAREA ca actiuni cu
dublu scop ..................................................................................................... 85
1. MANIPULAREA – o actiune cu doua Scopuri.......................................... 85
2. Manipularea nu trebuie identificata cu Relatiile Publice........................... 87

Capitolul 3. PROPAGANDA POLITICA, PERSUASIUNEA,
CONTRA-PROPAGANDA.............................................................................. 91
I. PROPAGANDA............................................................................................. 91
1. Definitii ale propagandei........................................................................... 91
1.1. Ce nu este propaganda? ................................................................... 91
1.2. Ce este propaganda? 9 definitii ale propagandei.............................. 92
2. Concepte-cheie ale Propagandei............................................................. 93
3. TEHNICILE PROPAGANDEI ................................................................... 98
3.1. Consolarea Poporului si relatia Propaganda alba - Manipulare ........ 99
3.2. Asocierea cu lucrurile „bune”........................................................... 100
3.3. Simplificarea si inamicul unic........................................................... 101
3.4. Deformarea si caricaturizarea.......................................................... 102
3.5. Regula orchestrarii........................................................................... 102
3.6. Regula transferului........................................................................... 103
3.7. Regula unanimitatii si a contagiunii ................................................. 104
4. Tehnici de contra-propaganda ............................................................... 106
II. DISCURSUL PERSUASIV – comunicare sociala „deschisa” .................... 108
1. Modelul Yale........................................................................................... 108
2. Modelul Toulmin – Textul si Mesajul politic ............................................ 109
3. Persuasiunea prin mesajul care administreaza probe ........................... 110
4. Dramaturgia puterii si discursul politic persuasiv ................................... 113
4.1. Patru tipuri de lideri politici............................................................... 114
4.2. Dinamica tipurilor de eroi pe scena Puterii ...................................... 121
5. Mesajul de campanie.............................................................................. 125
6. Implicit si explicit în structura Mesajului politic ....................................... 129
7. Tipuri de campanii .................................................................................. 130

Capitolul 4. TEHNICI DE MANIPULARE ÎN POLITICA ROMÂNEASCA....... 133
I. Mediul manipularii ....................................................................................... 133
1. Contextele manipularii............................................................................ 133
2. Teoria contextelor influentarii. Influentarea ca arta a manipularii
contextelor .............................................................................................. 138
II. 29 de Tehnici de MANIPULARE POLITICA si 4 tehnici de
MANIPULARE INDIVIDUALA..................................................................... 139
II.1. TEHNICI DE MANIPULARE POLITICA .............................................. 139
1. SLOGANUL – exercitiu universal de manipulare politica....................... 139
2. 29 de Tehnici de manipulare politica...................................................... 141
Cuprins VII
1. Tehnica IDENTITATEA GRADUALA A CONSPIRATORULUI .......... 141
2. Tehnica MARSUL............................................................................... 149
3. Tehnica OMUL DE PAIE .................................................................... 156
4. Tehnica de manipulare LOGICA DEMOCRAT-MAFIOTA ................. 159
5. Tehnica DEMONIZAREA ADVERSARULUI ...................................... 162
6. Tehnica DROMICHAITES .................................................................. 167
7. Tehnica de CONTAMINARE NEGATIVA ........................................... 173
8. Tehnica ZEFLEMEAUA...................................................................... 177
9. Tehnica ATACULUI LA PERSOANA.................................................. 179
10. Tehnica OMUL SIMPLU – „Al nostru, dintre noi, pentru noi” ........... 185
11. Tehnica VOX POPULI, VOX DEI...................................................... 189
12. Tehnica INVENTAREA ALIATULUI – Poporul ................................. 196
13. Tehnica INAMICUL IMPERSONAL.................................................. 200
14. Tehnica de manipulare VAGONUL MUZICANTILOR ...................... 205
15. Tehnica RECOMANDAREA ............................................................. 209
16. Tehnica MORMANUL DE ARGUMENTE – Invocarea Dosarului..... 211
17. Tehnica RECUNOASTEREA............................................................ 213
18. Tehnica VORBE GOALE.................................................................. 215
19. Tehnica TRANSFERUL POZITIV..................................................... 219
20. Tehnica ASIMETRIA DE POZITII SI SANSA CELUI MAI MIC ........ 222
21. Tehnica DEZAMORSAREA: „Se stia asta!” ..................................... 225
22. Tehnica JUMA’ DE ADEVAR............................................................ 230
23. Tehnica ATACUL CA APARARE...................................................... 231
24. Tehnica INAMICUL NENUMIT ......................................................... 232
25. Tehnica POZITIONAREA STRATEGICA ......................................... 238
26. Manipularea prin LIMBA DE LEMN .................................................. 242
27. Tehnica DEUS OTIOSUS................................................................. 247
28. Tehnica CINISMUL TERORISTULUI ............................................... 253
29. PERSUASIUNEA SI RATIONAMENTUL VALID.............................. 257
II.2. TEHNICI DE MANIPULARE în viata de zi cu zi.................................. 263
30. Tehnica de manipulare USA-ÎN-NAS ............................................... 265
31. Tehnica AMORSARII........................................................................ 268
32. TEHNICA SUBSTITUIRII – perseverenta decizionala si psihologia
angajamentului........................................................................................ 269
33. Tehnica PICIORUL-ÎN-PRAG........................................................... 272

Concluzii........................................................................................................... 275

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu