Editura Didactica si Pedagogica
Colectia Idei pedagogice contemporane
An aparitie :2010
Editia I
ISBN 978-973-30-2706-5
Nr pagini :176
Format 147 x 205
Pretul la data postarii :20 lei la Editura,
20 lei la elefant (stoc limitat), 13,65 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Structura însăşi a lucrării evidenţiază nivelurile gândirii şi acţiunii autoarei în elaborarea demersului său spre identificarea concluziilor utile cititorilor-profesori, cercetători sau decidenţi ai procesului de învăţământ. Însăşi alegerea temei demonstrează ipoteza asumată de autoare, în accepţiunea căreia comunicarea didactică se învaţă, se ameliorează continuu, se eficientizează, se restructurează – dintr-o perspectivă constructivistă, pe baza căreia îşi va întemeia multiple argumente. Scopul lucrării este funda¬mentarea ştiinţifică a construcţiei mesajului, analiza de conţinut şi interpretarea discursului didactic, precum şi modul în care este influenţat procesul înţelegerii de construcţia mesajului didactic, bazat pe o cercetare efectuată la nivel preuniversitar.
Cuprins:
PREFAŢĂ 5
INTRODUCERE 9
I. SINTAXA SEMNULUI 12
I.1. Comunicare şi semiotică, precizări terminologice 12
I.2. Semn şi comunicare 16
I.2.1. Modele teoretice ale semnului 20
I.2.2. Modelul diadic 24
I.2.3. Modelul triadic 27
I.2.3.1. Modelul Ogden şi Richards 27
I.2.3.2. Triunghiul semiotic al lui Peirce 28
I.2.4. Structura şi funcţionalitatea semnului 34
I.2.5. Clasificări ale semnelor 35
I.2.6. Organizarea semnelor 42
I.3. Înţeles, sens, semnificaţie, semnificare 44
I.4. Funcţiile limbajului 48
I.5. Contextul, factor al succesului/eşecului comunicării 52
II. COMUNICAREA DIDACTICĂ 54
II.1 Mesajul, element esenţial al comunicării 54
II.2. Axiomele comunicării 55
II.3. Comunicare didactică versus comunicare educaţională 59
II.4. Nivelurile comunicării 61
II.5. Profesorul şi clasa - cadru general pentru interacţiune şi interpretare 70
III. DISCURSUL DIDACTIC. ANALIZA DE CONŢINUT 76
III.1. Discursul. Tipuri structurale discursive 76
III.2. Analiza discursului didactic 81
III.3. Acţiunea comunicativă şi discursul - două forme ale comunicării didactice 83
III.4. Empirismul în ştiinţele comunicării 86
III.5. Analiza de conţinut - delimitări conceptuale şi finalităţi 89
III.6. Analiza de conţinut. Domenii de aplicaţie 92
III.6.1. Analiza elementelor textuale 92
III.6.2. Evaluarea emiţătorului 93
III.6.3. Determinarea efectelor 94
III.7. Analiza discursului domeniu multi- şi interdisciplinar 95
III.8. Analiza de conţinut 100
III.9. Analiza situaţională 105
III.9.1. Analiza structurală 106
III.9.2. Analiza funcţională 107
III.9.3. Etapa optimizării situaţiei de comunicare 107
IV. INTERPRETARE ŞI ÎNŢELEGERE 109
IV.1. Conceptul de hermeneutică 109
IV.2. Conceptul hermeneutic de text 112
IV.3. Înţelegere versus interpretare, comprehensiune versus explicaţie 119
IV.4. Explicaţie şi înţelegere 123
IV.4.1.Tipologia explicaţiilor 126
IV.4.1.1. Explicaţii neştiinţifice în contexte individuale (psihologice) 126
IV.4.1.2. Explicaţii în contexte preştiinţifice 130
IV.4.1.3. Explicaţii ştiinţifice 135
V. ARGUMENTAREA - TEMEIUL ÎNŢELEGERII 137
V.1. Argumentarea, proces de expunere, susţinere şi evaluare a concluziilor 137
V.2. Discursul didactic argumentativ 140
V.3. Modele argumentative 145
VI. INFLUENŢA CONSTRUCŢIEI MESAJULUI DIDACTIC ASUPRA ÎNŢELEGERII 150
VII. CONCLUZII 155
BIBLIOGRAFIE 167
Structura însăşi a lucrării evidenţiază nivelurile gândirii şi acţiunii autoarei în elaborarea demersului său spre identificarea concluziilor utile cititorilor-profesori, cercetători sau decidenţi ai procesului de învăţământ. Însăşi alegerea temei demonstrează ipoteza asumată de autoare, în accepţiunea căreia comunicarea didactică se învaţă, se ameliorează continuu, se eficientizează, se restructurează – dintr-o perspectivă constructivistă, pe baza căreia îşi va întemeia multiple argumente. Scopul lucrării este funda¬mentarea ştiinţifică a construcţiei mesajului, analiza de conţinut şi interpretarea discursului didactic, precum şi modul în care este influenţat procesul înţelegerii de construcţia mesajului didactic, bazat pe o cercetare efectuată la nivel preuniversitar.
Cuprins:
PREFAŢĂ 5
INTRODUCERE 9
I. SINTAXA SEMNULUI 12
I.1. Comunicare şi semiotică, precizări terminologice 12
I.2. Semn şi comunicare 16
I.2.1. Modele teoretice ale semnului 20
I.2.2. Modelul diadic 24
I.2.3. Modelul triadic 27
I.2.3.1. Modelul Ogden şi Richards 27
I.2.3.2. Triunghiul semiotic al lui Peirce 28
I.2.4. Structura şi funcţionalitatea semnului 34
I.2.5. Clasificări ale semnelor 35
I.2.6. Organizarea semnelor 42
I.3. Înţeles, sens, semnificaţie, semnificare 44
I.4. Funcţiile limbajului 48
I.5. Contextul, factor al succesului/eşecului comunicării 52
II. COMUNICAREA DIDACTICĂ 54
II.1 Mesajul, element esenţial al comunicării 54
II.2. Axiomele comunicării 55
II.3. Comunicare didactică versus comunicare educaţională 59
II.4. Nivelurile comunicării 61
II.5. Profesorul şi clasa - cadru general pentru interacţiune şi interpretare 70
III. DISCURSUL DIDACTIC. ANALIZA DE CONŢINUT 76
III.1. Discursul. Tipuri structurale discursive 76
III.2. Analiza discursului didactic 81
III.3. Acţiunea comunicativă şi discursul - două forme ale comunicării didactice 83
III.4. Empirismul în ştiinţele comunicării 86
III.5. Analiza de conţinut - delimitări conceptuale şi finalităţi 89
III.6. Analiza de conţinut. Domenii de aplicaţie 92
III.6.1. Analiza elementelor textuale 92
III.6.2. Evaluarea emiţătorului 93
III.6.3. Determinarea efectelor 94
III.7. Analiza discursului domeniu multi- şi interdisciplinar 95
III.8. Analiza de conţinut 100
III.9. Analiza situaţională 105
III.9.1. Analiza structurală 106
III.9.2. Analiza funcţională 107
III.9.3. Etapa optimizării situaţiei de comunicare 107
IV. INTERPRETARE ŞI ÎNŢELEGERE 109
IV.1. Conceptul de hermeneutică 109
IV.2. Conceptul hermeneutic de text 112
IV.3. Înţelegere versus interpretare, comprehensiune versus explicaţie 119
IV.4. Explicaţie şi înţelegere 123
IV.4.1.Tipologia explicaţiilor 126
IV.4.1.1. Explicaţii neştiinţifice în contexte individuale (psihologice) 126
IV.4.1.2. Explicaţii în contexte preştiinţifice 130
IV.4.1.3. Explicaţii ştiinţifice 135
V. ARGUMENTAREA - TEMEIUL ÎNŢELEGERII 137
V.1. Argumentarea, proces de expunere, susţinere şi evaluare a concluziilor 137
V.2. Discursul didactic argumentativ 140
V.3. Modele argumentative 145
VI. INFLUENŢA CONSTRUCŢIEI MESAJULUI DIDACTIC ASUPRA ÎNŢELEGERII 150
VII. CONCLUZII 155
BIBLIOGRAFIE 167
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu