Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Practic
An aparitie :2005, 2015
Editia a II-a
Traducerea Giuliano Sfichi, Gina Puica, Marius Roman
ISBN 978-973-46-5208-2 |
Nr pagini : 264
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 27,90 lei la Editura, 25,16 la elefant ,21 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Activitate umana fundamentala, comunicarea a fost studiata de-a lungul timpului de specialisti in diverse domenii. Alex Mucchielli sintetizeaza rezultatele obtinute de psihologi in decursul unui secol de cercetari, pentru a oferi o perspectiva coerenta asupra psihologiei comunicarii. Centrindu-si analiza pe comunicarea interpersonala – de la comunicarea amicala sau in familie pina la dialogul psihoterapeutic, interviu si negociere –, cunoscutul profesor prezinta principalele forme ale acesteia, precum si paradigmele care functioneaza in cadrul disciplinei. Mucchielli propune de asemenea noi concepte relative la comunicarea implicita, comunicarea defensiva si comunicarea proiectiva si arata cum comunicarea poate fi folosita pentru a-i influenta pe ceilalti.
Activitate umana fundamentala, comunicarea a fost studiata de-a lungul timpului de specialisti in diverse domenii. Alex Mucchielli sintetizeaza rezultatele obtinute de psihologi in decursul unui secol de cercetari, pentru a oferi o perspectiva coerenta asupra psihologiei comunicarii. Centrindu-si analiza pe comunicarea interpersonala – de la comunicarea amicala sau in familie pina la dialogul psihoterapeutic, interviu si negociere –, cunoscutul profesor prezinta principalele forme ale acesteia, precum si paradigmele care functioneaza in cadrul disciplinei. Mucchielli propune de asemenea noi concepte relative la comunicarea implicita, comunicarea defensiva si comunicarea proiectiva si arata cum comunicarea poate fi folosita pentru a-i influenta pe ceilalti.
Alex Mucchielli (n. 1943) este unul dintre cei mai cunoscuţi specialişti în ştiinţele comunicării; a obţinut doctoratul în litere şi ştiinţe umane la Sorbonna. A fost, timp de 33 de ani, profesor la Université de Montpellier, director al Departamentului de Comunicare al aceleiaşi universităţi şi a condus un renumit centru de cercetare în domeniul ştiinţelor umane. În 2007, a primit distincţia „Reconnaissance de mérite scientifique" din partea Université du Québec à Montréal. A publicat peste 50 de lucrări, dintre care douăsprezece titluri au fost deja traduse în peste zece limbi. Sursa: Ed Humanitas
La noi au fost traduse:
Noua psihologie, Stiintifica 1996
Dictionar al metodelor calitative in stiintele umane si sociale (coord), Polirom 2002
Teoria proceselor de comunicare (coautor), Institutul European 2006
Comunicarea in institutii si organizatii, Polirom 2008
Arta de a influenta. Analiza tehnicilor de manipulare, Polirom 2002, 2015
Arta de a comunica. Metode, forme si psihologia situatiilor de comunicare, Polirom 2008, 2015
Influenta, persuasiune, motivare. Noi tehnici. Cum sa-ti seduci interlocutorii, cum sa transmiti o idee, cum sa-ti mobilizezi echipa, Humanitas 2014
Introducere 11
PARTEA I.
Paradigmele de referinţă şi metodele de studiere a comunicării
Capitolul I - Noţiunea de paradigmă 15
Capitolul II - Paradigma structurai-expresivă 17
1. Paradigma 17
1. Obiectul studiilor 17
2.Schema canonică a expresivităţii umane 18
3.Originile psihanalitice ale paradigmei 20
2.Analiza de conţinut 21
3.Analiza comunicării ca expresie a unei organizări interne a psihicului 23
4.Concluzie 26
Capitolul III - Paradigma formal-tranzacţională 27
1.Paradigma 27
1.Obiectul studiilor 27
2.Metodele analizei tranzacţionale
3.Analiza comunicării prin intermediul tranzacţiilor
4.Concluzie
Capitolul IV - Paradigma relaţional-sistemică 40
1.Paradigma 40
1.Obiectele studiilor 40
2.Sistemele de interacţiuni şi proprietăţile lor 43
2.Metodele de analiză 46
1.Observarea globală şi reconstituirea sistemului 46
2.Observarea „hic et nunc” şi încercarea de a afla „cum...” 47
3.Căutarea regulilor ce guvernează comunicările 48
3.Analiza relationala şi sistemică a comunicării 48
4.Concluzie 51
Capitolul V - Paradigma fenomenologică şi praxeologică 53
1. Paradigma 53
1.Obiectele de studiu 53
2.Metodele de analiză 58
1.Analiza fenomenologică 58
2.Metoda comprehensivă 61
3. Analizele etnometodologice 62
3.Analiza fenomenologică şi praxeologică a comunicării 65
4.Concluzie 6
Concluzie - psihologie a proceselor intrapsihice sau psihologie a relaţiilor ? 68
PARTEA A II-A
Formele comunicării interpersonale
Capitotul I - Comunicarea globală şi mizele sale existenţiale 75
1. Comunicarea ca fenomen global 75
2. Mizele fundamentale ale comunicării 79
1.Miza informativă 80
2.Miza de poziţionare 80
3.Miza de mobilizare 82
4.Miza relaţională 84
5.Miza normativă 85
3. Concluzie 86
Capitolul II - Comunicarea implicită şi crearea normelor relationale 88
1.Comunicarea implicită a liderului şi efectele sale induse 88
2.Comunicările implicite în construirea identităţii 92
3.Comunicarea implicită şi crearea normelor de referinţă 99
4.Concluzie 104
Capitolul III - Comunicarea paradoxală 105
1. Definiţie 105
2.Situaţia de dublă constrmgere şi efectele sale 107
3.Injoncţiunea paradoxală în terapie 110
4.Concluzie 112
Capitolul IV - Comunicarea de sugestie şi situaţiile de influenţare 114
1.Puterea cuvîntului 114
2.Rolul situaţiei 116
3.Elementele situationale inductoare si competenta în relaţie cu mediul 118
4.Concluzie 123
Capitolul V - Comunicarea defensivă 125
1.Comunicarea de apărare transpersonală 125
1. Maladia mintală ca o comunicare în scop de manipulare 125
2.Apărările transpersonale în analiza tranzacţională 127
3.Comunicările de apărare transpersonală potrivit fenomenologiei sociale a lui Laing 128
2.Comunicarea de apărare socială 130
1.Evidenţierea comunicărilor de apărare socială in anchete şi sondaje 130
2.Evidenţierea comunicărilor de apărare socială în interviuri şi examinări psihologice 133
3.Marile categorii de comunicări de apărare socială 137
1.Clasificarea comunicărilor defensive 137
4.Intervenţiile de neutralizare a comunicărilor defensive în interviuri 139
1.Minimizarea implicării subiectului 139
2.Găsirea „bunei distante relaţionale” 140
3.Diminuarea sentimentului subiectului că riscă să fie judecai 142
5.Concluzie 144
Capitolul VI - Comunicarea proiectivă 145
1. Proiecţia în psihologie 145
1. Proiecţia din punct de vedere psihanalitic 145
2. Proiecţia din punct de vedere existenţialist 146
2.Definiţia comunicării proiective 148
3.Reînnoirea tehnicilor proiective prin utilizarea paradigmei fenomenologice şi praxeologice 150
1.Istorica descoperire a unui referent situaţional existent într-un desen nonfigurativfolosit ca material proiectiv150
2.Generalizarea ideii de referent cultural putînd fi conţinut în materialul proiectiv figurativ 152
3.Lectura analogică a comunicărilor proiective obţinute la o planşă cureferenţialcunoscut 157
4.Concluzie 158
Concluzie 159
PARTEA A III-A
Psihologia situaţiilor de comunicare
Capitolul I - Comunicarea în timpul întîlnirii 163
1.Reflexele şi predispoziţiile prealabile întîlnirii 163
1.Reacţia de alertă faţă de cel care vine 163
2.Categorizarea celui care vine în cunoscut-necunoscut 164
3.Categorizarea activităţilor celui care vine în bun-rău pentru mine 165
4.Predispoziţia generală faţă de semeni 167
2.Identificarea semenilor 168
1.Identificarea socială 169
2.Identificarea relaţională 172
3. Autoprezentarea 173
1.Autoprezentarea „conformă” sau „de prestanţa” 173
2.Manipularea imaginii de sine oferite celuilalt 174
3.Efectul de întipărire al primelor relaţii 176
4. Primele schimburi verbale 178
1.Dinamica de ansamblu a întîlnirii 178
2.Intîlnirea în situaţii idiomatice standard 179
3.„Formulele de petrecere a timpului” în conversaţia socială 181
4.Întîlnirea „autentică” 183
5.„Contractul de comunicare” 184
5.Concluzie 186
Capitolul II - Comunicarea in întîlnirea amoroasă şi în viaţa de cuplu 188
1.Alegerea fiinţei iubite 188
1.Ideile „apriori” despre iubire şi despre viaţa în cuplu 189
2.Procesul de alegere amoroasă 191
2.Elementele psihologice care determină alegerea amoroasă 194
1.Sistemul de reprezentări ale celuilalt ca „demn de a fi iubit” 194
2.Sistemul de aşteptări şi respingeri de roluri jucate de viitorii parteneri 197
3.Comunicarea „autentică" în faza idilică 200
4.Comunicarea conjugală 204
1.Evoluţia relaţiei intime 204
2.Caracteristicile comunicării la cuplurile fericite sau nefericite 205
3.Comunicarea confîictuală într-un cuplu 207
4.Reeducarea comunicării de cuplu 210
5. Concluzie 211
Capitolul III - Comunicarea în convorbiri şi în dialog 213
1.Convorbirea psihanalitică 213
1. Concepţia asupra maladiei mintale în psihanaliză 214
2. Rolul şi tehnicile psihanalistului în cură 217
3.Fenomenele comunicaţionale induse în situaţia de cură 219
2. Dialogul de ajutorare şi atitudinea non-directivâ 220
1.Situaţia de ajutorare psihologică: obiectivele şi contractul de comunicare 221
2.Atitudinile relaţionale din convorbire şi efectele lor induse 222
3. Efecte şi întrebuinţări ale atitudinii de comprehensiune 226
1. Inducerea climatului de încredere 226
2. întrebuinţările atitudinii de comprehensiune în comunicare 226
4.Convorbirea în psihoterapia existenţialistă 230
1.Conceptul de maladie mintală în psihologia existenţialistă 230
2.Rolul şi tehnicile psihoterapeutului în psihoterapia existenţialistă 231
5.Tehnicile din convorbirile şi interviurile non-directive 232
1. Orientările generale ale atitudinii non-directive 232
2. Tehnicile specifice ale interviului non-directiv (sau comprehensiv) 233
6.Dialogul 236
1.Distincţia dintre discuţie şi dialog 236
2.Dialogul creativ 237
3.Regulile comunicării dialogice 238
4.Metacomunicarea ca proces de relansare a dialogului 240
7.Concluzie 241
Concluzie 243
Concluzie generală 245
Bibliografie 247
Index tematic 257
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu