Autor: Alex Mucchielli, Jean-Antoine Corbalan, Valérie Ferrandez
Editura Institutul Europea
Colectia Universitaria
An aparitie : 2006
Editia I
Editia originala: Théorie des processus de la communication.
Traducerea Livia Iacob
ISBN 973-611-386-8
Nr pagini : 232
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 30 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Cartea propune acea perspectiva asupra comunicarii dintre actorii sociali, care surprinde felul in care diferitele contexte ale unei situatii influenteaza sensul comunicarii. Explicitarea acestui sens, produs prin si inauntrul comunicarii duce la intelegerea originii comportamentului actorilor sociali.
Alex Mucchielli (n. 1943) este unul dintre cei mai cunoscuţi specialişti în ştiinţele comunicării; a obţinut doctoratul în litere şi ştiinţe umane la Sorbonna. A fost, timp de 33 de ani, profesor la Université de Montpellier, director al Departamentului de Comunicare al aceleiaşi universităţi şi a condus un renumit centru de cercetare în domeniul ştiinţelor umane. În 2007, a primit distincţia „Reconnaissance de mérite scientifique" din partea Université du Québec à Montréal. A publicat peste 50 de lucrări, dintre care douăsprezece titluri au fost deja traduse în peste zece limbi. Sursa: Ed Humanitas
La noi au fost traduse:
Noua psihologie, Stiintifica 1996
Dictionar al metodelor calitative in stiintele umane si sociale (coord), Polirom 2002
Teoria proceselor de comunicare (coautor), Institutul European 2006
Comunicarea in institutii si organizatii, Polirom 2008
Arta de a influenta. Analiza tehnicilor de manipulare, Polirom 2002, 2015
Arta de a comunica. Metode, forme si psihologia situatiilor de comunicare, Polirom 2008, 2015
Influenta, persuasiune, motivare. Noi tehnici. Cum sa-ti seduci interlocutorii, cum sa transmiti o idee, cum sa-ti mobilizezi echipa, Humanitas 2014
Cuprins:
Nota editorului 5
Introducere 7
1. Fundamentele teoriei 7
2. Interesul suscitat de o teorie 9
Partea I. EXPUNERE A TEORIEI PROCESELOR DE COMUNICARE
Cap. I. Sensul, contextualizarea si procesele 15
1. Comunicarea generalizata 15
2. Contextualizarea 17
2.1. Sensul unui cuvant depinde de conditiile in care este pronuntat 172.2. "Sensul nu poate fi separat de conditiile producerii sale" 19
3. Cadraj si recadraj 20
3.1. Scoala de la Palo Alto 203.2. Recadrajul se face printr-o constructie subiectiva 213.3. Manipularea contextelor schimba sensul conduitelor 223.4. Inteligenta stiintifica este o problema de contexte teoretice 244. Diferitele contexte constitutive ale unei situatii de comunicare 24
4.1. Cercetarile din domeniul stiintelor comunicarii au explicat diferitele contexte ale unei situatii 244.2. Actualmente judecam in 7 contexte 254.3. Contexte si semnificatii 264.4. "Procesele de comunicare" sunt totodata si in acelas timp, procese de contextualizare 27
5. Procesul: o prelucrare comunicaţională de variaţie 28
5.1. Un „proces" este realizarea unei prelucrări care adauga valoare 285.2. Procesele de comunicare relevă trei mari categorii 29
Cap. II. Miza fundamentala a constructiei sensului împartasit 31
1. Evoluţia preocupărilor studiilor despre comunicare 31
2. Eforturile pentru construcţia sau impunerea contextului de referinţă 33
2.1. Localizarea „contextelor de referinţă" este necesara comprehensiunii 332.2. Orice grup social construieşte reprezentări la care se raportează membrii lui 342.3. Actorii sociali se infrunta pentru a-si impune contextele de referinţa 352.4. Anumiţi actori sociali au misiunea de a constmi, impreuna cu ceilalti actori, o viziune comuna asupra situaţiei 352.5. Sensul, contextul de referinţă şi procesele 36
3. Sensul luat de o comunicare intr-un context: exemple 36
Cap. III. Procesele de comunicare 41
1. Procesele de contextualizare spaţială 41
1.1. Modificarea contextului spatial si geneza sensului 411.2. Expresivitatea subiectivă a elementelor contextului spatial este manipulată de procese 431.3. „Efectele de sens" ale manipularilor fizice au fost evidenţiate 431.4. Exemplu de amenajare a spaţiului 441.5. Importanţa „cadrajului" adoptat 47
2. Procesele de contextualizare fizică sau senzorială 47
2.1 Rolul organelor senzoriale 472.2. Rolul tehnologiilor de comunicare 49
3. Procesele de contextualizare temporală 51
3.1. Timpul serveste intotdeauna drept context 1513.2. Rolul perspectivelor 1523.3. Ritualurile si contextualizarea 533.4. Importanta cadrajului temporal 53
4. Procesele de pozitionare si structurare a relatiilor 54
4.1. Importanta contextului pozitiilor si a structurii relatiilor 544.2. Lupta pentru pozitionare 554.3. Generalitatea fenomenului de pozitionare este un fenomen social general 584.4. Lupta pentru pozitionare este un fenomen social general 584.5. Procesele contribuind la pozitionare functioneaza in baza a patru parametri 584.6. Relatiile cu privire la dimensiunea dominant-dominat sunt extrem de importante 604.7. Noile tehnologii si relatia omului cu lumea 624.8. Procesele de structurare a relatiilor sunt in relatie cu alte procese 644.9. Numeroase schimbari trebuie intelese ca fenomene de restructurare a relatiilor 654.10. Sistemul de relatii - context fundamental pentru Palo Alto 674.11. Sistemul de relatii si comprehensiunea sensului profund 68
5. Procesele de apel la norma, de construire sau de emergenta a normelor 71
5.1. Comunicarea necesita acorduri implicite 715.2. Procesele conduc la interventia refeerentilor impliciti 725.3. Procedurile de apel la norme in organizatii 735.4. Apelul la cutumele culturale si sociale 745.5. Evidentierea experimentala a apelului implicit la norme 765.6. Construirea normelor de-a lungul comunicarilor 795.7. Procesele de construire a normelor in discursurile argumentative 865.8. Emergenta normelor implicite 81
6. Procesele de construire a calitatii relatiilor 82
6.1. Relatia este fundalul, intotdeauna prezent, al oricarei comunicari 826.2. Relatia: finalitatea esentiala a comunicarii 836.3. Primatul relaţiei priveşte ansamblul fenomenelor comunicaţionale 856.4. Normele relaţiei sunt construite mai ales prin schirnb 86
6.4.1. Un exemplu de construcţie a relaţiei de incredere 866.4.2. Influenţa este rezultatul unei comunicări de gradul al doilea 886.4.3. Contraexemplul construirii unei relaţii de neincredere 89
6.5. Construirea calitălii relaţiei ca fenomen involuntar 896.6. Construirea calitătii relaţiei ca fenomen gandit 906.7. Prin formă, orice comunicare participă la construirea naturii relaţiilor dintre actori 90
7. Procesele de exprimare identitară 92
7.1. Comunicarea şi identitatea actorilor 927.2. „Modalităţile" de a comunica exprimă şi identităţile 937.3. Intenţionalităţile actorilor 947.4. In general, distingem trei niveluri de intenţionalitate 967.5. Observarea intenţionalităţilor clarifică aşa-numitele fenomene de „non-comunicare" 977.6. „Sistemul de pertinenţă" este purtătorul intenţionalităţilor actorilor 97
Cap. IV. Modelul situational ce provine din teoria proceselor 99
1. O concepţie sistemică a funcţionărli proceselor 99
1.1. Procesele de comunicare nu funcţionează independent unele de altele 991.2. Lucrează interdependent intr-o manieră sistemică 100
2. Un model situaţional pentru analiza comunicărilor 101
3. „Grila" de analiză a modelului situaţional 102
4. Insemnătatea actorilor 103
5. Concluziile primei părţi / 104
Partea a II-a. APLICATII ALE TEORIEI. ANALIZA MECANISMELOR DE INFLUENTA SI DE MANIPULARE
Cap. V. De la o conceptie cauzalista la o conceptie comunicationala a influentei 107
1. Conceptia cazualista implicita a influentei 107
2. Exemple de conceptii cauzaliste lineare ale influentei 109
2.1. Dimensiunea "influenta" a oricarei comunicari 1092.2. Injonctiunea/somatia implicita a fiecarui cuvant 1102.3. Interventia "carismei" 1102.4. Functia "volitionala" a limbajului2.5. Rolul paralimbajului 112
3. O noua abordare a influentei 113
Cap. VI. Studiul situatiilor de influenta interpersonala 115
1. Analiza unei situatii de sugestionare 115
1.1. Situatia 1151.2. Analiza comunicationala a situatiei 116
1.2.1. Un cadraj pe scurt 1161.2.2. Structurarea relatiilor in avantajul celui mai puternic 1171.2.3. Manipularea identitatilor, a normelor relationale si a mizelor 118
2. Analiza unei situatii din viata cotidiana 119
2.1. Situatia 1192.2. Analiza situatiei 120
2.2.1. Manipularea contextelor din situatia data 1202.2.2. Convocarea normelor comune 1212.2.3. Manipularea pozitionarii 1222.2.4. Exprimarea identitatilor 1222.2.5. Concluzii privind analiza prin intermediul proceselor 123
3. Exemple de punere in practică a teoriei proceselor 124
3.1. Analiza fenomenelor de dinamica grupului / 1243.2. Ce este empatia? 129
Cap. VII. Studiul situatiilor de influenta colectiva 131
1. Analiza unei activităţi publicitare 131
1.1. Situaţia 1311.2. Analiza comunicaţională 131
2. Analiza reclamelor 134
2.1. Mesajul publicitar şi sensul 1342.2. Analiza reclamei făcute unui aparat de fotografiat 134
2.2.1. Contextul lecturii în cazul unei asemenea reclame 1342.2.2. Construirea sensului reclamei trece prin formularea unei intrebări privitoare la activităţile personajelor 135
3. Studiul situaţiilor de influenţă in organizaţii 145
3.1. lnfluenţa prin intermediul organizării participaţiei 145
3.1.1. Cazul unui seminar organizat pentru a introduce shimbări într-o intreprindere 1453.1.2. Funcţionarea poziţionărilor 1473.1.3. Exprimarea identităţilor 1483.1.4. Construirea normelor 149
3.2. Revizitarea „atelierelor monopolului" 150
4. Concluzii / 156
Cap. VIII. Experimentele asupra supunerii, rediscutate cu ajutorul teoriei proceselor de comunicare 157
1. Experimentele lui Milgram 157
1.1. Prezentarea experimentului 1571.2. Analiza prezentării de mai sus 1591.3. Dispozitivul experimental 160
2. Analiza experimentului în termenii proceselor 163
2.1. Sensul conduitei subiecţilor din experiment 1632.2. Comunicarea prin intermediul unei ultime regizări a experimentului 1652.3. Analiza urmarilor experimentului 1672.4. Interpretarea lui Milgram 170
3. Interviurile subiectilor validand analiza in termeni de procese 172
3.1. Interviul dat de Jack Washington 1723.2. Interviul dat de Jan Rensaleer 1723.3. Interviul dat de Morris Braverman 1733.4. Interviul dat de un profesor de teologie 175
4. Concluzii 177
Cap. IX. Reinterpretarea experimentelor de manipulare în teoria angajamentului 179
1. Conceptia cauzalista traditionala a manipularii 179
2. Un experiment asupra privarii de tutun 180
2.1. Situatia de manipulare 1812.2. Analiza in termeenii de procese 183
3. Concluzii 187
CONCLUZII GENERALE. Procesele de comunicare ca teorie de importanta medie 189
1. Cum anume formeaza procesele de comunicare o teorie? 190
1.1. O poziţionare epistemologică: abordarea comprehensiva 1901.2. O finalitate 1911.3. Un obiect, un camp de studiu 1911.4. Conceptele principale şi conceptele asociate 1921.5. Conceptele justificate 1931.6. O arhitectură 1931.7. O metodă de aplicare 1941.8. O legăturabore teorie-obiect-metodă 1951.9. O contributie ştiinţifică 1961.10. Teoria .proceselor de comunicare este o teorie 196
2. Ce modele de integibilitate ne propune teoria sa punem in practica? 198
2.1. Schemele explicative pe care procesele de comunicare nu le folosesc 199
2.1.1. Schema cauzala 1992.1.2. Schema functionala 2012.1.3. Schema structurală 2012.1.4. Schema hermeneutică 202
3. Schemele explicative aplicate in teoria proceselor 203
3.1. Schema actantială 2033.2. Schenta dialectică 205
4. Teoria proceselor ca teorie de importanta medie 207
4.1. Procesele de comunicare: o teorie „nefinalizată" 2084.2. O teorie „deschisă" 2094.3. O teorie specifică ştiintelor informării şi comunicări 2104.4. Un camp de aplicare limitat 2114.5. O teorie falsificabilă 2124.6. Criterii de validare 213
5. Concluzii / 213
BIBLIOGRAFIE 215
INDEX 219
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu