Editura Univers Enciclopedic Gold
Colectia Parenting
An aparitie :2001, 2013
Traducerea Traian Hrab
ISBN 978–606–8358–82-6
Nr pagini :196
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :24 lei la Editura,20,59
lei la elefant ,14,40 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
„Tema cărţii este aşa-numita «maturizare a simţurilor bazale». Această temă este examinată prin prisma psihologiei antroposofice a dezvoltării şi, pornind de aici, este apoi aprofundată în continuare, în aşa fel încât se conturează un fel de tipologie a trăsăturilor comportamentale caracteristice copilului, din care se pot trage anumite concluzii, pot fi relevate anumite consecinţe directe pentru practica educaţiei. Cu toate că în prezenta lucrare se vorbeşte şi despre aceste consecinţe, a fost departe de mine gândul de a scrie o carte de reţete pedagogice. Se va vedea că, dimpotrivă, pentru mine a fost important să îndemn părinţii să depună o muncă de cunoaştere şi de descoperire independentă şi să încurajez încrederea acestora în propria lor capacitate de a acţiona, chiar şi în situaţii mai dificile. Cele mai fericite momente ale meseriei mele de terapeut-pediatru şi de consilier în probleme de educaţie sunt acelea când pot să închei o şedinţă spunând părinţilor următoarele cuvinte: «Acum nu mai aveţi nevoie de mine.» Cea mai importantă misiune a consilierii în probleme de educaţie este aceea de a realiza împreună cu părinţii antropologia pedagogică.”
„Tema cărţii este aşa-numita «maturizare a simţurilor bazale». Această temă este examinată prin prisma psihologiei antroposofice a dezvoltării şi, pornind de aici, este apoi aprofundată în continuare, în aşa fel încât se conturează un fel de tipologie a trăsăturilor comportamentale caracteristice copilului, din care se pot trage anumite concluzii, pot fi relevate anumite consecinţe directe pentru practica educaţiei. Cu toate că în prezenta lucrare se vorbeşte şi despre aceste consecinţe, a fost departe de mine gândul de a scrie o carte de reţete pedagogice. Se va vedea că, dimpotrivă, pentru mine a fost important să îndemn părinţii să depună o muncă de cunoaştere şi de descoperire independentă şi să încurajez încrederea acestora în propria lor capacitate de a acţiona, chiar şi în situaţii mai dificile. Cele mai fericite momente ale meseriei mele de terapeut-pediatru şi de consilier în probleme de educaţie sunt acelea când pot să închei o şedinţă spunând părinţilor următoarele cuvinte: «Acum nu mai aveţi nevoie de mine.» Cea mai importantă misiune a consilierii în probleme de educaţie este aceea de a realiza împreună cu părinţii antropologia pedagogică.”
Henning Köhler
Cuprins:
Cuvânt înainte 9 1. Probleme fundamentale ale unei practici educative spirituale 13 Ajutor venit din noapte 14 Răspunde îngerul? 18 Întrebările paznicului podului 23 Atunci când trupul este prea rece pentru suflet... 26 Cap rece şi inimă caldă 29 Ce este „educaţia morală”? 33 Procesul de percepţie ca proces creator cosmic 36 Imitaţia şi năzuinţa de a asimila binele 39 2. Pe urmele simţului vieţii 43 Observaţii preliminare 43 Despre „starea de tihnă primordială” 44 Observaţii pe marginea dificilei teme a „simţului vieţii” 48 Starea de veghe pozitivă, liniştită şi „principiul cosmic al bunătăţii” 51 Ritmuri de viaţă şi încredere în existenţă 54 Copilul neliniştit-nervos 57 Cultivarea simţului vieţii ca eliberare a respiraţiei 62 Educaţie şi autoeducaţie: toleranţa 65 3. Pe urmele simţului tactil 72 Pielea ca organ de simţ 72 Despre caracteristica percepţiei tactile 74 „A fi pătruns de sentimentul divinului” 77 Simţ tactil şi interes faţă de lume: diferenţă, rezonanţă, evidenţă 80 Antropologie şi practică a educaţiei 82 Ce înseamnă „a înţelege…”? 84 Relaţia iubitoare cu lumea 87 Apropiere şi vulnerabilitate 90 „Sinea trupească limitată în spaţiu” 93 Despre sosirea pe Pământ 95 Educaţie şi autoeducaţie: atenţia plină de grijă 99 Trauma latentă a copilului anxios 103 Simţuri trupeşti şi simţuri sociale – despre anxietăţile dobândite 107 Copilul anxios-timid: observaţii 111 Pregătiri pentru somn şi pentru începutul zilei 116 Educaţie şi autoeducaţie: „privirea pozitivă” 118 Copilul anxios-timid: alte observaţii 121 Sinteză: despre modul în care trebuie să ne purtăm cu copiii neliniştiţi şi cu copiii anxioşi 124 4. Pe urmele simţului mişcării şi simţului echilibrului 128 Observaţii preliminare 128 „Percepere a propriului element sufletesc liber” 130 „Sentimentul autonimităţii” 132 Compozitorul ascuns 135 Despre acordajul sufletesc fin 140 Formă a mişcării – formă sufletească 143 Empatie şi compasiune 144 Concluzii false – despre condiţii mai dificile de dezvoltare 146 Copilul trist-visător: despre caracteristicile tulburărilor latente ale simţului mişcării 150 Substratul: deficienţele imitaţiei în copilăria timpurie 154 Atins de înger: dorurile inconştiente ale copilului 156 Despre modul în care trebuie să ne purtăm cu copiii trişti-visători 158 Limbaj format – gest plin de sens 161 Educaţie şi autoeducaţie: puterea compasiunii 163 Simţul echilibrului 167 Eliberarea braţelor şi a mâinilor 171 Simţ al echilibrului şi putere de a emite judecăţi 174 Echilibru sufletesc şi simţ al dreptăţii 177 „Darul de preţ al mersului”: despre rolul conducător al simţului echilibrului 183 Echilibru sufletesc şi sentiment al propriei valori 186 Sinteză: linii călăuzitoare referitoare la copiii trişti-visători 190 Cuvânt de încheiere: pedagogie şi etică 191 Bibliografie 193
Cuvânt înainte 9 1. Probleme fundamentale ale unei practici educative spirituale 13 Ajutor venit din noapte 14 Răspunde îngerul? 18 Întrebările paznicului podului 23 Atunci când trupul este prea rece pentru suflet... 26 Cap rece şi inimă caldă 29 Ce este „educaţia morală”? 33 Procesul de percepţie ca proces creator cosmic 36 Imitaţia şi năzuinţa de a asimila binele 39 2. Pe urmele simţului vieţii 43 Observaţii preliminare 43 Despre „starea de tihnă primordială” 44 Observaţii pe marginea dificilei teme a „simţului vieţii” 48 Starea de veghe pozitivă, liniştită şi „principiul cosmic al bunătăţii” 51 Ritmuri de viaţă şi încredere în existenţă 54 Copilul neliniştit-nervos 57 Cultivarea simţului vieţii ca eliberare a respiraţiei 62 Educaţie şi autoeducaţie: toleranţa 65 3. Pe urmele simţului tactil 72 Pielea ca organ de simţ 72 Despre caracteristica percepţiei tactile 74 „A fi pătruns de sentimentul divinului” 77 Simţ tactil şi interes faţă de lume: diferenţă, rezonanţă, evidenţă 80 Antropologie şi practică a educaţiei 82 Ce înseamnă „a înţelege…”? 84 Relaţia iubitoare cu lumea 87 Apropiere şi vulnerabilitate 90 „Sinea trupească limitată în spaţiu” 93 Despre sosirea pe Pământ 95 Educaţie şi autoeducaţie: atenţia plină de grijă 99 Trauma latentă a copilului anxios 103 Simţuri trupeşti şi simţuri sociale – despre anxietăţile dobândite 107 Copilul anxios-timid: observaţii 111 Pregătiri pentru somn şi pentru începutul zilei 116 Educaţie şi autoeducaţie: „privirea pozitivă” 118 Copilul anxios-timid: alte observaţii 121 Sinteză: despre modul în care trebuie să ne purtăm cu copiii neliniştiţi şi cu copiii anxioşi 124 4. Pe urmele simţului mişcării şi simţului echilibrului 128 Observaţii preliminare 128 „Percepere a propriului element sufletesc liber” 130 „Sentimentul autonimităţii” 132 Compozitorul ascuns 135 Despre acordajul sufletesc fin 140 Formă a mişcării – formă sufletească 143 Empatie şi compasiune 144 Concluzii false – despre condiţii mai dificile de dezvoltare 146 Copilul trist-visător: despre caracteristicile tulburărilor latente ale simţului mişcării 150 Substratul: deficienţele imitaţiei în copilăria timpurie 154 Atins de înger: dorurile inconştiente ale copilului 156 Despre modul în care trebuie să ne purtăm cu copiii trişti-visători 158 Limbaj format – gest plin de sens 161 Educaţie şi autoeducaţie: puterea compasiunii 163 Simţul echilibrului 167 Eliberarea braţelor şi a mâinilor 171 Simţ al echilibrului şi putere de a emite judecăţi 174 Echilibru sufletesc şi simţ al dreptăţii 177 „Darul de preţ al mersului”: despre rolul conducător al simţului echilibrului 183 Echilibru sufletesc şi sentiment al propriei valori 186 Sinteză: linii călăuzitoare referitoare la copiii trişti-visători 190 Cuvânt de încheiere: pedagogie şi etică 191 Bibliografie 193
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu