12/03/2015

RELATIILE DINTRE GANDIRE SI LIMBAJ IN ONTOGENEZA (3-7 ani)


Autor : Tatiana Slama Cazacu
Editura Academiei RPR
Colectia Materiale si cercetari de psihologie
An aparitie : 1957

Nr pagini :508
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la anticariat-logos, 30 lei pret mediu pe okazii , 35 lei la cartidepsihologie
Disponibilitate bcu



Despre autor:

        Tatiana Slama-Cazacu (1920 - 2011) a fost profesor doctor docent, licentiat in Filologie moderna si Filosofie, doctor in Psihologie, doctor docent in Stiinte. Sursa Ed. Polirom
        De acelas autor:
Limbaj si context, Ed. Stiintifica 1959
Dialogul la copii, Ed. Academiei 1961
Comunicarea în procesul muncii, Stiintifica 1964
Despre relatiile dintre stilistica si psiholingvistica, Ed. Academiei 1967
Introducere în psiholingvistica, Ed. Stiintifica 1968
Atlas de psihologie (coautor), Ed. Stiintifica 1968
Cercetari asupra comunicarii, Ed. Academiei1973
Lecturi de psiholingvistica, EDP 1980
Stratageme comunicationale si manipularea, Polirom 2000
Viata, Personalitate, Limbaj, Minerva 2007
Psiholingvistica, o stiinta a comunicarii, All 1999

Cuprins:

INTRODUCERE
Premise teoretice, istorice, metodologice ale studierii relatiilor dintre gandire si limbaj la copii. 1.Premise teoretice  3; 2.Consideratii asupra istoricului problemei. Ipoteza de lucru  4; 3.Principii metodologice  7;
4. Schitarea problemelor urmarite  11

Capitolul I. PARTICULARITATI ALE ASOCIATIILOR VERBALE LA PRESCOLARI
1.introducere  13; 1.1.Asociatiile verbale  13; 1.2.Istoricul experimentului asociativ verbal si ipotezele de lucru  13;
2.Tehnica experimentala 16
3.Analiza rezultatelor  19;3.1.Reusita experimentului asociativ-verbal la prescolar; comportamentul general, rolul instructiunilor  19;
3.2.Formele de reactie  25; 3.3.Tipuri de raspunsuri din punctul de vedere al stapanirii limbii  31; 3.3.1.Categoriile gramaticale ale reactiilor  31; 3.3.2.Gradul de recunoastere a vocabularului limbii si felul raspunsurilor  40; 3.3.3.Apartenenta raspunsurilor la diversele parti ale vocabularului  44; 3.4.Clasificarea reactiilor  47; 3.4.1.Criterii de clasificare  47; 3.4.2.Valabilitatea raspunsurilor  48; 3.4.3.Clasificarea asociatiilor corecte  55; 3.5.Relatarile si motivarile copiilor  84; 3.6.Particularitati ale timpului de reactie in raport cu varsta, cu tipul, cu calitatea raspunsurilor  89; 3.7.Factorii tip, dezvoltare, antrenament  93
4.Inerpretarea rezultatelor  97; 4.1.Oglindirea relatiilor dintre limbaj si gandire in experimentul asociativ-verbal  97; 4.2.Dezvoltarea asociatiilor verbale in intensitate si in extensiune  99 4.2.1.Asocierea obiect-cuvant  99; 4.2.2.Gradul de automatizare si de amplificare a legaturilor verbale, si gandirea  101; 4.2.3.Gradul de cunoastere a limbii si dezvoltarea gandirii  105 4.3.Judecati implicite si explicite in asociatiile verbale  114; 4.4.Asociatiile verbale si particularitatile generale de varsta ale copiilor prescolari  120; 4.5.Particularitatile de varsta ale activitatii de cunoastere exprimate in asociatiile verbale  130
5. Concluzii  157

Capitolul II. DEZVOLTAREA SEMNIFICATIEI CUVANTULUI
1.Problema dezvoltarii semnificatiei. Ipoteze. Metode aplicate  164
2.Rezultate 166; 2.1.Confuzii in denumirea unor obiecte  166; 2.2.Folosirea gresita a unui cuvant  166; 2.3.Semnificatii neclare la cuvintele folosite corect uneori  166; 2.4.Metoda definitiei  167; 3.1.Particularitatile gandirii si insusirea semnificatiilor  174;
3.2.Caile procesului de insusire a semnificatiei  179; 3.2.1.Legarea numelui de un obiect cunoscut si nemijlocit. Experimente  179;
3.2.2.Explicare verbala in lipsa obiectului  183; 3.2.3.Actiune directa si reciproca a cuvintelor in sintagme  184; 3.2.4.Imbinarea diverselor cai  186;
4.Concluzii  186

Capitolul III. FORMAREA SI DEZVOLTAREA UNOR NOTIUNI DE GEN
1.Introducere  190; 1.1.Problema notiunilor de "gen" si de "specie".Ipoteze de lucru  190; 1.2.Studierea formarii notiunilor in literatura psihologica  192; 1.3. Scopurile cercetarii  194
2.Metode de cercetare  195; 2.1.Date generale asupra metodelor folosite  195; 2.2.Complexul de probe (A)  195; 2.3.Complexul de probe (B)  200
3.Expunerea si discutarea rezultatelor  202;  3.1.Rezultatele. (A)(1) "Dulapul cu poze"  202; (A)(2) Proba de clasare  235; (A)(3) Integrarea verbala a unor ilustratii in notiunile de gen  240; (A)(4) Experimentul asociativ-verbal  243; (A)(5) Cuvinte-perechi  245; (A)(6)Experimentul de integrare asociativ-verbala dirijata  247; (A)(7) Proba definitiei  249; (A)(8) Proba denumirii de diverse obiecte necunoscute  260; (A)(9) Proba de desen 262; Deosebiri si asemanari intre rezultatele diferitelor probe  266; (B). Rezultatele la probele (B)  270; Raportul dintre probele (A) si (B)  281
3.2.Discutarea rezultatelor  281; 3.2.1.Notiunile de gen si reusita in activitatea practica  281; 3.2.2.Notiunile de gen in verbalizare  285; 3.2.3.Criteriile conduitei notionale integratoare  291; 3.2.4.Particularitatile notiunii de gen superioare la prescolar  296;
3.2.5.Natura procesului de generalizare  301; 3.2.6.Rolul limbajului in dinamica genezei si functionarii notiunilor de gen  312
4.Concluzii  320

Capitolul IV. INTERPRETAREA PSIHOLOGICA A "CONTAMINARILOR" DINTRE CUVINTE
1.Prezentarea problemei. Explicarea termenului de "contaminare"   323
2.Metodele de cercetare folosite  325
3.Rezultate  326; 3.1.Categorii de raspunsuri prin  "contaminare"  326; 3.1.1.Percepere gresita a cuvintelor  326; 3.1.2.Raspunsuri corecte determinate si de similitudini fonetice  328; 3.1.3.Vagi legaturi de sens  329; 3.1.4.Raspunsuri fara nici o legatura de sens; relatii formale  330; a) Raspunsuri la cuvinte cunoscute  330; b) Cuvinte necunoscute  331; c)Raspunsuri prin creatii personale  333; d) Lanturi asociative implicite  333; 3.1.5.Cazuri dubioase  337; 3.2.Repetarea experimentelor dupa un an  338
4.Interpretarea rezultatelor  339; 4.1.Cauzele contaminarilor  339; 4.1.1.Placerea pentru "jocurile sonore"  339; 4.1.2.Perceperea auditiva gresita  342; 4.1.3.Pronuntarea defectuasa  343; 4.1.4.Influenta contextului verbal  345; 4.1.5.Dificultati in invatarea sistemului morfologic si sintactic al limbii  345; 4.1.6.Stapanirea insuficienta a vocabularului  349; Experiment comparativ cu adultii  356; 4.1.7.Particularitati de varsta  359; 4.2.Mecanismul fiziologic  362; 4.3.Consecinte ale asociatiilor prin contaminare  363
5.Concluzii  366; 5.1.Interpretarea contaminarilor dintre cuvinte prin prisma relatiilor dintre gandire si limbaj  366; 5.2.Consecinte pentru lingvistica  369; 5.3.Concluzii de ordin pedagogic  370

Capitolul V.ASPECTE GRAMATICALE SI STILISTICE DIN VORBIREA COPILULUI PRESCOLAR
1.Premise teoretice si istorice  373; 1.1.Istoricul problemei  373;  1.2.Importanta culegerii corecte a materialului de fapte  374
2.Gradul de stapanire a sistemului gramatical al limbii si dezvoltarea gandirii  375
3.Reflectarea particularitatilor gandirii copilului in insusirea sistemului gramatical  381; 3.1.Necesitatea invatarii limbii intr-un timp indelungat  381; 3.2.Particularitati in imitarea sunetelor auzite  381; 3.3.Capacitatea de diferentiere  383; 3.4.Suplinirea deficientelor in diferentiere, prin mijloacele oferite de gandirea copilului  399;  3.5.Interventia "creatoare" a gandirii asupra limbii: fenomenele de generalizare (analogie)  411
4.Aspecte stilistice ale vorbirii copilului  416; 4.1."Stilul vorbirii copilului" 416; 4.2. Repovestiri si povestiri  417; 4.3. Modalitati de exprimare cu valoare stilistica  417
5.Concluzii  423

VI. INCHEIERE

1.Fenomene de limbaj si de gandire semnificative pentru varsta prescolara  425
2.1.1.Rolul limbajului in dezvoltarea gandirii  426; 2.1.2.Limba  427; 2.1.3.Automatizarea si amplificarea legaturilor verbale  428; 2.2.Particularitatile gandirii siinsusirea activa a limbii  429; 2.3.1.Primejdia verbalizarii exesive - necesitatea cunoasterii si pe cale senzoriala  431;  2.3.2.Interactiunea dintre cele doua sisteme de semnalizare  432
3.Concluzii practice pedagogice  433; Importanta dezvoltarii limbajului  433; Rolul cunoasterii senzoriale  433; Educarea interesului pentru cuvant  434

Note bibliografice   437
Anexe  461
Rezumatul in lb. rusa  469
Rezumatul in lb franceza  481
Index tematic  495



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu