Colectia Materiale si cercetari de psihologie
An aparitie : 1957
Nr pagini :508
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la anticariat-logos, 30 lei pret mediu pe okazii , 35 lei la cartidepsihologie
Disponibilitate bcuDespre autor:
Tatiana Slama-Cazacu (1920 - 2011) a fost profesor doctor docent, licentiat in Filologie moderna si Filosofie, doctor in Psihologie, doctor docent in Stiinte. Sursa Ed. Polirom
De acelas autor:
Relatiile dintre gandire si limbaj in ontogeneza, Ed. Academiei1957
Limbaj si context, Ed. Stiintifica 1959
Dialogul la copii, Ed. Academiei 1961
Comunicarea în procesul muncii, Stiintifica 1964
Despre relatiile dintre stilistica si psiholingvistica, Ed. Academiei 1967
Introducere în psiholingvistica, Ed. Stiintifica 1968
Atlas de psihologie (coautor), Ed. Stiintifica 1968
Cercetari asupra comunicarii, Ed. Academiei1973
Lecturi de psiholingvistica, EDP 1980
Stratageme comunicationale si manipularea, Polirom 2000
Viata, Personalitate, Limbaj, Minerva 2007
Psiholingvistica, o stiinta a comunicarii, All 1999
Cuprins:
INTRODUCERE
Premise teoretice, istorice, metodologice ale studierii relatiilor dintre gandire si limbaj la copii. 1.Premise teoretice 3; 2.Consideratii asupra istoricului problemei. Ipoteza de lucru 4; 3.Principii metodologice 7;
4. Schitarea problemelor urmarite 11
Capitolul I. PARTICULARITATI ALE ASOCIATIILOR VERBALE LA PRESCOLARI
1.introducere 13; 1.1.Asociatiile verbale 13; 1.2.Istoricul experimentului asociativ verbal si ipotezele de lucru 13;
2.Tehnica experimentala 16
3.Analiza rezultatelor 19;3.1.Reusita experimentului asociativ-verbal la prescolar; comportamentul general, rolul instructiunilor 19;
3.2.Formele de reactie 25; 3.3.Tipuri de raspunsuri din punctul de vedere al stapanirii limbii 31; 3.3.1.Categoriile gramaticale ale reactiilor 31; 3.3.2.Gradul de recunoastere a vocabularului limbii si felul raspunsurilor 40; 3.3.3.Apartenenta raspunsurilor la diversele parti ale vocabularului 44; 3.4.Clasificarea reactiilor 47; 3.4.1.Criterii de clasificare 47; 3.4.2.Valabilitatea raspunsurilor 48; 3.4.3.Clasificarea asociatiilor corecte 55; 3.5.Relatarile si motivarile copiilor 84; 3.6.Particularitati ale timpului de reactie in raport cu varsta, cu tipul, cu calitatea raspunsurilor 89; 3.7.Factorii tip, dezvoltare, antrenament 93
4.Inerpretarea rezultatelor 97; 4.1.Oglindirea relatiilor dintre limbaj si gandire in experimentul asociativ-verbal 97; 4.2.Dezvoltarea asociatiilor verbale in intensitate si in extensiune 99 4.2.1.Asocierea obiect-cuvant 99; 4.2.2.Gradul de automatizare si de amplificare a legaturilor verbale, si gandirea 101; 4.2.3.Gradul de cunoastere a limbii si dezvoltarea gandirii 105 4.3.Judecati implicite si explicite in asociatiile verbale 114; 4.4.Asociatiile verbale si particularitatile generale de varsta ale copiilor prescolari 120; 4.5.Particularitatile de varsta ale activitatii de cunoastere exprimate in asociatiile verbale 130
5. Concluzii 157
Capitolul II. DEZVOLTAREA SEMNIFICATIEI CUVANTULUI
1.Problema dezvoltarii semnificatiei. Ipoteze. Metode aplicate 164
2.Rezultate 166; 2.1.Confuzii in denumirea unor obiecte 166; 2.2.Folosirea gresita a unui cuvant 166; 2.3.Semnificatii neclare la cuvintele folosite corect uneori 166; 2.4.Metoda definitiei 167; 3.1.Particularitatile gandirii si insusirea semnificatiilor 174;
3.2.Caile procesului de insusire a semnificatiei 179; 3.2.1.Legarea numelui de un obiect cunoscut si nemijlocit. Experimente 179;
3.2.2.Explicare verbala in lipsa obiectului 183; 3.2.3.Actiune directa si reciproca a cuvintelor in sintagme 184; 3.2.4.Imbinarea diverselor cai 186;
4.Concluzii 186
Capitolul III. FORMAREA SI DEZVOLTAREA UNOR NOTIUNI DE GEN
1.Introducere 190; 1.1.Problema notiunilor de "gen" si de "specie".Ipoteze de lucru 190; 1.2.Studierea formarii notiunilor in literatura psihologica 192; 1.3. Scopurile cercetarii 194
2.Metode de cercetare 195; 2.1.Date generale asupra metodelor folosite 195; 2.2.Complexul de probe (A) 195; 2.3.Complexul de probe (B) 200
3.Expunerea si discutarea rezultatelor 202; 3.1.Rezultatele. (A)(1) "Dulapul cu poze" 202; (A)(2) Proba de clasare 235; (A)(3) Integrarea verbala a unor ilustratii in notiunile de gen 240; (A)(4) Experimentul asociativ-verbal 243; (A)(5) Cuvinte-perechi 245; (A)(6)Experimentul de integrare asociativ-verbala dirijata 247; (A)(7) Proba definitiei 249; (A)(8) Proba denumirii de diverse obiecte necunoscute 260; (A)(9) Proba de desen 262; Deosebiri si asemanari intre rezultatele diferitelor probe 266; (B). Rezultatele la probele (B) 270; Raportul dintre probele (A) si (B) 281
3.2.Discutarea rezultatelor 281; 3.2.1.Notiunile de gen si reusita in activitatea practica 281; 3.2.2.Notiunile de gen in verbalizare 285; 3.2.3.Criteriile conduitei notionale integratoare 291; 3.2.4.Particularitatile notiunii de gen superioare la prescolar 296;
3.2.5.Natura procesului de generalizare 301; 3.2.6.Rolul limbajului in dinamica genezei si functionarii notiunilor de gen 312
4.Concluzii 320
Capitolul IV. INTERPRETAREA PSIHOLOGICA A "CONTAMINARILOR" DINTRE CUVINTE
1.Prezentarea problemei. Explicarea termenului de "contaminare" 323
2.Metodele de cercetare folosite 325
3.Rezultate 326; 3.1.Categorii de raspunsuri prin "contaminare" 326; 3.1.1.Percepere gresita a cuvintelor 326; 3.1.2.Raspunsuri corecte determinate si de similitudini fonetice 328; 3.1.3.Vagi legaturi de sens 329; 3.1.4.Raspunsuri fara nici o legatura de sens; relatii formale 330; a) Raspunsuri la cuvinte cunoscute 330; b) Cuvinte necunoscute 331; c)Raspunsuri prin creatii personale 333; d) Lanturi asociative implicite 333; 3.1.5.Cazuri dubioase 337; 3.2.Repetarea experimentelor dupa un an 338
4.Interpretarea rezultatelor 339; 4.1.Cauzele contaminarilor 339; 4.1.1.Placerea pentru "jocurile sonore" 339; 4.1.2.Perceperea auditiva gresita 342; 4.1.3.Pronuntarea defectuasa 343; 4.1.4.Influenta contextului verbal 345; 4.1.5.Dificultati in invatarea sistemului morfologic si sintactic al limbii 345; 4.1.6.Stapanirea insuficienta a vocabularului 349; Experiment comparativ cu adultii 356; 4.1.7.Particularitati de varsta 359; 4.2.Mecanismul fiziologic 362; 4.3.Consecinte ale asociatiilor prin contaminare 363
5.Concluzii 366; 5.1.Interpretarea contaminarilor dintre cuvinte prin prisma relatiilor dintre gandire si limbaj 366; 5.2.Consecinte pentru lingvistica 369; 5.3.Concluzii de ordin pedagogic 370
Capitolul V.ASPECTE GRAMATICALE SI STILISTICE DIN VORBIREA COPILULUI PRESCOLAR
1.Premise teoretice si istorice 373; 1.1.Istoricul problemei 373; 1.2.Importanta culegerii corecte a materialului de fapte 374
2.Gradul de stapanire a sistemului gramatical al limbii si dezvoltarea gandirii 375
3.Reflectarea particularitatilor gandirii copilului in insusirea sistemului gramatical 381; 3.1.Necesitatea invatarii limbii intr-un timp indelungat 381; 3.2.Particularitati in imitarea sunetelor auzite 381; 3.3.Capacitatea de diferentiere 383; 3.4.Suplinirea deficientelor in diferentiere, prin mijloacele oferite de gandirea copilului 399; 3.5.Interventia "creatoare" a gandirii asupra limbii: fenomenele de generalizare (analogie) 411
4.Aspecte stilistice ale vorbirii copilului 416; 4.1."Stilul vorbirii copilului" 416; 4.2. Repovestiri si povestiri 417; 4.3. Modalitati de exprimare cu valoare stilistica 417
5.Concluzii 423
VI. INCHEIERE
1.Fenomene de limbaj si de gandire semnificative pentru varsta prescolara 425
2.1.1.Rolul limbajului in dezvoltarea gandirii 426; 2.1.2.Limba 427; 2.1.3.Automatizarea si amplificarea legaturilor verbale 428; 2.2.Particularitatile gandirii siinsusirea activa a limbii 429; 2.3.1.Primejdia verbalizarii exesive - necesitatea cunoasterii si pe cale senzoriala 431; 2.3.2.Interactiunea dintre cele doua sisteme de semnalizare 432
3.Concluzii practice pedagogice 433; Importanta dezvoltarii limbajului 433; Rolul cunoasterii senzoriale 433; Educarea interesului pentru cuvant 434
Note bibliografice 437
Anexe 461
Rezumatul in lb. rusa 469
Rezumatul in lb franceza 481
Index tematic 495
INTRODUCERE
Premise teoretice, istorice, metodologice ale studierii relatiilor dintre gandire si limbaj la copii. 1.Premise teoretice 3; 2.Consideratii asupra istoricului problemei. Ipoteza de lucru 4; 3.Principii metodologice 7;
4. Schitarea problemelor urmarite 11
Capitolul I. PARTICULARITATI ALE ASOCIATIILOR VERBALE LA PRESCOLARI
1.introducere 13; 1.1.Asociatiile verbale 13; 1.2.Istoricul experimentului asociativ verbal si ipotezele de lucru 13;
2.Tehnica experimentala 16
3.Analiza rezultatelor 19;3.1.Reusita experimentului asociativ-verbal la prescolar; comportamentul general, rolul instructiunilor 19;
3.2.Formele de reactie 25; 3.3.Tipuri de raspunsuri din punctul de vedere al stapanirii limbii 31; 3.3.1.Categoriile gramaticale ale reactiilor 31; 3.3.2.Gradul de recunoastere a vocabularului limbii si felul raspunsurilor 40; 3.3.3.Apartenenta raspunsurilor la diversele parti ale vocabularului 44; 3.4.Clasificarea reactiilor 47; 3.4.1.Criterii de clasificare 47; 3.4.2.Valabilitatea raspunsurilor 48; 3.4.3.Clasificarea asociatiilor corecte 55; 3.5.Relatarile si motivarile copiilor 84; 3.6.Particularitati ale timpului de reactie in raport cu varsta, cu tipul, cu calitatea raspunsurilor 89; 3.7.Factorii tip, dezvoltare, antrenament 93
4.Inerpretarea rezultatelor 97; 4.1.Oglindirea relatiilor dintre limbaj si gandire in experimentul asociativ-verbal 97; 4.2.Dezvoltarea asociatiilor verbale in intensitate si in extensiune 99 4.2.1.Asocierea obiect-cuvant 99; 4.2.2.Gradul de automatizare si de amplificare a legaturilor verbale, si gandirea 101; 4.2.3.Gradul de cunoastere a limbii si dezvoltarea gandirii 105 4.3.Judecati implicite si explicite in asociatiile verbale 114; 4.4.Asociatiile verbale si particularitatile generale de varsta ale copiilor prescolari 120; 4.5.Particularitatile de varsta ale activitatii de cunoastere exprimate in asociatiile verbale 130
5. Concluzii 157
Capitolul II. DEZVOLTAREA SEMNIFICATIEI CUVANTULUI
1.Problema dezvoltarii semnificatiei. Ipoteze. Metode aplicate 164
2.Rezultate 166; 2.1.Confuzii in denumirea unor obiecte 166; 2.2.Folosirea gresita a unui cuvant 166; 2.3.Semnificatii neclare la cuvintele folosite corect uneori 166; 2.4.Metoda definitiei 167; 3.1.Particularitatile gandirii si insusirea semnificatiilor 174;
3.2.Caile procesului de insusire a semnificatiei 179; 3.2.1.Legarea numelui de un obiect cunoscut si nemijlocit. Experimente 179;
3.2.2.Explicare verbala in lipsa obiectului 183; 3.2.3.Actiune directa si reciproca a cuvintelor in sintagme 184; 3.2.4.Imbinarea diverselor cai 186;
4.Concluzii 186
Capitolul III. FORMAREA SI DEZVOLTAREA UNOR NOTIUNI DE GEN
1.Introducere 190; 1.1.Problema notiunilor de "gen" si de "specie".Ipoteze de lucru 190; 1.2.Studierea formarii notiunilor in literatura psihologica 192; 1.3. Scopurile cercetarii 194
2.Metode de cercetare 195; 2.1.Date generale asupra metodelor folosite 195; 2.2.Complexul de probe (A) 195; 2.3.Complexul de probe (B) 200
3.Expunerea si discutarea rezultatelor 202; 3.1.Rezultatele. (A)(1) "Dulapul cu poze" 202; (A)(2) Proba de clasare 235; (A)(3) Integrarea verbala a unor ilustratii in notiunile de gen 240; (A)(4) Experimentul asociativ-verbal 243; (A)(5) Cuvinte-perechi 245; (A)(6)Experimentul de integrare asociativ-verbala dirijata 247; (A)(7) Proba definitiei 249; (A)(8) Proba denumirii de diverse obiecte necunoscute 260; (A)(9) Proba de desen 262; Deosebiri si asemanari intre rezultatele diferitelor probe 266; (B). Rezultatele la probele (B) 270; Raportul dintre probele (A) si (B) 281
3.2.Discutarea rezultatelor 281; 3.2.1.Notiunile de gen si reusita in activitatea practica 281; 3.2.2.Notiunile de gen in verbalizare 285; 3.2.3.Criteriile conduitei notionale integratoare 291; 3.2.4.Particularitatile notiunii de gen superioare la prescolar 296;
3.2.5.Natura procesului de generalizare 301; 3.2.6.Rolul limbajului in dinamica genezei si functionarii notiunilor de gen 312
4.Concluzii 320
Capitolul IV. INTERPRETAREA PSIHOLOGICA A "CONTAMINARILOR" DINTRE CUVINTE
1.Prezentarea problemei. Explicarea termenului de "contaminare" 323
2.Metodele de cercetare folosite 325
3.Rezultate 326; 3.1.Categorii de raspunsuri prin "contaminare" 326; 3.1.1.Percepere gresita a cuvintelor 326; 3.1.2.Raspunsuri corecte determinate si de similitudini fonetice 328; 3.1.3.Vagi legaturi de sens 329; 3.1.4.Raspunsuri fara nici o legatura de sens; relatii formale 330; a) Raspunsuri la cuvinte cunoscute 330; b) Cuvinte necunoscute 331; c)Raspunsuri prin creatii personale 333; d) Lanturi asociative implicite 333; 3.1.5.Cazuri dubioase 337; 3.2.Repetarea experimentelor dupa un an 338
4.Interpretarea rezultatelor 339; 4.1.Cauzele contaminarilor 339; 4.1.1.Placerea pentru "jocurile sonore" 339; 4.1.2.Perceperea auditiva gresita 342; 4.1.3.Pronuntarea defectuasa 343; 4.1.4.Influenta contextului verbal 345; 4.1.5.Dificultati in invatarea sistemului morfologic si sintactic al limbii 345; 4.1.6.Stapanirea insuficienta a vocabularului 349; Experiment comparativ cu adultii 356; 4.1.7.Particularitati de varsta 359; 4.2.Mecanismul fiziologic 362; 4.3.Consecinte ale asociatiilor prin contaminare 363
5.Concluzii 366; 5.1.Interpretarea contaminarilor dintre cuvinte prin prisma relatiilor dintre gandire si limbaj 366; 5.2.Consecinte pentru lingvistica 369; 5.3.Concluzii de ordin pedagogic 370
Capitolul V.ASPECTE GRAMATICALE SI STILISTICE DIN VORBIREA COPILULUI PRESCOLAR
1.Premise teoretice si istorice 373; 1.1.Istoricul problemei 373; 1.2.Importanta culegerii corecte a materialului de fapte 374
2.Gradul de stapanire a sistemului gramatical al limbii si dezvoltarea gandirii 375
3.Reflectarea particularitatilor gandirii copilului in insusirea sistemului gramatical 381; 3.1.Necesitatea invatarii limbii intr-un timp indelungat 381; 3.2.Particularitati in imitarea sunetelor auzite 381; 3.3.Capacitatea de diferentiere 383; 3.4.Suplinirea deficientelor in diferentiere, prin mijloacele oferite de gandirea copilului 399; 3.5.Interventia "creatoare" a gandirii asupra limbii: fenomenele de generalizare (analogie) 411
4.Aspecte stilistice ale vorbirii copilului 416; 4.1."Stilul vorbirii copilului" 416; 4.2. Repovestiri si povestiri 417; 4.3. Modalitati de exprimare cu valoare stilistica 417
5.Concluzii 423
VI. INCHEIERE
1.Fenomene de limbaj si de gandire semnificative pentru varsta prescolara 425
2.1.1.Rolul limbajului in dezvoltarea gandirii 426; 2.1.2.Limba 427; 2.1.3.Automatizarea si amplificarea legaturilor verbale 428; 2.2.Particularitatile gandirii siinsusirea activa a limbii 429; 2.3.1.Primejdia verbalizarii exesive - necesitatea cunoasterii si pe cale senzoriala 431; 2.3.2.Interactiunea dintre cele doua sisteme de semnalizare 432
3.Concluzii practice pedagogice 433; Importanta dezvoltarii limbajului 433; Rolul cunoasterii senzoriale 433; Educarea interesului pentru cuvant 434
Note bibliografice 437
Anexe 461
Rezumatul in lb. rusa 469
Rezumatul in lb franceza 481
Index tematic 495
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu