30/03/2015

COPILARIE SI SOCIETATE

Autor :Erik H. Erikson                 
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie :2015     
Editia originala Childhood and Society. The Landmark Work on the Social Significance of Childhood 1963
Traducere din engleza 
ISBN 978-606-719-015-1
Nr pagini :536
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :47,2 lei la Editura,41,89 lei la elefant ,35,40 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

        În această carte de referinţă pentru psihologia dezvoltării umane, Erik Erikson combină profundele intuiţii ale psihanalizei cu datele empirice ale antropologiei culturale, pentru a evidenţia legăturile strânse dintre educaţia copilului şi constrângerile socioculturale. Publicată în 1950 şi reeditată în mai multe rânduri, cartea de faţă are meritul de a fi aplicat cu succes teoria freudiană a sexualităţii infantile la „munca de teren" a antropologiei. Astfel, autorul a studiat două triburi amerindiene, comparându-le diversele moduri de educaţie şi socializare ale copiilor. Plecând de aici, a elaborat teoria celor opt stadii ale dezvoltării Eului, concepţie care a rămas extrem de influentă până în prezent. Cartea oferă analize revelatorii asupra civilizaţiei nord-americane, la care se adaugă două inedite psihobiografii dedicate lui Hitler şi Maxim Gorki.

        Erik H. Erikson (1902–1994), fost profesor emerit la Universitatea Harvard, s-a format la Viena sub îndrumarea Annei Freud. A devenit celebru pentru psihologia dezvoltării, dar şi pentru psihobiografiile dedicate unor personalităţi istorice, precum Isus Christos, Ghandi, Charles Darwin sau Martin Luther

La noi au fost traduse: 

Psihanaliza si istorie. Tanarul Luther

Cuprins:

Gânduri târzii din 1985 ... 9
Prefaţă la cea de-a doua ediţie ... 15
Prefaţă la ediţia întâi ... 19


   Partea întâi. Copilărie şi modalităţi ale vieţii sociale ... 25

Capitolul 1. Relevanţă şi relativitate în istoricul de caz ... 27
   1. O criză neurologică la un copil mic: Sam ... 29
   2. O criză de război la un soldat al marinei ... 45
Capitolul 2. Teoria sexualităţii infantile ... 57
   1. Două episoade clinice ... 57
   2. Libido şi agresivitate ... 70
   3. Zone, moduri şi modalităţi ... 87
       A. Gura şi organele de simţ ... 87
       B. Organele de eliminare şi musculatura ... 97
       C. Aparatul locomotor şi organele genitale ... 104
       D. Pregenitalitate şi genitalitate ... 112
   4. Moduri genitale şi modalităţi spaţiale ... 119

   Partea a doua. Copilăria în două triburi amerindiene ... 133

Introducere la partea a doua ... 135

Capitolul 3. Vânători în prerie ... 139
   1. Contextul istoric ... 139
   2. Jim ... 146
   3. Un seminar interrasial ... 152
   4. Educaţia copiilor sioux ... 163
       A. Naşterea ... 163
       B. A lua şi a apuca ... 164
       C. A ţine şi a da drumul ... 171
       D. Două feluri de "cuceriri" ... 173
   5. Supranaturalul ... 180
       A. Dansul Soarelui ... 180
       B. Călătoria vizionară ... 183
   6. Rezumat ... 188
   7. Un studiu ulterior ... 192
Capitolul 4. Pescari pe un râu cu somoni ... 203
   1. Lumea yurok ... 203
   2. Psihiatria copilului yurok ... 209
   3. Educaţia copilului yurok ... 214
   4. Rezumat comparativ ... 220

   Partea a treia. Dezvoltarea Eului ... 229

Introducere la partea a treia ... 231

Capitolul  5.   Eşecul timpuriu al Eului: Jean ... 239
Capitolul  6.  Jucării şi raţiuni ... 256
   1. Joc, muncă şi creştere ... 256
   2. Joc şi vindecare ... 273
   3. Începuturile identităţii ... 288
       A. Joc şi mediu social ... 288
       B. Fiul unui bombardier ... 292
       C. Identitatea negrilor ... 296
Capitolul 7. Opt vârste ale omului ... 302
   1. încredere fundamentală vs neîncredere fundamentală ... 302
   2. Autonomie vs ruşine şi îndoială ... 307
   3. Iniţiativă vs culpabilitate ... 313
   4. Competenţă practică vs inferioritate ... 317
   5. Identitate vs confuzie de rol ... 321
   6. Intimitate vs izolare ... 324
   7. Generativitate vs stagnare ... 328
   8. Integritatea Eului vs disperare ... 330
   9. Un tabel epigenetic ... 333

   Partea a patra. Tinereţe şi evoluţia identităţii ... 341

Introducere la partea a patra ... 343

Capitolul 8. Reflecţii asupra identităţii americane ... 353
   1. Polarităţi ... 353
   2. Mama dominatoare ... 356
   3. John Henry ... 369
   4. Adolescentul, şeful, maşina ... 379
Capitolul 9. Legenda copilăriei lui Hitler ... 403
   1. Germania ... 405
   2. Tatăl ... 408
   3. Mama ... 418
   4. Adolescentul ... 421
   5. Lebensraum, soldatul, evreul ... 426
   6. O notă asupra evreităţii ... 437
Capitolul 10. Legenda tinereţii lui Maxim Gorki ... 444
   1. Ţara şi "mir"-ul ... 446
   2. Mamele ... 452
   3. Despotul senil şi seminţia blestemată ... 456
   4. Cei exploataţi ... 468
       A. Sfânt şi cerşetor ... 468
       B. Străinul ... 472
       C. Gaşca fără tată şi copilul fără picioare ... 475
       D. Sugarul înfăşat ... 478
   5. Protestantul ... 484
Capitolul 11. Concluzie: Dincolo de anxietate ... 496

Lucrări publicate: Mit cate de Erik H. Erikson după prima ediţie a cărţii ... 523

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu