Autor : Cornel Havarneanu
Editura Polirom
ColectiaCollegium
An aparitie :2013
ISBN 978-973-46-3238-1
Nr pagini :264
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura
(24,95 lei ebook-ul), 32,15 lei la elefant , 26,20 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
La volan, pe motocicleta sau pe bicicleta, in autobuze si tramvaie sau ca pietoni, cu totii sintem participanti la trafic. De multe ori insa circulatia devine o competitie intre soferi sau intre acestia si politia rutiera. De aici, aspectul adesea haotic al traficului contemporan, in care nimeni nu mai pare sa respecte regulile, si numarul ridicat de accidente de circulatie. Psihologia poate contribui la cresterea sigurantei rutiere, actionind asupra celui mai important factor responsabil de producerea accidentelor: factorul uman. Psihologia transporturilor evidentiaza rolul psihologiei cognitive si sociale in intelegerea comportamentului uman in trafic si propune metode de interventie psihologica pentru modificarea comportamentelor aberante si optimizarea performantei diferitelor categorii de participanti la trafic: soferi amatori sau profesionisti, vatmani, mecanici de locomotiva, piloti etc. Volumul contureaza astfel un cadru general de referinta pentru studentii si profesorii de la facultatile de psihologie si pentru psihologii preocupati de problema transporturilor.
Grigore Havarneanu este cercetator postdoctoral la IFSTTAR (Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de L’amenagement et des Reseaux) in cadrul Laboratorului de Psihologie a Conducatorului auto (LPC). In 2011 a finalizat doctoratul la Universitatea „La Sapienza” din Roma, cu teza „Reprezentarea sociala a mortii ca urmare a accidentelor rutiere”. In ultimii cinci ani a fost profesor asociat la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei (Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi), unde a desfasurat activitati didactice si de cercetare. Domeniile de competenta includ psihologia transporturilor, analiza statistica a datelor, cognitia sociala, metodologia cercetarii si psihodiagnosticul experimental.
La volan, pe motocicleta sau pe bicicleta, in autobuze si tramvaie sau ca pietoni, cu totii sintem participanti la trafic. De multe ori insa circulatia devine o competitie intre soferi sau intre acestia si politia rutiera. De aici, aspectul adesea haotic al traficului contemporan, in care nimeni nu mai pare sa respecte regulile, si numarul ridicat de accidente de circulatie. Psihologia poate contribui la cresterea sigurantei rutiere, actionind asupra celui mai important factor responsabil de producerea accidentelor: factorul uman. Psihologia transporturilor evidentiaza rolul psihologiei cognitive si sociale in intelegerea comportamentului uman in trafic si propune metode de interventie psihologica pentru modificarea comportamentelor aberante si optimizarea performantei diferitelor categorii de participanti la trafic: soferi amatori sau profesionisti, vatmani, mecanici de locomotiva, piloti etc. Volumul contureaza astfel un cadru general de referinta pentru studentii si profesorii de la facultatile de psihologie si pentru psihologii preocupati de problema transporturilor.
Grigore Havarneanu este cercetator postdoctoral la IFSTTAR (Institut Français des Sciences et Technologies des Transports, de L’amenagement et des Reseaux) in cadrul Laboratorului de Psihologie a Conducatorului auto (LPC). In 2011 a finalizat doctoratul la Universitatea „La Sapienza” din Roma, cu teza „Reprezentarea sociala a mortii ca urmare a accidentelor rutiere”. In ultimii cinci ani a fost profesor asociat la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei (Universitatea „Al.I. Cuza” din Iasi), unde a desfasurat activitati didactice si de cercetare. Domeniile de competenta includ psihologia transporturilor, analiza statistica a datelor, cognitia sociala, metodologia cercetarii si psihodiagnosticul experimental.
Cuprins:
Cuvânt-lnainte (Adrian Neculau) 9
Introducere 13
Capitolul 1. Transporturile şi psihologia participantului la trafic 15
1. Definirea
problemei 15
2. Bun
venit în România! Noi vs Europa 17
3. Tentative
de prevenţie 20
4. Fără
drumuri şi „fără-de-lege” 22
5. De
la haos la siguranţă 24
6. Scurt
istoric al dezvoltării transporturilor şi premisele unei psihologii aplicate acestui domeniu 25
7. De
la psihologia transporturilor la psihologia participantului la trafic 30
8. Stadiul
actual de dezvoltare a domeniului şi rolul psihologului 34
9. Concluzie 38
Capitolul 2. Factorul uman şi diferenţele individuale 39
1. Perspectiva
ştiinţifică asupra factorului uman în cauzalitatea accidentelor 39
1.1.
Personalitatea predispusă la accident - între realitate şi mit 39
1.2.
Performanţă la volan vs comportament la volan 40
2. Personalitatea
predispusă la accident - factori de personalitate cu adevărat relevanţi pentru comportamentul în trafic 41
2.1.
Factori de personalitate care interacjionează cu emoţiile 42
2.2.
Factorii temperamentali şi cei din modelul Big Five 43
2.3.
Căutarea senzaţiilor tari: trăsâtură-cheie In cazul tinerilor 44
2.4.
Stilul de atribuire şi locul controlului
47
3. Variabilele
demografice şi comportamentul la volan 51
3.1.
Diferenţe individuale în funcţie de gen
51
3.2.
Diferenţe individuale în funcţie de vârstă şi experienţă 54
3.3.
Particularităţile tinerilor conducători auto 58
3.4.
Concluzii 67
Capitolul 3. Componenta cognitiv-motrică 68
I, Abilităţi
şi performanţă 68
1.1.
Complexitatea sarcinii de conducere auto
: 69
2. Abilităţi
relevante pentru sarcina de conducere 70
3. Modele
explicative bazate pe abilitate şi eroare
73
4. Cercetări
cu privire la abilităţile cognitiv-motrice
74
4.1.
Percepţia 74
4.2.
Timpii de reacţie 77
4.3.
Planificarea traseului şi rezolvarea de probleme în trafic 78
4.4.
Memoria 80
5. Atenţia
şi performanţa la volan 80
5.1.
Definiţia şi calităţile atenţiei 80
5.2.
Atenţia şi reglarea activităţii 85
6. Probleme
care afectează performanţa 89
6.1.
Distragerea atenţiei 89
6.2.
Suprasolicitarea prin încărcare cognitivă 90
6.3.
Conducerea sub influenţă 91
Capitolul 4. Riscul şi comportamentul riscant la volan 95
1. Forme
primare ale teoriilor riscului în psihologia traficului 95
1.1.
Modele descriptive 96
1.2.
Modele funcţionale 98
1.3.
Modele centrate pe eroare 99
2. Riscul
în trafic 102
2.1.
Definiţia riscului 102
2.2.
Taxonomii ale riscului în trafic 103
2.3.
Factori de risc şi situaţii de risc
104
2.4.
Concluzie : 113
3. Teorii
ale comportamentului riscant la volan 114
3.1.
Abordarea cognitivă 114
3.2.
Abordarea socială 126
4. Riscul
şi semnificaţiile morţii în trafic 134
4.1.
Teoria motivaţiei de a ne proteja
135
4.2.
Teoria tendinţei evalUative 135
4.3.
Modelul de menţinere a sensului 136
4.4.
Direcţii viitoare 137
Capitolul 5. Componenta sociocognitivă 139
1. Biasul
- clarificări conceptuale 139
1.1.
Prejudecată, eroare, distorsiune sau iluzie ? Definiţii 139
1.2.
Tipuri de biasuri. Clasificări 143
2. Biasuri
sociale » 143
2.1.
Biasuri de autoevaluare 144
2.2.
Iluzia propriei invulnerabilităţi
147
2.3.
Biasuri de autojustificare 150
3. Biasuri
cognitive .151
3.1.
Biasuri perceptive 152
3.2.
Biasuri ale atenţiei 154
3.3.
Biasuri ale memoriei 156
3.4.
Biasuri logice 157
3.5.
Biasuri în estimarea riscului 158
4. Concluzii 160
4.1.
Rolul biasurilor asupra comportamentului la volan 160
4.2.
Posibile intervenfii 160
Capitolul 6. Componenta socială 162
1. Contribuţia
psihologiei sociale la studierea comportamentului în trafic 162
2. Concepte
de bază 163
2.1.
Norma socială 163
2.2.
Norma de grup 165
2.3.
Atitudinea 166
3. Dimensiuni
atitudinale şi comportamentale ale normativităţii. Abordări actuale în psihologia socială aplicată în trafic 168
3.1.
Relaţia atitudine-comportament 168
3.2.
Comportamentele aberante 169
3.3.
Rapoartele SARTRE la nivel internaţional
171
4. Un
nou tip de abordare - abordarea psihosocială
172
4.1.
Sistemele morale heteronom şi autonom
173
4.2.
Argumente în favoarea sistemului heteronom 175
4.3.
Un nou lip de normă - norma „perversă" 182
4.4.
Concluzii 191
Capitolul 7. Componenta situatională 193
1. Emoţii,
agresivitate şi cultură 193
2. Agresivitatea
în trafic 195
3. Modele
explicative ale agresivităţii în trafic 197
4. Emoţiile
ca determinant ai comportamentelor-problemă
199
4.1.
FUria 200
4.2.
Anxietatea 201
4.3.
Tristeţea şi bucuria 201
4.4.
Frica 202
4.5.
Concluzii ...202
5. Factorii
individuali stabili care determină comportamente agresive 202
6. Spaţiul
cultural ca mediator al percepţiilor, emoţiilor şi comportamentelor 205
6.1.
Cultura traficului 206
6.2.
Modele teoretice 208
6.3.
Date empirice 209
6.4.
Spaţiul cultural şi probleme specifice legate de siguranţă 212
6.5.
Spaţiul românesc 217
Capitolul 8. Strategii de intervenţie 219
1. Modalităţi
de promovare a siguranţei rutiere 219
2. Măsurile
tehnice de siguranţă şi adaptarea la acestea
221
3. Constrângerea
prin sancţiune 223
3.1.
întăriri şi pedepse 224
3.2.
O strategie de constrângere eficientă: un exemplu din Irlanda 226
4. Reabilitarea
şi selecţia 227
5. Schimbarea
comportamentală 229
5.1.
Informarea, motivarea şi persuadarea
229
5.2.
Traininguri axate pe conştientizare
231
6. Formarea
tinerilor conducători auto 233
6.1.
Sistemul de formare gradual 233
6.2.
Principii esenţiale informare 238
6.3.
Concluzii 240
In loc de încheiere 243
Bibliografie 245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu