Editura C.H. Beck
Colectia Afaceri
An aparitie :2014
ISBN 978-606-18-0331-6
Nr pagini :176
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :25,42 lei la Editura, 25,50
lei la librariabucuresti, 26,90 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Despre lucrare
Pentru ca o organizație să supraviețuiască provocărilor din mediul extern, să obțină performanțe și avantaj competitiv pe piață trebuie să dezvolte cât mai mult abilitățile, competențele și cunoștințele deținute de angajații săi.
Cartea de faţă tratează câteva metode clasice, dar și noi de dezvoltare a capitalului uman, precum training-ul, coaching-ul și mentoring-ul, e-coaching-ul și e-mentoring-ul şi se adresează managerilor și specialiștilor, dar şi angajaților care intenţionează să-și dezvolte creativitatea, inovarea, loialitatea, lucrul în echipă, originalitatea, comunicarea, imaginația și capacitatea de învățare, astfel încât să poată face față diverselor provocări cu care se confruntă.
Puncte forte
Cartea de faţă tratează câteva metode clasice, dar și noi de dezvoltare a capitalului uman, precum training-ul, coaching-ul și mentoring-ul, e-coaching-ul și e-mentoring-ul
Despre autoare
Florea Nicoleta Valentina este lector universitar dr. în cadrul Departamentului de Management-Marketing, Facultatea de Ştiinţe Economice, Universitatea Valahia din Târgovişte şi predă următoarele materii: Managementul resurselor umane, Marketing, Management, Relaţii Publice şi Comunicare.
Are o experienţă de peste 14 ani în domeniul Managementului resurselor umane: recrutare, angajare, salarizare şi gestiunea resurselor umane.
A obţinut diploma de Licenţă în Marketing în anul 1997, diploma de Master în Marketing, în anul 2004 şi diploma de doctor în Management în 2011, cu teza intitulată "Strategii de recrutare, selecţie şi angajare în marile organizaţii din judeţul Dâmboviţa”.
Cartea de faţă este a treia carte publicată în domeniul MRU. A mai publicat 34 de articole în domeniul managementului, MRU şi comunicării, în reviste şi conferinţe naţionale şi internaţionale.
A absolvit diverse cursuri de specializare şi programe de training în domeniul managementului resurselor umane, managementului calităţii, managementului financiar, informatică, socio-psiho-pedagogie şi limbi străine.
Public ţintă
Manageri, specialiști, angajați, studenți, masteranzi și doctoranzi interesaţi de domeniul dezvoltării resurselor umane.
Cuprins:
1. Metode de dezvoltare individuală 1
1.1. Dezvoltarea individuală - cheia obţinerii performanţei 1
1.2. Responsabilitatea angajatului în dezvoltarea proprie 3
1.3. Metode de dezvoltare individuală 6
1.3.1. Dezvoltarea capitalului uman prin obţinerea de noi competenţe 6
1.3.2. Abilităţile şi importanţa lor în dezvoltarea capitalului uman 10
1.3.3. Calificările şi rolul acestora în dezvoltarea individuală 14
2. Metode de dezvoltare organizaţională 16
2.1. Responsabilitatea organizaţiei în dezvoltarea indivizilor 20
2.2. Metode şi tehnici folosite în cadrul DO 21
2.2.1. Laboratoarele de training şi T-groups . 22
2.2.2. Acţiunile de cercetare şi feedback 23
2.2.3. Managementul schimbării, schimbarea strategică şi reengineering 25
2.2.4. Teambuilding-ul sau construirea echipelor de lucru 29
2.2.5. Cercurile de calitate 33
3. Dezvoltarea şi formarea capitalului uman prin training 36
3.1. Conţinutul şi rolul formării 36
3.2. Proiectarea programului de instruire 39
3.3. Etapele ciclului de instruire 44
3.4. Surse de informaţii şi date necesare analizei nevoilor de training 53
3.4.1. Testele 55
3.4.2. Harta micropolitică 57
3.4.3. Analiza SWOT 58
3.4.4. Analiza STEP 59
3.4.5. Tehnica fishboning 60
3.4.6. Analiza cauzelor şi consecinţelor 63
3.4.7. Metoda copacului cu erori (Fault tree analysis) 64
3.5. Caracteristicile şi rolurile responsabilului cu activitatea de formare 66
3.6. Evaluarea efectelor formării 69
3.6.1. Evaluarea programelor de instruire şi a eficacităţii formatorilor 69
3.6.2. Efectele formării şi măsurarea lor 72
3.7. Eficienţa programului de training 74
3.8. Factori care influenţează organizarea stagiului de formare 76
4. Programe de training 82
4.1. Programe de training în afara locului de muncă (off-the-job) 82
4.1.1. Instruirea pre-operatorie (vestibul training) 82
4.1.2. Instrucţia prin prelegeri 82
4.1.3. Discuţiaşi discuţia-panel 85
4.1.4. Simularea 86
4.1.5. Exerciţiile în grup 88
4.1.6. Atelierele de lucru 88
4.1.7. Cursurile prin corespondenţă 88
4.1.8. Brainstorming-ul 88
4.1.9. Tehnica interacţiunii observate (fishbowl) 89
4.1.10. Controversa creativă 90
4.1.11. Predarea reflexivă 90
4.1.12. Focus-group-ul (FG) 91
4.1.13. Metoda „Ştiu/Vreau să ştiu/Am învăţat” 92
4.1.14. Jocul de rol 93
4.1.15. Turul galeriei 94
4.1.16. Modelarea 96
4.2. Programe de training la locul de muncă (on-the-job) 96
4.2.1. Ucenicia 97
4.2.2. Demonstraţia 98
4.2.3. Coaching-ul 98
4.2.4. Rotaţia posturilor 99
4.2.5. Mentoring-ul 99
4.2.6. Seminariile şi conferinţele 10
4.2.7. Stagiile cu program complet 100
4.3. Factori ce influenţează alegerea metodelor de formare 101
4.4. Modele de formare 103
5. Dezvoltarea capitalului uman prin coaching şi mentoring 110
5.1. Apariţia, dezvoltarea şi definirea coaching-ului 112
5.1.1. Dar ce este astă zi coaching-ul? 113
5.1.2. Tipuri de coaching 115
5.1.3. Avantaje şi dezavantaje ale folosirii coaching-ului 118
5.2. Originile şi definirea mentoring-ului 120
5.2.1. Definiţii ale procesului de mentoring 120
5.2.2. Avantaje şi dezavantaje ale folosirii mentoring-ului 124
5.2.3. Funcţiile procesului de mentoring 124
5.2.4. Contexte şi medii de desfăşurare ale procesului de mentoring 126
5.2.5. Tipuri de mentori 126
5.2.6. Tipuri de mentoring 127
5.3. Fazele de desfăşurare ale unui proces de mentoring/coaching 130
5.4. Stiluri abordate de mentori şi coacheri în dezvoltarea angajaţilor 132
5.4.1. Stilurile abordate de mentori în procesul de dezvoltare 132
5.4.2. Stilurile abordate de coacheri în procesul de dezvoltare 135
5.5. Implementarea proceselor de coaching şi mentoring 136
5.5.1. Succesul implementării proceselor de coaching/mentoring 136
5.5.2. Crearea unei culturi specifice de sus ţinere a acestor procese 137
5.6. E-coaching, E-mentoring 139
5.7. Elasticitatea proceselor de formare prin coaching şi mentoring 142
5.8. Rolurile mentorului în procesul de integrare organizaţională în vederea creşterii performanţei capitalului uman nou angajat 144
5.9. Modele de evaluare a eficienţei implementării proceselor de coaching şi mentoring 148
5.9.1. Modelul lui Rickard privind eficienţa unui program de e-mentoring structurat 148
5.9.2. Modelul GROW (2001) 149
5.9.3. Modelul SOS (Parsloe E., Wray M., 2000 151
5.9.4. Modelul lui Kirckpatrick (1959) 151
5.9.5. Modelul CIRO (1978) 152
5.9.6. Modelul lui Megginson D. et al. (2005, 2006) 152
Bibliografie 155
1. Metode de dezvoltare individuală 1
1.1. Dezvoltarea individuală - cheia obţinerii performanţei 1
1.2. Responsabilitatea angajatului în dezvoltarea proprie 3
1.3. Metode de dezvoltare individuală 6
1.3.1. Dezvoltarea capitalului uman prin obţinerea de noi competenţe 6
1.3.2. Abilităţile şi importanţa lor în dezvoltarea capitalului uman 10
1.3.3. Calificările şi rolul acestora în dezvoltarea individuală 14
2. Metode de dezvoltare organizaţională 16
2.1. Responsabilitatea organizaţiei în dezvoltarea indivizilor 20
2.2. Metode şi tehnici folosite în cadrul DO 21
2.2.1. Laboratoarele de training şi T-groups . 22
2.2.2. Acţiunile de cercetare şi feedback 23
2.2.3. Managementul schimbării, schimbarea strategică şi reengineering 25
2.2.4. Teambuilding-ul sau construirea echipelor de lucru 29
2.2.5. Cercurile de calitate 33
3. Dezvoltarea şi formarea capitalului uman prin training 36
3.1. Conţinutul şi rolul formării 36
3.2. Proiectarea programului de instruire 39
3.3. Etapele ciclului de instruire 44
3.4. Surse de informaţii şi date necesare analizei nevoilor de training 53
3.4.1. Testele 55
3.4.2. Harta micropolitică 57
3.4.3. Analiza SWOT 58
3.4.4. Analiza STEP 59
3.4.5. Tehnica fishboning 60
3.4.6. Analiza cauzelor şi consecinţelor 63
3.4.7. Metoda copacului cu erori (Fault tree analysis) 64
3.5. Caracteristicile şi rolurile responsabilului cu activitatea de formare 66
3.6. Evaluarea efectelor formării 69
3.6.1. Evaluarea programelor de instruire şi a eficacităţii formatorilor 69
3.6.2. Efectele formării şi măsurarea lor 72
3.7. Eficienţa programului de training 74
3.8. Factori care influenţează organizarea stagiului de formare 76
4. Programe de training 82
4.1. Programe de training în afara locului de muncă (off-the-job) 82
4.1.1. Instruirea pre-operatorie (vestibul training) 82
4.1.2. Instrucţia prin prelegeri 82
4.1.3. Discuţiaşi discuţia-panel 85
4.1.4. Simularea 86
4.1.5. Exerciţiile în grup 88
4.1.6. Atelierele de lucru 88
4.1.7. Cursurile prin corespondenţă 88
4.1.8. Brainstorming-ul 88
4.1.9. Tehnica interacţiunii observate (fishbowl) 89
4.1.10. Controversa creativă 90
4.1.11. Predarea reflexivă 90
4.1.12. Focus-group-ul (FG) 91
4.1.13. Metoda „Ştiu/Vreau să ştiu/Am învăţat” 92
4.1.14. Jocul de rol 93
4.1.15. Turul galeriei 94
4.1.16. Modelarea 96
4.2. Programe de training la locul de muncă (on-the-job) 96
4.2.1. Ucenicia 97
4.2.2. Demonstraţia 98
4.2.3. Coaching-ul 98
4.2.4. Rotaţia posturilor 99
4.2.5. Mentoring-ul 99
4.2.6. Seminariile şi conferinţele 10
4.2.7. Stagiile cu program complet 100
4.3. Factori ce influenţează alegerea metodelor de formare 101
4.4. Modele de formare 103
5. Dezvoltarea capitalului uman prin coaching şi mentoring 110
5.1. Apariţia, dezvoltarea şi definirea coaching-ului 112
5.1.1. Dar ce este astă zi coaching-ul? 113
5.1.2. Tipuri de coaching 115
5.1.3. Avantaje şi dezavantaje ale folosirii coaching-ului 118
5.2. Originile şi definirea mentoring-ului 120
5.2.1. Definiţii ale procesului de mentoring 120
5.2.2. Avantaje şi dezavantaje ale folosirii mentoring-ului 124
5.2.3. Funcţiile procesului de mentoring 124
5.2.4. Contexte şi medii de desfăşurare ale procesului de mentoring 126
5.2.5. Tipuri de mentori 126
5.2.6. Tipuri de mentoring 127
5.3. Fazele de desfăşurare ale unui proces de mentoring/coaching 130
5.4. Stiluri abordate de mentori şi coacheri în dezvoltarea angajaţilor 132
5.4.1. Stilurile abordate de mentori în procesul de dezvoltare 132
5.4.2. Stilurile abordate de coacheri în procesul de dezvoltare 135
5.5. Implementarea proceselor de coaching şi mentoring 136
5.5.1. Succesul implementării proceselor de coaching/mentoring 136
5.5.2. Crearea unei culturi specifice de sus ţinere a acestor procese 137
5.6. E-coaching, E-mentoring 139
5.7. Elasticitatea proceselor de formare prin coaching şi mentoring 142
5.8. Rolurile mentorului în procesul de integrare organizaţională în vederea creşterii performanţei capitalului uman nou angajat 144
5.9. Modele de evaluare a eficienţei implementării proceselor de coaching şi mentoring 148
5.9.1. Modelul lui Rickard privind eficienţa unui program de e-mentoring structurat 148
5.9.2. Modelul GROW (2001) 149
5.9.3. Modelul SOS (Parsloe E., Wray M., 2000 151
5.9.4. Modelul lui Kirckpatrick (1959) 151
5.9.5. Modelul CIRO (1978) 152
5.9.6. Modelul lui Megginson D. et al. (2005, 2006) 152
Bibliografie 155
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu