Autor : Ion-Ovidiu Panisoara
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Stiintele educatiei
An aparitie :2006
Editia a III-a revizuita si adaugita
ISBN 973-46-0313-2
Nr pagini :432
Format 160x235
Pret : 31,96 lei la elefant (13,77 e-Book), 26 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
„Prin comunicare, omul modern se analizeaza pe sine, ii analizeaza pe
cei cu care se afla in interactiune si – in ultima instanta – poate gasi
un mod propriu de investigare a lumii care il inconjoara. Comunicarea eficienta
– aflata la a treia editie – vine in sprijinul unui spectru larg de
utilizatori: studenti, cadre didactice, manageri, formatori, traineri
din organizatii etc. Insa, dincolo de aceasta sfera a profesionistilor
din aria comunicarii, cartea de fata urmareste integrarea fiecarui
cititor intr-un demers de profesionalizare a comunicarii, proces cerut
de catre societatea contemporana.” (Ion-Ovidiu Panisoara)
Ion‑Ovidiu Pânişoară este profesor univ. dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, director al Departamentului de Formare a Profesorilor şi conducător de doctorat în domeniul ştiinţele educaţiei. Expert şi key‑speaker în conferinţe naţionale şi internaţionale de educaţie şi în organisme naţionale de profil, a fost şi este implicat în elaborarea de politici educaţionale în domeniul formării cadrelor didactice. A publicat multe studii şi cercetări în domeniu şi 28 de cărţi, dintre care:
Comunicarea eficientă, Polirom 2003, 2004, 2006, 2015
Managementul resurselor umane (coautor), 2004, 2005, 2016
Motivarea eficientă. Ghid practic (coautor), Polirom 2005
Stiinta învatarii. De la teorie la practica (coautor), Polirom 2005, 2008
Profesorul de succes.59 de principii de pedagogie practică, Polirom 2009
Enciclopedia metodelor de învățământ (coord), Polirom 2022
Cuprins:
Prefaţă la ediţia a IlI-a 11
Capitolul 1
Definiţii, modele şi teorii
ale comunicării 13
1.1. Preliminarii 14
1.2. De la definiţii la modele ale comunicării 15
1.3. Teorii ale comunicării 24
1.4. Principii şi funcţii ale comunicării. Competenţa de comunicare 40
Rezumat 43
Exerciţii şi teme de reflecţie
43
Scenariu: Probleme de
comunicare 44
întrebări 45
Capitolul 2
Elemente componente ale
comunicării 47
2.1. Emiţătorul şi receptorul - o perspectivă interacţională 48
2.2. Mesajul - element-cheie al comunicării 54
2.3. Feedback, canal şi context în comunicare 58
Rezumat 70
Exerciţii şi teme de
reflecţie 71
Scenariu : Managerul
străin 72
întrebări 72
Capitolul 3
Formele comunicării 73
3.1. Tipologie 74
3.2. Comunicarea verticală şi orizontală - perspectivă organizaţională
74
3.3. Comunicarea intrapersonală
76
3.4. Comunicarea verbală şi nonverbală
79
3.4.1. Comunicarea
verbală 79
3.4.2. Paralimbajul 88
3.4.3. Comunicarea
nonverbală 89
3.5. Metacomunicarea 101
Rezumat 102
Exerciţii şi teme de
reflecţie 103
Scenariu: Conferinţa 104 întrebări 105
Scenariu : Gatekeeper-ul 105
întrebări 105
Scenariu: Sala de clasă 105
întrebări 106
Capitolul 4
Bariere în comunicare şi
aspecte privind eficienţa comunicării
107
Rezumat 118
Exerciţii şi teme de
reflecţie 118
Scenariu: Directorul general
şi angajaţii 119
întrebări 120
Capitolul 5
Prezentarea şi ascultarea
eficiente 121
5.1. Prezentarea eficientă 122
5.1.1. Prezentarea
informativă 131
5.1.2. Prezentarea
persuasivă 132
5.1.3. Proiectarea unei
prezentări şi teoria haosului 135
5.2. Ascultarea eficientă 138
5.2.1. Ameliorarea
ascultării şi metoda socratică 146
Rezumat 149
Exerciţii şi teme de
reflecţie 150
Scenariu: Prezentarea
ineficientă 150
întrebări 151
Capitolul 6
Conflictul - dimensiune
esenţială a comunicării 153
6.1. Conflictul. Perspective de analiză
154
6.2. Conflictul. Caracterizare generală 156
6.3. Tipologia conflictului 159
6.4. Argumente pentru un model al procesului conflictului 165
Rezumat 175
Exerciţii şi teme de reflecţie
175
Scenariu : Departamentul de
vânzări 176
întrebări 176
Capitolul 7
Provocarea şi rezolvarea
conflictelor 177
7.1. Strategii de provocare/stimulare a conflictului 179
7.2. Strategii de prevenire a conflictului 181
7.3. Strategii de reducere a conflictului 183
7.4. Strategii de rezolvare a conflictului 186
Rezumat 189
Exerciţii şi teme de reflecţie
189
Scenariu: Moderatorul 191
întrebări 191
Capitolul 8
Tactici folosite în conflict.
Negocierea şi medierea 193
8.1. Tactici folosite în conflict
194
8.2. Negocierea 201
8.3. Medierea 205
Rezumat 210
Exerciţii şi teme de
reflecţie 210
Scenariu: Negociere eşuată:
Şmecherii şi tocilarii 211
întrebări 211
Scenariu: Mediere eşuată:
încălcarea teritoriului 211
întrebări 212
Capitolul 9
Comunicarea în cadrul
grupului 213
9.1. Ce este grupul? Apariţia şi dizolvarea grupului 214
9.2. Caracteristicile grupului
221
Rezumat 223
Exerciţii şi teme de reflecţie
223
Scenariu : Eterogen sau omogen
? 224
întrebări 225
Capitolul 10
Procese de grup. Analize
educaţionale 227
10.1. Coeziune şi devianţă în cadrul grupului.
Repere metodologice 230
10.2. Presiunea spre uniformitate în grup - noi valenţe în câmpul
comunicării 234
10.3. Normele de grup şi conformarea membrilor 240
10.4. Cooperare şi competiţie în grup 247
Rezumat 252
Exerciţii şi teme de
reflecţie 253
Scenariu : Testează
regula 254
Sugestii 254
Scenariu: Cooperare şi
competiţie 255
întrebări 255
Capitolul 11
Conducerea (leadership-ul) şi
rolurile în cadrul grupului 257
11.1. Leadership şi comunicare 258
11.1.1. Teorii privitoare
la conducere (leadership) 260
11.1.2. Stiluri de
conducere 261
11.2. Rolurile şi jucarea acestora de către membrii grupului 269
Rezumat 280
Exerciţii şi teme de
reflecţie 281
Scenariu: Identificaţi
rolurile! 283
întrebări 283
Capitolul 12
Dezvoltarea grupului în
direcţia construirii echipei 285
12.1. Metoda construirii de echipă (team-building) 286
12.2. Câteva elemente privind predarea în echipă (team-teaching) 296
12.3. Gândirea de grup (groupthink)
299
Rezumat 301
Exerciţii şi teme de
reflecţie 302
Scenariu: Gândirea de grup -
Şcoala cea mai bună 303
întrebări 303
Capitolul 13
Tehnologia comunicării educaţionale.
Comunicarea în grup prin metodele de interacţiune 305
13.1. Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor şi
rezolvarea de probleme 309
13.1.1. Metode de
analiză 310
13.1.1.1. Tehnici de
prioritizare 310
13.1.1.2. Analiza SWOT 311
13.1.1.3.
Restructurarea valorică 312
13.1.1.4. Tehnica
CATWOE 312
13.1.1.5. Tehnica fishboning 313
13.1.1.6. Analiza
cauzelor şi consecinţelor 315
13.1.1.7. Metoda
copacului cu erori 315
13.1.1.8. Analizele
segmentelor de decizie interactivă (AIDA) 316
13.1.1.9. Cardurile
cu sarcini (task cards) 317
13.1.1.10. Analiza
câmpurilor de forţă 317
13.1.1.11. Diagrama
Venn 318
13.1.1.12. Harta
kinestezică 318
13.1.1.13.
Recensământul problemelor 319
13.1.1.14. Tehnica
grupului nominal 320
13.1.1.15. Metoda
imunizării 321
13.1.1.16. Tehnica
analizei sistemice 321
13.1.1.17. Tehnica
„sus şi jos” 323
13.1.1.18. Tehnicile
de exagerare 323
13.1.2. Metode centrate pe
producerea ideilor 324
13.1.2.1. învăţarea
prin categorisire 324
13.1.2.2. Metoda concasării 324
13.1.2.3. Cubul 326
13.1.2.4. Tehnica
bisocierii 326
13.1.2.5. Ingineria
valorii 326
13.1.2.6. Metoda
„mănunchiului de banane” (bunches of
bannanas) 327
13.1.2.7. Brainstorming-ul 328
13.1.2.8. Tehnica
galaxiilor 331
13.1.2.9. Tehnica
nucleului 331
13.1.2.10. Brainwriting-ul 332
13.1.2.11. Listarea
atributelor 333
13.1.2.12. Metoda
divizării 334
13.1.2.13. Examinarea graniţelor 335
13.1.2.14. Tehnica
votării anonime 335
13.1.3. Metode centrate pe
rezolvarea problemelor 336
13.1.3.1.
Problematizarea 336
13.1.3.2. Metoda
rezolvării creative de probleme (creative
problem solving) 337
13.1.3.3. Tehnica
PIPS (Phase of Integrated Problem Solving)
348
13.1.3.4. Tehnică:
Oferta de 100 de lire 349
13.2. Metode centrate pe reflecţie, observare şi acţiune 349
13.2.1. Metode centrate pe
reflexie 349
13.2.1.1. Reflecţia
personală 349
13.2.1.2. învăţarea
folosind principiul lui Premack 350
13.2.1.3. Matricea
obţinerii de date 351
13.2.1.4. Jurnalul cu
dublă intrare 352
13.2.1.5. Tehnici de prospectivă 352
13.2.1.6. Tehnica
„Harta obstacolelor” 353
13.2.1.7. Fişa
personală 354
13.2.1.8. învăţarea
pe baza inteligenţei emoţionale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de
învăţare 354
13.2.1.9.
Analogiile 354
13.2.1.10. Tehnica
imaginării 355
13.2.1.11. Metoda
SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi a
Gândirii) 356
13.2.2. Metode centrate pe
observaţie 357
13.2.2.1. Observarea sistematică şi
independentă 357
13.2.2.2. Metoda anchetei 359
13.2.2.3. Tehnica Delphi 359
13.2.2.4. Tehnica IIO (Intervievator -
Intervievat - Observator) 360
13.2.2.5. Metoda interacţiunii observate
(fishbowl) 360
13.2.2.6. Alte tehnici de tip fishbowl 361
13.2.2.7. Grupul de aprofundare
profesională (GAP) 361
13.2.2.8. Discuţia-panel 362
13.2.2.9. Metoda reversului 362
13.2.3. Metode centrate pe
acţiune (reală sau simulată) 364
13.2.3.1. Experimentul 364
13.2.3.2. Tehnica HEI (Ipoteză -
Experiment - Instruire) 366
13.2.3.3. Autodirecţionarea învăţării (self-directed learning) 366
13.2.3.4. Tehnica teatrului 367
13.2.3.5. Jocul de rol 367
13.2.3.6. Metoda jocului de rol 369
13.2.3.7. Jocul strategiilor de
gândire 370
13.2.3.8. De la jocul de rol la
dramatizarea creativă 371
13.2.3.9. Tehnica scenariilor 371
13.2.3.10. Rolestorming 372
13.2.3.11. Metoda studiului de caz 372
13.2.3.12. Tehnica minicazurilor 375
13.2.3.13. Incidentul critic 375
13.2.3.14. Simulările 376
13.2.3.15. Instruirea programată 380
13.3. Metode bazate pe utilizarea şi dezvoltarea relaţionărilor în
cadrul grupului 380
13.3.1. Metode bazate pe
cooperare 381
13.3.1.1. învăţarea cu ajutorul
celuilalt 381
13.3.1.2. învăţarea prin cooperare 381
13.3.1.3. Metoda învăţării
cooperative 383
13.3.1.4. Baza de date 384
13.3.1.5. Tehnicile TGT şi STAD 384
13.3.1.6. Seminarul socratic 385
13.3.1.7. Tehnica plusurilor şi
minusurilor 387
13.3.1.8. Microgrupurile de mentorat 387
13.3.1.9. Metoda mozaicului 388
13.3.1.10. Predarea reflexivă 389
13.3.1.11. Grupurile de discuţie
tutoriale 390
13.3.1.12. Reuniunea Phillips 66 390
13.3.2. Utilizarea
conflictului în învăţare 391
13.3.2.1. Tehnici de competiţie 391
13.3.2.2. Controversa creativă 391
13.3.2.3. Tehnica controversei
decizionale 393
13.3.2.4. Controversa rotativă 393
13.3.2.5. Tehnica „dezbaterilor” 395
13.3.2.6. Tehnica focus-group 395
13.3.2.7. Turul galeriei 399
13.3.2.8. Tehnica taberelor 400
13.3.3. Metode privind
dezvoltarea relaţionărilor în cadrul grupului
401
13.3.3.1. Exerciţiile/jocurile de
spargere a gheţii (ice-breaking) 401
13.3.3.2. Cercul „complimentelor” 405
13.3.3.3. Definirea personală 405
13.3.3.4. Tehnica „Obiecte găsite” 406
13.3.3.5. Tehnica „Adevărat şi fals” 406
Bibliografie 411
Index 419
Contents 423
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu