Autor : Theodule Ribot
Editura Univers Enciclopedic Gold
Colectia Mica biblioteca de psihologie
An aparitie :2010
Traducerea Leonard Gavriliu
ISBN 978-606-816-200-3
Nr pagini :160
Format 130 x 200
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Definită ca proces psihic de înregistrare, păstrare şi regăsire a
informaţiei receptate, memoria este faptul primordial al istoriei
dezvoltării psihicului pe scara animală, cât şi mecanismul fundamental
care asigură funcţionarea orientată a individului în timp şi spaţiu,
prin prisma actualizării selective a experienţei acumulate. Rezultatul
global este constituirea unei „lumi interioare“ personale.
Deoarece a constatat că memoria a fost studiată de numeroşi cercetători, dar fără nicio preocupare pentru patologia ei, Th. Ribot îşi propune să realizeze un eseu de psihologie descriptivă a memoriei şi a maladiilor sale.
Deoarece a constatat că memoria a fost studiată de numeroşi cercetători, dar fără nicio preocupare pentru patologia ei, Th. Ribot îşi propune să realizeze un eseu de psihologie descriptivă a memoriei şi a maladiilor sale.
Théodule-Armand Ribot (1839-1916) Théodule-Armand Ribot este considerat părintele psihologiei ştiinţifice franceze. Este cunoscut mai ales pentru contribuţiile sale la studiul imaginaţiei creatoare, definirea legilor regresiei memoriei şi studiile asupra psihologiei sentimentelor.
La noi au fost traduse:
Filosofia lui Schopenhauer, Ed. Tehnica 1993
Patologia personalitatii, Stiintifica 1996
Vointa si patologia ei, IRI 1997
Atentia si patologia ei, IRI 2000
Psihologia pasiunilor, IRI 2000
Natura placerii (si alte eseuri de psihologie a afectivitatii), Moldo Press 2002
Psihologia conceptelor, IRI 2002
Ereditatea psihologica, IRI 2002
Memoria si patologia ei. Ed. IRI 1998, Univers Enciclopedic 2010
Cuprins:
Memoria, condiţia
princeps a psihicului, eseu introductiv de dr. LEONARD GAVRILIU /9
Cuvânt înainte /17
Capitolul I: MEMORIA CA FAPT BIOLOGIC /19
• Memoria
este esenţialmente un fapt biologic, iar în mod accidental un fapt psihic •
Despre memoria organică • Sediul memoriei. • Modificări ale elementelor
nervoase; asociaţii dinamice între aceste elemente • Despre memoria conştientă;
intensitate, durată • Cerebraţia inconştientă •Acţiunea nervoasă este condiţia
fundamentală a evenimentului; conştiinţa nu este decât ceva accesoriu. •Despre
localizarea în trecut sau „recunoaştere"• Mecanismul acestei operaţii •
Recunoaşterea nu este un act simplu şi instantaneu, ci constă din adiţiunea de
stări de conştiinţă secundare la starea de conştiinţă principală • Memoria este
o viziune în timp • Localizare teoretică şi practică • Puncte de reper • Prin
ce se aseamănă şi prin ce se deosebeşte localizarea în viitor de localizarea în
trecut • Orice memorie este o iluzie • Uitarea, condiţie a memoriei: memoria
conştientă redevine încetul cu încetul automatism
Capitolul II: AMNEZIILE
GENERALE /62
• Clasificarea maladiilor memoriei • Amnezii temporare • Epilepticii •Uitarea
anumitor perioade de viaţă • Exemple de reeducare • Reamintiri lente şi
reamintiri bruşte • Cazuri de memorie provizorie • Amnezii periodice sau
intermitente •Formarea a două memorii total sau parţial distincte • Cazuri
studiate de Maenish, de Azam, de Dufay (memoria celor hipnotizaţi) • Amnezii
progresive;
importanţa lor: ele ne dezvăluie legea care guvernează distrugerea
memoriei •Legea regresiei; enunţul acestei legi • In ce ordine are loc
disoluţia memoriei • Contraprobă: ordinea inversă în care memoria se reface •
Exemple • Amnezii congenitale •Memoria fenomenală a unor idioţi
Capitolul III: AMNEZIILE
PARŢIALE /107
• Reducerea memoriei la unele sectoare ale ei • Cauzele anatomice şi
fiziologice ale memoriilor parţiale • Amnezia numerelor, a numelor, a figurilor
etc, • Amnezia semnelor « Natura sa: este o pierdere a memoriei motorii •
Examinarea acestei probleme • Amnezia progresivă a semnelor verifică total
legea regresiei • Ordinea în care are loc disoluţia: nume proprii, nume comune,
verbe şi adjective, interjecţii şi limbajul sentimentelor, gesturi • Raportul
dintre această disoluţie şi evoluţia limbilor indo-europene • Contraprobă:
reamintirea semnelor în ordine inversă
Capitolul IV: EXALTĂRILE MEMORIEI
SAU HIPERMNEZIILE /136
• Suscitări generale • Suscitări parţiale • Revenirea amintirilor
pierdute • Reamintirea limbilor uitate
•Reducerea acestui fapt la legea regresiei • Cazuri de falsă memorie •
Exemple şi încercare de explicaţie
CONCLUZIE /150
• Raporturile dintre conservarea amintirilor şi nutriţie • Raporturile
dintre reproducerea amintirilor şi circulaţia sangvină generală şi locală •
Influenţa cantităţii şi calităţii sângelui • Exemple • Legea regresiei decurge
dintr-un principiu fiziologic şi dintr-un principiu psihologic •Rezumat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu