Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2012
ISBN 978-973-46-2271-9
Nr pagini :344
Format 160 x 235
Pret : 32,95 lei la Editura (22,95 e-book) , 21,40 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Ticu Constantin este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, unde preda cursurile „Psihologia personalului”, „Psihologie organizationala”, la nivel de licenta, „Evaluarea psihologica a personalului”, „Analiza climatului si culturii organizationale”, „Leadership si managementul schimbarii”, la nivel de master, si „Managementul activitatii de cercetare in domeniul psihologic”, la nivelul scolii doctorale. Director de proiect (trei proiecte internationale si cinci proiecte nationale) si membru in 29 de proiecte de cercetare. In primii ani de activitate interesul de cercetare a vizat domeniul memoriei sociale si autobiografice, iar dupa 2003 pe cel al analizei factorilor individuali si organizationali care conditioneaza performanta si satisfactia angajatilor (director a doua proiecte CNCSIS si partener in trei proiecte POS DRU). Este autorul a 66 de articole publicate in reviste de specialitate, a sapte volume stiintifice (pentru trei semneaza ca unic autor) si a peste 60 de comunicari la conferinte nationale si internationale. De asemenea, din 2009 este conducator de doctorat.
La Editura Polirom a mai publicat Evaluarea psihologica a personalului (2004).
Elaborat dupa o tematica acreditata de Colegiul Psihologilor din
Romania, volumul descrie modul de pregatire si realizare a procesului de
evaluare psihologica in context profesional. De la prezentarea cadrului
legislativ pina la sugestii privind controlul distorsiunii in
raspunsurile persoanelor evaluate, cele paisprezece capitole reflecta
schimbarile aparute in acest domeniu in ultimii ani si raspund nevoilor
de informare ale practicienilor romani. Profesor universitar cu o
experienta consistenta in domeniul evaluarii psihologice si de formator
acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania, autorul propune un „ghid
al psihologului practician”, descriind logica evaluarii psihologice si
oferind proceduri si metode de evaluare, precum si numeroase exemple si
recomandari utile psihologilor practicieni.
Ticu Constantin este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, unde preda cursurile „Psihologia personalului”, „Psihologie organizationala”, la nivel de licenta, „Evaluarea psihologica a personalului”, „Analiza climatului si culturii organizationale”, „Leadership si managementul schimbarii”, la nivel de master, si „Managementul activitatii de cercetare in domeniul psihologic”, la nivelul scolii doctorale. Director de proiect (trei proiecte internationale si cinci proiecte nationale) si membru in 29 de proiecte de cercetare. In primii ani de activitate interesul de cercetare a vizat domeniul memoriei sociale si autobiografice, iar dupa 2003 pe cel al analizei factorilor individuali si organizationali care conditioneaza performanta si satisfactia angajatilor (director a doua proiecte CNCSIS si partener in trei proiecte POS DRU). Este autorul a 66 de articole publicate in reviste de specialitate, a sapte volume stiintifice (pentru trei semneaza ca unic autor) si a peste 60 de comunicari la conferinte nationale si internationale. De asemenea, din 2009 este conducator de doctorat.
La Editura Polirom a mai publicat Evaluarea psihologica a personalului (2004).
Cuprins:
Lista anexelor 9
Lista figurilor si
tabelelor 11
Cuvant inainte 13
Partea
I
Cadrul
legal de realizare a activitatilor de evaluare psihologica
1. Forme de organizare a activitliti psihologice 17
2. Reglonentiri legale de evaluarea ptihotogka 22
2.1. HG nr. 355/2007 privind supravegherea
sanatatii lucratorilor 22
2.2. Modificarea si
completarea HG nr. 355/2007 cu HG nr. 1169/2011
24
2.3. Utilizarea registrelor
professionale si a timbrelor profesionale 26
2.4. „Fisa de
aptitudine" si rolul „Avizului psihologic" 26
2.5. Etape ale eliberarii „Avizului
psihologic” 24
3. Obligatii si responsabilitati ale „psihologului evaluator” 30
3.1. Principii generale si standarde
etice 30
3.2. Clauze de
confidenţialitate 31
Anexe 33
Partea
II
Cadrul
concepual si metodologic al evaluarii psihologice
4. Domenii de analiza psihologica in firme/institutii 47
4.1. Definirea dimensiunilor
psihologice relevante la nivel individual
50
4.2. Definirea dimensiunilor
psihologice colective 52
5. Aptitudinile, trasaturile de personalitate si atitudinile; rolul lor
in evaluarea personalitatii 54
5.1. Aptitudinile si rolul
lor in evaluarea personalitatii 55
5.1.1. Aptitudinile -
definiţii si tipologii 33
5.1.2. Metodologii de
evaluare a aptitudinilor 57
5. 1.2.1. Fleishman Job Analysis Survey 57
5.1.2.2. Bateria de
Teste Psihologice de Aptitudini Cognitive 58
5.1.2.3. Bateria de
Orientare Şcolara si Profesionala 39
5.1.2.4. Scalele de inteligenta
EVIQ Est Vesti Intelligence Quotient 60
5.2. Trasaturile de
personalitate si evaluarea potenţialului angajatului 62
5.2.1. Personalitatea si definirea
ei 63
5.2.3. Evaluarea personalitatii
cu ajutorul tehnicilor standardizate 63
5.2.3. Five Factor
Model/Big Five in evaluarea personalitatii 64
5.2.4. Trasaturi de
personalitate tipice si trasaturi de personalitate atipice 67
5.2.4.1. Invenarul Big
Five*’”’*" si valoarea sa
predictiva 70
5.2 4.2. Invenarul
DA*’”’*" si valoarea sa predictiva 70
5.3. Atitudinile si
potenţialul lor predictiv 73
5.3.1. Atitudinea:
definiţie si forme de manifestare 74
5.3.2. Comportament
performant, atitudini, personalitate si context socioprofesional 75
5.3.2.1. Personalitate,
atitudini si comportament 75
5 3.2.2. Rolul
contextului organizational in concretizarea
potenţialului Individual 78
5.3.3. Atitudinea fata de
muncă si mentalitatea fata de munca 80
5 3.3.1 Atitudinea si
mentalitatea fata de munca (date statistice)
81
5.3.3.2. Mentalitatea
fata de munca la romani 83
5.3.4. Atitudinea fata de
muncă si evaluarea ei 86
5.3.4.1. Evaluarea
stilului de munca individual 86
5.3.4.2. Atitudinea fata
de clienţi: o incercare de operationalizare 88
5.4. Metode si tehnici
recomandate in evaluare psihologica in context profesional 90
6. Relaţia dintre personalitate si performanta: o tema cu miza in
practica evaluarii psihologice 94
6.1. Five Factor Model/Big
Five si performanta profesionala 95
6.2. Trasaturile de
personalitate ca indicatori transsituationali
ai performantei 97
6.3. Explicatii ale
relaţiilor dintre personalitate si performanţa 100
6.4. Strategii de explorare a
relaţiei dintre personalitate si performanţa 103
6 4.1. Achizitionarea
unor competente minimale de cercetare
104
6.4.2. Definirea unui
design de cercetare corect 104
6.4 3. Identificarea si
evaluarea corecta a indicatorilor de
performanţa 105
6.4.4. Culegerea si analiza
acurataa datelor 107
6.4.5. Interpretarea si
utilizarea corecta o datetor obtinute 108
6.5. Studiu de caz :
predicţia performantei in vanzari 109
6.6. „Clasic" vs „personalizat"
in evaluarea psihologica 111
6.6.1. Abordarea clasica (comuna) in
evaluarea psihologica 111
6.6 2. Limite ale
abordarii clasice (clasice) 112
6.6.3. Abordarea personalizata
(dedicata) in evaluarea psihologica 113
6.6.4. Avantaje
competitive ale abordarii personalizate (dedicate) 114
Anexe 116
Partea
III
Contextul
evaluarii psihologice
7 Restrictii ale evaluarii psihologice in context profesional 145
8 Evaluarea psihologica la
angajare (in selectia profesionala) 148
8.1. Etapele procesului de selectie
profesionala 148
8.1.1. Ideiullkarea
cnlenilor de selecţie 148
8.1.2. Formularea
anunţului de recrutare 151
8.1.3. Selecţia primari a
candidaturilor 154
8.1.4. Interviul
preliminar 153
8.1.5. Evaluarea competentelor
profesionale 156
8.1.6. Examenul de
evaluare psihologica 157
8.1.7. Interviul
aprofundat 159
8.1.8. Organizarea
probelor situationale 160
8.1.9. Interviul cu
managerul 161
8.1.10.Oferta de lucru 162
8.2. Variante simplificate
ale procesului de selectie profesionala 162
9 Evaluarea psihologica periodica (in medicina muncii) 165
9.1. Obictivele evaluarii
psihologice periodice 165
9.2. Premise ale evaluarii
psihologice periodice 166
9.3. Modul de realizare a evaluarii
psihologice periodice 168
9.3.1. Pregătirea metodologei de evaluare psihologica periodica
168
9.3.2. Organizarea si
realizarea evaluarii psihologice periodice 170
9.4. Completarea „Avizului
psihologic” 176
9.4.1. Dileme si constrangeri
in completarea avizului psihologic 176
9.4.2. Variante de
completare a „Avizului psihologic" 178
9.4.2.1. Aviz de tip „apt
psihologic pentru...” 178
9 4.2.2. Aviz de tip
„inapt psihologic pentru...” 180
10. Evaluarea psihologica in alte contexte profesionale 182
10.1. Evaluarea psihologica in
situaţii de promovare (identificarea potenţialului de leaderehip) 182
10.2. Evaluarea psihologica
la formarea profesionala (identificarea nevoilor de formare) 186
10.3. Evaluarea psihologica in
managementul echipei (optimizarea muncii in echipa ) 189
10.3.1. Evaluarea
psihologica in constituirea unei echipe 190
10.3.2. Evaluarea
psihologica in optimizarea echipelor constituite 194
10.4. Evaluarea psihologica
la consilierea profesionala (managementul carierei) 199
Anexe 203
Partea
IV
Identificarea,
analiza, cuantificarea si evaluarea criteriilor psihologice relevante
11. Identificarea criteriilor de evaluare psihologica relevante pentru
un anumit post 221
11.1. Criterii de evaluare
psihologica: de la intuitie la certitudine
221
11.2 Descrierile intuitive in
identificarea criteriilor relevante 223
11.3. Analiza de post ca premisa
a evaluarii psihologice 224
11.4 Evaluari realizate de catre
experţi 227
11.4.1. Identificarea
aptitudinilor-cheie 228
11.4.2. Identificarea trasaturilor
de personalitate 231
11.4.3. Tehnica evaluarii
la 360⁰ 233
11.5. Studii ale performanţei
in profesie 236
11.6. Strategii alternative
de identificare a criteriilor de evaluare psihologica 241
11.7. Noi iniţiative, noi
oponumtiţl: Proiectul DECIDE 243
12. Operaţionalizarea si cuantificarea criteriilor psihologice;
construirea bateriei de evaluare psihologica
246
12.1 Descrierea criteriilor
psihologice 247
12.2. Definirea unor subcriterii
248
12.3. Identificarea
indicatorilor psihologici 249
12.4. Construirea/selectarea
metodologiei evaluare psihologica 231
12.4.1. Formularea intrebarilor
din ghidul de interviu 252
12.4.2. Construirea
grilelor de evaluare/observare a conduitelor din timpul interviului 256
12.4.3. Selectarea
probelor standardizate ale bateriei de evaluare psihologica 260
13. Definirea bateriei de evaluare psihologica 262
13.1 Probele standardizate de
evaluare psihologica 26)
13.2. Criterii de verificare
a calitatilor psihometrice ale probelor standardizate 265
13.2.1. Fidelitatea in
aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica 266
13.2.2. Validitatea in
aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica 268
13.2.3. Utilitatea acestor
informaţii pentru psihologul practician 270
13.3. Oferta de probe psihologice
la nivel naţional 271
13.3.1. Informaţii ofente
de dezvoltatori de probe psihologice acreditate 272
13.3.1.1. Cognitrom 272
13.3.1.2. TestCentral 274
13.3.1.3. Psiho
Proiect . .. .. .. 276
13.3.1.4 Profiles
International 278
13.3.1.5. Romanian» Psychotogical
Testing Service 280
13.3.1.6 RQPIus 282
13.3.2. PsihoProfile - o
noua oportunitate In domeniul evaluarii psihologice 285
13.3.2.1. Premisele
proiectului PsihoProfile 285
13.3.2.2. Conţinutul si facilitatile oferite de platforma PsihoProfile 287
13.3.2.3. Platforma PsihoProfile - o noua
forma de colaborare 292
13.3.3. Informaţii oferte
de Colegiul Psihologilor din România
295
13.4 Criteriile psihologice si
alegerea probelor standardizate de evaluare psihologica 296
13.4.1. Situaţia in care
exista criterii psihologice clar definite
297
13.4.2. Situaţia in care
nu exista criterii psihologice clar definite
298
14. Organizarea si realizarea examenului de evaluare psihologica 301
14.1. Planificarea si
organizarea examenului de evaluare psihologici 301
14.1.1. Planificarea examenului
de evaluare psihologica 301
14.1.2. Realizarea
examenului de evaluare psihologica 102
14.2. Controlul tendinţei de fatada
si al distorsiunii datelor evaluarii psihologice 303
14.2.1. Concepte si scale
de distorsiune/control 303
14.2.2. Strategii de
control al distorsiunii răspunsurilor 306
14.2.2.1. Strategii
aplicabile in momentul administrarii probelor 306
14.2.2.2.Strategii
legate de selectarea metodologiei de evaluare 311
14.2.2.3. Strategii
aplicabile in etapa de interpretare a datelor 315
14.3. Evaluarea psihologica
si interpretarea profiturilor de personalitate
316
Anexe 318
Bibliografie 339
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu