Autor : Juliette de Chassey, Sylvie Brignone
Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIE
CLINICA SI PSIHOTERAPIE
An aparitie :2008
Traducerea Georgeta Burlea
ISBN 978-973-46-1211-6
Nr pagini :208
Format 130 x 200
Pret : 9,9 lei la Editura,8,49
lei la elefant,6,5 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Terapia comportamentala si cognitiva ajuta la identificarea factorilor
ce contribuie la aparitia si mentinerea balbismului, etapa
indispensabila pentru tratarea afectiunii si pentru utilizarea
discursului in familie, la scoala si in alte situatii cotidiene.
Rezultat al mai multor ani de cercetari, lucrarea contine o parte
teoretica, necesara pentru intelegerea functionarii si a eficientei
acestui tip de terapie, precum si studii de caz ce descriu desfasurarea
sedintelor individuale si de grup, oferind logopezilor instrumente utile
pentru a-si imbunatati maniera de lucru cu pacientii. Volumul se
adreseaza terapeutilor, precum si persoanelor afectate de balbism care
doresc sa afle mai multe despre propria dizabilitate.
Juliette de Chassey este logoped specializat in
terapiile cognitiv-comportamentale. Preda terapia balbismului la
Universitatea Claude-Bernard, Lyon-I, si face parte din Association
Parole-Begaiement.
Sylvie Brignone este logoped specializat in terapiile
cognitiv-comportamentale. Preda terapia balbismului la Universitatea
Claude-Bernard, Lyon-I, si face parte din Association Parole-Begaiement.
Cuprins:
Introducere 13
Capitolul I. Balbismul 15
I. Descrierea 16
1. Cauzele
balbismului 16
Anturajul
17
Evenimentele din viaţa cotidiană 18
2. Simptomele
balbismului (şi nu simptomul de bâlbâială)
18
Tulburările psiho-fiziologice 20
II. Abilităţile sociale la persoanele bâlbâite 20
Interacţiunile
dintre balbism şi abilităţile sociale
21
Perceperea dificultăţilor 22
Abilităţile sociale şi competenţele
verbale 23
III. Cogniţiile persoanei bâlbâite
23
IV. Balbismul, un comportament învăţat
25
Capitolul II. Terapiile comportamentale
şi cognitive 27
A. Terapiile comportamentale 28
I. Definiţie 28
II. Fundamente şi principii 28
1. Comportament şi personalitate
28
2. Stimuli şi reacţie 30
III. Criteriile terapiei comportamentale 31
IV. Câmpul de acţiune al
terapiei comportamentale 33
V. Analiza comportamentală 34
1. Metodele de culegere a
datelor 34
Tehnicile de observare 34
Interviul
35
Jocul de rol 36
Chestionarul 38
2. Metodele terapeutice 39
Relaxarea
39
Desensibilizarea sistematică 40
Imersiunea şi implozia 42
Tehnicile aversive 42
Condiţionarea operantă 43
Condiţionarea imaginată 45
Asertivitatea 45
Autocontrolul 45
B. Terapiile cognitive 46
I. Istoric 46
II. Cogniţia şi prelucrarea
informaţiei 47
III. Obiectivele terapiei
cognitive 49
IV. Caracteristici 49
1. Stilul relaţional 49
2.
Stilul întrebărilor 50
3.
Feedbackul 51
4.
Structura interviului 52
5.
Planul tipic al unei terapii cognitive
52
Identificarea gândurilor automate 52
Modificarea gândurilor automate 52
Identificarea şi modificarea
distorsiunilor logice 53
Identificarea schemelor 53
Modificarea schemelor 53
C. Terapia comportamentală şi
cognitivă 53
I. Analiza funcţională 54
II. Metode terapeutice 55
1.
Tehnicile de expunere 55
Desensibilizarea sistematică în
imaginaţie 56
Desensibilizarea sistematică in vivo 56
Expunerea graduală 56
2.
întărirea şi eliminarea 56
3.
Afirmarea sinelui 57
Definiţie
57
Comportamentul nonverbal 58
Conţinutul verbal 59
Jocul de rol 59
4. Stabilirea sarcinilor de lucru 60
Capitolul III. Studiu de caz:
pacient adult bâlbâit
63
1.
Prezentarea pacientului 63
Anamneza
63
Factorii de declanşare şi de menţinere a
balbismului 64
Descrierea şi evaluarea balbismului 65
2.
Metode de evaluare 67
Instrumente de măsurare standardizate 67
Protocolul de evaluare 69
3. Analiza funcţională: grila
SECCA 70
Sincronia
70
Diacronia
73
4.
Contractul şi obiectivele terapeutice
73
5.
Desfăşurarea şedinţelor 74
6.
Rezultate 97
7.
Discuţii 108
Capitolul IV. Studiu de caz:
pacient adult bâlbâit
113
1. Prezentarea pacientului 113
Elemente de anamneză 113
Factorii de declanşare şi de menţinere a
balbismului 114
Descrierea şi evaluarea balbismului 115
2.
Analiza funcţională 119
Sincronie
119
3. Contractul terapeutic 124
4.
Procedura 124
Protocolul 124
Metode de măsurare 124
Măsurarea
125
5.
Desfăşurarea şedinţelor 126
6.
Rezultate 143
7.
Discuţii 144
Capitolul V. Copilul,
reeducarea logopedică şi grupul 147
I. Bilanţul şi analiza funcţională 147
1.
Prezentarea lui Paul 148
Anamneza 148
Descrierea balbismului 149
Factorii de declanşare şi de menţinere a
balbismului.. 150
2.
Grila SECCA 151
II. Evaluarea 151
1.
Chestionarul 151
2.
înregistrările 152
III. Contractul şi obiectivele
terapeutice ....153
IV. Câteva puncte importante 153
Modelul „cercului vicios” 154
Evitarea
154
Înfruntarea situaţiilor anxiogene 154
V. Reeducarea logopedică
propriu-zisa 155,
1. Prezentarea tratamentului 155
2. Relaxarea 156
3. Coordonarea pneumofonică 157
4. Faza de ameliorare a fluenţei 158
Axa comportamentală 158
Axa cognitivă 158
VI. Grupul 159
1. Indicaţii 160
2. Situaţiile anxiogene 161
3. Principii şi tehnici 163
Dezvoltarea unui sistem de credinţe
asertiv 163
Câteva principii 163
Jocul de rol 164
4.
Planul standard al unui grup 164
Prezentarea încrucişată 164
Prezentarea directă 165
Jocul prenumelor 166
În jurul mesei 166
Lectura indirectă 167
Lectura directă 168
Feedbackul 168
Atelierele ludice 168
Jocul de rol 170
Rezolvarea problemelor 171
Stabilirea sarcinilor de lucru pentru
acasă 172
Câteva remarci cu privire la rolul
terapeutului 172
VII Terapeutul, copilul şi familia acestuia 174
Ritmul copilului 175
Stresul părinţilor şi balbismul 176
VIII. Concluzii despre subiectul
Paul 176
IX. Durata tratamentului 178
Capitolul VI. Grupul de
adulţi 181
I. Principiile 182
II. Prezentarea 183
III. Percepţia progresului
personal 183
IV. Lucrul cu vocea 184
V. Lectura 184
VI. Vorbirea spontană 185
Concluzii 191
Bibliografie 195
Anexe 199
Anexa 1. Scara lui Erikson (adaptare)
199
Anexa 2. Scara de afirmare a sinelui - S.A. Rathus, 1973 (adaptare) 202
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu