Editura Institutul European
An aparitie :2008
ISBN 978-973-611-503-5
Nr pagini :300
Format 1/16 (61x86)
Pret : 42 lei la Editura
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Lucrarea ofera o cheie, o paradigma epistemologica de suport universala a stiintei psihologice in care se poate identifica diferentiat gindirea psihologica si culturala a fiecarei societati din antichitate si pina in zilele noastre. Totodata, ea pretinde psihologiei si psihologilor o identitate si o integritate moral-crestina, verticalitate in fata valorilor umanitatii si a derapajelor malefice ale istoriei, inclusiv ale celor din societatea romaneasca, unde cu doar trei decenii in urma invatamintul superior psihologic a fost desfiintat.
Cartea se adreseaza si celor interesati sa afle despre ratiunile care au stat la baza nasterii psihologiei ca stiinta de sine statatoare, ratiuni care au sustinut, si sustin pe mai departe, dezvoltarea si diversificarea ramurilor ei de astazi. Ele sint aceleasi care trimit la descoperirea originilor fiintei omenesti, a apartenentei acesteia la natura, de unde fenomenul psihic a fost desprins si adus spre reproducere in laborator, pe cale experimentala, pe un "altar", pentru ca pe urma sa le fie redat spre folosire oamenilor si societatii. Prin evocarea acestor ratiuni, s-a incercat asezarea psihologiei alaturi de celelalte domenii ale stiintelor naturii, alaturi de cele ale societatii, de filozofie - ca buni vecini si cu respect pentru individualitatea fiecaruia - pentru ca, la nevoie, sa coopereze si sa-si imprumute uneltele si chiar obiectele din "dotare".Mihai I. Mihai
Cuprins:
Introducere / 9
I. Identificarea psihologiei în istoria societăţii /15
1. Originile termenului de
psihologie /15
2. Psihologia pe “altarul
cunoaşterii” /16
3. Interesul pentru
antropologia creştină / 20
4. Istoria şi paradigmele
psihologiei / 22
4.1. Construirea paradigmelor psihologiei
/ 24
4.2. Deschiderile şi limitele
raţionalismului paradigmei psihologiei / 31
4.3. “Prezicerile” şi paradigma
psihologiei / 35
4.4. Identitatea psihologiei, identitatea
psihologului / 40
II. Ştiinţa despre suflet în gândirea Antichităţii / 45
1 .Panteismul
naturalist-ştiinţific în vechea Grecie / 45
1.1. Thales din Milet / 46
1.2. Heraclit din Efes / 46
1.3. Parmenide / 48
1.4. Pitagora / 48
1.5. Alkmeon / 50
1.6. Empedocle / 50
1.7. Democrit/ 51
1.8. Epicur / 52
2. Cei trei titani ai
Antichităţii şi naşterea gândirii raţionale / 53
2.1. Socrate / 53
2.2. Platon / 54
2.3. Aristotel / 56
3. Reprezentarea vieţii
psihice în perioada elenă şi în vechea Romă / 62
3.1. Peripateticii / 63
3.2. Sofiştii / 63
3.3. Stoicii /64
3.4. Gândirea psihologică în vechea Romă
/ 68
III. Psihologia creştinătăţii /173
1. Sub însemne ebraice -
Philon din Alexandria / 73
2. Invitaţia la asceză a lui
Plotin / 75
3. Apologia creştinătăţii /
77
3.1. Influenţa lui Sfîntului Augustin /
79
3.2. Geniul lui Thomas d'Aquino / 80
4. Ideologia scolasticii /
84
IV. Zorii erei moderne post-medievale — Renaşterea / 89
1. Reforma gândirii medievale
/ 89
2. Noua ordine logică a lui
Francis Bacon / 92
3. Viaţa psihică
reprezentată geometric - Galileo Galilei / 93
4. Dualismul cartezian / 95
5. Monismul lui Baruch
Spinoza /100
6. Empirismul asociaţionist
al lui John Locke /104
7. Empirismul lui David
Hartley /106
V. Psihologia Iluminismului - secolul al XVIII-Iea / 113
1. Asociaţionismul
preformist al lui Charles Bonnet /114
2. Senzualismul maşinist al
lui La Mettrie /115
3. Condiţia morală a
psihicului Ia Jean - Jacques Rousseau /117
4. Explicarea vieţii psihice
prin monade - Gothfried Wilhelm Leibniz /118
5. Rescrierea domeniului
subiectivităţii - George Berkeley /123
VI. Psihologia în atenţia fiziologiei din secolul al XlX-lea / 125
1. Fiziologia nervoasă ia în
considerare viaţa psihică /125
2. Concepţia biopsihologică
a lui Georgius Prochaska/126
3. Anatomia funcţională a
sistemului nervos - Charles Bell şi Franşois Mangedie /128
4. Marshall contrapune
actului reflex pe cel psihic /129
5. Teoria modalităţilor
senzoriale / 131
6. Principiul „energiei
specifice a stimulilor” - Johanes Muller /132
7. Principiul anatomic al
câmpului senzorial” - Emest Heinrich Weber /134
8. De la Goethe la Purkinje
în reflectarea vizuală /135
9. Localizarea cerebrală a
reflectării - de la Gali la Flourens /136
VII. Condiţiile transformării psihologiei într-o ştiinţă de
sine stătătoare /139
1.Influenţa şcolii
fizico-chimice din biologie /140
2. Determinismul darwinist
şi psihologia / 141
3. Psihologizarea teoriei
reflexului - Emest Phliiger /144
4. Contribuţia lui Hermann
von Helmholtz /146
5. Studiul timpului de
reacţie /151
VIII. Pasul decisiv necesar naşterii psihologiei /155
1.O emulaţie spirituală
favorabilă /155
2.O psihologie contopită cu
fiziologia - Secenov /158
3. Psihicul abordat
experimental - Wilhelm Wundt /164
3.1. Wundt - organizatorul primului
laborator de psihologie /165
3.2. Obiectul cunoaşterii psihologice:
experienţa, conştiinţa, asociaţia, cauzalitatea /168
3.3. Auspicii doctrinare - voluntarismul
/171
4. Identitatea franceză a
psihologiei - Theodule Ribot /172
IX. Nevoia de „structurare” a psihologiei /175
1. Psihologia şi criza
societăţii Ia începutul secolului al XX-lea / 175
2. Fundamentarea
experimentală a psihologiei / 178
2.1. Şcoala de la Wurzburg - introspecţia
experimentală /178
2.2. Explorarea funcţiilor
senzorio-motorii /180
2.3. Studierea experimentală a
amintirilor /185
3. Caracteristicile speciale
ale psihologiei americane la începutul secolului XX/187
3.1. Şcoala structuralistă a lui Edward
Bradford Titchner /188
3.2. Conştiinţa în concepţia lui William
James / 190
3.3. Critica teoriei reflexului de către
John Dewey /191
4. Apariţia psihologiei
animale şi comparate /193
4.1. Metoda analizei comparate /194
4.2.Răspândirea tendinţelor antropomorfiste
/197
4.3. Regula lui Loyd Morgan /199
5. Psihologia copilului şi
pedagogia / 200
6. Întemeierea psihologiei
diferenţiale / 203
6.1. Galton şi variabilele statistice /
205
6.2. începutul introducerii testelor /
209
7. O extensie necesară -
psihologia socială şi culturală / 212
7.1. Psihologia popoarelor / 212
7.2. Psihologia socială şi problema
sugestiei / 214
7.3. Imitaţia şi moştenirile sociale /
216
7.4. „Percepţia colectivă” a lui Durkheim
/ 217
7.5. împăcarea determinismului natural-istoric
cu cel cultural / 218
7.6. Psihologia „înţelegerii" a lui
Dilthey / 219
7.7. Teoria instinctelor sociale / 220
X. Principalele curente şi orientări / 223
1. Alegerea apelor în
psihologie / 223
2. Curentul psihologic
gestaltist / 226
3. Curentul behaviorist /
232
4. Curentul reflexologic /
238
5. Psihologia abisală -
psihanaliza / 224
5.1. Naşterea psihanalizei - Sigmund
Freud / 224
5.2. Consolidarea şi diferenţierea
psihanalizei / 249
5.3. Psihanalişti dizidenţi / 252
5.3.1. Individualismul psihanalizei lui
Alfred Adler / 252
5.3.2. Psihanaliza lui Cari Gustav Jung /
254
5.3.3. Alte tendinţe convergente în
psihanaliză / 256
6. Din istoria psihologiei
româneşti - obstacole preconceptuale / 262
6.1. Psihologia în creaţia poetului Ovidiu
- Antichitatea / 266
6.2. Psihologia animală în leagănul
şcolii de psihologie din Bucureşti „M. Beniuc” / 269
6.2.1. Introducere (prolog) / 269
6.2.2. Psihologia animală, o oportunitate
/ 270
6.2.3. Fetişul unei griji pentru
continuitate / 273
6.2.4. O replică ce a amânat „drama” /
276
6.2.5. Relicva din învăţământul
psihologic bucureştean / 278
6.2.6. În Ioc de concluzii - epilog / 280
Concluzii / 281
încheiere / 284
Summary / 289
Indice de autori / 293
Bibliografie /298
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu