Autor : Lucian Cochinescu
Editura Paralela 45 (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia UNIVERSITARIA
An aparitie :2008
ISBN 978-973-47-0338-8
Nr pagini : 496
Format ?
Pret : 35 lei
Descrierea
editurii:
`Domnul Lucian Cochinescu demonstreaza ca este posibila si un altfel de psihologie, caci demersul stiintific nu se confunda cu experimentul si statistica, intrucat adeseori ele amputeaza, abraziv si simplificator, mirabila diversitate umana. Mai precis ca, in numele unui autentic ecumenism metodologic, stiinta psihologica trebuie sa gazduiasca si strategii cotate de unii superflue si diletante, dar care au fost candva in mare voga si care trebuie relansate, deoarece conduc in miezul fierbinte si viu al fenomenelor.
Cartea este o lucrare de pionierat, o lucrare conventionala, care detoneaza clisee clasice prin tema, continut si prin metodologie. De aici rezulta incontestabila sa valoare teoretica si aplicativa. Este si motivul pentru care publicarea ei se dovedeste a fi acut necesara`
Prof. univ. dr. Anca Munteanu
`Domnul Lucian Cochinescu demonstreaza ca este posibila si un altfel de psihologie, caci demersul stiintific nu se confunda cu experimentul si statistica, intrucat adeseori ele amputeaza, abraziv si simplificator, mirabila diversitate umana. Mai precis ca, in numele unui autentic ecumenism metodologic, stiinta psihologica trebuie sa gazduiasca si strategii cotate de unii superflue si diletante, dar care au fost candva in mare voga si care trebuie relansate, deoarece conduc in miezul fierbinte si viu al fenomenelor.
Cartea este o lucrare de pionierat, o lucrare conventionala, care detoneaza clisee clasice prin tema, continut si prin metodologie. De aici rezulta incontestabila sa valoare teoretica si aplicativa. Este si motivul pentru care publicarea ei se dovedeste a fi acut necesara`
Prof. univ. dr. Anca Munteanu
Cuprins:
A se vedea si PERSONALITATI ACCENTUATE IN VIATA SI IN LITERATURA
Prefaţă de prof.dr.univ. Ursula
Şchiopu 7
Argument 17
PARTEA I
Capitolul I. Consideraţii
generale. Deosebiri şi acorduri între psihologie şi literatură
21
Capitolul II. Controverse,
repere, realitate şi ficţiune în psihologie şi romane
25
Întrebări deschise despre realitate, ficţiune
şi adevăr ştiinţific 25
Scriitorul psiholog 30
Capitolul III. Tipologii şi
portrete în caracterologia literară. Limitele lor
39
Capitolul IV. Personalitatea -
obiect al cercetării psihologice şi al creaţiei artistice. Perspective de
abordare 43
Analiza personalităţii ca încercare de
definire 43
Perspective de abordare a personalităţii 46
Perspectiva dispoziţională 46
Tipologii şi trăsături 46
Motivaţia
48
Perspectiva biologică 51
Trăsăturile moştenite. Rolul eredităţii 52
Procesele biologice şi personalitatea 55
Perspectiva psihanalitică şi neoanalitică.
Concepţia lui Sigmund Freud 58
Abordarea neoanalitică 58
Psihologia eului în explicarea personalităţii 58
Teoriile psihosociale 60
Perspectiva învăţării sociale 62
Perspectiva fenomenologică 63
Umaniştii
63
Teoria constructelor personale 64
Perspectiva autoreglării cognitive 65
Un nou model de analiză a pesonalităţn:
big-five-ul 66
Controversa personalitate situaţie 67
Personalitatea - o construcţie socială 70
Structura personalităţii 71
Eul în structura personalităţii 73
Mecanismele de apărare ale eului 76
Status şi rol social - dimensiuni de
existenţă ale personalităţii 78
Concepţia despre sine 80
Imaginea de sine 80
Stima de sine 82
Idealul de sine ... 82
Identificarea socială 83
Autoprezenlarea. 83
Bias-urile implicate în funcţionarea
cognitiva a eului 86
Personalitatea, la graniţa dintre normal şi
patologic 88
PARTEA A II-A
Capitolul V. Scheme posibile de
analiză: plural - şase sisteme de bază în
studiul omului
93
Patru temperamente clasice în cunoaşterea
omului 96
Starile eului in analiza tranzactionala 105
Constituirea A.T
105
Ce este A.T.?
105
Eul în analiza
tranzacţională 106
Starea de părinte
108
Starea de Copil Liber sau
Spontan (CS) 111
Personalitatea din
perspectiva teoriei psihanalitice 115
Cele trei instanţe psihice
116
Cele cinci stadii de dezvoltare
psihosexuală şi cele cinci tipuri de fixare a conduitei umane
127
Stadiul oral (0-18 luni)
128
Stadiul anal (18 luni - 3
ani) 130
Stadiul falie (3 - 5 ani)
131
Stadiul genital
134
Cele patru complexe de bază
135
Complexul de inferioritate
136
Complexul de abandon
137
Complexul de culpabilitate
137
Complexul lui Oedip
138
Psihanaliza ca artă
138
Tipologia lui Cari Gustav
Jung 139
Arhetipurile la Jung
142
Anima şi Animus
143
Extraversiunea
146
Intro versiunea
146
Cele patru funcţii psihice
147
1. ENFJ (extravertit, intuitiv,
afectiv,judecător) 152
2. INFJ
(introvertit, intuitiv, afectiv, judecător)
152
3. ENFP
(extravertit, intuitiv, afectiv, perceptiv)
153
4. INFP
(introvertit, intuitiv, afectiv, perceptiv)
153
5. ENTJ
(extravertit, intuitiv, gânditor, judecător)
154
6. INTJ
(introvertit, intuitiv, gânditor, judecător)
154
7. ENTP
(extravertit, intuitiv, gânditor, perceptiv)
155
8. INTP
(introvertit, intuitiv, gânditor, perceptiv)
155
9. ESTJ
(extravertit, senzorial gânditor, judecător)
156
10. ISFJ
(introvertit, senzorial afectiv, judecător)
157
11. ESTP
(extravertit, senzorial, gânditor, perceptiv)
157
12. ISTP
(introvertit, senzorial, gânditor, perceptiv)
158
13. ESFP
(extravertit, senzorial, afectiv, perceptiv)
158
14. ISFP(introvertit,
senzorial, afectiv, perceptiv) 159
15. ESFJ
(extravertit, senzorial, afectiv, intuitiv)
160
16. ISTJ
(introvertit, senzorial, gânditor, judecător)
161
Teoria lui Karl Leonhard: personalităţi
accentuate în viaţă şi în literatură 162
Trăsături din sfera paranoiei 164
Trăsături din sfera compulsurilor 166
Trăsături individuale din sfera
aspiraţie-înclinaţie 167
Şcoala caracterologică olandezo-franceză,
metodă de cunoaştere a omului 168
PARTEA A III-A
Capitolul VI. Demersul cercetării
175
Elemente selective 175
Obiectivele cercetării 177
Descrierea lotului experimental 179
Ipoteza fundamentală a cercetării 182
Explicaţia lui Dostoievski 182
Abordări experimentale 183
Paradigma sistemului caracteriobgic
Heymans-Le Senne (HLS).
Contribuţia lui Gaston Beiger 183
Definirea caracterului 186
Cei trei factori elementari 187
1.
Emotivitatea 187
2.
Activitatea 194
3. Secundaritatea 198
Factorii
complementari 204
1. Lăigimea câmpului conştiinţei 204
2.
Polaritatea 207
Factorii
tendenţiali 209
1. Aviditatea 209
2. Interesele senzoriale 211
3. Tandreţea 212
4. Pasiunea intelectuală 217
Tipologia
HLS 218
Pasionaţii - EAS 219
Colericii -E-A-P 221
Sentimentalii E-nA-S 222
Nervoşii E-nA-P 223
Flegmaticii nE-A-S 225
Sanguinii nE-A-P 226
Apaticii nE-nA-S 227
Amorfii nE-nA-P 228
Opt tipuri reprezentative de temperament 229
Analiza caracterologică 230
Instrucţiuni pentru aplicarea chestionarului
1 - Gaston Berger Trăite pratique
d'analyse du caractere 230
Cele opt tipuri de temperament şi exprimarea
lor experimentală 242
Corelaţii
242
Formele iubirii 244
Temperamentul şi formele iubirii 245
Energia sexuală şi temperamentul 247
Caracterogram a 249
Cunoaşterea comportamentului uman, între
clişee şi explicaţia ştiinţifică 251
Obiectiv aplicativ, metodă şi procedură 251
Cadrul teoretic şi analiza practică 254
Cunoaşterea comportamentului în literatură 279
Autoaprecierea de sine prin ideile şi
practica lui Cari Rogers 281
Căutări şi explicaţii ale sinelui 281
Şinele şi alte delimitări conceptuale 293
Şinele
294
Evaluarea şi corelarea între sinele real şi sinele
ideal 298
Experiment ştiinţific 298
Corelare şi dezacord între sinele real şi sinele
ideal în literatură 303
Identitatea şi atitudinea faţă de sine 306
Reprezentări teoretice 306
Analiză metodologică 311
Scriitorii întreabă: Who Are You? O
corespondenţă cu realitatea 312
Cuplul, între iubire, adevăr şi iluzie 314
Problema formulării temei 314
Există dragoste cu adevărat? 317
Banii pot cumpăra fericirea? .319
De câte ori putem iubi în viaţă cu adevărat? 319
Iubirea adevărată şi falsele iubiri 319
Măsurarea dragostei 322
încercări de definire a iubirii 323
Tipuri de iubire 324
Determinanţii atracţiei interpersonale 327
Iubire şi sexualitate 329
Condiţia femeii în cuplu 330
Iubire şi căsătorie 333
Gândire, prejudecăţi, sentimente 338
Iluzia cuplului 338
Cuplul în romane 342
Mic curricuhim vitae la intersecţia dintre
trecut, prezent şi viitor 345
Abordarea teoretică 345
Cercetare experimentală 348
Mic cunicuhtm vitae, necazuri, nemulţumiri şi
dorinţe în romane 351
Să rezistăm la stres fară depresii 352
Manifestări psihice în depresie 352
Puseul maniacal CT 355
Stresul
356
Tratamentul depresiei 359
Etiologia depresiei 359
Perspectiva biologică 359
Perspectiva cognitivistă 360
Perspectiva psihosocială 363
Probe de diagnostic 363
Incidenţa maximă a depresiei 364
Experimentul ca drum preventiv 365
Starea sufletească 365
Analiza pe stări sufleteşti şi temperamente 367
Formele iubirii şi starea sufletească 369
Analiza depresiei în romane 372
Sinuciderea
374
Consideraţii teoretice 374
Dificultăţi în definirea suicidului 376
Momente în istoria milenară a suicidului 380
Perspective teoretice asupra sinuciderii 382
Teoriile biologice 382
Teoriile psihodinamice (psihanalitice) 383
Teoria învăţării sociale 384
Teoria fugii de viaţă 385
Abordarea cognitivă 385
Teoria sociogenezei sinuciderii - Emile
Durkheim 386
Perspectiva ecologică sau interacţionistă 388
Sinucidere şi boală psihică 389
Sinuciderea în adolescenţă 391
De ce se sinucid oamenii’ 394
Sinuciderea în date statistice 397
La nivel mondial 397
în România
398
Şi psihiatrii se sinuci 400
Bărbaţii şi femeile 400
Modalităţi de sinucidere 401
Sinuciderea în literatură şi filosofie 403
Principiul cercetării 405
Sinuciderea în romane 407
Omuciderea
413
Crima în concepţia creştin-ortodoxă 414
Prima crimă
415
Posibilitatea răzgândirii şi iertarea 416
Să nu ucizi
417
Dincolo de ficţiune: marile crime ale
istoriei 419
Infractori organizaţi şi neorganizaţi 422
Personalitatea antisocială sau psihopatia 424
Psihopatul sexual 428
Abordarea juridică a crimei 431
Clasificarea crim e lor 436
Psihologia victimei 438
Ucis de propria creaţie 440
Delincvenţa juvenilă 440
Criminalitatea în date statistice 445
Cauzalitatea multiplă în criminologie 446
Cercetări experimentale 447
Cazuri de omucidere în romane 450
Psihologia delincvenţilor la Dostoievski 456
Cunoaşterea omului şi autocunoaşterea lui
prin romane 457
Cadrul teoretic 457
învăţătura prin cititul cărţilor 459
Cititorii din romane 464
In loc de
concluzii 467
Postfaţă I.
Prof. univ. dr. MihaiGolu 471
PostafaţăII.
Prof. univ. dr. Anca Munteanu 477
Bibliografie ştiinţifică 481
Bibliografie beletristică 487
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu